معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمه دوم شهریور ماه 1404 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اختلافات پیرامون مالیات بر ثروت 

7 سپتامبر 2025

مالیات یکی از موضوعات داغ این روز ها بوده و مالیات بر ثروت این کشور را در مرکز بحث‌های سیاسی قرار داده است. حامیان استدلال می‌کنند که این مالیات برای تأمین بودجه رفاه و حفظ برابری حیاتی است، در حالی که مخالفان، که توسط کارآفرینان، گروه‌های لابی حمایت می‌شوند، ادعا می‌کنند که این مالیات مانع سرمایه‌گذاری می‌شود، میلیاردرها را به خارج از کشور می‌راند و به نارضایتی دامن می‌زند. این بحث به یک جنگ فرهنگی تبدیل شده است، با اطلاعات نادرست آنلاین، اعتراضات عمومی و حتی موسیقی که این مالیات را به سخره می‌گیرند، که نشان می‌دهد جامعه نروژ چقدر بر سر این موضوع قطبی شده است.

با وجود افزایش سالانه ۳۲ میلیارد کرون و تحت تأثیر قرار دادن حدود ۷۲۰،۰۰۰ شهروند، منتقدان اصرار دارند که این مالیات به طور نامتناسبی بر صاحبان مشاغلی که باید سود سهام خود را برای پرداخت آن برداشت کنند، فشار وارد می‌کند، در حالی که خروج‌های پر سر و صدای نروژی‌های ثروتمند به سوئیس، فشار برای اصلاحات را افزایش داده است. ینس استولتنبرگ از حزب کارگر، بررسی بین حزبی را برای حفظ درآمدها بدون ایجاد خروج‌های بیشتر پیشنهاد کرده است، در حالی که حزب پیشرفت خواستار لغو آن است و هویر طرفدار کاهش‌های شدید است. با ادامه‌ی رشد ثروت میلیاردرها، آینده‌ی مالیات بر ثروت به آزمونی تعیین‌کننده برای تعادل نروژ بین برابری، رقابت‌پذیری و همبستگی اجتماعی تبدیل شده است.

https://www.theguardian.com/world/2025/sep/07/wealth-tax-norway-election

 خروج صندوق ثروت نروژ از شرکت معدنی فرانسوی

12 سپتامبر 2025

صندوق ثروت ملی ۲ تریلیون دلاری نروژ، بزرگترین صندوق ثروت ملی جهان، اعلام کرده است که با استناد به «خطرات غیرقابل قبول» تخریب محیط زیست و نقض حقوق بشر، از شرکت معدنی فرانسوی Eramet کناره‌گیری خواهد کرد. این صندوق که توسط بانک مرکزی نروژ مدیریت می‌شود، اعلام کرد که این تصمیم به دنبال توصیه‌های شورای اخلاق آن اتخاذ شده است که به مشارکت ارامت در سرمایه‌گذاری مشترک PT Weda Bay Nickel در اندونزی اشاره داشت. این شورا خطر آسیب‌های جدی زیست‌محیطی، از جمله جنگل‌زدایی، از بین رفتن زیستگاه‌های حیاتی برای گونه‌های در معرض خطر و تهدید جوامع بومی ساکن در انزوای داوطلبانه را برجسته کرد.

پروژه معدن در جزیره Halmahera اندونزی به دلیل تأثیر آن بر یکی از قبایل بومی اندونزی را مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. اعضای این قبیله گزارش می‌دهند که جنگل آنها که برای غذا و سرپناه حیاتی است، در اثر جنگل‌زدایی و تخریب مرتبط با معدن در حال نابودی است. در حالی که ارامت و شرکای سرمایه‌گذاری مشترک آن این ادعاها را رد می‌کنند و مدعی تعهد به معدنکاری مسئولانه و حفاظت از محیط زیست هستند، اقدام صندوق نروژی فشار بین‌المللی قابل توجهی را بر این شرکت وارد می‌کند و نگرانی‌های فزاینده‌ای را در مورد تلاقی استخراج منابع، حقوق بومیان و تنوع زیستی جهانی برجسته می‌کند.

https://www.tuko.co.ke/business-economy/602829-norway-sovereign-wealth-fund-drops-french-miner-environmental-fears/

 رویکرد نروژ به سمت هواپیماهای برقی و معنای آن برای سرمایه گذاران و نوآوران

15 سپتامبر 2025

نروژ با پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز هواپیمای برقی آلیا CX300 بین استاوانگر و برگن، گامی‌بزرگ به سوی هوانوردی پایدار برداشته است. این ابتکار، منعکس‌کننده استراتژی گسترده‌تر این کشور برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری در انرژی سبز از طریق صندوق ثروت ملی ۱.۹ تریلیون دلاری خود، همزمان با کاهش تولید نفت و گاز است. نروژ که در حال حاضر یک رهبر جهانی در زمینه برقی‌سازی است - جایی که تقریباً ۹۰٪ از خودروهای جدید فروخته شده برقی هستند و کشتی‌ها در حال گذار به نیروی باتری هستند - قصد دارد این موفقیت را به هوانوردی نیز گسترش دهد. آوینور، سازمان ملی فرودگاه‌ها، در حال رهبری تلاش‌ها برای معرفی پروازهای تجاری برقی، به ویژه در مسیرهای داخلی "میلک ران" است که جوامع دورافتاده را به هم متصل می‌کند. آلیا CX300، که توسط شرکت بتا تکنولوژیز مستقر در ورمونت توسعه یافته است، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای برقی جهان است که در نروژ با بودجه دولتی و ارتقاء برنامه‌ریزی‌شده زیرساخت‌های فرودگاهی پشتیبانی می‌شود.

با وجود این وعده، کارشناسان در مورد چالش‌ها، به‌ویژه وزن باتری، دوام و کارایی در شرایط دشوار، هشدار می‌دهند. با این حال، پرواز آزمایشی این هواپیما پتانسیل عملی خود را نشان داد. این هواپیما ۹۹ مایل را در ۵۵ دقیقه طی کرد که زمان سفر را در مقایسه با مسیرهای زمینی به طور قابل توجهی کاهش داد و با نیمی از شارژ باقی مانده خود فرود آمد. مزایای اقتصادی نیز برجسته است، زیرا هزینه‌های عملیاتی آن به دلیل نیازهای طراحی و نگهداری ساده‌تر، ۳۰ درصد کمتر از هواپیماهای معمولی تخمین زده می‌شود. تجربه اثبات شده نروژ در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی و زیرساخت‌های شارژ، به آن در پیشگامی در هوانوردی الکتریکی برتری می‌دهد. برای جوامع در مناطق دورافتاده، چنین پیشرفت‌هایی می‌تواند سفری سبزتر، سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر را ارائه دهد، در حالی که به سرمایه‌گذاران و نوآوران نشان می‌دهد که آینده حمل و نقل هوایی پایدار در نروژ در حال شکل‌گیری است.

https://omanet.om/en/news/economy/norway-shifts-electric-planes-evs/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما