معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۲۹

اخبار اقتصادی قطر (هفته چهارم آذر 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

 اخبار و تحولات داخلی

ا بیش از 7.5 میلیون تن ذخایر گابرو و سنگ آهک در کشور 

مهندس "عیسی محمد علی کلداری" رئیس اجرایی شرکت مواد اولیه قطر طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی تأکید کرد که ذخایر استراتژیک این شرکت از گابرو، سنگ آهک، شن و ماسه شسته شده و شن نرم حدود 7.5 میلیون تن است که می‌تواند پاسخگوی پروژه‌های ساخت و ساز و عمرانی قطر برای مدت یکسال و نیم باشد. وی گفت: از زمان اعلام بیماری همه گیر کرونا، کار شرکت در طول ماه‌های گذشته متوقف نشده است و کلیه سفارشات بدون هیچ گونه تأخیری تحویل داده شده اند و فعالیت شرکت هرگز متوقف نگردید، چه در استقبال از کشتی‌ها و بارگیری محموله‌های آنها و یا بارگیری آنها برای مشتریان شرکت و این شرکت عملیات خود را با در نظر گرفتن کلیه اقدامات پیشگیرانه که دولت برای مقابله با اپیدمی اعلام کرده بود از حمله سلامتی کارگران در موقعیت های کاری را در نظر داشته ایم. 

 تولید ماسک پزشکی در کشور  

دولت قطر توانسته است خود را به عنوان بک ایستگاه متمایز و یک نقطه عطف در صحنه منطقه ای و بین المللی در حمایت از شرکت های متوسط و کوچک قرار دهد. بانک توسعه قطر، نهادی که مسئولیت مراقبت از بخش های کوچک و متوسط را برعهده دارد، توانست این مسئولیت را علیرغم چالش های دشواری که این بحش داشته، چه در زمان محاصره ناعادلانه قطر و چه در بحران اخیر بیماری همه گیر ویروس کرونا آن را مدیریت کند؛ بنابراین قطر را به یک پایگاه دانش برای کسب تجارت و یادگیری تبدیل کرده که یکی از داستان‌های موفقیت شرکت های کوچک و متوسط قطری است.

"عبدالعزیز بن ناصر آل خلیفه" رئیس اجرایی بانک توسعه قطر در جلسه مجازی که روز جمعه توسط صندوق ملی کویت در مراقبت و توسعه از پروژه‌های کوچک و متوسط تحت عنوان « شرکت های کوچک و متوسط با توجه به همه گیری کرونا »، گفت که این صندوق حمایت های مالی برای شرکت های کوچک و متوسط در کشور تقدیم کرده است و علاوه بر این 4 کارخانه قطری کار تولید ماسک پزشکی را برای بازار داخلی را آغاز کرده اند طوری که به نیازهای بازار کشور پاسخ دهد و بعد از این مرحله صادرات به خارج را آغاز می‌کنند.

 عرضه روزانه 175 تن شیر تازه در  بازار قطر  

منابع خبری اظهار داشتند که مقادیر شیر تازه ای که روزانه به بازار پمپاژ می‌شود کافی و 6٪ بیش از نیاز است و هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. آنها از مردم خواستند تا به اندازه نیاز خود خرید کنند با توجه به اینکه این لوازم به طور مرتب و مداوم با نرخ 175 تن در روز به بازار ارسال می‌شود.

یک منبع رسمی در شرکت صنایع غذایی «بلدنا» ، نظم و ثبات پمپاژ مقادیر منعقد شده با زنجیره‌های واردات از شیر تازه به بازار به صورت منظم و بدون هیچ گونه تأثیری را تأیید کرده است و اینکه شرکت بلدنا از ابتدای تولید شیر اقدامات احتیاطی دقیقی را انجام می دهد و بنابراین کارمندان و کارگران در این شرکت کارهای معمول خود را با امنیت کامل انجام می دهند و گاوهای این شرکت کاملاً ایمن سازی می‌شوند و تحت مراقبت های پزشکی و سلامت تنگاتنگی قرار دارند.

این منبع از توده مصرف کنندگان خواست تا نیازهای روزانه خود را بدون اسراف در دستیابی به محصول ، خریداری کنند تا محصول ذخیره نشود و در معرض آسیب قرار نگیرد زیرا مقادیر شیر به صورت روزانه در بازار عرضه می‌شود و در دسترس است و کفاف بازار را می دهد و حتی مازاد بر نیاز بازار است.

بازرگان محمد بن ناصر الهاجری مالک کارخانه لبنیات " الوجبه " اظهار داشت که تولید روزانه به طور مرتب در بازار عرضه می‌شود و کارخانه تحت تأثیر اقدامات پیشگیرانه قرار نگرفته است.

 او تأکید کرد : برای خدمت به مخاطب مصرف کننده ، شماره تلفن 50007718 به منظور رساندن لبنیات به مصرف کنندگان درب منازل ؛ اختصاص داده شده است.

الهاجری همچنین از ابتکار این کارخانه برای تهیه هر مقدار از لبنیات تحت نظارت وزارت بهداشت به صورت رایگان در هر هتلی با محل قرنطینه  و مشارکت در پشتیبانی از دولت برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا و جبران بخش اندکی از محبت دولت قطر، پرده برداشت.

تولید شیر روزانه قطر 175 تن در روز با نسبت 106٪ خودکفایی می‌باشد که بیشتر آن توسط شرکت بلدنا تولید می‌شود. در حالی که تولید شرکتهای غدیر ، العزب ، المزارع بخشی از این مقادیر می‌باشد. مصرف سالانه شیر و لبنیات قطر 230 هزار تن با میانگین روزانه 693 تن می‌باشد که 5 کارخانه موجود در کشور 550 تن از شیر و فراورده‌های آن با میزان کفایت 90٪  را تولید می‌کند. تولید داخلی محصولات لبنی  دائماً در حال افزایش است.

 کشت موفقیت آمیز گندم در قطر

"خالد ناصر احمد" مدیر اجرایی شرکت کشاورزی الریان در گفتگویی منحصر به فرد به روزنامه الشرق اقتصادی در مورد حجم تولید پروژه 18 تن به طور روزانه خبر داد و گفت 90 نوع سبریجات از جمله گوجه فرنگی، خیار کدو و دیگر سبریجات توزیع می‌شود، وی افزود این شرکت علاوه بر این محصولات گندم را به این لیست خود اضافه خواهد کرد پس از آنکه در کاشت و تولید این محصول موفق شد و در پایان ماه آوریل سالجاری آن را برداشت خواهد کرد. وی افزود: این شرکت محصولات خود را به 30 مرکز تجاری در سراسر کشور و میدان‌های تره بار فروشی و هتل های 5 ستاره برای فروش عرضه می‌کند و تمام این محصولات زیر نظر وزارت شهرداری و محیط زیست صورت می‌گیرد. مدیر اجرایی شرکت کشاوری الریان در ادامه گفت ما علاوه بر سبزیجات، در دامداری هم فعالیت داریم و بیش از 10 هزار رأس گوسنفد و 1200 رأس گاو را دارا می‌باشیم که گوشت را به بازار محلی فراهم می‌کند. . . 

 تأسیس اولین کارخانه تولید وسایل نقلیه الکتریکی

سازمان مناطق آزاد قطر از امضای توافقنامه ایجاد اولین کارخانه تولید وسایل نقلیه الکتریکی در منطقه آزاد رأس ابوفنطاس با شرکت « جوسین ادوانس موبیلیتی » که مشارکتی است بین شرکت "جوسین" فرانسه و شرکت خودروها و تجارت العطیه. کل حجم این پروژه به ارزش 20 میلیون یورو می‌باشد. "احمد بن محمد السید" وزیر مشاور رئیس هیئت مدیره مناطق آزاد گفت: ما از تأسیس شرکت "جوسین ادوانس موبیلیتی" که راه برای برای ایجاد اولین کارخانه وسایل نقلیه الکترونیکی فراهم می سازد، استقبال می‌کنیم و این توافق عمق همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان قطر و فرانسه را منعکس می‌کند.

 ورود اولین لوکوموتیو برقی محلی به بندر حمد

شرکت کیوتیر منلز قطر  اولین لوکوموتیو (برقی) پیشرفته از نوع ( HE75T APM ) که در دوحه در کارخانه جی ایه ام ای ( جوسن خودروهای برقی پیشرفته ) در منطقه آزاد رأس ابوفنطاس مونتاژ و جمع آوری شده است را دریافت کرد. این لوکوموتیو کانتینرها را در بندر حمد حمل و انتقال می دهد.

"جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر گفت: عملیات مونتاژ لوکوموتیوهای برقی برای حمل کانتینر در ایستگاه‌های بندر حمد در قطر مطابق با چشم انداز وزارتخانه برای حمایت از تولیدات محلی و اتخاذ آخرین فن آوری‌های مبتنی بر پایداری محیط زیست و انرژی پاک است.

 صندوق پول عربی: انتظار می رود اقتصاد قطر 2.5 درصد رشد داشته باشد

صندوق پول عربی در گزارشی که  آن را منتشر کرد، پیش بینی می‌کند که اقتصاد قطر در طول سال 2021 با افزایش 2.5 درصدی رشد کند، که ناشی از ادامه هزینه‌های عمومی در پروژه‌های متنوع سازی اقتصادی است، علاوه بر افزایش قیمت نفت و گاز. در این گزارش تأکید شده است که مشوق های پولی و مالی ارائه شده توسط قطر به بخش خصوصی با ارزش 75 میلیارد ریال در کاهش اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد نقش داشته است، زیرا این مجموعه شامل یک بسته تشویقی برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط است که در بخش های آسیب دیده از جمله، مهمان نوازی، گردشگری و خرده فروشی فعالیت می‌کنند؛ ارائه داده است.

 صندوق پول عربی: قطر در صدر شاخص های ثبات مالی قرار دارد

صندوق پول عربی در گزارش خود، قطر را یکی از مراکز پیشرفته در ثبات مالی اعلام کرد، قطر در این گزارش در اکثریت شاخص های ثبات مالی در این گزارش در میان کشورهای عربی در صدر قرار دارد که شامل چندین جنبه اقتصادی و مالی است که قطر سعی داشت علیرغم چالش های اقتصادی و پیامدهای همه گیر کرونا ویروس در این بخش ارتقا و ثبات مالی داشته باشد.

 صندوق نقدینگی عربی: قطر در رشد اقتصادی در منطقه در صدر قرار دارد

صندوق نقدینگی عربی در گزارشی خود تحت عنوان « افق های اقتصادی عربی » برای ماه سپتامبر تأکید کرد، قطر در صدر آمارهای رشد اقتصادی در منطقه قرار دارد و طی سال رشد آن به 2.8 درصد می رسد و این به دلیل حمایت از فعالیت های اقتصادی در تعدادی از بخش های اقتصادی به ویژه بخش غیر نفتی می‌باشد. در این گزارش پیش بینی شده که کشورهای شورای همکاری صادرکننده نفت رشد اقتصادی به نسبت 2.1 درصدی داشته باشند. در این گزارش آمده است که برای قطر پیش بینی‌های مثبتی بر اقتصاد آن در سال 2020 میلادی وجود دارد.

 تمجید صندوق پول عربی از بخش ارتباطات و اقتصاد دیجیتالی در قطر

صندوق پول عربی تلاش های بزرگ قطر در توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد تمجید و ستایش قرار داد. صندوق پول عربی مطالعه ای تحت عنوان « اقتصاد دیجیتال در کشورهای عربی .. واقعیت و چالش ها » را منتشر کرد و در آن آورده است: این توسعه از طریق چارچوب قانونی مشخص و تعریف نقش نهادی برای این امر از طریق سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات به دست آمده و این سرمایه‌ها به گسترش سریع شبکه‌های ارتباطی و بهبود در دسترس بودن و کیفیت خدمات ارتباطی تبدیل شده است. این مطالعه نشان داد که قطر از نظر استقرار شبکه‌های فیبر ثابت در رتبه اول بالاترین کشورهای جهان قرار دارد و در پیاده سازی شبکه‌های تلفن همراه و نسل پنجم از یک موقعیت پیشرو برخوردار است. در این مطالعه اشاره شده که این طرح های تحول دیجیتال بر بخش هایی حمایت می‌کنند که از تنوع اقتصادی برخوردارند، مانند کشور سلطان نشین عُمان و قطر.

 رونمایی از اسکناس های جدید قطر 

بانک مرکزی قطر طی کنفرانس خبری و مطبوعاتی از طرح جدید اسکناس های ریال قطر رونمایی کرد. کلیه اسکناس های ( 1، 5، 10، 50، 100، 500 ) تغییر کرده است و علاوه بر این اسکناس 200 ریالی به این اسکناس ها اضافه شده است. این اسکناس های جدید در روز 18 دسامبر جاری همزمان با روز ملی قطر در دستگاه‌های خودپردار و سپس در بانک ها توزیع و به چرخه در خواهد آمد. وزیر السلیطی افزود که این گام علاوه بر بومی سازی فرآیندهای عملیاتی واقعی بسیاری از پروژه‌های حمل و نقل و ارتباطات که در جهان استفاده می‌شود را پشتیبانی می‌کند و علاوه بر محلی سازی باعث غنی سازی تفکر سرمایه گذاری شرکت های محلی می‌شود.

 وزیر تجارت: اقتصاد ما در یک دوره رکورد بهبود یافت

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر در مصاحبه خبرگزاری قنا به مناسبت روز ملی قطر که مصادف است با 18 دسامبر پس از تبریک به امیر و دولت و ملت قطر، در مورد پیشرفت اقتصادی کشور گفت: رهبرانی که از آغاز تأسیس دولت روی کار بودند، به پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور بسیار اهمیت داده اند و دولت با رویکردهایی به طور مداوم پیش می رفت و تا اینکه هم اکنون به قوت و استحکام اقتصادی رسیده ایم و این مستحکم بودن اقتصادی باعث شد که اقتصاد کشور در برابر چالش های منطقه ای و جهانی بویژه پیامدهای اقتصادی همه گیر کرونا « کووید ـ 19 » مقابله کند و علاوه بر این قطر توانست رتبه اعتبار خود را حفظ کند و این را مطالعات انجام شده مؤسسه‌های بین المللی در سال 2020 منتشر کرده اند که به اتفاق آرا اعتبار بالای کشور را تأکید می‌کند. وزیر تجارت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشتند که دولت حدود 75 میلیارد ریال را در قالب مشوق های مالی و اقتصادی به مؤسسه‌های بخش خصوصی از جمله شرکت های کوچک و متوسط اختصاص داد تا خسارت ها و آسیب هایی که بر آنها به دلیل اپیدمی‌کرونا ویروس وارد شده را جبران کند و آنها بتوانند با شرایط فعلی به کار خود ادامه دهند و علاوه  بر این تشویقی برای آنها باشد. الکواری توضیح داد که قطر برای دستیابی به چشم انداز ملی خود همچنان با ثبات پیش می رود و یک الگوی الهام بخش برای مدیریت بحران را در پیش گرفت و توانست به بهبودی دست یابد و رشد را در یک دوره ثبت کند. . .

 فرودگاه بین المللی حمد به عنوان بهترین فرودگاه در خاورمیانه شناخته شد

برای چهارمین سال متوالی فرودگاه بین المللی حمد از سوی جایزه نظر سنجی خوانندگان مجله گلوپال تراول به عنوان بهترین فرودگاه در خاورمیانه شناخته شد. این جایزه یکی از جوایز مرموق در صنعت سفر است که جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی دارد.

 برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری به ریاست امیر

چهارمین جلسه شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری سال 2020 صبح  در دیوان امیر به ریاست "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر برگزار گردید. "شیخ عبدالله بن حمد آل ثانی" معاون امیر، "شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر کشور و دیگر اعضای این شورای عالی در این جلسه مشارکت داشتند. در این جلسه در مورد موضوعات درج شده در دستور کار خود را بررسی کرد و در مورد آنها تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد و علاوه بر این طرح سرمایه گذاری مربوط به سازمان سرمایه گذاری قطر برای سال 2021 را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 سعد الکعبی: ادامه پمپاژ گاز قطری به بازارها با وجود کرونا ویروس

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور و رئیس اجرایی قطر پترولیوم بر اهمیت همکاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز طبیعی مایع برای دستیابی به بیشترین رشد و شکوفایی تأکید کرد. وزیر مشاور بر واقعیت های جدید ناشی از تعدادی از وقایع و تحولات ژئوپلیتیکی را با تأثیر جهانی اشاره کرد و گفت مخفی نیست که ویروس کرونا بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را مختل کرده است، علاوه بر خسارات دردناک انسانی، این ویروس حقایق دردناکی را ایجاد کرده است که مانع رشد و شکوفایی می‌شود که همه کشورها امیدوار بودند که به آن برسند. وزیر همچنین بر مقاومت صنعت گاز طبیعی مایع قطر تأکید کرد که در این شرایط و اوقات سخت همچنان گاز طبیعی را به بازارهای جهانی پمپاژ می‌کرده است و این به لطف عملکرد شرکت ها و امکانات برتر و انعطاف پذیری است که قطر در جهان دارا است...

 قطر مقصد سرمایه گذاری‌های خارجی

"شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر در گفتگویی که مجموعه اکسفورد بزنس گروپ آن را منتشر کرد، اظهار داشت: قطر در تقویت جذابیت اقتصادی کشور به سرمایه گذاری‌های خارجی موفقیت های بزرگی را کسب کرده است، این کشور هم اکنون مقصد اقتصاد قوی و پویایی تبدیل شده است و مورد توجه جهانی را به خود جلب کرده است. وی افزود: بر اساس گزارش های تجاری و آژانس های طبقه بندی بین المللی، قطر به عنوان یکی از مهمترین مقاصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان به مقام های پیشرفته رسیده است، بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در بین فهرست اسامی جهانی رقابت، قطر در جایگاه خوبی قرار گرفت. رئیس اتاق بازرگانی افزود: در راه دستیابی به این دستاوردها، قطر یکسری اقدامات و سازوکارها را اتخاذ کرده است و اصلاحات و قوانین بسیاری از جمله قانون سرمایه گذاری برای غیرقطری را صادر کرده است که مالکیت سرمایه گذاری آنها به نسبت 100 درصد در تمام بخش ها را اجرا کرد...

 وب سایت « teraz-srodowisko »: مشارکت سازمان سرمایه گذاری قطر در توسعه فرودگاه هیثرو

وب سایت « teraz-srodowisko » لهستان، متخصص در امور اقتصادی و سرمایه گذاری گزراشی را منتشر کرد و در آن آورده است که سازمان سرمایه گذاری قطر یکی از شرکت کنندگان در مرحله سوم در توسعه فرودگاه هیثرو خواهد بود. این وب سایت در گزارش خود فاش کرد، حکم دادگاه برای رد مسئله توقف پروژه گسترش فرودگاه هیثرو در انگلستان صادر شده و تأکید کرده است که این کار فاز سوم این پروژه طی ماه‌های آینده فراهم خواهد شد، این پروژه ماه‌های گذشته به دستور دادگاه عالی انگلیس متوقف شده بود. . .

 حجم معامله 373.7 میلیون ریالی املاک و مستغلات در کشور

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 6 تا 10 دسامبر جاری در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 373.7 میلیون ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های دوحه، الریان، الوکره، الخور، الشمال، الذخیره و الشحانیه بوده است.

 افزایش سود بورس به 3.8 میلیارد ریال

بورس قطر برای دومین روز متوالی به پیشرفت خود در منطقه سبز ادامه می دهد و در سطح شاخص عمومی ‌به سطح 10500 واحد نزدیک می‌شود و سود خالص آن به 3.8 میلیارد ریال رسید، جایی که سرمایه سهام از 603.1 میلیارد ریال در پایان جلسه پنج شنبه گذشته به 606 میلیارد ریال در پایان جلسه معاملات دیروز رسید. 

 اخبار و تحولات خارجی

کاهش درآمدهای نفت و گاز قطر در سال جاری؛ اقدامات و خط مشی‌هابرای رفع کسری بودجه

اکونومیست با انتشار گزارشی پژوهشی در نشریه خود به تأثیر کاهش بهای جهانی نفت بر اقتصادهای کشورهای خلیج فارس پرداخته است و عقیده دارد که دوران درآمدهای سرشار نفتی به سر آمده است و این کشورها دیگر قادر به پوشش کسر بودجه­ی ناشی از کاهش بهای نفت خود نیستند.

این مجله در ادامه پیش بینی می نماید که بنا به گفته‌های صندوق بین المللی پول، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تا پایان سال 2034 ناگزیر به استفاده فرسایشی از ذخایر ارزی خویش به میزان 2 تریلیون دلار خواهند شد. اما در عین حال این مجله همچنین اعتقاد دارد که با توجه به کاهش بهای نفت در نتیجه ­ی اعمال قرنطینه و نیز موج تعطیلی ناشی از پاندمی‌کرونا، این کشورها فرصتی جهت دوری از دوران انرژی هیدروکربنی خواهند داشت. کما این که پیش بینی می‌شود که درآمدهای کشورهای تولید کننده نفت به نصف درآمدهای آنها در سال 2019 برسد.

براساس گزارش های منتشر شده از سوی مجامع بین المللی مرتبط با انرژی، نظر به پاندومی ویروس کرونا و با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، پیش بینی می‌شود در سال 2020 تراز مالی قطر با کسری مواجه شود. این کسری در حدود 6 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. از سال 2017 تاکنون اولین بار است که این کشور با کسر بودجه مواجه می‌شود.

کشور قطر در سال جاری 2020 میلادی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت خام و گاز طبیعی کاهش درآمد قابل توجهی خواهد داشت. مهمترین علت کاهش درآمدهای صادراتی این کشور انتشار ویروس کرونا در سطح جهان و کاهش شدید تقاضا برای نفت و گاز بود. این کشور با خروج از سازمان اوپک تمرکز اصلی خود را در افزایش صادرات ال ان جی قرار داده بود، اما با شرایط ایجاد شده در بازار جهانی نفت با مشکلات زیادی از جمله کسری بودجه مواجه شد که در این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 خسارات 100 میلیارد دلاری کشورهای خلیج فارس از درآمدهای نفتی

بورس های خلیج فارس تحت تأثیر تعطیلی‌ها به دلیل کرونا و افت شدید قیمت نفت به نرخ های پایینی عقب گرد داشته  که از سالها پیش شاهد آن نبوده است و پنج بورس اوراق بهادار بزرگ در منطقه که یک پنجم از نیازهای نفت خام جهان را پمپاژ می‌کند در سه ماهه اول سال و با خسارت بیش از یک سوم بازار دبی کاهش یافت. بیشترین خسارتها در ماه مارس رخ داد که شاهد فروپاشی توافق « اوپک پلاس » برای کاهش تولید و یک سری بسته شدن‌ها برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا بود که باعث تعلیق بیشتر شرکت ها گردید.

این کاهش همچنین به دلیل جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه انجامیده است که منجر به سقوط قیمت نفت به کمترین نرخ در 18 سال شد که منجر به فروش با ترس و نگرانی و تبخیر شدن امید سرمایه گذاران گردید.افت شدید باعث گردید تا آژانس رتبه بندی "ستاندرد اند بورز " پیش بینی خود را برای قیمت نفت در سال جاری به نصف کاهش دهد و به 30 دلار در هر بشکه برساند. این بدان معناست که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری حداقل 100 میلیارد دلار درآمدهای نفتی از دست می دهند.

در مورد آژانس رتبه بندی " مودی" تخمین زده است که درآمد کویت از نفت 10٪ از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد در حالی که این کاهش در سایر کشورها از 4٪ تا 8٪ از تولید ناخالص داخلی است.

با کاهش قیمت نفت، مؤسسه  مشاوره اقتصاد "کاپیتال اکیونومیکس"  اعلام کرد که اقتصاد منطقه امسال 1.7 درصد کاهش خواهد یافت و از چهار دهه قبل تا کنون، بدترین انقباض خواهد بود.

بازار مالی دبی با از دست دادن 36٪ از ارزش خود از ابتدای سال، در رتبه اول خسارتها قرار گرفت و پس از آن ابوظبی با افت 26.4٪ مواجه شد.به گزارش کانال عربی CNBC در ماه مارس، این دو بازار بدترین عملکرد خود را در یک دهه ثبت کردند.

بزرگترین شرکت املاک و مستغلات در امارات ، با عنوان «اعمار» ، در سه ماهه اول 45 درصد کاهش یافته است.

بازار مال عربستان سعودی با عنوان " تداول" ، بزرگترین بازار در منطقه، 22.5درصد را از دست داد تا با این رقم سه ماهه اول سال را کمترین نرخ از نوامبر 2016 به پایان برساند.

در حالی که " آرامکو" ، غول نفتی عربستان ، 15.3درصد را از ژانویه از دست داد تا به 30.15 ریال سعودی (8 دلار ) برسد با قیمتی پایین تر از قیمت درج شده آن در بورس که 32 ریال (  8.50 دلار) برای هر سهم بود.

شاخص اصلی بازار کویت با 24.1 درصد کاهش یافت و بورس سهام بحرین و عمان نیز به ترتیب با 16.1 درصد و 13.4 درصد کاهش یافت.

 کسری بودجه کشورهای نفت خیز در۲۰۲۰  

سال ۲۰۲۰ میلادی رو به اتمام است. سالی که به خاطر شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد، قیمت نفت به کف 11.26 دلار در بشکه رسید؛ حتی در ۲۰ آوریل طی یک اتفاق بی‌سابقه قیمت معاملات آتی شاخص نفتی غرب تگزاس WTI به منفی ۴۰ دلار در بشکه سقوط کرد.

در نهایت تا این لحظه میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در 2020 –شاخص برنت- به 39.23 دلار در بشکه رسیده است و این مسأله کشورهای نفتی را با بحران‌های جدی کسری بودجه، افزایش سطح بدهی به نسبت تولید ناخالص داخلی و در نهایت بحران‌های مالی مواجه کرده است و می‌توان گفت که کسری بودجه 2020 برخی از تولیدکنندگان نفت خام در نوع خود تاریخی خواهد بود.

برای بررسی این مسأله می‌توان به نقطه سر به سری قیمت نفت در بودجه کشورها (fiscal breakeven price) نگاهی انداخت. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، اگرچه قیمت نفت مورد نیاز برای تراز کردن بودجه اکثر کشورهای نفتی نسبت به سال‌های اخیر کاهشی بوده اما به سبب افت قیمت نفت کشورها با کسری بودجه قابل توجهی در 2020 میلادی مواجه‌اند و این کسری به سال 2021 نیز انتقال خواهد یافت.

اقتصادهای همه تولیدکنندگان نفت و گاز در خاورمیانه امسال از بحران ویروس کرونا و ریزش قیمت نفت آسیب دیده است. قیمت پایین نفت، درآمدهای دولتی را از بین برده و همه کشورهای منطقه را ناچار کرده است به اصلاحات بودجه و مالیات روی بیاورند تا مانع افزایش کسری بودجه شوند. به گفته تحلیلگران و آژانسهای اعتبارسنجی، اقتصاد قطر یکی از مقاومترین اقتصادها در برابر شوکهای قیمت نفت در خاورمیانه است.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد قطر که صادرکننده بزرگ LNG است، امسال کمترین رشد منفی را در میان تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس خواهد داشت. به نظر می رسد قطر با در نظر گرفتن قیمت ۴۰ دلار به عنوان قیمت مبنا برای بودجه خود، از افزایش بیش از حد کسری بودجه اجتناب می‌کند.

به عنوان مثال گفته می‌شود عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت منطقه است، باید بودجه خود را بر مبنای قیمت ۵۰ دلار نفت برنت در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ قرار دهد. طبق گزارش موسسه فیچ، تنها قطر و ابوظبی در شورای همکاری خلیج فارس امسال کسری بودجه تک رقمی دارند. سایر اعضای این شورا که شامل بحرین، کویت، عمان و عربستان سعودی هستند کسریهای بزرگتری دارند.

فیچ برآورد کرده که نقطه سر به سری قیمت نفت قطر در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۱ به ۴۸ دلار می رسد که پایینترین نقطه سر به سر در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. بر اساس گزارش اویل پرایس، موسسه مودیز در سپتامبر ضمن تایید رتبه اعتبار مالی قطر در Aa۳، اعلام کرد قطر در برابر شوکها از جمله شوک اخیر که در پی شیوع پاندمی‌کووید ۱۹ ایجاد شد، انعطاف پذیر است. نقاط قوت قطر شامل سطح بالای سرانه درآمد، ذخایر هیدروکربن بسیار وسیع با هزینه استخراج اندک، پوزیشین دارایی بسیار قوی دولت و کارآمدی سیاست اقتصاد کلان هستند.

مازاد تجاری 516 میلیون دلاری قطر با ژاپن

دولت قطر ماه گذشته مازاد تجاری با ژاپن را ثبت کرد که بالغ بر 16.35 میلیارد ین ژاپن، معادل 10.615 میلیون دلار است. براساس بیانیه صادر شده توسط وزارت دارایی ژاپن، واردات قطر از ژاپن در ماه نوامبر 46.7 میلیارد ین ژاپن، معادل 45.37 میلیون دلار ثبت شده است.

 سرمایه گذاری‌های 40 میلیارد پوندی قطر در انگلیس

"لُرد ویلیام راسل" شهردار شهرک مالی شهر لندن که در حال حاضر در دوحه به سر می‌برد، طی اظهاراتی در خبرگزاری قنا ( قطر )؛ تأکید کرد که حجم سرمایه گذاری‌های قطر در سلطنتی انگلیس نزدیک به 40 میلیارد پوند استرلینگ است و این سرمایه گذاری‌ها در بخش های انرژی، املاک و مستغلات و دیگر زمینه‌ها می‌باشد. وی گفت: قطر در سال 2022 میزبان جام جهانی فوتبال خواهد بود و این کشور توانایی میزبانی آن را دارد، به خصوص که بیشتر استادیوم های ورزشی این مسابقات با استانداردهای بالا آماده است و بخش خدمات مالی در انگلیس آمادگی ارائه کمک های فنی برای برگزاری یک نسخه موفق و پایدار در این رویداد را دارد. 

 بررسی توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری میان قطر و هند

قطر در بیست و ششمین نشست اجلاس مشارکت 2020 که توسط اتحادیه صنایع هند با همکاری وزارت تجارت و صنعت هند به عنوان تقویت مشارکت برای زندگی و معیشت و رشد که به طور مجازی شرکت کرد. علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر در این نشست به نمایندگی از دولت شرکت نمود. در این نشست در مورد راههای توسعه کانال های همکاری تجاری و سرمایه گذاری با هند، فضای سرمایه گذاری و فرصت های امیدوارکننده سرمایه گذاری و جذب بازرگانان خارجی و دیگر زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری و اقتصادی بحث و گفتگو شد. . . 

 رئیس اتاق بازرگانی قطر: 210 میلیون دلار حجم مبادله تجاری قطر با اتریش

"شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر  بیست و نهمین مجمع عمومی و سی امین جلسه شورای مدیریت اتاق های بازرگانی عربی ـ اتریش که از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت نمود. در این جلسه در مورد گزارش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان اتریش و کشورهای عربی و موضوعات مطرح شده در دستور کار این جلسه بحث و گفتگو شد. رئیس اتاق بازرگانی قطر در این جلسه بر اهمیت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان کشورهای عربی و اتریش تأکید کرد و گفت همکاری میان اتاق بازرگانی عربی و اتریش از سال 1989 ایجاد شده است و هدف آن توسعه و تشویق فعالیت های اقتصادی و تجاری دو جانبه است و علاوه بر همکاری‌های علمی و فرهنگی و انتقال فناوری. رئیس اتاق بازرگانی در مورد همکاری میان قطر و اتریش گفت: دو کشور مشتاق گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری فیمابین بازرگانان دو کشور هستند طوری که به اقتصاد و به روابط مستحکم و ملت های دو کشور خدمت کند. وی افزود: همکاری‌هایی میان دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و سفارتخانه کشور اتریش در سال 2011 در دوحه افتتاح شد و حجم مبادله تجاری میان دو کشور در سال 2019 بالغ بر 210 میلیون دلار و در سه ماهه سوم سالجاری 2020 بالغ بر 138 میلیون دلار بوده است. 

 وزیر تجارت و صنعت: 200 درصد رشد همکاری‌های تجاری قطر ـ روسیه

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر رئیس هیئت مدیره آژانس تبلیغات سرمایه گذاری در قطر، آقای "یجینی بریماکوف" رئیس آژانس فدرال توسعه بین المللی روسیه، "فهد بن محمد العطیه" سفیر قطر در روسیه، "شیخ علی بن الولید آل ثانیگ رئیس اجرایی آژانس تبلیغات سرمایه گذاری در قطر و گالکساندر استوجلیف" رئیس اجرای مؤسسه روسکو نگرس  در نشستی تحت عنوان « شراکت های اقتصادی قطر ـ روسیه: افق های رشد شرکت های روسیه در سیستم های سرمایه گذاری قطر » که آژانس تبلیغاتی سرمایه گذاری در قطر و مؤسسه روسکو نگرس آن را  از طریق مجازی  برگزار کردند، شرکت نمودند. الکواری در این جلسه، همکاری‌های استراتژیک میان قطر و روسیه را ستود و در همین راستا، تأکید کرد که هر دو کشور همچنان در اهداف مشترک خود از جمله افزایش عملکرد اقتصادی، توسعه سرمایه انسانی و افزایش متنوع سازی صنایع به پیشرفت دست می یابند و این اهداف اصل توسعه همکاری‌ها بین دو کشور طی سالهای آینده است. الکواری افزود: در سطح روابط تجاری بین دو کشور، حجم مبادله تجاری فیما بین روند صعودی را طی می‌کند و در سال 2019 به 202 میلیون دلار در مقایسه با 118 میلیون دلار در سال 2012 رسیده است که معادل 200 درصد افزایش در دوره هفت ساله را نشان می دهد. 

 مشارکت قطر در جلسه وزرای تجارت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

قطر در جلسه وزرای تجارت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که  از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت کرد. "علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت ریاست هیئت قطر در این جلسه را سرپرستی نمود. در این جلسه چندین موضوع در دستور کار برای بررسی قرار دادند، از جمله بحث در مورد تجارت فیمابین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس.

 بررسی حمایت همکاری‌های قطر با ایکائو

"جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر  از طریق مجازی با آقای "سالفاتوری شاکیتانو" رئیس شورای سازمان هوانوردی بین المللی غیر نظامی « ایکائو » تشکیل جلسه داد، در این جلسه پیرامون همکاری بین قطر و سازمان هوانوردی ایکائو و راههای توسعه و تقویت و حمایت از آن بحث و گفتگو شد. "عبدالله بن ناصر ترکی السبیعی" رئیس هواپیمای کشوری و خانم دکتر "وانگ لیو" دبیر کل سازمان هوانوردی غیر نظامی « ایکائو » در این جلسه مشارکت داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما