معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۵۳۷

اخبار اقتصادی آفریقا شماره51( هفته چهارم آبان ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

سخنرانی راماپوزا در میزگرد زیرساخت

سیریل راماپوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی که در میزگرد مجازی زیرساختها در آفریقای جنوبی شرکت کرده بود بیان کرد که باز کردن قفل سرمایه گذاری خصوصی در آفریقای جنوبی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  وی اعلام کرده است که کمکهای خصوصی می‌تواند به احیای اقتصادی آفریقای جنوبی کمک کند. راماپوزا نیاز به سرمایه گذاری معادل یک تریلیون راند از سوی بخش خصوصی را حیاتی دانسته است.

کاهش تولید خودرو در آفریقای جنوبی

انجمن تولیدکنندگان خودروی آفریقای جنوبی در گزارشی اعلام کرده است که تولید خودرو در آفریقای جنوبی با کاهش 31 درصدی مواجه شده است. بر اساس این گزارش صادرات خودرو در این ایام نیز با کاهش 31 درصدی مواجه بوده است. با این حال در سال 2021 پیش بینی می‌شود که این کاهش به 23 درصد برسد. به نظر نمی رسد به این زودی‌ها اثرات مخرب کرونا سایه خود را از روی صنایع آفریقای جنوبی بردارد.

تعهد فرانسه به ادامه سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی

وزیر سرمایه گذاری فرانسه اعلام کرده است که فرانسه متعهد به ادامه سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی از سوی شرکتهای خصوصی خود است. در کنفرانسی که قرار است در 17 و 18 نوامبر برگزار شود قرار است سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری فرانسه در آفریقای جنوبی اعلام شود. این سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌های انرژی، گردشگری و ... است. شرکت توتال نیز سرمایه گذاری خود را در آفریقای جنوبی سرعت می‌بخشد. شرکت های فرانسوی 65 هزار شغل در آفریقای جنوبی ایجاد کرده اند.

نگرانی در بازار زغال سنگ آفریقای جنوبی

طبق آخرین آمارهای منتشر شده آمار صادرات زغال سنگ آفریقای جنوبی در سال 2019 کاهشی بوده است و این آمار در سال 2020 بسیار کمتر خواهد بود. بر اساس این آمار علاوه بر شیوع ویروس کرونا تعهد کشورهای مصرف کننده عمده زغال سنگ در بخش انرژی برای کم کردن مصرف این ماده موجب کمتر شدن تقاضا برای این ماده اولیه شده است. هند، پاکستان و کره خریداران عمده زغال سنگ از آفریقای جنوبی هستند. 

مذاکره اتحادیه اروپا با آفریقای جنوبی

سفیر اتحادیه اروپا در آفریقای جنوبی اعلام کرده است که این اتحادیه نیاز دارد تا با مقامات آفریقای جنوبی در خصوص سیاستهای توانمندسازی سیاهان در آفریقای جنوبی مذاکره کند. بر اساس اظهارات وی سیاستهای توانمندسازی سیاهان که توسط دولت آفریقای جنوبی به اجرا گذاشته شده است مانعی جدی بر سر راه سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی است. سیاستهای حمایت از سیاهان در حوزه مالکیت کامل کسب و کارها باعث شده است که سرمایه گذاران در ورود به آفریقای جنوبی تردید کنند.

نامیبیا

تمرکز نامیبیا بر توسعه بخش های خدمات و تولید

معاون وزیر صنعتی سازی و تجارت نامیبیا بر ضرورت تمرکز بر توسعه بخش های خدمات و تولید تاکید کرد. Verna Sinimbo گفت: برای دستیابی به هدف صنعتی شدن در سال 2030، بخش خدمات و صنعت باید دو سوم اقتصاد نامیبیا را تشکیل دهد. به گفته وی، نامیبیا در بخش خدمات (چه دولتی و چه خصوصی) بسیار خوب عمل کرده است اما در بخش تولید و صنعت عملکرد قابل قبولی نداشته است و این بخش تنها 11 تا 12 درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد.

 دیدار مدیرکل سازمان جهانی گردشگری با رییس جمهوری نامیبیا

مدیرکل سازمان جهانی گردشگری در سفر به ویندهوک با هاگه گینگوب، رییس جمهوری نامیبیا دیدار و گفت و گو کرد. Zurab Pololikashvivi  در این دیدار از اقدامات دولت نامیبیا در زمینه گردشگری بویژه ابتکار دولت این کشور برای احیای این صنعت پس از شیوع ویروس کووید 19 قدردانی کرد. براساس این گزارش، گینگوب و پولولیکاشویلی در این دیدار درباره نقش بالقوه صنعت گردشگری در تقویت توسعه پایدار کشور بحث و تبادل نظر کردند. پولولیکاشویلی سفر خود به نامیبیا را نشان دهنده تعهد سازمان جهانی گردشگری بر حمایت و مشارکت این سازمان در تقویت صنعت گردشگری در نامیبیا عنوان کرد. رییس جمهوری نامیبیا اخیرا با برداشتن بسیاری از موانع نظیر ضرورت قرنطینه یک هفته ای برای گردشگرانی که وارد این کشور می‌شوند، تلاش کرد ورود گردشگر به نامیبیا را تسهیل کند.

 احتمال برچیده شدن تاسیسات قرنطینه در بندر سواکوپموند

در پی کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا در نامیبیا بویژه بندر سواکوپموند، مقامات وزارت بهداشت از احتمال تعطیلی تاسیسات قرنطینه در این بندر خبر دادند. شورای شهر سواکوپموند نیز اعلام کرد طی چند هفته اخیر تعداد مبتلایان به کرونا بسیار کاهش یافته و از این پس ضرورتی برای حفظ تمام تاسیسات قرنطینه وجود ندارد.

 زیمبابوه

ایالات متحده لغو تعرفه‌های ترجیحی زیمبابوه را بررسی می نماید

ایالات متحده آمریکا اعلام نموده به دلیل نقض حقوق کار توسط زیمبابوه، می‌تواند مانع ورود محصولات زیمبابوه به آن کشور شود، در حالی که در حال حاضر این محصولات معاف از مالیات می‌باشند. این اقدام می‌تواند نیمی از صادرات زیمبابوه به آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. دفتر نمایندگی بازرگانی ایالات متحده (GSP) در بیانیه ای اعلام کرده باقی ماندن زیمبابوه در لیست کشورهای برخوردار از تعرفه‌های ترجیحی بررسی خواهد شد. دفتر نمایندگی بازرگانی آمریکا در بیانیه خود مدعی شده نگرانی‌های نسبت به رعایت حقوق کار در زیمبابوه، از جمله اهتمام به حقوق و آزادی انجمن‌ها و اتحادیه‌های کارگری مستقل و سرکوب فعالان کارگری توسط دولت وجود دارد.

زیمبابوه،  با تحریم های اقتصادی جدید انگلیس روبرو است

انگلستان تهدید کرده است که به دلیل وخیم تر شدن وضعیت حقوق بشر در کشور زیمبابوه و عدم برخورد دولت با خاطیان، با یک تحریم جدید به امرسون منانگاگوا سیلی خواهد زد. این تصمیم در پارلمان انگلیس، با دستگیری هنریتا روشویا، رئیس فدراسیون معدنچیان زیمبابوه در روز دوشنبه 2 نوامبردر فرودگاه بین المللی موگابه که تلاش کرد، حدود 6 کیلوگرم طلای فرآوری شده به ارزش حدود 333.000 دلار را به دبی قاچاق کند، انجام شده است. وزیر امورخارجه نیز با عصبانیت نسبت به پیشنهاد اعمال تحریم های بعدی واکنش نشان داد، سیبوسیسو مویو گفت انگلیس باید رفتار تحریمی خود را نسبت به کشورش را متوقف کند. در همین رابطه، وزیر امور خارجه انگلیس عنوان کرد مجلس انگلیس به سبب نقض حقوق بشر در اجرای اصلاحات اراضی زیمبابوه در حال بررسی دور جدیدی از تحریم ها علیه مستعمره سابق خود است. او ادامه داد که انگلستان به دنبال تحمیل تحریم های مستقل از مجازات های اعمال شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

همکاری روسیه با زیمبابوه در اکتشاف معدن

دیمیتری کوبیلکین وزیر منابع طبیعی روسیه و سیبوسیسو موویو  وزیر امور خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه یک کنفرانس ویدیویی در زمینه اکتشاف معادن، همکاری‌های تجاری و اقتصادی، علمی و فنی برگزار کردند. براساس بیانیه مشترک دو کشور، اعلام شد طرفین در حوزه فلزات به ویژه پلاتین و همچنین در اکتشاف و استخراج الماس همکاری خواهند نمود. طرفین در خصوص ادامه همکاری‌های مشترک در زمینه منابع طبیعی، آب و هوا، جهانگردی و صنعت هتلداری و حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی اشاره کردند که طی اجلاس سران روسیه و آفریقا (اکتبر 2019 ، سوچی) با اجرای مفاد تفاهم نامه موافقت شده بود. این جلسه قرار بوده ماه آینده در حراره برگزار شود، اما با توجه به همه گیر بیماری کووید 19 به سال آینده موکول شد.

 سیشل

 درآمد سرشار سیشل از شیلات

6.600 تن صید ماهی در سال 2019 گذشته میلادی ، 13 میلیون دلار برای سیشل درآمد به همراه داشته است. بر طبق آمار رسمی دومین منبع درآمد این کشور پس از گردشگری، مربوط به شیلات می‌باشد. در سال گذشته، ساحل عاج به تنهایی بیش از 2.600 تن به ارزش 1.5 میلیون دلار ماهی تن خریداری کرده است. از دیگر خریداران اصلی شیلات این کشور می‌توان از هنگ کنک و ایالات متحده آمریکا نام برد.

 اوگاندا

اوگاندا در میان کشورهای هدف تسهیلات آلمان در زمینۀ کشاورزی

اوگاندا یکی از کشورهایی است که از تسهیلات ۴۰ میلیون یورویی آلمان برای حمایت از کشاورزی بهره‌مند خواهد شد. این برنامه از سوی وزیر توسعۀ آلمان پیشنهاد شده و بانک آلمانیِ KFW آن را اجرا خواهد کرد. این برنامه که قرار است در آفریقا و آمریکای لاتین اجرا شود به حفظ زنجیرۀ غذایی در طول بحران کورونا و بعد از آن کمک می‌کند.

به تعویق افتادن کمک نقدی ۱۰ میلیون دلاری ایالات متحده به اوگاندا

سفارت آمریکا در اوگاندا در بیانیه ای اعلام کرد که ۴۷ میلیون دلار کمک فنی، بهداشتی و نقدی برای مبارزه با ویروس کرونا در اوگاندا در نظر گرفته شده است که ۱۰ میلیون دلار آن کمک نقدی ماهانه به ۱۲۰ هزار نفر از افراد فقیر متاثر از کرونا بوده است. این مبلغ به دلیل همراهی نکردن دولت اوگاندا در شناسایی افراد و تسهیل نشدن شرایط پرداخت توسط دولت، به تعلیق درآمده است.

 کاهش بی‌سابقۀ صادرات اوگاندا به رواندا

پس از بسته شدن مرز اوگاندا با رواندا از حدود یک سال پیش، صادرات اوگاندا به این کشور کاهش بی‌سابقه‌ای داشته است. طبق آمار بانک مرکزی، طی یک سال گذشته (از آگوست ۲۰۱۹ تــا آگوست ۲۰۲۰) اوگاندا تنها ۵ میلیون دلار صادرات به رواندا داشته، در حالی که در مدت مشابهِ قبلی، این رقم به ۱۳۱ میلیون دلار رسیده بود. بیشترین تأثیر منفی بر تولیدکنندگان سیمان و فولاد بوده است.

کاهش صادرات برقِ اوگاندا

اوگاندا اعلام کرد طی یک سال منتهی به آگوست ۲۰۲۰ درآمدش از صادراتِ برق ۲۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه قبلی ٪۹۵ افت داشته است. شرکت انتقال برق اوگاندا گفت علت این افت، کاهش تقاضا از سوی کنیا بوده است. اوگاندا برق مازاد خود را عمدتاً به کنیا و سپس به تانزانیا، ج.د.کنگو و سودان جنوبی صادر می‌کند.

افتتاح جاده در شرق اوگاندا

رئیس‌جمهور اوگاندا در۳۱ اکتبر جاده‌ای را افتتاح کرد که شرق کشور را به شهر مرزیِ بوسیا در کنیا متصل می‌کند. این جادۀ ۱۰۴ کیلومتری را چین ساخته است و گفته می‌شود مسیر بوسیا به جینجا را از ۵ ساعت به ۲ ساعت کاهش می‌دهد.

حمایت FAO و مؤسسۀ آفریقایی «پِـلوم» از کشاورزان

سازمان غذا و کشاورزی FAO و مؤسسۀ پلوم Pellum در اوگاندا طی طرحی از کشاورزان خرده‌پا حمایت می‌کنند تا کسانی که سال‌ها روی زمین کشاورزی کرده‌اند بتوانند سند مالکیت آن زمین را به دست آورند. کشاورزانی که سند مالکیت ندارند نمی‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند و بنا بر این همچنان ضعیف می‌مانند.

مؤسسۀ مذکور متشکل از بیش از ۲۲۰ سازمان جامعۀ مدنی در ۱۲ کشور در شرق، جنوب و مرکز آفریقا می‌باشد که در زمینۀ کشاورزی فعالیت می‌کند.

رواندا

 امضای توافقنامۀ همکاری رواندا با غنا

غنا و رواندا یک توافقنامۀ همکاری امضا کردند که هدف آن تشکیل «کمیسیون مشترک دائمیِ همکاری‌ها»‌ میان دو کشور است. این سند به دست وزرای خارجۀ دو کشور در غنا امضا شد. رواندا در ژانویۀ ۲۰۲۰ در غنا سفارتخانه افتتاح کرده است.

کمک ۲۰ میلیون دلاری ژاپن به رواندا

«سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن» (JICA) سه سد را پس از نوسازی و ساخت در رواندا به دولت کیگالی تحویل داد. این پروژه که از فوریۀ ۲۰۱۹ آغاز شده بود ۲۰ میلیون دلار ارزش دارد. دو سد مخزنی نوسازی و یک سد هم به طور کامل ساخته شده است. مقامات JICA و سفارت ژاپن در کیگالی این از این پروژه رونمایی کردند.

بروندی

بازگشایی فضای هوایی بوروندی

دولت بوروندی اعلام کرد فرودگاه‌هایش را در تاریخ ۸ نوامبر باز خواهد کرد. فرودگاه‌های این کشور از هشت ماه پیش به علت همه‌گیریِ کووید-۱۹ بسته شده بود. مسافران باید گواهی منفی آزمایش کورونا داشته باشند که کمتر از ۷۲ ساعت قبل اخذ شده باشد.

سودان جنوبی

چهار منطقه آفریقایی در معرض خطر قحطی قرار دارند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) و و برنامه جهانی غذا، هشدار دادند چهار منطقه یا کشور آفریقایی در معرض خطر قحطی قرار دارند. این دو نهاد وابسته به سازمان ملل در گزارش خود اعلام کردند این کشورها شامل بورکینافاسو، مستقر در منطقه ساحل در غرب آفریقا، شمال شرقی نیجریه، سودان جنوبی و یمن هستند. بر اساس این گزارش، فائو و برنامه جهانی غذا به همگرایی عواملی چون درگیری‌ها، رکود اقتصادی، تشدید شرایط اقلیمی و شیوع کووید 19 اشاره کردند که سبب می‌شود مردم به " شکل عمیقتری در مرحله فوق العاده ناامنی غذایی قرار گیرند".

نیجر

اعطای 35 میلیون دلار توسط بانک توسعه آفریقا

هیئت مدیره بانک توسعه آفریقا در روز، جمعه  مورخ 30 اکتبر 2020 در ابیجان ، ساحل عاج یک نشست برگزار نمود که طی آن خبر اعطای یک کمک مالی به مبلغ  35.4 میلیون دلار به دولت نیجر برای تامین امنیت غذایی و تغذیه اعلام گردید. حدود 1470000 نفر در مناطق روستایی این کشور ساحلی در آفریقای غربی به این کمک نیاز دارند.

چاد

درخواست خرید برق از نیجریه توسط چاد

مقامات نیجریه می‌توانند برق را به کشور چاد صادر کنند. اما به دلیل مشکلات آن کشور در تولید برق و قطع برق مکرر، شهروندان این کشور از این موضوع را استقبال نکردند. شرکت ملی انتقال برق نیجریه TCN اعلام کرد که نیجریه در حال انتقال برق به چاد است. یک جلسه بین وزیر انرژی نیجریه و وزیر انرژی چاد برگزار شد و دو شخیصت در مورد امکان انتقال برق از شبکه برق نیجریه جمهوری چاد گفتگو کردند. یادآوری می‌شود که کشور نیجریه می‌تواند حداکثر 7000 مگاوات تولید کند. تولید واقعی آن به طور منظم بین 3000 مگاوات و 4500 مگاوات است.

 استخدام پزشکان متخصص خارجی توسط چاد برای تقویت بهداشت

کشور چاد اعلام کرد که پزشکان متخصص خارجی برای تقویت بخش بهداشتی خود استخدام خواهد کرد. یک کمیته ویژه در زمینه پزشکی توسط وزیر بهداشت عمومی و همبستگی ملی در روز سه شنبه در نودمانا برای این کار ایجاد شده است. این کمیته، برنامه­ های پیشنهاد شده را شناسایی و نیازها را از نظر تخصص­های پزشکی برای تقویت بخش بهداشتی ارزیابی کند. این کمیته هدف بهبود کیفیت مراقبت در مراکز درمانی را دارد.

مالی 

اهدای خودرو و کامپیوتر به آژانس ملی سرمایه گذاری شهردارهای کشور مالی

به گزارش جریده مستقل ایندیپندنت، در چارچوب تقویت ظرفیت‌های عملیاتی بخش نظارت - ارزیابی ادارات منطقه‌ای، سفیر دانمارک در کشور مالی 5 خودرو و تعدادی کامپیوتر به آژانس ملی سرمایه گذاری شهردارها اهدا کرد. در مراسم تحویل خودروها و لوازم یادشده که در 5 نوامبر 2020(15آبان 1399) و در محل وزارت کور و تمرکززدایی برگزار شد نماینده وزارت کشور و تمرکززدایی، مدیر کل آژانس ملی سرمایه گذاری شهردارها، شهردار منطقه 3 باماکو و سفیر دانمارک حضور داشتند. پس از پایان مراسم یادشده سفیر دانمارک ضمن اشاره به ارزش کلی کمک‌های یادشده که بالغ بر 116 میلیون فرانک سفا است گفت: این کمک‌ها بخشی از اجرای توافقنامه‌ای است که در جولای 2019 بین آژانس ملی سرمایه گذاری شهردارها و سفارت دانمارک امضا گردید. وی افزود: این کمک مالی توانایی‌های خدمات کارکنان عملیاتی بخش نظارت-ارزیابی و دفاتر منطقه ای آژانس ملی سرمایه گذاری شهردارها در استان کای، کولیکورو، سگو و موپتی را تقویت خواهد کرد.

 گامبیا

شورای اسلامی ‌گامبیا خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شد

 شورای عالی اسلامی‌گامبیا با صدور بیانیه ای از همه مسلمانان گامبیا خواست کالاهای فرانسوی که در این کشور فروخته می‌شود را تحریم کنند. نهاد گامبیایی، امانوئل ماکرون را به تحریک علیه اسلام و حضرت محمد (ص) متهم کرد. در این بیانیه آمده است: «اظهارات ماکرون علیه اسلام، غیرمسئولانه است و باعث گسترش نفرت و خشونت در جهان می‌شود؛ درست در زمانی که تلاش ها برای تقویت مدارا و گفتگو بین فرهنگ ها و ادیان در جریان است، این توهین‌های مکرر به اسلام و پیامبر آن، فقط باعث ایجاد نفرت در میان مردم جهان می‌شود.» و در ادامه از مکرون می خواهد که سیاست توهین به اسلام و تحریک علیه آن را کنار بگذارد و از اهانت به پیامبر اسلام عزیز و صدمه زدن به احساسات دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان به نام به اصطلاح دموکراسی و آزادی بیان، جداً پرهیز کند. در پایان از همه مسلمانان گامبیا می خواهد تمام محصولات فرانسوی را تحریم کنند. همچنین از تمام ائمه جماعات و اندیشمندان گامبیا درخواست می‌کند تا در مورد رفتار نیکوی حضرت محمد به مردم موعظه کنند و مسلمانان را ترغیب کنند تا سیره نبوی را در زندگی روزمره خود به کار گیرند؛ همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم به ما دستور می دهد: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا.

 بنین

امضا قرارداد  با سازمان جهانی جهانگردی

دولت بنین روز چهارشنبه گذشته در کوتونو در بیانیه ای اعلام کرد که بنین قصد دارد برای بهبود عملکرد بخش گردشگری در کشور دو قرارداد کمک فنی با سازمان جهانی جهانگردی امضا کند. شورای وزیران این چهارشنبه 4 نوامبر 2020 مجوز امضای کنوانسیونهایی را با سازمان جهانی گردشگری در مورد به روزرسانی سیستم اعطای مصوبات، مجوزها و طبقه بندی شرکت های جهانگردی از یک سو و  توسعه سیستم آمار گردشگری و توسعه حساب ماهواره ای گردشگری تجربی در جمهوری بنین از سوی دیگر، داده است. هدف اصلی این توافق نامه‌ها، ارزیابی مقررات جاری در مورد مجوزهای بهره برداری از مراکز اقامتی توریستی و همچنین طبقه بندی و تنزل رتبه آنها و همچنین طبقه بندی و درجه بندی آنها، مجوزهای بهره برداری از رستوران‌ها و موارد مشابه، مجوزهای آژانس های مسافرتی و دفاتر، تأیید دفاتر گردشگری، سازماندهی گشت و گذار تور از سایت های دریاچه، مجوز تمرین انجمن‌های گردشگری و سازمان‌های غیر دولتی، خواهد بود.  براساس این توافق نامه متن موجود گردشگری  بروز رسانی و قوانین جدیدی سازگار با شرایط فعلی این بخش پیشنهاد خواهد شد و سیستم های رایانه ای برای اتوماسیون نمودن تشریفات و سیستم  نظارت و ارزیابی و  اصلاحات نظارتی، ایجاد خواهد شد.

اتحادیه کومسا

تشابه اقلام صادراتی علت پائین بودن تجارت میان اعضای کومسا است

در جریان همایش مطالعاتی سالانه کومسا اعلام شد بدلیل مشابهت اقلام صادراتی کشورهای عضو کومسا، شاهد تجارت اندک میان این کشورها هستیم. در پژوهشی که تحت عنوان "ارزیابی ظرفیت های تجاری کومسا:  بهینه سازی فرصت های صادرات در منطقه آزاد تجاری افریقا " به این همایش ارائه شد آمده است :  5 محصول برتر صادراتی به افریقا شامل تنباکو، سنگ معدن، روغن‌های ضروری و رزینویدها، ضایعات و گدازه فلزات، و شکر است. همچنین محصولات مشابهی به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود. این پژوهش می افزاید برای حل این مشکل لازم است کشورهای افریقایی استراتژی صنعتی شدن منطقه را در پیش گیرند که هدف آن مکمل سازی تجاری میان کشورهاست. این امر از طریق تغییرات ساختاری قابل تحقق است بویژه تقویت ارزش افزوده کشورها و صادرات محصولاتی که از مواد خام و معدنی فاصله بگیرد. بر اساس این پژوهش تجارت میان اعضای کومسا 112 درصد کمتر از میانگین صادرات این کشورها به سایر کشورهای افریقایی است. از این رو پیشنهاد میکند در دبیرخانه کومسا یک نهاد ناظر برای ارزیابی میزان اجرای استراتژی صنعتی سازی منطقه ایجاد شود.

 جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

تلاش جامعه توسعه جنوب آفریقا در جهت استخراج منابع گازی منطقه

جامعه توسعه جنوب آفریقا تلاش می‌کند تا راه‌هایی را برای استخراج منابع گازی عظیم در منطقه پیدا کند. جامعه توسعه جنوب آفریقا دارای منابع گازی بسیار عظیمی‌بوده و دستیابی به و استخراج این منابع می‌تواند وضعیت انرژی در منطقه را ارتقا دهد. وزرای سادک  در جلسه ای که در 30 اوکتبر 2020 به صورت مجازی برگزار گردید، گزارش هایی را درمورد اجرای فاز اول برنامه عظیم گاز منطقه ای دریافت نمودند و از دولت های عضو جامعه درخواست نمودند تا به ساخت و توسعه زیرساخت ها و بازارهای گازی در منطقه مبادرت ورزند. همچنین، در این جلسه نقشه راه فاز دوم برنامه عظیم گاز منطقه ای مشخص و مورد حمایت قرار گرفت و در ادامه وزرای انرژی خواستار حمایت بانک توسعه جنوب آفریقا از پیشبرد فاز اول برنامه عظیم گاز منطقه ای شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما