معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۴

اخبار اقتصادی تایلند و میانمار ( هفته چهارم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی کشورهای تایلند و میانمار که در هفته چهارم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اخبار تایلند

سیاست جدید دولت تایلند برای جذب گردشگر خارجی

باتوجه به عدم استقبال توریست های خارجی از برنامه پیشین تایلند برای جذب گردشگر، دولت این کشور اخیرا سیاست لیبرال تری برای اعطای ویزای توریستی ویژه (STV) به متقاضیان سفر به تایلند اتخاذ نموده است. در طرح جدید مسافران از همه کشورها می‌توانند این ویزا را دریافت نموده و پس از گذراندن 14 روز قرنطینه اجباری، براحتی در کشور تا 60 روز دیگر اقامت و تردد نمایند. تا پیش از این STV تنها به مسافرانی کشورهای کم خطر به لحاظ کرونا اعطا می‌شد، اما به دلیل عدم استقبال از این سیاست دولت اعطای این نوع ویزا را برای شهروندان همه کشورها، صرف نظر از کم ریسک بودن و یا نبودن انها، آزاد اعلام نمود.

کاهش محدودیت سفر به تایلند برای شهروندان 56 کشور

 مرکز مدیریت وضعیت کرونای تایلند تایید کرده که دولت این کشور قصد دارد محدودیت های ورود شهروندان برخی کشورها را کمتر نماید. در همین راستا شهروندان 56 کشور، از جمله استرالیا، امریکا، فرانسه و...برای ورود به تایلند نیازی به اخذ ویزا ندارند، اما قرنطینه 14 روزه کماکان پابرجاست. لازم به ذکر است که قرنطینه اجباری 14 روزه فعلی تأثیر شدیدی بر صنعت گردشگری تایلند برجای گذارده است و از این رو دولت این کشور قصد دارد تا ماه آینده نسبت به کاهش آن به 10 روز تصمیم گیری نماید.

آمریکا تایلند را به فهرست کشورهای تحت نظر خود برای دستکاری نرخ ارز اضافه کرد

وزارت خزانه‌ داری آمریکا روز چهارشنبه (۲۶ آذر) ویتنام و سوئیس را در فهرست کشورهایی قرار داد که ارزش پول ملی خود را دستکاری می‌کنند. همچنین این وزارتخانه همزمان، هند، تایوان و تایلند را نیز به فهرست کشورهای تحت نظر اضافه کرده است که مظنون به دستکاری در ارزش واحد پول خود برای مقابله با دلار هستند. بانک مرکزی تایلند نیز در واکنش به این اقدام امریکا اعلام کرد که این صرفا یک لیست نظارت است و ما نمی دانیم انها می خواهند چه کاری انجام دهند. وی همچنین افزود که این اقدام در مرحله فعلی تاثیر زیادی بر تجارت و روند سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور ندارد.

اخبار میانمار

پتانسیل خوب میانمار برای تبدیل شدن به یکی از تأمین کنندگان اصلی پروتین گیاهی در آسیا
در جدیدترین گزارش موسسه غذای خوب آسیا و اقیانوسیه (GFI APAC) که بر روی افزایش کشت و استفاده از پروتین‌های گیاهی تمرکز دارد، باتوجه به سابقه میانمار در کشت و تولید انواع مواد غذایی نظیر سویا، حبوبات و...، همچنین استفاده از آنها بعنوان جایگزین گوشت (عمدتا توسط بوداییانی که کشتن حیوانات را ممنوع می دانند) به پتانسیل خوب این کشور بعنوان یکی از تأمین کنندگان اصلی گوشت و سایر پروتین‌های گیاهی در آسیا اشاره نموده است. طبق گزارش این موسسه باتوجه به افزایش نگرانی‌های از احتمال سرایت انواع بیماری از حیوانات به انسان‌ها، تمایل به استفاده از پروتین‌های گیاهی بعنوان جایگزین گوشت روز به روز بیشتر شده است. طی سال های اخیر برخی از شرکت های مرتبط با صنایع غذایی در آسیا و اقیانوسیه بروی پروتئین‌های جایگزین مانند گوشت های گیاهی، متمرکز شده اند و در همین ارتباط طی این سا های بیش از 230 میلیون دلار بودجه برای انجام تحقیقات در این زمینه نیز جمع آوری و صرف کرده اند.

میانمار درجستجوی یک میلیارد دلار اعتبار برای خرید واکسن
دولت میانمار در حال مذاکره با بانک ها و سازمان‌های توسعه بین المللی، از جمله بانک جهانی، جایکا، صندوق بین المللی پول و بانک توسعه آسیا برای دریافت کمک مالی جهت تامین 1 میلیارد دلار اعتبار برای خرید واکسن کرونا می‌باشد. در همین ارتباط دبیر دائمی وزارت دارایی و برنامه ریزی راهبردی میانمار گفت که این کشور درحال مذاکره برای دریافت وام از این نهادهاست. همچنین دولت این کشور به همه وزارتخانه‌های خود دستور داده تا 10 درصد از بودجه سال آینده خود را برای تامین هزینه مقابله با شیوع کرونا و تهیه واکسن کنار بگذارند. وزیر بهدالشت میانمار اعلام کرده که انتظار می رود واکسیناسیون 20 میلیون میانماری از ماه اوریل (اردیبهشت) سال آینده آغاز شود.

درماندگی میانمار برای مقابله با قاچاق اشیا عتیقه و فرهنگی

یک استاد باستان شناسی دانشگاه یانگون اعلام کرد که میانمار در مقابله با قاچاق روزافزون اشیا فرهنگی و عتیقه میانمار توسط کشورهای خارجی درمانده است. او با اشاره به فروش این اشیا در شبکه‌های اجتماعی کشورهای همسایه، بویژه تایلند گفت که کشورهای همسایه باید با این اقدام بی شرمانه مقابله کنند.

احتمال کاهش صادرات ذرت میانمار به تایلند

یکی از اعضای ارشد اتاق بازرگانی میانمار اعلام کرده که احتمالا در سال آینده میلادی صادرات ذرت میانمار به تایلند بواسطه همه گیری کرونا و تاثیر ان بر حمل و نقل زمینی بشدت کاهش یابد. وی گفت طبق دستورالعمل های پیشگیرانه کرونا در تایلندکامیون داران باید 14 روز قرنطینه شوند و بنابراین رانندگان کمتری برای تکمیل زنجیره تأمین در دسترس هستند. پیش از انکه صادرات ذرت میانمار به چین از سال 2018 به حالت تعلیق درآمده، عمده محصولات ذرت میانمار به تایلند تغییر مسیر داده است و در حال حاضر این کشور بزرگترین وارد کننده ذرت میانمار بوده و در حدود نیمی از کل تولید ذرت این کشور را خریداری می‌کند. در همین ارتباط تایلند در سال مالی 20-2019 بیش از یک میلیون تن ذرت (عمدتا بعنوان خوراک دام و طیور) از میانمار وارد نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما