معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۳۳

توسعه سیستم مخابرات بنگلادش

هیئت دولت بنگلادش روز 12 آذر 99 سومین پروژه نصب کابل زیردریایی را با هدف گسترش سیستم بین‌المللی مخابرات کشور به تصویب رساند. هزینه این پروژه حدود 7 میلیارد تاکا (82 میلیون دلار) برآورد شده است. کابل زیردریایی که از سنگاپور به فرانسه متصل می‌شود، از طریق اقیانوس هند، دریای عرب، دریای سرخ تا دریای مدیترانه گسترش می‌یابد. این کابل دارای چند ایستگاه اصلی در سنگاپور، هند، جیبوتی، مصر و فرانسه خواهد بود. قسمت بنگلادش آن، از طریق خلیج بنگال تا ایستگاه این کابل در منطقه کاکس بازار امتداد می یابد. پیش از این، دو کابل زیردریایی دیگر نیز در بنگلادش نصب شده است.

به گفته شرکت کابل زیردریایی بنگلادش(BSCCL)، بنگلادش در سال 2005 برای اولین بار به کابل زیردریایی 'SMW-4' پیوست. با بهره‌برداری از کابل جدید، پهنای باند 250 گیگابایت بر ثانیه(GBPS) در دسترس کاربران بنگلادشی خواهد بود. شایان ذکر است که به دلیل قدمت 15 ساله این کابل، سرویس‌دهی آن کمی دچار اختلال شده است. بنگلادش در تاریخ 17 فوریه 2017 به دومین کابل زیردریایی C-M-WI-5 متصل گردید. این دو کابل بویژه کابل اول، به دلیل اینکه دارای فن‌آوری نسبتا قدیمی هستند، نمی‌توانند سرویس اینترنت پر‌سرعت را ارائه دهند. بر این اساس، هیئت دولت بنگلادش اعلام نموده است که با توجه به این موضوع، طرحی را برای اتصال این کشور به کابل سوم زیردریایی تدوین نموده است.

دکتر شمس العالم، عضو ارشد شورای برنامه‌ریزی بنگلادش در مورد این تصمیم هیئت دولت اظهار داشت: «خانم شیخ حسینه این پروژه را طرح روز دانسته و بر اجرای آن تاکید دارند. پس از اجرای این پروژه فرصتی برای کسب درآمد ارزی از طریق صادرات پهنای باند ایجاد خواهد شد.  اخیرا توافقاتی در مورد صادرات پهنای باند به کشور بوتان حاصل شده است. علاوه بر این، عربستان نیز نسبت به خرید پهنای باند از بنگلادش ابراز علاقه نموده است.» آقای مصطفی جبار، وزیر پست و مخابرات بنگلادش نیز به خبرنگاران اظهار داشت: «عربستان در خصوص گرفتن پهنای باند از بنگلادش ابراز تمایل نموده است. اطلاع یافتم که آماده سازی مقدمات امر در این زمینه اخیراً صورت گرفته است. با این حال، جزئیات روند کار و اینکه عربستان از کدام نقطه پهنای باند را خواهد گرفت، بعداً مشخص خواهد شد. درمجموع ما توانایی صادرات پهنای باند به سایر کشورها را داریم. ظرفیت کابل سوم زیردریایی 12 ترابایت در هر ثانیه خواهد بود. در نتیجه در داخل کشور پهنای باند کم نخواهد بود، بلکه پهنای باند مازاد را می‌توان به کشورهای دیگر صادر نمود.»

در همین حال اداره مخابرات بنگلادش نیز اعلام نمود که بزودی 10 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند به ایالت تریپورای هند صادر خواهد شد. به درخواست بوتان، فرصت صادرات پهنای باند به چند ایالت دیگر در شرق هند نیز فراهم شده است. مقامات بنگلادش امیدوارند هنگامی‌که بنگلادش عرضه پهنای باند به بوتان را آغاز نماید، نپال نیز برای خرید آن ابراز تمایل نماید. درست در زمانی که وزارت پست و مخابرات بنگلادش اخبار خوب صادرات پهنای باند را اعلام کرد، روزنامه کالرکانتا در گزارش خود نوشت: شیوع ویروس کرونا نیاز به اینترنت را افزایش داده است. نیاز همگانی شامل دانشجویان، معلمان، بازرگانان، رسانه‌ها و متخصصان به خدمات اینترنتی بسیار افزایش یافته است. این روزها تفریح و سرگرمی نیز اینترنت محور شده است. ثبت تولد، اخذ شناسنامه، نوبت دهی آزمایش کرونا و... کلاً به اینترنت وابسته شده‌اند. به همین دلیل، فروش بسته‌های اپراتورهای تلفن همراه و درآمد این شرکت ها نیز افزایش یافته است. اما باید اذعان نمودکه در بنگلادش و در بسیاری ازکشورهای جهان متاسفانه امروزه مشتریان حتی با صرف هزینه‌های اضافی،خدمات مناسب اینترنتی را دریافت نمی دارند. سرعت اینترنت در تلفن همراه و در پهنای بلند باند(Broadband) چندان رضایت بخش نیست.

آقای مصطفی جبار، وزیر پست و مخابرات در پاسخ به این ادعاها اظهار داشت: اپراتورهای تلفن همراه مسئول مشکل کندی فعلی هستند و ما مشکل پهنای باند یا کابل نداریم. اپراتورهای تلفن همراه تا کنون سرویس اینترنت را برای تجارت خود جدی نگرفته‌اند. آنها تجهیزات لازم برای این کار را فراهم نساخته اند. بگفته وی به دلیل شیوع کرونا، جمعیت زیادی به طور ناگهان از شهرهای بزرگ از جمله داکا به شهرستان یا روستاهای خود عزیمت نمودند که این امر فشار ناگهانی زیادی را بر شبکه تلفن همراه وارد نمود. در حال حاضر بسیاری از مردم از خانه به صورت آنلاین کار می‌کنند. به همین دلیل فشار بر اینترنت افزایش یافته است. اپراتورهای تلفن همراه متاسفانه پهنای باند کافی را خریداری نکرده اند و دلیل کندی سرعت اینترنت در بنگلادش نیز همین امر می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما