معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۶۶

جایگاه دوم نیجریه در تجارت بین المللی رمز ارز بیت کوین

گزارش های منتشر شده از سوی «بازار جهانی پکسفول (Paxful)» در مورد آمار تجمیعی تجارت بیت کوین (Bitcoin) بین سال های 2015 تا 2020 از جایگاه دوم نیجریه در خرید و فروش این نوع ارز دیجیتال حکایت دارد.

گزارش های منتشر شده از سوی «بازار جهانی پکسفول (Paxful)» در مورد آمار تجمیعی تجارت بیت کوین (Bitcoin) بین سال های 2015 تا 2020 از جایگاه دوم نیجریه در خرید و فروش این نوع ارز دیجیتال حکایت دارد.

بر این اساس در بازه زمانی مورد مطالعه سه کشور ایالات متحده آمریکا، نیجریه و چین به ترتیب با حجم تجارت 3 میلیارد و 750 میلیون، 566 میلیون و 181 میلیون دلار رتبه‌های اول تا سوم خرید و فروش بیت کوین را به خود اختصاص داده اند.

در بازه زمانی مورد اشاره نیجریه مجموعا با خرید و فروش 60 هزار و 215.7 بیت کوین پس از آمریکا با خرید و فروش 535 هزار و 660.3 بیت کوین در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.

آقای «ری یوسف»، مدیر عامل و از بنیانگذاران پکسفول، با اشاره به محدودیت های اعمال شده از سوی بانک مرکزی نیجریه در زمینه خریدهای خارجی توسط کارت های بانکی نیجریه و انتقال ارز توسط این کارت ها، مهمترین دلیل گرایش روز افزون اتباع نیجریه ای به خرید و فروش بیت کوین را مشکلات ایشان در نقل و انتقال فرامرزی پول و سرمایه دانست.

در همین رابطه آمار ارائه شده از سوی وب سایت اطلاعات و خدمات ارز دیجیتال کوین دنس (Coin Dance) نشان می دهد از سال 2015 تا 2020 تجارت ارز دیجیتال در نیجریه سالانه دستکم 19 درصد افزایش داشته است.

بر این اساس حجم تجارت رمز ارزها در نیجریه طی سال جاری میلادی رشدی 30 درصدی داشته و بر اساس اعلام Coin Dance در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر که محدودیت های ناشی از کرونا در بیشترین سطح خود قرار گرفت، آمار ثبت نام های اولیه برای این نوع تجارت در نیجریه 137 درصد رشد داشته است.

«برایان مک کیب» یکی دیگر از مدیران ارشد پکسفول، همه گیری کرونا را از دیگر دلایل افزایش معاملات ارز دیجیتال در سال جاری میلادی در نیجریه و سایر کشورها دانسته و تاکید دارد؛ کرونا سبب شد تا ارزهای دیجیتال پیش از هر زمان دیگری به عنوان یک گزینه مناسب برای کسب درآمد، جابجایی پول و ذخیره ارزش آن شناخته شود.

شایان ذکر است دو کشور کنیا و آفریقای جنوبی به ترتیب با تجارت 5 هزار و 894.8 بیت کوین (معادل 55.3 میلیون دلار) و دو هزار و 121.1 بیت کوین (معادل 18.9 میلیون دلار) از این منظر پس از نیجریه در جایگاه دوم و سوم آفریقا و هشتم و دهم جهان قرار گرفته اند.

جدول زیر ارزش تجارت بیت کوین توسط ده کشور نخست جهان را در فاصله سال های 2015 تا 2020 نشان می دهد:

شایان ذکر است، سابقه آشنایی نیجریه ای‌ها با ارزهای دیجیتال به اوایل سال 2016 و شروع فعالیت شرکت هرمی‌ بدنام و خصوصی MMM روسیه باز می‌گردد که با تبلیغاتی وسیع در مورد پرداخت سود ماهانه سی درصد و سایر مشوق ها نظیر سرمایه گذاری در شرکت فیات و ارائه بیت کوین موفق شد تا در مدت کوتاهی بیش از 2.5 میلیون نیجریه ای را به سرمایه گذاری در آن شرکت جلب کرده و سپس در سال 2017 با خروج سران اصلی این شرکت هرمی یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های مالی در نیجریه را رقم بزند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما