معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۳۰- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۳۳۵

رد بودجه پیشنهادی دولت قبرس برای سال 2021 توسط پارلمان این کشور

پارلمان قبرس در روز 17 دسامبر برابر با 27 آذرماه، برای اولین بار در طول تاریخ شش دهه قبل؛ با 29 رای مخالف در مقابل 24 رای موافق؛ دست رد بر بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2021 زد و البته بمنظور عدم ایجاد خلاء در ضرورت صرف بودجه‌های جاری و هزینه‌های مورد نیاز دولت؛ اقدام به تصویب بودجه‌ای فوق العاده (Contingency Expenditures) برای یک ماه (تا پایان ژانویه 2021) نمود و آن را امر به ابلاغ کرد.

در این رابطه؛ از تعداد 53 نماینده حاضر در پارلمان؛  29 نفر از اعضای حزب سوسیالیست – کمونیست (آکل)؛ حزب دموکراتیک (دیکو)؛ حزب ائتلاف شهروندان؛ حزب جنبش سوسیال دموکراسی (ادک)؛ حزب سبزها و تنها نماینده مستقل حاضر در پارلمان؛ با بودجه پیشنهادی مخالفت نموده و رای منفی خود را به صندوق آراء انداختند.

از سویی دیگر تعداد 24 نفر از اعضای حزب حاکم جنبش دموکراتیک (دیسی)؛ حزب جنبش همبستگی و حزب جبهه ملی مردمی (الام) به بودجه پیشنهادی دولت رای مثبت داده که نهایتا و در نتیجه بدلیل نرسیدن به حد نصاب لازم منجر به رد آن گردید.

وزیر دارائی کشور پس از رد بودجه پیشنهادی دولت؛ ضمن اظهار تاسف از این اقدام به نکات ذیل اشاره نمود:

- رد بودجه پیشنهادی به معنای از دست دادن2.9 میلیارد یورو برای تامین اجتماعی و 1.1 میلیارد یورو در بخش سلامت است. این اقدام میتواند به دریافت کمک‌ها از صندوق بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا و همچنین صندوق تاب‌آوری (EU Recovery & Resilience Fund) خاتمه دهد؛ چرا که دریافت این کمک‌ها تنها از مسیر برنامه مصوب بودجه دولت امکان‌پذیر است.

-این اقدام همچنین باعث خواهد شد که دولت نتواند برای مقابله با کرونا؛ حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده از تبعات منفی کرونا و من حیث المجموع تلاش برای بهبود اقتصادی در سال 2021 ؛گام های اساسی و مورد نیاز را بردارد.

بنظر می رسد این اقدام بیش از آنکه تبعات منفی اقتصادی داشته باشد؛ ضربه سیاسی است که به حزب حاکم جنبش دموکراتیک که دارای اکثریت تعداد نمایندگان در پارلمان میباشد؛ وارد کرده است. این حزب عملا قادر به ایجاد ائتلاف در پارلمان نبوده است.

آنچه که موجبات عصبانیت رئیس جمهور قبرس را در واکنش به رد بودجه پیشنهادی فراهم نموده است؛ مخالفت حزب مرکز گرای دموکراتیک (دیکو) که دارای 9 کرسی در پارلمان است؛ میباشد. آقای آناستازیادس به اندازه ای از این اقدام ناراضی بود که نتوانست آن را کتمان کند و صریحا و بلافاصله بعد از رد بودجه پیشنهادی دولت؛ اظهار داشت که رای منفی نمایندگان حزب دموکرایتک به بودجه پیشنهادی برای وی غیر قابل درک است. وی در ادامه افزود که این حزب در تلاش است به روشی زورمدارانه؛  جانشین دولت قانونی و منتخب وی گردد.

علی ایحال به رغم آنکه وزیر دارائی در روز گذشته اعلام نمود که دولت بودجه پیشنهادی جدیدی را پس از تعطیلات کریسمس و سال نو به پارلمان ارائه خواهد داد؛ رئیس جمهور از ادامه تلاش‌های سیاسی و تصمیم و تلاش برای برقراری دیالوگ با نمایندگان و احزابی که در مخالفت با بودجه پیشنهادی رای داده اند؛ صحبت کرده و اصرار بر تصویب آن دارد. حال اینکه ایشان موفق به شکستن ائتلاف مخالفین بودجه در پارلمان خواهد شد یا خیر، موضوعی است که ظرف یک هفته آینده و تا قبل از شروع تعطیلات کریسمس مشخص خواهد شد.

 بر اساس مفاد قانون اساسی قبرس؛ چنانچه بودجه پیشنهادی و سالیانه دولت به هر دلیلی تا 28 فوریه همان سال در پارلمان به تصویب نرسد؛ دولت قادر نخواهد بود که هیچ گونه پرداختی انجام دهد و لذا بنظر میرسد که حل این اختلاف و اخذ مصوبه برای بودجه پیشنهادی میبایستی در راس برنامه و اقدامات عاجل دولت قرار گیرد و به همین دلیل است که شخص رئیس جمهور اظهار داشته  که تلاش میکند با نمایندگان مخالف این بودجه پیشنهادی در اسرع وقت ممکن دیالوگ برقرار نموده و رفع مانع و یا موانع کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما