معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۸

توافق نروژ و ایسلند با انگلستان در مورد تداوم تجارت پس از برگزیت

خانم ایسلین نیبو (Iselin Nybo)  وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ در تاریخ 18 آذر ماه 1399 (2020/11/22) اعلام کرد که نروژ، ایسلند و بریتانیا توافق‌نامه‌ای را در مورد تسهیل  تجارت کالا به امضا رساندند که از اول ژانویه ۲۰۲۱ به اجرا در خواهد آمد و تا زمانی که یک قرارداد تجارت آزاد جامع بین این کشورها نهایی نشود، اعتبار قانونی خواهد داشت.

بر اساس این توافقنامه دسترسی متقابل به بازار طرفین قرارداد برای تجارت کالا تضمین خواهد شد که بدین معنی خواهد بود که از نیمه شب ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ که انگلستان اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، تعرفه‌های جدیدی بر کالاها و تولیدات صنعتی متبادل بین این سه کشور وضع نخواهد شد و روند تجارت با تعرفه‌های مشابه در شرایط فعلی ادامه خواهد یافت.

 وزیر نروژی در این رابطه اظهار داشته است که برای نروژ بسیار مهم بوده که برای حفاظت از منافع فوری شرکت‌های نروژی و جلوگیری از تعرفه‌های بالاتر، به مذاکرات در مورد توافق جامع تجارت آزاد  همچنان ادامه دهد.  

تاکنون دسترسی به بازار بین بریتانیا، ایسلند و نروژ بر اساس توافقنامه EEA تنظیم شده بود که بر این مبنا، تمام ترجیحات تعرفه‌ای موجود از جمله در تجارت کالاهای صنعتی اعمال می‌گردید و در مورد تجارت محصولات کشاورزی و شیلات نیز سهمیه‌هایی بین بریتانیا و نروژ با استفاده از سقف‌های پیش‌بینی‌شده مربوط به اتحادیه اروپا مورد عمل بوده است و تلاش گردیده تا در توافق جدید نیز تمدید شوند. پیش از این نیز توافق موقت تجارت کالاها بین نروژ و بریتانیا در آوریل ۲۰۱۹ و برای اطمینان از تداوم تجارت در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به امضاء طرفین رسیده بود.

در عین حال مذاکرات در مورد توافق تجارت آزاد بین نروژ و بریتانیا بی‌وقفه ادامه دارد و طرفین انتظار دارند این مذاکرات هر چه سریع‌تر به نتیجه مطلوب برسد. هدف مقامات نروژی از عقد قرارداد جامع تجارت آزاد این است که تضمینی برای دسترسی بهتر به بازار بریتانیا برای شرکت‌های نروژی فراهم گردد . خانم نیبو این موضوع را اولویت اصلی  وزارت خانه تحت مدیریتش ذکر کرده و گفته است که مذاکرات با سرعت ادامه دارد و امیدوارم به زودی به نتیجه مطلوب برسیم. 

بر اساس توافق فعلی ۹۵ درصد معاملات تجاری انگلیس و نروژ و ۹۰ درصد با ایسلند بدون تعرفه انجام خواهد شد و شرکت‌های تجاری پس از پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که چند هفته دیگر به پایان می‌رسد، به فعالیت‌های خود مطابق با سازوکارهای مندرج در توافق جدید ادامه خواهند داد.

بریتانیا مهم‌ترین شریک تجاری نروژ پس از اتحادیه اروپا است و از ۱ ژانویه ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا را ترک  خواهد کرد و در نتیجه این کشور و شرکای تجاریش دیگر قادر نخواهند بود از پادمان‌های قانونی ارائه شده در موافقتنامه EEA بهره‌مند شوند. لذا نروژ به همراه دیگر کشورهای EEA/EFTA ایسلند و لیختن اشتاین در حال مذاکره در مورد یک قرارداد جامع تجارت آزاد با بریتانیا هستند تا پس از آنکه بریتانیا بازار واحد را ترک کند، با موانع تجاری جدید کمتری مواجه شوند.

در سال ۲۰۱۹ صادرات کالاهای نروژی به بریتانیا معادل ۱۸۴.۲ میلیارد کرون بود که از این مقدار، صادرات نفت و گاز در حدود ۱۵۱.۴ میلیارد کرون را به خود اختصاص داده که درحدود ۸۲٪ از کل حجم تجاری فیمابین بوده است. همچنین واردات کالاها و خدمات نروژ از بریتانیا در سال ۲۰۱۹ درحدود  ۸۵ میلیارد کرون ارزش‌گذاری شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما