معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۹

مهمترین اخبار اقتصادی ژاپن (هفته چهارم آذر 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته چهارم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

شرکت Mitsubishi Aircraft حدود ۹۵ درصد نیروی کار خود را کاهش می دهد

ژاپن تایمز : شرکت Mitsubishi Aircraft ژاپن قصد دارد تعداد کارکنان خود را کاهش دهد، چرا که کار توسعه اولین جت مسافری ساخت داخل در این کشور در حال متوقف شدن است.  به گفته منابع، این شرکت از ماه آوریل سال آینده در مقایسه با سال قبل از آن حدود ۹۵ درصد نیروی کار خود را کاهش خواهد داد تا به حدود ۱۵۰ نفر که حداقل تعداد نیروی کار مورد نیاز است برسد. شرکت Mitsubishi Heavy Industries که شرکت مادر Mitsubishi Aircraft است در ماه اکتبر اعلام کرد که توسعه SpaceJet را تعلیق خواهد کرد.این شرکت گفت بودجه این پروژه را به شدت کاهش می دهد. این پس از آن اتفاق افتاد که همه گیری جهانی ویروس کرونا صنعت هوانوردی را با مشکل مواجه کرده است. فعالیت ها در مرکز توسعه این شرکت در ایالت واشنگتن آمریکا نیز به حداقل رسیده است. پروازهای آزمایشی به تدریج تا ماه آوریل متوقف خواهند شد و صرفا کار تعمیرات چهار هواپیما در آنجا ادامه خواهد یافت.

توافق ژاپن و ازبکستان برای تقویت همکاری‌ها

ان اچ کی :  ژاپن و ازبکستان به توافق رسیدند که برای ارتقاء توسعه شفاف و پایدار آسیای مرکزی همکاری نزدیک با هم داشته باشند. موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن و سردار اومورزاکوف، معاون نخست وزیر ازبکستان برای گفت و گو در باره راه‌های تحکیم روابط دو کشور روز سه شنبه حدود یک ساعت در توکیو دیدار کردند. موتگی گفت ژاپن قصد دارد در حالی که مشغول رسیدگی به شرایط دشوار ناشی از کووید-۱۹ است، مشارکت راهبردی دو کشور در زمینه‌های مختلف را گسترش داده و عمیق کند. اومورزاکوف هم گفت ازبکستان امیدوار است روابط اقتصادی با ژاپن را افزایش دهد. موتگی در این نشست به اهمیت یک نظم بین المللی آزاد و باز اشاره کرد و گفت ژاپن به توسعه «شفاف، پایدار و خوداتکای» آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

موج دوباره کرونا باعث کاهش صادرات ژاپن شد

ژاپن تایمز :  صادرات ژاپن در حالی که ارسال محموله به آمریکا و سایر مناطق به دلیل موج دوباره شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان افت داشت، در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته با سرعت بیشتری کاهش یافت. وزارت دارایی ارقام اولیه تجاری را روز چهارشنبه منتشر کرد. این ارقام نشان می دهد که صادرات در ماه نوامبر سال جاری 4.2 درصد کاهش یافت و به حدود 58.8 میلیارد دلار رسیده است. این بعد از آن بود که به نظر می رسید سرعت کاهش در ماه مه به پایین ترین سطح رسیده و نزدیک به رسیدن به سطح سال قبل در ماه اکتبر بود. صادرات به سایر نقاط آسیا به دلیل ارسال محموله‌های کمتر فولاد 4.3 درصد کاهش یافت. اتحادیه اروپا با خرید خودروی کمتر از ژاپن 2.6 درصد به صادرات ژاپن به این بلوک ضربه زد. ارسال محموله به آمریکا 2.5 درصد کاهش یافت، این اولین افت طی سه ماه گذشته بود که به طور عمده به علت تقاضای کمتر برای قطعات هواپیما بود. به لطف تقاضای قویتر برای خودرو در چین، صادرات به این کشور 3.8 درصد رشد داشت. اما این نرخ افزایش آهسته تر از گذشته است. در این میان، واردات ژاپن بیش از 11.1 درصد کاهش یافت و به 55.3 میلیارد دلار رسید. این بدان معناست که ژاپن برای پنجمین ماه متوالی 3.5 میلیارد دلار مازاد تجاری را ثبت کرد.

 ۸۰۰ مورد ورشکستگی ناشی از همه گیری کرونا در ژاپن

ان اچ کی :  یک شرکت تحقیقاتی اعتباری ژاپنی می‌گوید همه گیری جهانی ویروس کرونا ۸۰۰ کسب و کار در ژاپن را ورشکسته کرده است.  تیکوکو دیتابنک می‌گوید این رقم، کسب و کارهایی را در بر می‌گیرد که از ماه فوریه تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰، ورشکسته شده یا فرآیند قانونی انحلال خود را آغاز کرده اند. رستورانها و بارها با تعداد ۱۲۶ فقره در زمره کسب و کارهایی قرار دارند که بیشترین ضربه را خورده اند. هتل ها و مسافرخانه‌ها با ۷۰ فقره در رده بعدی و شرکت های ساختمانی با ۵۷ مورد پس از آنها قرار دارند. انتظار می رود به خاطر محدودیت ها و اقدام های دیگر برای مهار شیوع بیشتر ویروس کرونا، کسب و کارها در آینده شرایط سخت تری را تجربه کنند. دولت تصمیم گرفته تا کمپین ارائه یارانه به سفرهای داخلی موسوم به «سفر برو» را از ۲۸ دسامبر تا ۱۱ ژانویه در سراسر کشور متوقف کند. از رستورانها و بارها در برخی مناطق خواسته می‌شود ساعات کاری خود را کاهش دهند.

نهایی شدن سومین بودجه متمم ژاپن توسط کابینه

ژاپن تایمز، ان اچ کی : کابینه ژاپن روز سه شنبه سومین لایحه بودجه متمم سال مالی جاری که در ۳۱ مارس به پایان می رسد را نهایی کرد. این لایحه شامل هزینه کرد اضافی بالغ بر ۱۹ تریلیون ین برابر با حدود ۱۸۴ میلیارد دلار می‌شود که برای مقابله با همه گیری جهانی ویروس کرونا و تقویت اقتصاد تهیه شده است. حدود 12.5 میلیارد دلار برای تقویت شبکه بهداشتی از جمله تهیه تخت های بیمارستانی بیشتر هزینه خواهد شد. برای مقابله با همه گیری کرونا حدود 14.4 میلیارد دلار به استان‌ها داده خواهد شد. این اقدامات شامل حمایت مالی از بارها و رستوران‌هایی است که با کاهش ساعات کاری خود و یا تعطیلی موقتی فعالیتشان موافقت کنند. این بودجه همچنین برای اصلاحات ساختاری اقتصادی جهت آمادگی برای دوران پساکرونا و ایجاد یک چرخه مطلوب در اقتصاد استفاده خواهد شد. حدود ۱۱ میلیارد دلار به شرکت های کوچک و متوسط برای کمک جهت انتقال به کسب و کارهای جدید اختصاص خواهد یافت. این بودجه همچنین حدود 19.2 میلیارد دلار برای ایجاد یک صندوق اعتبار مالی برای تحقق جامعه ای با کربن صفر اختصاص می دهد

امضاى یادداشت همکارى (MOC) بین مؤسسه بیمه صادرات ژاپن (NEXI) و وزارت دارایى عربستان

نیکى 16 دسامبر: بخش هاى دولتى و خصوصى ژاپنى با استفاده از بیمه تجارت به امور مالى عربستان سعودى کمک مى کنند. پیشبینى شده که اعطاى وام بالغ بر 1 تا 3 میلیارد دلار انجام خواهد شد. دولت ژاپن درصدد تقویت امنیت انرژى کشورش از طریق افزایش همکارى اقتصادى  با عربستان، بزرگ ترین تأمین کننده نفت مورد نیاز خود مى باشد.

جزئیات بسته متمم بودجه ۱۸۴ میلیارد دلاری دولت ژاپن

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی :  ان اچ کی جزئیات بسته جدید متمم بوجه دولت ژاپن را دریافته است. یکی از اهداف پیش نویس لایحه سومین بسته تکمیلی بودجه دولت، مهار همه گیری جهانی ویروس کرونا است. ارزش این بسته بیش از ۱۹ تریلیون ین یا ۱۸۴ میلیارد دلار است و برای سال مالی جاری که در ۳۱ مارس به پایان می رسد تهیه شده است. دولت ژاپن قصد دارد که پیش نویس این لایحه را در روز سه شنبه نهایی کند.در این بسته ۴۲ میلیارد دلار برای جلوگیری از افزایش بیشتر مبتلایان به کرونا اختصاص داده شده است.  ۱۱۲ میلیارد دلار نیز برای اصلاحات ساختاری جهت دستیابی به «چرخه مطلوب» در اقتصاد پسا کرونا در نظر گرفته شده است. در خبری مرتبط، مقام های دولت می‌گویند که انتظار می رود درآمد مالیاتی در سال مالی ۲۰۲۰ نسبت به پیش بینی اولیه ۷۷ میلیارد دلار کم تر باشد و به ۵۳۰ میلیارد دلار برسد. این کاهش عمدتا به دلیل افت درآمدهای شرکتی است. دولت قصد دارد جهت تامین اعتبار کافی، اوراق قرضه بیشتری برای جبران کسری بودجه صادر کند. این اقدام سبب می‌شود که میزان کل اوراق قرضه جدیدی که دولت در سال مالی جاری صادر کرده، برای اولین بار از سطح یک تریلیون دلار فراتر رود.

درخواست کمک خودروسازان ژاپنی از دولت برای کاهش تولید کربن

ژاپن تایمز-ژ. نیوز، ان اچ کی : از آنجایی که دولت ژاپن قصد دارد میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند، خودروسازان ژاپنی خواستار کمک دولت در زمینه تحقیق و توسعه شدند. انجمن خودروسازان ژاپن روز دوشنبه حمایت خود از طرح «کربن صفر» را ابراز کرد. با این وجود مقامات این انجمن گفتند که در توسعه «بنیادی» فناوری‌های جدید در زمینه‌هایی مثل باتری نیازمند حمایت مالی دولت هستند. این انجمن افزود دستیابی به هدف انتشار صفر گاز کربن در کل چرخه حیات یک وسیله نقلیه از اهمیت برخوردار است. این هدف شامل تولید قطعات و مواد و همچنین روند اسقاط ماشین‌های فرسوده می‌شود. دولت قصد دارد فروش ماشین‌هایی که تنها با سوخت بنزین کار می‌کنند را تا اواسط دهه ۲۰۳۰ ممنوع کند. دولت در حال روی آوردن به خودروهای الکتریکی و هیبریدی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما