معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۴- ۱۵:۴۳ - مشاهده: ۳۱۲

اخبار اقتصادی قطر ( هفته اول آذر 1399 )

اخبار اقتصادی قطر در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد :

الف) اخبار و تحولات داخلی:

برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و قطر در اصفهان

هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و  قطر  به ریاست دکتر رضا اردکانیان وزیر محترم نیرو جمهوری اسلامی ایران و علی بن احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر در شهر اصفهان در جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید. علی بن احمد الکواری نتایج مثبت این نشست را در توسعه سطح همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور در همه زمینه‌ها را ستود.

سند تفاهمنامه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در پایان هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک این دو کشور در اصفهان امضا شد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ، هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر با حضور جناب آقای رضا اردکانیان وزیر محترم نیرو و احمد الکواری وزیر تجارت و صنعت قطر به عنوان روسای ایرانی و قطری کمیسیون مشترک دو کشور، برگزار شد.

در این دور از اجلاس یک روزه، هیات قطری متشکل از علی بن احمد الکواری، وزیر تجارت و صنایع دولت قطر و رئیس قطری کمیسیون مشترک، سفیر قطر در تهران، محمد بن حمد الهاجری، سفیر قطر در تهران، شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی رئیس اتاق بازرگانی قطر، رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، عباس رضایی استاندار اصفهان، مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و نمایندگانی از وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد و دارایی و صمت نیز از سمت ایران و همچنین نمایندگانی از بخش خصوصی ایران و قطر در این اجلاس حضور داشتند.

در این سند تفاهمنامه که به امضای مقامات ارشد طرفین رسید، در زمینه تشکیل کارگروه مشترک تجاری بین دو کشور، تأسیس مراکز تجاری بین بخش های خصوصی طرفین، استقرار وابسته بازرگانی در سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و دوحه و استفاده از بندرگاه‌های طرفین برای توسعه صادرات و واردات کالا، توافق شد.

از دیگر مفاد این سند تفاهمنامه می‌توان به همکاری اتاق های بازرگانی و تشویق بخش خصوصی دو کشور برای سرمایه گذاری مشترک و بررسی راهکارهای مناسب برای تسهیل این توافق، توافقات سودمند برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های برق، آب ، فاضلاب و گاز و توافقات سودمند در ارتباط با توسعه همکاری‌ها در زمینه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از جمله برگزاری هفته فرهنگی و ترویج صنایع و هنرهای سنتی در اصفهان اشاره کرد.

همکاری در زمینه تولید نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی طرف قطری در ایران و تشویق بخش خصوصی دو کشور در این زمینه، توافق برای امضای یک سند همکاری در حوزه آموزش عالی و پژوهش های علمی، استفاده طرف قطری از امکانات بندری و راه آهن ایران برای ترانزیت و حمل کالا، توافقات گسترده در زمینه ارتباطات، فناوری اطلاعات، حفاظت و تعمیر کابل های فیبرنوری (زیر دریایی) از دیگر مفاد این سند بود.

همچنین در سند تفاهمنامه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در زمینه کشاورزی شامل استفاده از تجربه‌ها و دانش فنی در بخش های زراعی، دامی و شیلات، در زمینه محیط زیست و استفاده از تجربه‌ها و دانش ایران در این بخش ها، اعزام نیروی کار ایران به قطر و تشکیل کارگروه مشترکی برای این موضوع و توافق برای انعقاد و موافقت نامه معاضدت حقوقی دو جانبه توافق شد.

ملاقات معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با وزیر تجارت و اقتصاد قطر

حمید زادبوم در جریان دیدار با علی بن احمد الکواری، وزیر تجارت و صنایع قطر و رئیس قطری کمیسیون مشترک، ضمن تأکید بر توسعۀ همکاری‌های تجاری دو جانبه،  در خصوص ایجاد دفتر کارگو قطر ایرویز در پایانه صادراتی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، رفع مشکلات بانکی صادرکنندگان و همچنین لزوم حمایت دولت قطر از بخش خصوصی این کشور در برابر تهدیدهای آمریکا در تبادلات تجاری با ایران گفتگو و تبادل نظر کردند.

لازم به ذکر است، در سند این تفاهم‌نامه در زمینه تشکیل کارگروه مشترک تجاری و همچنین تاسیس مراکز تجاری بین بخش های خصوصی ایران و قطر، استقرار وابسته بازرگانی در سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و دوحه و استفاده از بندرگاه‌های دو کشور برای توسعه تجارت توافق شد.

همچنین، از دیگر مفاد این سند می‌توان به توافق در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک، حمل و نقل و ترانزیت، خدمات فنی و مهندسی، فرهنگی، فناوری و کشاورزی اشاره کرد.

پیش بینی مسافرت 1.5 میلیون نفر طی جام جهانی به دوحه

دفتر ارتباطات دولتی قطر در سایت اینترنتی توییتر و در صفحه رسمی خود فیلم ویدئویی از مترو کشور را منتشر کرد و در آن بیان کرد که انتظار می رود قطر در هنگام میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 از بیش از 1.5 میلیون مسافر استقبال کند و افزود: مترو دوحه نقش حیاتی در جابجا کردن هواداران تیم های شرکت کننده جهانی در این جام ایفا خواهد کرد و در حال حاضر مترو دوحه دارای 37 ایستگاه برای ارائه خدمات به هواداران و مسافران می‌باشد.

ضمن شرکت هواپیمایی قطرایرویز دو سال مانده به برگزاری جام جهانی فوتبال 2022، هواپیمای جدید بوئینگ 777 خود که مزین به لوگوی جام جهانی 2022 قطر می‌باشد، را رونمایی کرد. شرکت هواپیمایی قطرایرویز شریک رسمی و هوایی فیفا خواهد بود. لوگو جام جهانی فوتبال فیفا ـ قطر 2022 دستی نقاشی شده است.

برگزاری اجلاس شهر هوشمند در دوحه

شرکت املاک و مستغلات مشیرب قطر از طریق مجازی کنفرانس « اجلاس شهر هوشمند دوحه » را برگزار می‌کند. این فعالیت از کانال مشیرب در اینترنت پخش می‌گردد و در این اجلاس کارشناسان، اقتصاددانان از قطر و جهان، نمایندگانی از شهرهای هوشمند از جمله امستردام، مسکو و سنگاپور مشارکت خواهند داشت. مهندس "علی الکواری" رئیس اجرایی مشیرب گفت: این کنفرانس اهمیت و نقش شهرهای هوشمند را در شرایط دشواری که تعطیلی یا محدودیت حرکت را ضروری می‌کند، را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

افتتاح یک شعبه از آزمایشگاه مرکزی بخش سلامت و بهداشت غذایی در بندر رویس

خانم "وسن الباکر" مدیر بخش سلامتی و ایمنی غذا در وزارت بهداشت عمومی‌گفت: بعد از افتتاح آزمایشگاه مرکزی در بندر بین المللی حمد، به زودی شعبه دیگری از آزمایشگاه‌های مرکزی وابسته به وزارت بهداشت عمومی در بندر رویس افتتاح می‌گردد، این اقدام در اجرای استراتژی ایمنی مواد غذایی با هدف اطمینان از اثر بخشی آزمایشات آزمایشگاهی و صدور نتایج به سرعت و در یک زمان مناسب به منظور تأمین و فراهم نمودن کالاهایی غذایی است. الباکر افزود: نقش آزمایشگاه‌ها انجام تجزیه و تحلیل مواد غذایی و آشامیدنی است که شامل تجزیه و تحلیل شیمیایی، میکروبیولوژیکی و رادیولوژیکی برای ارزیابی ایمنی مواد غذایی و میزان عاری بودن از آلودگی‌های مختلف و معمول است...

عدم پذیرش خسارت کارفرمایان و شرکت های قطری توسط وزارت توسعه

اتاق بازرگانی قطر جلسه ای را با مقامات وزارت توسعه برگزار کرد تا در این جلسه در مورد نگرانی‌های بازرگانان و پیشنهادات آنها درباره بازتاب اصلاحات اخیر قوانین کار در بخش خصوصی بحث و گفتگو نمایند. محمد حسن العبیدلی دستیار معاون امور کار در وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی که در این جلسه حضور داشت، بر حمایت کامل این وزارتخانه از بخش خصوصی و تمایل به اطمینان از اجرای قانون کار به نفع هر دو طرف تأکید کرد و افزود: این وزارتخانه خسارات وارده به کارفرمایان و شرکت های قطری را نمی‌پذیرد. و همچنین متعهد است هنگام درخواست انتقال از شغلی به شغل دیگر، از قوانین و رویه‌های اعلام شده، استفاده کند.  شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی رئیس اتاق بازرگان قطر به نوبه خود گفت: اتاق بازرگانی به طرح ادعاها و شکایات کارفرمایان در مورد اصلاحیه‌های قانون کار و گفتگو درباره آنها با وزارت توسعه را ادامه خواهد داد و همچنین به هماهنگی با وزارت توسعه در همه موارد مربوط به امور انتقال کارگران و مسائل دیگر مربوط به کار و کارگران به گونه ای که حق هیچ یک از طرفین، اعم ار شرکت ها و یا کارگران را به خطر نیاندازد را ادامه می دهد. . . 

فرصت های امیدوارکننده برای محصولات قطری در بازار آمریکا

نمایندگان بانک توسعه قطر و شورای تجارت قطر و آمریکا در کنفرانسی که از طریق مجازی برگزار گردید شرکت کردند. در این کنفرانس در مورد فرصت های جدید صادرات محصولات قطر در بازارهای آمریکا بحث و بررسی شد. هدف این کنفرانس معرفی شرکت های آمریکایی به جلسات هماهنگی است که توسط آژانس توسعه صادرات قطر برای ارتباز شرکت های سراسر جهان با صادرکنندگان قطر برگزار شده است. 27 شرکت قطری در جلسات هماهنگی شرکت می‌کنند، که در زمینه محصولات شیمایی، پلاستیکی و فلزی، مصالح ساختمانی، لوازام بهداشتی مربوط به بیماری همه گیر کرونا، محصولات صنعتی و الکترونیکی فعالیت دارند. "عبدالعزیز بن ناصر آل خلیفه" مدیر عامل بانک توسعه قطر تأکید کرد که بخش خصوصی قطر برای مشارکت و تبادل تجربیات با بازار آمریکا آمادگی کامل را دارد. 

اعضای مجلس شورای قطر خواستار رعایت حقوق کارفرمایان شدند

مجلس شورای قطر روز گذشته به ریاست "احمد بن عبدالله بن زید آل محمود" رئیس مجلس شورای قطر جلسات چهل و نهمین دوره جلسات این شورا را برگزار کرد و طی آن طرح قانون شماره (19 ) سال 2020 برای اصلاح برخی احکام قانون شماره ( 21 ) سال 2015 در مورد ورود و خروج اتباع خارجی و اقامت آنها در قطر را مورد بحث و بررسی قرار داد که شامل اصلاحاتی در دو ماده آن شد. جائی که اعضای مجلس شورا خواستار رعایت حقوق کارفرمایان بویژه با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری همه گیر کرونا ویروس شدند، به طوری که هیچ یک از طرفین قرارداد قانون کار را نقض نکنند.

شرکت بیمه قطر بهترین شرکت سرمایه گذاری

در یک مطالعه انجام شده توسط مجلیه « دی آسیت »، شرکت بیمه قطر برای سومین سال متوالی در رتبه « بهترین شرکت سرمایه گذاری » قرار گرفته است، "سالم خلف المناعی" رئیس اجرایی مجموعه بیمه قطر از دستیابی به این رتبه به عنوان بهترین شرکت سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ابراز خوشحالی کرد و گفت: این جایزه معتبر نمادی از موفقیت چشمگیر استراتژی کسب و کار شرکت مبتنی بر رویکرد آن نسبت به مشتریان است که با پیشرفت تکنولوژی و تیم سرمایه گذاری آن پشتیبانی می‌شود. وی افزود که این سرمایه گذاری‌ها تعهد بیمه قطر را برای حفظ موقعیت خود به عنوان شرکت برجسته در بازار در زمینه بیمه و مدیریت سرمایه گذاری را تأکید می‌کند. 

برگزاری مسابقه ای برای طراحی لوگوی محصولات قطری توسط وزارت تجارت و صنعت قطر

وزارت تجارت و صنعت قطر به عنوان بخشی از تلاش های خود برای تحریک و غنی سازی فرهنگ نوآوری و تشویق محصولات محلی، از راه اندازی مسابقه طراحی بهترین لوگو « محصولات قطر » خبر داد.

این وزارتخانه شرایط و ضوابط مسابقه را اینگونه روشن کرد، به این ترتیب که شرکت کننده باید یک لوگوی مدرن طراحی کند که نشان دهنده ارتباط وی به کشور قطر باشد و این طرح از لحاظ ویژگی‌های مدرن و ابتکاری باشد و از هیچ الگوی سنتی استفاده ننماید.

طرح های ارسالی نیز باید کار خود شرکت کننده باشد که قبلاً در مسابقات دیگری شرکت نکرده و از هیچ طرح دیگری اقتباش نشده است؛ علاوه بر این، شرکت کننده باید شهروند و یا مقیم کشور قطر باشد و طرح ارسالی حاوی مطالب اطلاعاتی و یا تبلیغاتی برای هیچ بخشی نباشد، همچنین استفاده از طرح های دیگری که در دیگر مسابقات شرکت داشته در این مسابقه ارائه نشود...

شکایت مرکز مال قطر از بانک ابوظبی

دولت قطر طی اقدامات حقوقی علیه بانک ابوظبی، این بانک را به اتهام دستکاری در بازارهای مالی و انجام عملیات ارز جعلی به پرداخت خسارت مالی و جبران زیان‌های وارده به این کشور به میزان 55 میلیون دلار ملزم کرد.

سازمان تنظیم مقررات مالی قطر طی بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات قانونی لازم را در نیویورک آغاز کرده است تا بانک اول ابوظبی را ملزم به پرداخت 55 میلیون دلار جریمه مالی به دستور دادگاه قطر کند.

این سازمان در سال گذشته، بزرگترین بانک امارات را به 200 میلیون ریال (55 میلیون دلار) در پی ممانعت از انجام تحقیقات در خصوص دستکاری احتمالی در بازار جریمه کرد؛ اتهامی‌که بانک ابوظبی آن را رد می‌کند.

سازمان تنظیم مقررات مالی قطر در این بیانیه گفت: بانک ابوظبی در مقابل رای نهایی دادگاه مدنی و بازرگانی مرکز مالی قطر که سازمان تنظیم مقررات مالی را موظف به برداشتن گام هایی برای اجرای حکم دادگاه در سایه روش های شناخته شده در مورد اجرای بین المللی احکام مالی می‌کند، اقدام به پرداخت جریمه نکرد.

قطر در سال 2018 اعلام کرد که پس از قطع ارتباط امارات و سایر کشورهای عربی در سال 2017 با قطر، بانک اول ابوظبی که بزرگترین بانک امارات است، عملیاتی مالی جعلی برای آسیب زدن به اقتصاد قطر انجام داده است.

سازمان تنظیم مقررات مالی قطر در مارس 2018، تحقیقات در خصوص دستکاری در نرخ ارزش ریال قطر، اوراق بهادار دولت قطر و ابزارهای مالی مربوط را آغاز کرد.

بانک امارات سال گذشته و پس از آن که سازمان تنظیم مقررات مالی قطر، محدودیت هایی که مانع از اقدام بانک برای فعالیت های جدید می‌شد اعمال کرد، تنها شعبه خود در قطر را تعطیل کرد.

بودجه عمومی قطر:

پیش نویس لایحه بودجه عمومی دولت قطر برای سال مالی 2021 و همچنین پیش نویس قانون آن به همراه کل فصول و بخش های اصلی مربوطه به آنها به مجلس شورا جهت انجام بررسی‌های لازم به مجلس شورای قطر رجاع داده شد. پیش نویس بودجه بر اساس اصول زیر تهیه شده است:

ـ تصویب اصل برنامه ریزی برای مدت زمان متوسط بودجه عمومی و تعیین سقف های مالی براساس سال های ( 2021 ـ 2023 ) پس از بررسی پروژه‌ها و برنامه‌های همه بخش ها.

ـ کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی موظفند سقف های مالی را برای مدت زمان تعیین شده سال های ( 2021 ـ 2023 ) را به ترتیب اولویت های خود، از جمله برنامه‌ها و پروژه‌های مندرج در استراتژی دوم توسعه ملی ( 2018 ـ 2022) را با توجه به بودجه‌های اختصاص یافته و سقف های مالی خاص را مشخص کنند.

ـ ادامه تخصیص منابع مالی برای تکمیل اجرای پروژه‌های استراتژیک مطابق با چشم انداز 2030 قطر، به ویژه پروژه‌های مربوط به جام جهانی 2022 و بخش های بهداشت و آموزش.

ـ اختصاص منابع مالی لازم برای توسعه زمین‌ها و زیرساخت های جدید متعلق به شهروندان در مناطق موجود

ـ حمایت از ابتکارات توسعه محیط کسب و کار برای تقویت نقش بخش خصوصی و مشارکت ان در فعالیت های محتلف اقتصادی.

ـ تلاش برای حفظ رتبه اعتباری دولت

مصوبات جدید جلسات هفتگی نشست اخیر مجلس قطر

- تصویب پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی بین دولت های قطر و جمهوری ترکیه.

- تصویب پیش نویس اعلامیه مشترک در مورد ایجاد کمیته مشترک اقتصادی و تجاری بین وزارتخانه تجارت و صنعت قطر و وزارت تجارت ترکیه.

- تصویب پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری در زمینه افزایش آزاد اندیشی و شفافیت بین سازمان کنترل اداری و شفافیت قطر و آژانس مبارزه با فساد در جمهوری قزاقستان. 

- تصویب پیشنهادی برای الحاق نماینده وزارت اوقاف و امور اسلامی در عضویت دفتر اجرایی کمیسیون ملی آموزش و فرهنگ و علوم قطر. این دفتر اجرای به ریاست وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی و با عضویت نمایندگانی از بخش های ذیربط خواهد بود.

دستیابی قطر به بزرگترین شرکت بیمه در لندن

صندوق راهبردی قطر توانست یکی از بزرگترین مؤسسه‌های بیمه ای در کشور انگیس به نام " Inigo LTD " که یک هلدینگ محسوب می‌شود ، را از طریق معامله ای خریداری کند، این بزرگترین شرکت بیمه در بازار تجاری انگلیس در سال 2020 اعلام شده است. بر اساس اطلاعات واصله ارزش کل این معامله انجام شده، نزدیک به 604 میلیون پوند استرلینگ است.

شرکت ودام قطر قرارداد خود را در زمینه حمایت از گوشت استرالیایی تمدید نمی‌کند

شرکت مواد غذایی ودام قطر با انتشار بیانیه ای از طریق پایگاه اینترنتی خود در بورس قطر اعلام و تأکید کرد، این شرکت قرارداد خود را در حمایت از گوشت تازه و منجمد امضا شده میان دولت قطر و شرکت استرالیایی که در آخر ماه آینده سال جاری (دسامبر2020) به اتمام می رسد را تمدید نخواهد کرد. این قرارداد در 29/12/2015 امضا شد و تا 31/12/2020 به اتمام می رسد.

دفتر ارتباطات دولتی: اخذ خودکار مجوز ورود استثنایی اتباع، شهروندان و مقیمین به کشور قطر

دفتر ارتباطات دولتی در بیانیه ای اعلام داشت، در راستای اقدام های رفع تدریجی محدودیت های اعمال شده به منظور مقابله با اپیدمی‌کرونا ویروی و رصد آمارهای محلی و جهانی کرونا، سیاست های جدید سفر و بازگشت به قطر بدین شرح می‌باشد:

اولاً: اضافه شدن امکان دریافت مجوز ورود استثنایی به صورت خودکار برای تبعه مقیم که در قطر اقامت دارند و قصد سفر و بازگشت مجدد به دوحه را دارند، طوری که ( کارفرما یا کفیل ) می‌توانند بلافاصله به محض خروج فرد و هر زمان دلخواه، در سایت وزارت کشور درخواست ورود استثنایی را درخواست و پرینت کنند و دیگر این افراد نیازی به ورود به سایت بوابه قطر ( دروازه قطر ) برای گرفتن مجوز بازگشت ندارند. در این بیانیه افزوده شده است که این خدمات برای افراد مقیم که قبل از این قانون خارج از قطر  به سر می‌برند، تعلق نمی‌گیرد و آنها باید از سایت بوابه قطر درخواست مجوز کنند.

دوماً: سیتم قرنطینه یک هفتگی بدون استثناء جهت کلیه افراد الزامی است، مسافرینی که از کشورهای لیست سبز اعلام شده توسط دولت وارد می‌شوند، قرنطینه خانگی خواهند بود و مسافرانی که از کشورهای قرمز به کشور ورود می‌کنند قرنطینه هتلی به آنان تعلق می‌گیرد. طبق بیانیه دفتر ارتباطات دولتی، افرادی که از مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت عمومی قطر، تست کرونا به همراه ندارند از آنان در فرودگاه بین المللی حمد به محض ورود تست خواهد شد و دومین تست شش روز بعد از ورود به کشور به طور الزامی می‌بایست انجام دهد. لازم به ذکر است اعلام لیست سبز که در هفته گذشته اعلام گردید از روز یکشنبه برابر با 29 نوامبر جاری 2020 اجرایی می‌شود. 

مازاد تجاری 19.6 میلیارد ریالی قطر

تراز تجاری دولت قطر در سه ماهه سوم سال 2020 میلادی به 19.6 میلیارد ریال مازاد دست یافت، در مقایسه با مازاد تراز تجاری سه ماهه سوم سال 2019 که بالغ بر 38.0 میلیارد ریال بوده است. بر اساس بیانیه سازمان برنامه ریزی و آمار که روز گذشته صادر شد، ارزش کل صادرات قطر طی سه ماه سوم سال 2020 به 41.1 میلیارد ریال رسیده است در حالیکه در مقایسه با همین تاریخ در سال 2019 به مقدار 22.6 میلیارد ریال یعنی 35 درصد کاهش را نشان می دهد، که در مجموع 63.7 میلیارد ریال صادرات، 3.3 میلیارد ریال یعنی به نسبت 8.6 درصد از سه ماهه دوم سال 2020 افزایش داشته است.

سود خالص 16 میلیارد ریالی بورس

بورس قطر ( اوراق بها دار ) برای دومین جلسه متوالی روز گذشته به حرکت مثبت خود ادامه داد و در دو جلسه سود آن به 16 میلیارد ریال رسید، انتظار می رفت که از 10500 واحد در طی جلسات بعدی در صورتی که به منطقه سبز خود ادامه دهد فراتر رود. فقط شش شرکت ثبت شده در بورس روز گذشته سود آنها افزایش نداشت اما سود مابقی شرکت ها به نسبت 1.24 درصد افزایش داشته است و توانستند 126.24 واحد را کسب نمایند...

حجم سپرده 378.1 میلیارد ریالی در بخش خصوصی کشور

داده‌های ترازنامه بانک های صادر شده توسط بانک مرکزی قطر نشان داد که کل سپرده‌های بخش خصوصی محلی در بانک ها در پایان ماه اکتبر گذشته سالجاری 2020 حدود 2.8 میلیارد ریال از اواخر سپتامبر به سطح 378.1 میلیارد ریال افزایش یافته است. در همین حال، تعداد کل وام ها و تسهیلات اعتباری ارائه شده توسط بانک ها به بخش خصوصی محلی نزدیک به 0.5 میلیارد کاهش یافت و به سطح 696.9 میلیارد ریال رسیده است.

افزایش 9.5 درصدی مازاد تجاری کشور

تراز تجاری کالایی کشور در ماه اکتبر سال گذشته 7 میلیارد ربال مازاد به دست آورد و 0.6 میلیارد ریال یا 9.5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته و 3 میلیارد ریال یا 4.6 میلیارد ریال کاهش داشته است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 2019 به نسبت 39.6 درصد کاهش را نشان داد. بر اساس بیانیه سازمان برنامه ریزی و آمار، روز گذشته ارزش کل صادرات قطر تقریباً به 15.3 میلیارد ریال رسید که نسبت به سال 2019 به میزان 23.5 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

ب) اخبار و تحولات خارجی:

امضای 10 توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری میان قطر و ترکیه با حضور رؤسای دو کشور

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به منظور انجام سفر رسمی و مشارکت در ششمین جلسه کمیته عالی استراتژیک میان دو کشور، وارد شهر آنکار ترکیه شد. امیر قطر با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری در شهر آنکارا دیدار نمود. در این دیدار پیرامون روابط و همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های گوناگون بویژه سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، دفاعی، انرژی، آموزش، حمل و نقل و ورزش و نتایج کار کمیته عالی مشترک در سال های گذشته و راههای گسترش و تقویت آن طوری که به منافع ملت های دو کشور خدمت کند و برجسته ترین مسائل فعلی در عرصه‌های منطقه ای و بین المللی به خصوص فلسطین، لیبی و سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. لازم به ذکر است قبل این دیدار مراسم رسمی‌برای امیر برگزار شد. پس از آن رؤسای دو کشور شاهد امضا و تبادل اسناد توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم های همکاری شدند که عبارتند از:

 1 ـ یادداشت تفاهم همکاری برای خرید سهام مجتمع تجاری استنیا پارک توسط قطر

 2 ـ یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان سرمایه گذاری قطر و شرکت هالیک التون مربوط به سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژه گولدن هورن.

3 ـ یادداشت تفاهم همکاری برای خرید سهام در بورس استانبول توسط قطر.

4 ـ توافقنامه فروش و خرید بندر اورتادوگو انطالیا بین شرکت گلوپال لیمان ترکیه و شرکت کیوتیرمیلنز قطر.

5 ـ یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان مناطق آزاد قطر و وزارت تجارت ترکیه در مورد فعالیت همکاری و تبلیغ مشترک در زمینه مناطق آزاد.

6 ـ امضای پیش نویس اعلام مشترک در مورد ایجاد کمیته اقتصادی و تجاری مشترک میان وزارت تجارت و صنعت قطر و وزارت تجارت ترکیه.

7 ـ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مدیریت آب.

8 ـ امضای پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت دارایی قطر  و وزارت خزانه و مالی ترکیه با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و مالی.

9ـ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور خانواده و زنان و خدمات اجتماعی.

10ـ امضای پیش نویس یادداشت تفاهم هکماری در مورد مبادله دیپلماتها بین مؤسسه دیپلماتیک وزارت خارجه قطر و آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه ترکیه.

11ـ امضای صورتجلسه ششمین جلسه کمیته استراتژیک عالی مشترک قطر ـ ترکیه.

تعدادی از وزراء و مقامات ارشد ترکیه و هیئت رسمی همراه امیر در مراسم امضا حضور داشتند.

امیر قطر و هیات همراه وی پس از شرکت در مراسم ضیافت ناهار توسط رئیس رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از کتابخانه امت در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا بازدید بعمل آوردند. امیر قطر در این بازدید از محتوای کتابخانه و کتاب ها و دیگر اطلاعات مربوط به آن مطلع گردید.

امیر قطر و هیئت همراه پس از پایان سفر رسمی خود به ترکیه این کشور را به مقصد دوحه ترک کرد. لطفی الوان وزیر دارایی و خزانه، ابراهیم کالین سخنگوی رسمی ریاست جمهوری ترکیه، سالم مبارک آل شافی سفیر قطر در ترکیه و دکتر محمد مصطفی کوکصو سفیر ترکیه در قطر در فرودگاه بین المللی آنکارا از امیر و هیئت همراه بدرقه نمودند.

امضای 8 توافقنامه‌های جدید توسعه همکاری‌ها میان قطر و ترکیه

دکتر "مصطفی کوکصو" سفیر ترکیه در دوحه طی اظهاراتی به مطبوعات تأکید کرد که ششمین کمیته استراتژیک عالی مشترک قطر ـ ترکیه برگزار شد و در حاشیه آن توافقنامه‌های جدیدی به منظور توسعه و تقویت همکاری‌ها بین دو کشور به امضا رسید و این تعداد سند به 52 توافقنامه قبلی امضاء شده فیما بین دو کشور اضافه شد. هم اکنون تعداد کل موافقتنامه‌های امضاء شده میان دو کشور به 60  توافقنامه رسیده است. سفیر "کوکصو" توضیح داد که این توافقنامه‌های جدید شامل بخش های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، امور اسلامی، خانواده، تجارت بین المللی و منابع آبی می‌باشد که شرح کامل آن در جلسه اعلام می‌گردد. وی خاطرنشان کرد: کمیته عالی، روابط دو جانبه بین دو کشور را در مسیری نهادین قرار داده است که تقویت دستاوردهای قبلی را تضمین می‌کند و افق چشم انداز خود را گسترش می دهد تا فراتر از سطح سیاسی و در زمینه‌های مختلف دیگر برسد، خصوصاً اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی و امنیتی. سفیر ترکیه در این کنفرانس مطبوعاتی به روابط ممتاز و متنوع دو کشور که در بخش های متعدد حیاتی از جمله انرژی، ساخت و ساز، تکنولوژی، بانکی، جهانگردی، کشاورزی و املاک و مستغلات است، اشاره کرد و گفت حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2019 به نسبت 6 درصد افزایش یافت و حجم کل مبادله بین دو کشور به 1.6 میلیارد دلار رسید. وی افزود: شرکت های قطر در سرمایه گذاری در زمینه پیمانکاری در ترکیه در رتبه سوم قرار دارند و شرکت های ترکیه قراردادهایی با شرکت های قطری در سال 2019 به ارزش 1.2 میلیارد دلار امضا کردند تا پروژه‌هایی را در دولت قطر انجام دهند. همکاری بین دو کشور در بخش گردشگری، حدود 30 هزار توریست قطری در سال 2016 به ترکیه سفر داشتند و این تعداد در سال 2019 افزایش یافت و تعداد آنها نزدیک به 110 هزار شهروند شد یعنی به نسبت 450 درصد رشد را نشان می دهد.. .

پایگاه گلوپال: موفقیت قطر در رزرو ظرفیت جدید واردات گاز در اروپا 

پایگاه اینترنتی S&P Global Platts انگلیس متخصص در بازارهای انرژی و کالاها، اعلام کرد که با افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع قطر به 126 میلیون تن در سال قبل از پایان دهه جاری، موافق است، و دوحه مطمئن است که در آینده می‌تواند واردکنندگان جدیدی برای عرضه عظیم خود پیدا کند. در همین راستا این پایگاه اضافه کرد که موضوع به رزرو ظرفیت جدید و طولانی مدت در ایستگاه وارداتی در شمال غرب اروپا طی سال گذشته محدود نشد، اما هم اکنون یک بازوی تجاری برای گاز طبیعی مایع راه اندازی کرده است که می‌تواند عملیات اشتغال کوتاه مدت را در سراسر جهان هدف قرار دهد، این پایگاه می افزاید که قطر با رشد سریع توانایی مایع سازی گاز اول در استرالیا و سپس در آمریکا توانایی حالت آماده باش را دارد. همین امر باعث شد دوحه در سال 2017 ممنوعیت اختیاری برنامه توسعه بیشتر را لغو کند و به سمت برنامه ریزی توسعه میدان شمال که در حال حاضر شاهد گسترش عمده ای در ظرفیت تولید گاز مایع روی ببرد...

افزایش مبادله تجاری بین قطر و آلمان به 946 میلیون دلار

اتاق بازرگانی قطر روز گذشته در یازدهیمن کنگره انرژی عرب ـ آلمان که از طریق مجازی توسط اتاق بازرگانی و صنعت عرب ـ آلمان با همکاری وزارت اتحادیه امور اقتصادی و انرژی و آژانس همکاری بین المللی برگزار گردید، شرکت کرد. دکتر "خالد بن کلیفیخ الهاجری" عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی و "صالح بن حمد الشرقی" مدیر کل در این کنگره مشارکت نمودند. دکتر الهاجری گفت: همکاری‌های عربی ـ آلمانی در زمینه‌های گوناگون شاهد رشد قابل توجهی شده است، وی بر اهمیت مبادله تجربیات میان اعراب و آلمنا در زمینه انرژی، به خصوص انرژی تجدیدپذیر و منابع آن تأکید کرد و افزود؛ این کنگره که با حضور سرمایه گذاران و صاحبان شرکت های فعال در زمینه انرژی برگزار می‌شود، فرصتی برای تعمیق همکاری در این بخش حیاتی و مهم و گسترش همکاری تجاری امیدوارکننده بین عرب و آلمان و بین المللی در زمینه‌های مختلف، به ویژه در بخش انرژی فراهم می‌کند، زیرا منطقه عربی ما به استفاده از تجربیات شرکت ها و صنایع آلمان در این بخش نیاز دارند. "صالح بن حمد الشرقی" به نوبه خود روابط نزدیک همکاری بین دولت قطر و جمهوری آلمان را تمجید کرد، زیرا آلمان تخصص علمی خود را در اختیار بسیاری از پروژه‌های استراتژیک در کشورهای عربی قرار داده است، مانند پروژه‌های زیرساختی و انرژی، الشرقی در ادامه به رشد مبادله تجاری بین دو کشور اشاره کرد که در نیمه اول سالجاری 2020 به حدود 946 میلیون دلار رسید .

مشارکت قطر در جلسه کمیته همکاری کشاورزی اعضای شورای همکاری خلیج فارس

مهندس "عبدالله بن عبدالعزیز بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست قطر روز گذشته در بیستمین جلسه کمیته همکاری کشاورزی کشورهای حوزه خلیج فارس که از طریق مجازی برگزار گردید، به نیابت از کشورش شرکت نمود. در این جلسه تعدادی از موضوعات اصلی ذکر شده در دستور کار مربوط به اقدام مشترک خلیج فارس در بخش های کشاورزی، دام، شیلات و از جمله پیگیری تصمیمات صادر شده در بیست و نهمین جلسه کمیته و قانون ورودی‌ها و فرآورده‌های آلی و آیین نامه‌های اجرایی آن، خرید جمعی داروهای دامپزشکی و واکسن‌ها، برنامه راهنمای خلیج فارس برای مقابله با بیماری‌های حیوانات و مانند آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تحرکات امارات با هدف ضربه زدن به سرمایه گذاری‌های ترکیه و قطر در مصر

روزنامه عربی زبان " العربی الجدید " چاپ دوحه، با درج گزارشی با عنوان "تحرکات إماراتیة لحصار الاستثمارات الترکیة والقطریة فی مصر" به برخی تحرکات امارات متحده عربی با هدف ضربه زدن به سرمایه گذاری‌های ترکیه و قطر در مصر پرداخت. به نوشته روزنامه العربی الجدید چاپ دوحه, برخی منابع مصری به روزنامه اعلام کردند که امارات تلاش می‌کند از طریق سرمایه گذاری‌های مشابه ترکیه و قطر در مصر، حضور خود در این کشور را تقویت و ضربه ای بر پیکره سرمایه گذاری‌های دو کشور در مصر وارد کند. برخی منابع مصری از تحرکات امارات در مصر برای ضربه زدن به سرمایه گذاری‌های ترکیه و باقی مانده سرمایه گذاری‌های قطر از طریق پروژه‌هایی عظیم برای رقابت در همان زمینه‌هایی که این دو کشور سرمایه گذاری کرده اند، خبر دادند. بنا به گفته این منابع در گفت وگویی با العربی الجدید، برخی از طرف های رسمی اماراتی اخیرا با برخی از شرکت های تحقیقاتی برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی از بخش هایی که ترکیه و قطر در آن سرمایه گذاری کرده اند با تمرکز بر سرمایه گذاری‌های آنکارا در مصر ارتباط گرفته اند. این اقدام امارات با این هدف انجام می‌شود که گروه‌های جدیدی از این کشور را در دوره آتی وارد بازار مصر کند تا ضربه ای باشد بر پیکره اقتصاد ترکیه در مصر که حجم سرمایه گذاری‌های آن در مصر به 2.2 میلیارد دلار می رسد. این منابع توضیح دادند که امارات تمایل و قصد دارد کنترل مدیریت بنادر مصر در دریای سرخ را به دست بگیرد علاوه بر این که از طریق هماهنگی با برخی از مسئولان در ارگان‌های حاکمیتی مصر باقیمانده پروژه‌های سرمایه گذاری قطر در مصر را نیمه کاره رها شود تا سرمایه گذاری‌های خود را جایگزین سرمایه گذاری‌های کشوری کند که خود و مصر بیش از 3 سال است رابطه خود را با آن قطع کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما