معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۷۶

اخبار اقتصادی قطر (هفته سوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

وجود 47 هزار میلیونر در کشور کوچک قطر

مرکز مشاوره بوستن در بررسی‌هایی که بعمل آورده است گزارشی را بدین مضمون در روزنامه الرایه قطر به چاپ رسانده است که : قطر با داشتن 47 هزار نفر میلیونر و به عبارتی 14.3% از کل جمعیت, رتبه دوم جهان از نظر تعداد میلیونرها را به خود اختصاص داده است. سنگاپور با 188 هزار میلیونر یعنی 17.1% از کل جمعیت 4.8 میلیون نفری خود در رتبه اول این لیست قرار دارد.

مطابق با این بررسی پژوهشی که توسط مجموعه « مرکز مشاوره ای بوستن » آمریکایی به چاپ رسیده است اصطلاح میلیونر به کسی گفته می‌شود که  یک میلیون دلار نقدی و یا اموال موجود و یا سهام داشته باشد و « بسیار پولدار » نیز به آن کسی گفته می‌شود که بیش از 100 میلیون دلار نقدی یا مال موجود دارد.

این بررسی اضافه می نماید که صاحبان ثروت در قطر از ثروت های سرشار کشور از قبیل گاز طبیعی و نفت استفاده بردند کما این که از شراکت با شرکتهای جهانی که پروژه‌های عظیمی را در قطر اجرا می‌کنند نیز منتفع شده اند. پروژه‌های مزبور برای میزبانی بازیهای فوتبال جام جهانی 2022 انجام می‌شود همچنین پروژه‌هایی کلان در زمینه زیرساخت ها صورت می‌گیرد.

بنابراین پژوهش, در این لیست 10 ردیف ثروتمندان 4 کشور حاشیه خلیج فارس قرار دارند که عبارتند از قطر, کویت, امارات و سپس بحرین. این مطالعات ثابت می‌کند که ثروت در بحرین و مرکز مالی بحرین از بحرانهایی که در سال گذشته در کشور بحرین رخ داد, تأثیر نپذیرفته است.

سنگاپور از مهمترین مراکز مالی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام می‌باشد و به جز هنگ کنگ هیچ مرکز تجاری دیگری در آسیا با آن برابری نمی‌کند. ثروتمندان سنگاپور در سال گذشته از قراردادهای تجاری که با چین بسته شد استفاده بردند. چین شاهد رشد اقتصادی بالایی در مقایسه با رکود اقتصادی غرب می‌باشد.

و با وجود تراژدی که بواسطه فاجعه بازار جهانی مالی در سال 2008 بوجود آمد و بحران یورو که بانکها و شاید کشورها را به ورشکستگی تهدید می نماید تعداد میلیونرهای جهان نسبت به سال 2011 افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و بنابر مطالعات مرکز پژوهشی بوستن, جهان تعداد 175 میلیونر تازه وارد را  به لیست ثروتمندان اضافه نموده است.

گزارش اقتصادی: رونق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات قبل از جام جهانی

شرکت مشاوره ای املاک و مستغلات "کوشمان وویکفیلد ـ قطر" گزارش فصلی خود را  منتشر کرد و در این تخصصی املاک و مستغلات تأکید شده که سرعت بهبود اقتصادی در قطر در سه ماهه سوم با کاهش محدودیت های مربوط به بیماری همه گیر کرونا « کووید ـ 19 » شتاب گرفت. در این گزارش آمده است، تولید ناخالص داخلی پس از کاهش 10 درصدی در سه ماهه دوم سالجاری، در سه ماهه سوم شاهد بهبودی اساسی بود و زندگی به حالت عادی بازگشت، اما برخی از بخش ها از حمله صنعت و مهمان نوازی هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کردند. در این گزارش پیش بینی شده که این بخش در سال 2021 به رشدی به نسبت 3.8 درصد دست یابد، این امر به دلیل بهبود سرمایه گذاری قابل توجه در آستانه مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 قطر است. در این گزارش همچنین آورده شده که قطر همچنان با پیامدهای بیماری همه گیر کرونا و تأثیر آن بر همه بخش های اقتصاد، به ویژه پس از تعطیلی در ماه مارس گذشته، مقابله می‌کند، قطر برای بازگشایی کشور در مراحل سه ماهه دوم و سوم با برنامه ریزی‌های مطالعه و بررسی شده، اقدام کرده است.

برگزار نمایشگاه بین المللی قایق

نمایشگاه بین المللی قایق 2020 قطر در تاریخ 16 تا 20 نوامبر 2020 در شهرک پرل ( لولوه ) برگزار می‌گردد. این نمایشگاه تمام استانداردهای جدید سلامتی را رعایت و در نظر گرفته است. "خالد بن عیسی المناعی" رئیس هیئت مدیره شرکت المناعی پلاس ایوینتس اسپانسر و برگزارکننده این نمایشگاه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ساختمان المحاره در شهرک پرل میزبان این نمایشگاه خواهد شد و این نمایشگاه قرار بود در ماه مارس گذشته سالجاری برگزار شود اما به دلیل شیوع اپیدمی‌کرونا به نوامبر جاری به تعویق افتاد و این دوره از نمایشگاه بسیار استثنایی خواهد بود.

قطر ایرلاین در بهبود بخش هواپیمایی پیشرو است

هواپیمایی قطر در توئیتی تأکید کرده است که سرمایه گذاری استراتژیک خود را در چارچوب بحران کرونا ویروس را ادامه داده است و توانسته در بخش بهبود هواپیمایی جهانی پیشرو باشد. قطر ایرلاینز در این توئیت افزود؛ مسافرانی که با هواپیمایی از نوع بوئینگ 787 دریملاینر سفر کنند، به دلیل پنجره‌های بزرگ این هواپیما از مناظر زیبا در هنگام پرواز لذت ببرند. 

 تأسیس شرکت تجاری قطر پترولیوم  

شرکت قطر پترولیوم از تأسیس و آغاز به کار شرکت بازرگانی نفت قطر به عنوان متخصص این شرکت در تجارت گاز طبیعی مایع خبر داد. شرکت بازرگانی نفت قطر، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به شرکت قطر پترولیوم که دفتر مرکزی آن در دوحه قرار دارد، است و موظف به ساخت نمونه کارهای متنوع جهانی گاز طبیعی مایع در سطح داخلی و بین المللی است. مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور و رئیس اجرایی قطر پترولیوم گفت: این شراکت یک اضافه جدیدی از توانایی قطر پترولیوم و دامنه بین المللی آن محسوب می‌شود، این گام مهمی‌ برای تأکید بر نقش قطر در بازارهای جهانی گاز و ارزش حیاتی اقتصادی و زیست محیطی گاز طبیعی مایع و نقش اصلی آن در جابجایی انرژی است. 

اعلام سری جدید قیمت بلیط هواپیمای قطر ایرویز

هواپیمایی قطر مجموعه جدیدی از قیمت بلیط را برای همه کلاس های سفر راه اندازی کرده است که با ارائه انعطاف پذیری بیشتر و گزینه‌های سفر برای مسافران مشخص می‌شود. از قطر ایرویز کلاس های جدید را در شش دسته کلاس اکونومی و فرست کلاس را ارائه کرد که درجه فرست کلاس شامل کلاسیک، کومفورت و ایلیت است و درجه اکونومی ‌شامل: کلاسیک، کونفینس و کومفورت می‌باشد. هر یک از دسته‌های جدید مجموعه متمایزی از خدمات را ارائه می دهد که به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مسافران در قطر ایرویز است. به عنوان مثال مسافران درجه اکونومی هنگام رزرو بلیط خود 5 کیلوگرم اضافه برای اضافه بار دریافت می‌کنند.

ساخت کارخانه برای جلوگیری از نشت گاز در رأس لفان

"جاسم محمد المنصوری" نایب رئیس و مدیر عامل شرکت های هلدینگ العهد، از شروع انجام مرحله دوم از طرح توسعه مرکز و تعمیر جلوگیری از نشت گاز طبیعی خبر داد. وی در گفتگویی با روزنامه الشرق الاقتصادی طرح احداث یک کارخانه یکپارچه برای آزمایش و ترمیم موانع نشت گاز طبیعی خشک در رأس لفان را اعلام کرد. المنصوری در ادامه گفت یک طرح و مطالعه دیگری وجود دارد که برای ساخت دستگاه‌های موانع در داخل به جای وارد کردن آنها از خارج برای استقرار این صنعت در قطر وجود دارد و انتظار می رود کار در این طرح در پایان سه ماهه اول سال آینده 2021 آغاز شود. سازمان سرمایه گذاری قطر برنامه ای برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ندارد.

خیز سازمان سرمایه گذاری قطر به سوی دارایی‌های سبز دوستدار محیط زیست

آقای منصور بن ابراهیم آل محمود، مدیراجرایی سازمان سرمایه گذاری قطر گفت در چارچوب بخشی از برنامه سازمان برای جا به جایی به سمت سرمایه گذاری‌های سبز، صندوق سرمایه گذاری قطر قصد ندارد در سال های آینده سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز را انجام دهد.

آل محمود در مصاحبه با شبکه بلومبرگ، اظهار داشت که سازمان سرمایه گذاری قطر قصد دارد به منظور پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران، به سمت دارایی‌های سبز حرکت کند و گفت: ما بیش از این در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری بیشتری نخواهیم کرد.

بلومبرگ افزود که سازمان سرمایه گذاری قطر که قریب 328 میلیارد دلار دارایی دارد، قصد ندارد منابع نفت و گاز خود را گسترش دهد.

مدیر اجرایی سازمان سرمایه گذاری گفت که ما سرمایه گذاری‌هایی در شرکت های نفت و گاز داریم، این یک واقعیت است که نمی‌توان نادیده گرفت، با این وجود چون قطر به درآمد حاصل از گاز طبیعی متکی است، سازمان سرمایه گذاری قطر باید سرمایه گذاری‌های متنوع خود را در خارج از بخش انرژی انجام دهد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که این بخش را بسیار گسترش دهیم.

ال محمود در بیان قبلی خود اظهار داشته بود که سازمان سرمایه گذاری قطر در بسیاری از کشورها سرمایه گذاری‌های زیادی را انجام می دهد با اشاره به این که سازمان هنگام انجام هرگونه سرمایه گذاری در هر مکانی به این مسئله توجه دارد که  سرمایه گذاری‌های آن بُعد محیط زیستی را در نظر بگیرد و آنها را در پروژه‌های فاقد آلاینده قرار می دهد.

فرار سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در بخش هنر

تعداد زیادی از بازرگانان تأکید کردند که سرمایه گذاران می‌توانند نقش مهمی در بازار تولید فنی از طریق حمایت و توسعه تولید نمایشی و برنامه‌های تلویزیونی و در عین حال اشاعه محصولات و پروژه‌هایشان، ایفا نمایند. آنها در یک نظرسنجی به روزنامه الرایه اقتصادی عنوان داشتند که کم تجربگی برخی از بازرگانان نسبت به تولید محصولات هنری و نمایشی و عدم وجود یک بینش مشخص برای این بخش از دلایل تردید بازرگانان و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اقتصادی در این صنعت می‌باشد که جایگاه بس بزرگی را در بسیاری از کشورهای دنیا دارد.

بازگانان خواستار فراهم نمودن شالوده و زیرساخت های واجد الشرایط برای ارائه کار فنی در سطح بالا شدند که بازتاب کننده بازده مالی خوبی باشد که مشوّق بسیاری از ابتکارات سرمایه گذاران و بازرگانان باشد و در عین حال پروژه شهرک تولیدات رسانه ای و هنری را از نو احیا نماید تا عاملی تشویقی برای بازرگانان و سرمایه گذاران برای وارد شدن به بخش تولید نمایشی و هنری با قدرت بسیار و محقق ساختن یک شراکت کامل استراتژیک ما بین هنر و اقتصاد باشد همانگونه که در بسیاری از کشورهای عربی این رویداد اتفاق افتاده است  همچنان که حمایت دولت از این بخش نیز و ارائه تسهیلات و معافیت های تشویق کننده برای تبدیل این بخش از یک بخش سرگرم کننده به یک بخش صنعتی و فرهنگی تولید کننده و فعال اقتصادی و اجتماعی افزایش می یابد تا در نتیجه توانایی رقابت با بازار تولید و توزیع در جهان عربی را داشته باشد که شاهد رقابت شدیدی میان گروه‌های اقتصادی و تولیدی بزرگ خواه در مصر و یا سوریه و یا کویت باشد.

در این راستا احمد الخلف بازرگان قطری تأکید کرد که نداشتن تجربه در زمینه تولید هنری و نمایشی خاص در نزد بازرگانان و همچنین عدم وجود بینش مشخص در این بخش از دلایل عدم ورود بازرگانان به سرمایه گذاری در پروژه‌های هنری است همچنان که عدم وجود حمایت از ابتکارات بخش ویژه و تشویق بازرگانان در زمینه هنر و نمایش باعث شده تا بسیاری از آنان از سرمایه گذاری در تولید هنری هراس داشته باشند در نتیجه این بخش نیاز به شالوده ای واجد الشرایط برای ارائه کار فنی در سطح بالا دارد که بازده مالی خوبی داشته باشد که بسیاری از ابتکارهای سرمایه گذاران و بازرگانان مایل به ورود به این زمنیه را تشویق نماید.

الخلف اشاره نمود که پیش ترها پروژه ای برای تولید  شهرک تولیدات رسانه ای و هنری در دست بود اما این بینش تاکنون محقق نشد تا عامل مهمی‌ برای تشویق بازرگانان و سرمایه گذاران برای ورود به این بخش باشد بویژه اینکه این گونه تولیدات نیاز به حمایت دولت دارد.

قطر در تولید سریال های تاریخی شهرت و موفقیت بزرگی داشته است و شاید بتوان از موفقیت این تجربه و ربط دادن آن به توسعه اقتصادی درصد خوبی از درآمد عمومی را تشکیل دهد بویژه آن که تولید هنری بخش های اقتصادی بسیاری را بکار خواهد گرفت اگر که به صورت صحیح از آن بهره گرفته شود. جدای از این که یک پیام متمدنانه و همچنین مسئولیت اجتماعی است که همگان در آن شریک هستند و به میزان توسعه و پیشرفت دولت کمک خواهد کرد اما در عین حال نیاز به پروژه‌های تشویقی و زیرساختهایی دارد که باید دولت انجام دهد زیرا بخش خصوصی به تنهایی از انجام آن ناتوان است برای مثال شهرکی برای  تولید هنری تا شراکت استراتژیک کاملی را ما بین هنر و اقتصاد محقق سازد که در بسیاری از کشورها مانند مصر و سوریه و غیره روی داده است.

هنر ، به مثابه یک صنعت

از سوی دیگر غسان نعامه نویسنده و مدیرکل تلویزیون قطر گفت : تولید هنری به طور کلی و تولید درام و نمایش به صورت خاص، نیازمند هوشیاری نسبت به نقش تولید نمایشی و هنری در حمایت از سطح اقتصادی و اجتماعی هر جامعه می‌باشد. هنر امروزه در همه جای جهان نیاز به سطح بالایی از سازماندهی و مدیریت دارد. تولید هنری نمی‌تواند مشارکت فعالی در توسعه اقتصادی داشته باشد مگر اینکه با سازماندهی حرفه ای همراه باشد که فرایند طراحی و برنامه ریزی و تحرّک در بازار تولید و رقابت را بر عهده داشته باشد به گونه ای که نمایش و اقتصاد در کنار هم یک تولید هنر سطح بالا و با سودی مادی خوب را ارائه دهند که بر ورود بازرگانان به این تجربه انعکاس مثبتی داشته باشد. شرکتهای داخلی این توانایی را دارند که از طریق تخصیص حمایت مالی از طریق مسئولیت اجتماعی و تبلیغها از این صنعت حمایت کنند.

وی افزود کم بودن تولیدات نمایشی باعث می‌شود تا بازرگانان وارد این عرصه نشوند زیرا نسبت به سود و شهرت و مسئولیت اجتماعی آن ناآگاهند و این درست برعکس تجربه مصر و سوریه است که در طول سال از طریق شبکه‌های داخلی تولیدات بسیار خود را به نمایش می‌گذارند تا بازرگانان را با قدرت هر چه تمام تر به این محصول اقتصادی و اجتماعی جذب نمایند. از سوی دیگر همین امر منجر به کاریابی می‌شود زیرا با تأسیس شرکتهای تولید و راه اندازی وظایف جدید نیاز به مهارت ها و تجربه‌های بسیار خواهد بود همچنان که توسعه کامل یک بخش ارتباط  تنگاتنگی با اقتصاد دارد.

نامبرده اشاره نمود که بازرگانان می‌توانند نقش مهمی را در تعیین چارچوبی که بازار تولید نمایشی در آن حرکت می‌کند را داشته باشند و قدرت اصلی برای حمایت و توسعه تولید سریال های تلویزیونی و برنامه‌های مستند خواهند بود در عین حال برای محصولات و پروژه‌های خود از طریق سریالها تبلیغ می‌کنند. بسیار حائز اهمیت است که باید از حمایت دولت در راه توسعه تولید تلویزیونی و کار برای ارائه کارهایی با سطح هنری و اقتصادی خوب استفاده نمود.

حجم معامله 1.7 میلیارد ریالی املاک و مستغلات در کشور

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات در کشور در ماه اکتبر گذشته 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 1.7 میلیارد ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الخور، الضعاین، الریان، ام صلال و الشمال صورت گرفته است.

ضمنا مجموعه هلدینگ ازدان بخش ساختمانی در گزارش هفتگی خود آورده است : بخش ساختمانی طی یک هفته به نسبت 28 % رشد و بزرگترین معامله فروش یک آپارتمان مسکونی در منطقه مشیرب با مساحتی بالغ بر 191.58 متر مربع به ارزش 46 میلیون ریال بوده و 317 میلیون ریال حجم کل معامله‌ها که در اداره ثبت دادگستری به ثبت رسیده است را اعلام کرد. 

اخبار و تحولات خارجی

یک پیروزی جدید برای قطر

دادگاه عالی انگلیس یک رأی قضائی به نفع هواپیمایی قطر ایرویز علیه کانال های خبری "العربیه"، "میدل ایست نیوز" و "ام بی سی" را صادر کرد. هواپیمایی قطر  پس از صدور این حکم بیانیه ای را منتشر کرد و در آن بیان کرد که قاضی دادگاه انگلیس با استدلال های ارائه شده توسط تلویزیون العربیه و ادعای آن مبنی بر مناسب تر بودن دادگاه‌های دبی برای رسیدگی به پرونده را رد کرد و به تأثیر "محاصره و فضای خصمانه علیه قطری‌ها در امارات متحده عربی" اشاره نمود. "اکبر الباکر" رئیس اجرایی هواپیمایی قطر ایرویز گفت که عملیات خود را از این نوع ادعاهای جعلی و دروغین که با انگیزه‌های سیاسی می‌باشد را محافظت می‌کند، وی تأکید کرد که این دادگاه عالی انگلیس در این پرونده برای عدالت پیروزی را اعلام خواهد کرد. دادگاه عالی انگلیس درخواست العربیه برای به چالش کشیدن صلاحیت دادگاه را برای رسیدگی به پرونده قطر ایرویز علیه این کانال را رد و بر آن تأکید کرد. این مسئله در رابطه با انتشار فیلم ویدئوی در آگوست 2017 است که تأثیر محاصره ناعادلانه بر قطر را نشان می دهد و این دادگاه ادعای العربیه مبنی بر مناسب تر بودن دادگاه‌های دبی برای رسیدگی به پرونده را رد کرد.

سرمایه گذاری 900 میلیارد دلاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر تا پایان 2030

کشورهای شورای همکاری برای دوران پس از نفت اقدام به افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر می نمایند. کارشناسان انرژی می‌گویند اخیراً چند کشور خلیج فارس به افزایش سرمایه گذاری در زمینه انرژی تجدید پذیر و همچنین متنوع نمودن منابع انرژی بغیر از نفت روی آورده اند.

بر اساس گزارشی که اخیراً توسط آژانس انرژی تجدیدپذیر «آیرینا» منتشر شده میزان سرمایه گذاریهای جهان در انرژی تجدیدپذیر در پایان سال 2015 حدود 300 میلیارد دلار  تخمین زده شده است که پنج برابر بیشتر از سال 2004 می‌باشد. پیش بینی می‌شود که سرمایه گذاریها باز هم افزایش یافته و تا سال 2030 به حدود 900 میلیارد دلار در سال برسد.

اقتصاد خلیج فارس: چالش های پس از کرونا

پس از پایان بحران همه گیر "کرونا" کشورهای حوزه خلیج فارس با شرایط اقتصادی مختلفی روبرو خواهند شد. بازارهای نفت بیشتر اوقات به بازارهای "خریداران" پس از کاهش تقاضا و ضرورت اوپک و صادرکنندگان اصلی برای کاهش تولید به نسبت های بزرگ تبدیل شده اند.

با تعطیلی طولانی مدت مشاغل، اقتصادهای بزرگ با رکود طولانی مدت مواجه هستند و بسیاری از مشاغل با گزینه‌های ور شکستگی و انحلال روبرو می‌باشند.

آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از افت قیمت نفت و درآمدهای پایین نفت می‌توانند با کسری بودجه سالانه خود مواجه شوند؟ منابع دیگر در آمدی که می‌تواند کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند، چیست؟ آیا اقتصادهای کشورهای حاشیه خلیج فارس که به مدت چند دهه به فلسفه اقتصاد رانت تکیه کرده اند، می‌توانند فعالیت های کلان اقتصادی را انجام دهند که مجبورند هزینه‌های دولت یا عمومی را کاهش دهند یا منطقی سازی کنند؟ در مورد بازار کار پس از روشن شدن اثرات مضر وابستگی به کارگران کم مهارت، ضعیف و کم دستمزد که در این کشورها زندگی می‌کنند، کشورهای حوزه خلیج فارس، با توجه به شرایط نامناسب زندگی و محیط بهداشتی در حال زندگی هستند، چه می‌توان گفت؟

شکی نیست که این‌ها سؤالاتی دشوار هستند و پاسخ دادن به آنها هموار و آسان نیست. بحران اپیدمی‌کرونا باعث تحولات زندگی و رفتاری در کشورهای مختلف جهان شده است، و این اثرات واضح بر مصرف شخصی، خانوادگی، نهادی و دولتی دارد که ممکن است بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد.

بسیاری از فعالیت های اصلی در واحدهای اقتصادی اصلی وجود دارد که به دلایل زیادی غایب خواهند شد. به عنوان مثال بخش حمل و نقل هوایی که از کاهش مسافرت و حمل و نقل و توسعه اقدامات بهداشتی و امنیتی رنج می‌برد که انگیزه بسیاری را برای انتقال و یا سفر کاهش داده است؛ علاوه بر اقدامات فاصله اجتماعی که بر اهمیت کاهش صندلی در هواپیما ها، قطارها و وسایل نقلیه تأثیر می‌گذارد، به گونه ای که باعث افزایش هزینه‌ها برای متقاضیان ( مشتریان ) می‌شود. این بخش عقب نشینی می‌کند و احتمالاً درخواست آن از نفت و شاید هم گاز طبیعی کاهش یابد.

اما در مورد بخش هتل ها و استراحتگاه‌ها، وقتی که تعداد هیئت های گردشگری و سفرهای کاری بازرگانان کاهش یابد؛ بهتر نخواهد بود، جائیکه دیدارها و کنفرانس ها از طریق ارتباطات الکترونیکی متکی خواهد شد و مؤسسات توریستی ممکن است سعی در ارتقاء مشاغل خود از طریق سازوکارهای متنوعی داشته باشند، اما این آسیب ها همچنان استاندارد خواهند بود.

ما نباید بخش هایی از رستوران‌ها و کافه‌ها را که اقدامات لازم از جمله کاهش صندلی‌ها، میزها و تعداد مشتری‌ها که اعمال می‌شود را فراموش کنیم. چنین تحولات و رویه‌های جدید نیز بر بخش املاک و مستغلات تأثیر می‌گذارد.

آنچه ما با روبرو هستیم، متغیرهای تقاضای مصرف کننده و خدمات در اکثر فعالیت های اقتصادی و هدفمندسازی "اجباری" رفتارهای مصرف کننده در انسان است. شکی نیست که این شرایط تقاضای انرژی و مشتقات نفتی را تحت تأثیر قرار داده و علاقه بیشتری به انرژی پاک و بهبود شرایط محیطی به منظور جلوگیری از بیماری‌ها و بیماری‌های همه گیر ایجاد خواهد کرد. چگونه کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند ادامه تقاضای نفت را تضمین کنند؟ آیا می‌تواند با تحولات اقتصادی مورد انتظار، که پیش از اپیدمی‌ پیش بینی شده بود اما پس از آن سرعت یافت، سازگار باشد؟

پایان دوراه­ی درآمدهای نفتی کشورهای خلیج فارس و وضعیت متفاوت قطر

اکونومیست با انتشار گزارشی پژوهشی در نشریه خود به تأثیر کاهش بهای جهانی نفت بر اقتصادهای کشورهای خلیج (فارس) پرداخته است و عقیده دارد که دوران درآمدهای سرشار نفتی به سر آمده است و این کشورها دیگر قادر به پوشش کسر بودجه­ ی ناشی از کاهش بهای نفت خود نیستند.

به ادعای این نشریه اما تاثیرپذیری قطر از این اتفاقات، بدلیل داشتن یک صندوق ذخیره­ ی ثروتمند ملی، تاحدودی در مقایسه با سایر کشورها کمتر است. این مجله در ادامه پیش بینی می نماید که بنا به گفته‌های صندوق بین المللی پول، کشورهای شورای همکاری تا پایان سال 2034 ناگزیر به استفاده فرسایشی از ذخایر ارزی خویش به میزان 2 تریلیون دلار خواهند شد. اما در عین حال این مجله همچنین اعتقاد دارد که با توجه به کاهش بهای نفت در نتیجه­ ی اعمال قرنطینه و نیز موج تعطیلی ناشی از پاندمی‌کرونا، این کشورها فرصتی جهت دوری از دوران انرژی هیدروکربنی خواهند داشت. کما این که پیش بینی می‌شود که درآمدهای کشورهای تولید کننده نفت به نصف درآمدهای آنها در سال 2019 برسد.

این مجله در ادامه گزارش خود می افزاید که پیش بینی صندوق بین المللی پول حاکی از وقوع رکود 7.3 درصدی در اقتصاد این کشورها حتی پس از کاهش پاندمی ‌کرونا می‌باشد و دلیل آن چیزی جز فراوانی عرضه نفت نیست که به نوبه­ ی خود به کاهش بهای نفت منجر خواهد شد.

راه اندازی بسته مشترک پروژه‌های سرمایه گذاری قطر و چین

"محمد بن احمد بن طوار الکواری" معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر طی اظهاراتی به روزنامه الشرق بر استحکام همکاری‌های تجاری بین قطر و چین تأکید کرد و گفت این دو کشور روابط متمایز و جامع ای در همه زمینه‌ها، بویژه زمینه‌های همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری دارند. بن طوار گفت؛ دوحه و پکن طی سال های گذشته شاهد تحول چشمگیر و ملموسی بوده است که منجر به امضای بسته ای از توافقنامه میان دو کشور شد وی تأکید کرد که چین شریک تجاری مهمی‌ برای قطر محسوب می‌شود، جائیکه حجم مبادلات تجاری فیما بین در سال 2019 حدود 12.5 میلیارد دلار رسید که طی سه سال اخیر به نسبت 65 درصد رشد داشته است در حالیکه حجم مبادله بین دو کشور در سال 2016 بالغ بر 7.6 میلیارد بوده و در نیمه اول سالجاری 2020 حجم مبادله تجاری نزدیک به 5.6 میلیارد بوده است و علیرغم شیوع اپیدمی‌کرونا ویروس و تأثیر آن بر تجارت جهانی اما در مبادلات دو کشور ارقام مثبتی محسوب می‌شود. الکواری در ادامه افزود: قطر بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع به چین است و نزدیک به 40 درصد از واردات این کشور از گاز را قطر فراهم می سازد. الکواری در مورد شرکت های چین در بازار محلی قطر گفت: 257 شرکت چینی در بازار قطر در زمینه‌های گوناگون در حال فعالیت هستند که از کل این تعداد 10 شرکت با 100 درصد مالکیت چین است اما مابقی شرکت های مشترک قطر و چین می‌باشند.

گسترش همکاری‌های استراتژیک میان قطر و ترکیه

ششمین دوره جلسه کمیته عالی استراتژیک بین قطر و ترکیه در شهر انطالیا ترکیه برگزار شد. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر وزیر امور خارجه قطر و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ریاست این دوره را سرپرستی نمودند. معاون نخست وزیر وزیر خارجه قطر از حُسن استقبال و میزبانی ترکیه تشکر و قدردانی کرد و بار دیگر به نمایندگی از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، دولت و ملت آن کشور، قربانیان زلزله ای که در استان/ ازمیر / ترکیه رخ داد را به رئیس جمهور، دولت و ملت آن کشور تسلیت گفت و بر ایستادگی قطر با ترکیه برادر به منظور کاهش تأثیرات این فاجعه تأکید کرد. بن عبدالرحمن افزود: این جلسه ما پس از گسترش و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور برادر همه زمینه‌ها برگزار می‌شود و با رهنمودهای امیر قطر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این همکاری‌ها در آینده نزدیک توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد و امیدوارم که در این جلسه همکاری‌های استراتژیک فیما بین افزایش یابد طوری که به منافع ملت های دو کشور خدمت کند. بن عبدالرحمن در ادامه گفت که دو کشور روابط و همکاری‌های ریشه داری با یکدیگر در زمینه‌های امنیتی، جهانگردی، اقتصادی، نظامی، سرمایه گذاری، توسعه و فرهنگی دارند و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2019 به 2.15 میلیارد دلار رسیده است که این نشان دهنده گسترش و ادامه همکاری‌ها است و با اجرای پیشنهاد ایجاد مناطق اقتصادی آزاد در قطر این همکاری‌ها را بدون شک تقویت می‌کند و سکوهای خاصی را برای سرمایه گذاران ترک فراهم می‌کند تا به بازارهای هند، آسیا و افریقا حضور یابد. 

آغاز استقبال تایلند از توریست های قطری 

سازمان گردشگری تایلند  از افتتاح تدریجی سفر به این کشور را برای ساکنان قطر که مایل به سفر به پادشاهی تایلند هستند با ارائه برنامه « روادید جهانگردی خاص » برای مسافرانی که قصد گردشگری و یا کار را دارند، خبر داد. این سازمان اشاره کرد که ساکنان دولت قطر که مایل به سفر هستند می‌توانند برای ارائه مدارک مورد نیاز مطابق با اقدامات پیشگیرانه برای دریافت روادید به سفارتخانه تایلند در دوحه مراجعه نمایند.  این روادید با هدف احیای گردشگردی بین المللی در تایلند، پس از موفقیت چشمگیر در برنامه گردشگری داخلی و همچنین جذب گردشگران خارجی برای سفر به تایلند برای مدت زمان بین 30 تا 90 روز و امکان تمدید این روادید به 270 روز، می‌باشد.

مشارکت وزیر شهرداری و محیط زیست قطر در جلسه وزرای شهرداری شورای همکاری

مهندس "عبدالله بن عبدالعزیز بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست قطر در بیست و سومین جلسه وزرای شهرداری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت نمود. در این جلسه در مورد تعدادی از موضوعات درج شده در دستور کار این جلسه از جمله در مورد برنامه ریزی  شهری استراتژیک و پیامدهای بیماری عفونی همه گیر ویروس کرونا « کووید ـ 19 » و تلاش های شهرداری‌ها و برنامه ریزی‌های آینده آنها برای مقابله با بحران همه گیر در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بحث و گفتگو شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما