معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۹۸

راه اندازی آزمایشی خط آهن خواف - هرات

در تاریخ چهارشنبه 1399/09/12 یک قطار باری آزمایشی که از شهرستان خواف کشورمان با حدود 7 واگن سیمان به وزن تقریبی 500 تن بارگیری شده بود، حدود ساعت 12 ظهر همان روز وارد ایستگاه روزنک ولایت هرات جمهوری اسلامی افغانستان شد.

 در تاریخ چهارشنبه 1399/09/12 یک قطار باری آزمایشی که از شهرستان خواف کشورمان با حدود 7 واگن سیمان به وزن تقریبی 500 تن بارگیری شده بود، حدود ساعت 12 ظهر همان روز وارد ایستگاه روزنک ولایت هرات جمهوری اسلامی افغانستان شد. متعاقب آن ساعت حدود 13 همان روز نیز هیئتی متشکل از 17 نفر از مدیران و کارشناسان راه آهن ج.ا.ایران و برخی سازمانهای مرتبط جهت بازدید و بحث و بررسی در خصوص مسائل و مشکلات حمل و نقل قطار آزمایشی مذکور تا قبل از افتتاح رسمی محور مذکور  به ایستگاه روزنک عزیمت نمودند. این هیئت توسط مقامات ارشد ولایت هرات از جمله معاون والی هرات )، مقامات راه آهن جمهوری اسلامی افغانستان از جمله رئیس اداره راه آهن افغانستان مورد استقبال قرار گرفتند.

  قابل ذکر است که هیئت ایرانی پس از برگزاری جلسه کاری با مقامات راه آهن افغانستان در محل ایستگاه راه آهن روزنک و طرح موضوع همکاری گسترده طرفین در بحث بهره برداری از این مسیر بر توجه جمهوری اسلامی ایران جهت کاهش هزینه‌های حمل و نقلی از طریق راه آهن برای طرف افغانستانی تاکید نموده و در این جلسه توافق نمودند که در خصوص بهره برداری از این مسیر ب، خش های خصوصی دو کشور را فعال خواهند نمود. در این دیدار مسئولین راه آهن افغانستان تاکید کردند که فاز اول قطعه چهارم راه آهن خواف- هرات از هم اکنون آغاز شده است و دولت افغانستان تلاش جدی برای وصل نمودن قطعه چهارم به شهرک صنعتی هرات را در برنامه‌های آتی خود دارد و این پروژه با سرعت زیاد آغاز خواهد شد. در این دیدار بر اهمیت گسترش خطوط ریلی در افغانستان و بویژه اهتمام به اتصال راه آهن مزبور به مزار شریف و از آن طریق به خط آهن آسیای مرکزی و چین تاکید شد. 

لازم بذکر است  افتتاح راه آهن خواف به هرات اولین خط آهن در کشور افغانستان می‌باشد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما