معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۴۹

رونق صنعت داروسازی بنگلادش

گردش مالی بازار جهانی دارو در سال 2019 بالغ بر 1.3 تریلیون دلار بوده است که این میزان تا سال 2025 به بیش از 2 تریلیون دلار خواهد رسید. نیاز به درمان و دارو از نیازهای حیاتی بشر در تمامی ادوار به ویژه در برهه کنونی است که بدون تردید این نیاز با گذشت زمان و ظهور و بروز اختلالات جسمی و بیماریهای نوظهور نظیر کرونا تشدید خواهد شد. این امر موجب رونق صنعت داروسازی در جهان طی سالیان اخیر و رقابت شرکت های بزرگ داروسازی برای به خدمت گرفتن فناوریهای نوین و پیشرفته جهت تولید داروهای بیماری‌های خاص و صعب العلاج شده است.

در این راستا و طی سال های اخیر شاهد شکوفایی صنعت داروسازی در بنگلادش بوده ایم. بر اساس آمار و ارقام، حجم گردش مالی این صنعت در بنگلادش در سال 2018 با نرخ رشد مرکب 5 ساله به میزان 15.5 درصد بالغ بر 2.4 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که بر اساس رشد کنونی، این میزان تا سال 2025 به رقم 6 میلیارد دلار خواهد رسید. رشد درآمد سرانه، افزایش امید به زندگی، رشد جمعیت، تغییر سبک زندگی و رواج شهر نشینی از جمله دلایل این رشد فزاینده می‌باشند. نکته حائز اهمیت این است که در بنگلادش سرمایه گذاری بخش خصوصی از سویی و حمایتهای دولت ازسوی دیگر منجر به تولید 90 درصد تقاضاها توسط کارخانه‌های داخلی شده است.

گذشته از بازار داخلی، صنعت داروسازی بنگلادش در بخش صادرات نیز عملکرد قابل توجهی از خود به نمایش گذارده است. بر اساس آمارهای منتشره، میزان صادرات داروی این کشور طی 5 سال منتهی به سال 2019 (قبل از شیوع ویروس کرونا) از 70 میلیون دلار به 130 میلیون دلار رسیده است.

با شیوع بیماری کرونا در سال جاری نیز شاهد رشد فزاینده و پویایی این صنعت در حوزه‌های داخلی و خارجی بوده ایم. آمارهای رسمی حاکی از آن است که در شش ماهه اول سال 2020 واردات ماشین آلات سرمایه ای در حوزه صنعت دارو سازی 1.5 برابر بیش از مدت زمان مشابه در سال 2019 بوده است. واردات مواد اولیه در این صنعت نیز نزدیک به 30 درصد رشد داشته است. در همین مدت افتتاح اعتبارات اسنادی در صنعت دارو نیز 1.5 تا 2 برابر شده است، در حالیکه این افتتاح اعتبارات در دیگر صنایع با رشد منفی 30 تا 50 درصد همراه بوده است.

افزایش قابل توجه تقاضا برای خدمات درمانی در داخل و خارج از کشور و اعطای مشوق های نقدی 10 درصدی برای صادرات دارو موجب گرایش بیشتر سرمایه گذاران به این بخش شده است. بانکهای خصوصی بنگلادش نیز تمایل بیشتری را برای اعطای وام به فعالان این بخش از خود بروز داده اند. تنها دو کارخانه  اینسپتا (incepta) و اسکویر (square)، بالغ بر 50 میلیون دلار برای فعالیت بیشتر در این حوزه اختصاص داده اند. از دیگر کارخانه‌های فعال در صنعت دارو شرکت بگزیم کو (Beximco) است. این کارخانه که در بخش صادرات فعال است چهارمین بنگاه برتر صادراتی بنگلادش بشمار می رود. بر اساس آمار سازمان بورس بنگلادش، شرکت های فعال در صنعت داروسازی در شرایط رکود جهانی، شاهد سود 10تا 30 درصدی در سه ماهه سوم سال جاری (2020) بوده اند.

در حوزه صادرات نیز این صنعت عملکرد فوق العاده ای داشته است. صادرات داروهای تولیدی این کشور به خارج از کشور در بازه زمانی جولای - اکتبر 2020، بالغ بر 20 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و این در حالی است که مجموع صادرات دیگر بخش ها در این مدت کمتر از یک درصد رشد را شاهد بوده است. بر اساس آمار در شش ماهه اول سال 2020 میزان صادرات بنگلادش در بخش دارو بیش از 74 میلیون دلار بوده که این میزان 5.7 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد.

شایان ذکر می‌باشد که صنعت داروسازی بنگلادش در بخش تولید داروهای خاص نظیر داروهای بیماری سرطان در سطح جهان جایگاه و توفیقات زیادی را کسب نموده و داروهای ضد سرطان تولیدی این کشور که مشابه نمونه‌های آمریکایی و هندی آن می‌باشد، چندی است با استقبال بیماران سرطانی ایرانی مواجه گردیده، بگونه ای که به دلیل اثربخشی بالا و قیمت مناسب، تقاضای زیادی را بدنبال داشته است.

همچنین تولیدکنندگان پوشاک در بنگلادش با شیوع کرونا که مصادف بود با لغو سفارشات پوشاک از سوی برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی، اقدام به تغییر خط تولید خود بر اساس نیاز بازار مصرف نموده و در این زمینه به تولید تجهیزات پزشکی کرونا نظیر ماسک و گان روی آوردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما