معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۷۳۱

راه اندازی خط کشتی رانی رو-رو از بندر امیرآباد به بندر کوریک قزاقستان

اولین سفر کشتی رو-رو ایران از بندر امیرآباد ایران به بندر کوریک قزاقستان در تاریخ 26 آبان 1399 انجام گردید و مقرر است کشتی رو-رو پس از بازگشت به ایران دومین سفر خود از بندر امیرآباد به بندر کوریک را در تاریخ 20 آذر ماه 1399 آغاز کند.

با حرکت اولین شناور "رو-رو" از بندر امیرآباد مازندران و ارسال محموله‌های تحت پوشش کارنه تیر و پهلوگیری کشتی در بندر کوریک قزاقستان، امکان ارسال کالاهای ترانزیتی در کریدور شمال جنوب از مسیر دریایی و بوسیله کشتی رو-رو مهیا شد. بنابراین، پس از وقفه‌ای ۱۰ ساله در ترانزیت کالا با کشتی‌های رو-رو کامیونی از بنادر شمالی ایران به کشور‌های حاشیه دریای خزر، فعالیت این نوع کشتی‌ها جهت ترانزیت کالا؛ برای نخستین بار در بندر امیرآباد از سر گرفته شد.

این کشتی رو-رو کامیون بر قادر است ۳۰ دستگاه تریلی محتوی کالا را در خود جای دهد و در مسیر بندر امیرآباد به سایر بنادر دریای خزر، تردد کند. مسیر ترانزیتی فعلی تعیین شده برای این کشتی رو-رو کامیونی؛ بنادر شمالی ایران و شهر آکتائو (بندر کوریک) کشور قزاقستان می‌باشد.  

راه اندازی این خط کشتیرانی ضمن کاهش زمان ارسال کالا، تجارت هند و کشورهای جنوب با روسیه، آسیای میانه و شمال اروپا را تسهیل می نماید. بنا به اطلاعات دریافتی از گمرک کشورمان، قبلا یکی از مشکلات ترانزیتی در کریدور شمال جنوب، عدم وجود اسناد واحد گمرکی و توقفات ناشی از انجام تشریفات قانونی در مرزهای کشورهای مسیر بوده، که با استفاده از" کارنه تیر" به عنوان سند گمرکی بین المللی واحد، عملا تسهیلات لازم برای کاهش توقفات ایجاد شده است. گفتتی است، کنوانسیون تیر، مهمترین کنوانسیون ترانزیت بین المللی با ۷۶ کشور عضو و با حضور بزرگترین اقتصادهای دنیا است که جمهوری اسلامی ایران یکی از موثرترین و فعالترین اعضای این کنوانسیون طی سالهای اخیر بوده است.

از جمله مهم‌ترین ویژگی این نوع حمل و نقل کالا‌ را می‌توان صرفه‌جویی در هزینه‌های جابجایی کالا‌ی تجاری از مبدأ تا مقصد و کنترل کامل بر تمام مسیر حمل برشمرد. لذا، با فعال شدن این خط ترانزیتی و کاهش هزینه‌های تمام شده، صاحبان کالا بیش از پیش نسبت به ترانزیت کالا از این مسیر ترغیب خواهند شد.

لازم به ذکر است که علاوه بر اهمیت کشتی‌های رو-رو در کریدور شمال- جنوب، در مسیر کریدور شرق به غرب نیز تمام کالاهای رسیده از سمت شرق آسیا به غرب قزاقستان، عمدتا از طریق دریا و بنادر آکتائو و کوریک به کرانه­ های غربی دریای خزر حمل می­ شوند. عمده این حمل و نقل توسط کشتی­های رو-رو صورت می‌گیرد. جمهوری آذربایجان در حال حاضر در بندر کوریک 15 کشتی رو-رو فعال را در اختیار دارد. 13 کشتی رو-رو ویژه حمل واگن و 2 کشتی ویژه حمل کامیون و خودرو که مرتبا در حال پیمودن عرض دریای خزر  می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما