معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی قطر (هفته اول آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

  اخبار و تحولات داخلی

رئیس اتاق بازرگانی قطر: ایجاد 47 هزار شرکت جدید از زمان محاصره

"شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر تأکید کرد، طی سه سال محاصره کشور بیش از 47 هزار شرکت جدید را تأسیس شد و این محاصره باعث شد که دولت به سمت تشویق صنایع محلی روی ببرد و اقدامات و تسهیلات خاصی را به صنایع جدید ارائه داد؛ جائی که پایگاه‌های صنعتی ثبت شده و دارای مجوز و در حال فعالیت در کشور تا پایان سال 2020 نزدیک به 1464 پایگاه صنعتی در بخش های مختلف صنعتی رسیده است.

ارائه 30 نوع انواع محصول سبزیجاتی در میدان تره بار فروشی

وزارت محیط زیست و شهرداری قطر طی اطلاعیه ای اعلام کرد میدان‌های عرضه ی تولیدات محصولات کشاورزی و باغی محلی علیرغم پایان فصل کشاورزی فصل پائیز و زمستان به طور رسمی، در مناطق المزروعه، الوکره، الخور و الذخیره فروش محصولات مزرعه‌های محلی را از سر گرفتند. بیش از 30 نوع از محصولات کشاورزی از جمله انواع سبزیجات و تره بار در این مناطق برای فروش عرضه شد،  از جمله گوجه فرنگی، خیار، بادنجان، فلفل دلمه ای، کدو، هندوانه، طالبی، جعفری، پیازچه، گشنیز، نعناع، تربچه و دیگر سبزیجات.

آغاز کار میدان تره بار فروشی محصولات ملحی

اداره امور کشاورزی وزارت شهرداری و محیط زیست اعلام کرد که میادین تره بار فروشی محصولات کشاورزی محلی در میدان‌های تره بار منطقه الوکره، الخور، الذخیره، الشمال و الشحانیه روز اول نوامبر 2020 کار خود را رسما آغاز کرد. لازم به دکر است فروش محصولات کشاورزی در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه هر هفته از ساعت 7 صبح تا 16 بعد از ظهر خواهد بود.

افزایش موجودی استراتژیک مواد اولیه(مصالح ساختمانی) در کشور

شرکت مواد اولیه قطر با انتشار اخباری از رسیدن اولین محموله سنگ گابرو از محجرها این شرکت در پادشاهی عُمان خبر داد و این اقدام برای تضمین پمپاژ کردن مواد اولیه و افزایش موجودی استراتژیک از سنگ گابرو جهت پاسخگو بودن به نیازهای بازار محلی قطر می‌باشد. دکتر مهندس "سعد بن احمد المهندی" مدیر عامل این شرکت تأکید کرد که شرکت طرح های استراتژیک گذشته برای دستیابی به خودکفایی را اجرا می نماید.

دارایی‌های 300 میلیارد دلاری  سازمان سرمایه گذاری قطر

بانک بین المللی گفت که چشم اندازهای امیدوارکننده ای برای رشد اقتصاد قطر وجود دارد، علیرغم پیامدهای همه گیری کرونا، این احتمال وجود دارد که در سال های 2021 و 2022 رشد 3 درصدی را تجربه کند، در حالی که بخش کشاورزی 3 درصد در سال 2020 رشد می‌کند و در سال 2021 به نسبت 5 درصد و در سال 2022 به میزان 8 درصد رشد یابد، در حالی که برآورد رشد بخش صنعتی در سال 2020 به 0.9% افزایش و در سال 2021 به 3 درصد رشد می رسد. بانک بین المللی همچنین اعلام کرده است بر اساس آخرین برآوردهای انجام گرفته در نوامبر 2020 میلادی حجم کل دارایی‌های این سازمان تحت عنوان صندوق سازمان سرمایه گذاری قطر به 300 میلیارد دلار رسیده است. بخش اعظم دارایی‌های این سازمان در قالب خرید سهام شرکت های بزرگ داخلی و شرکت های خارجی در کشورهای آمریکا, انگلستان, فرانسه , آلمان و ...  می‌باشد.

لازم به ذکر است سازمان سرمایه گذاری قطر در سال 2005 (1384) با هدف ایجاد تنوع در اقتصاد و آمادگی برای زمانی بعد از دوران هیدروکربن‌ها تاسیس گردید. امروز این تشکل یک سازمان سرمایه گذاری حرفه ای و پیشرفته است که قادر به جذب استعدادهای برتر به صورت محلی و از سراسر جهان است.

بخش اعظم سرمایه گذاری‌های این سازمان در کشورهای مختلف در زمینه‌های مالی, املاک و مستغلات, هتل, صنایع مختلف , ورزشی و غیره است.

وظایف تعریف شده برای این سازمان توسط دولت قطر عبارتند از :

1- سرمایه گذاری , تنوع بخشی و افزایش دارایی‌های حاکمیتی دولت به منظور خلق ثروت برای نسل های آینده؛

2- حمایت از اقتصاد قطر بوسیله سرمایه گذاری در شرکت های داخلی؛

3- تامین نقدینگی کشور در هنگام نیاز.

به لحاظ ساختار سازمانی، سازمان مذکور دارای یک رئیس اجرایی و یک هیئت مدیره اجرایی متشکل از نه نفره می‌باشد. امیر قطر ریاست و نظارت اصلی این سازمان را برعهده دارد.

هم اکنون رئیس اجرایی سازمان سرمایه گذاری قطر را منصور بن ابراهیم آل محمود بر عهده دارد.

شرکت آب و برق قطر: الموسسه العامه القطریه للکهرباء و الماء(کهرماء)

شرکت آب و برق قطر موسوم به الموسسه العامه القطریه للکهرباء و الماء(کهرماء) موسسه ای خصولتی است که مسئولیت تولید, انتقال و توزیع شبکه آب و برق کشور قطر به شهروندان را برعهده دارد. این شرکت خصولتی و از شرکت های تابعه وزارت امور انرژی قطر بوده و توسط سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی که همزمان ریاست شرکت ملی نفت قطر (قطر پترولیوم) و ریاست شرکت آب و برق قطر را نیز برعهده دارد, اداره می‌شود. لازم به ذکر است بخش عمده سهام شرکت آب و برق قطر متعلق به دولت این کشور می‌باشد.

در خاتمه باید گفت شرکت های متعددی با شرکت ملی آب و برق قطر همکاری نزدیک و تنگاتنگی دارند. شرکت های تابعه فوق الذکر شامل هفت شرکت می‌باشند که نام آنها عبارتند از:

- سراج للطاقه

- ام الحول للطاقه

- نبراس للطاقه

- راس قرطاس للطاقه

- مسیعید للطاقه

- قطر للطاقه

- راس لفان للطاقه

تسلیم 3 فروند هواپیمای ایرباس به قطر

شرکت هواپیمایی قطر  اعلام کرد، سه فروند از هواپیماهی جدید از نوع ایرباس A350-1000 را دریافت کرده است ، بنابراین موقعیت خود را به عنوان بزرگترین اپراتور جهانی هواپیماهای A350 با داشتن 52 فروند از این نوع در ناوگان خود را تأکید کرد.

این سه هواپیمای جدید به صندلی‌های کیو سویت در درجه فرست کلاس مجهز شده است. این هواپیماها برای عملیات پروازهای طولانی در افریقا، قاره آمریکا، اروپا، منطقه آسیا و اقیانوسیه اختصاص خواهد داشت.

"اکبر الباکر" رئیس اجرایی هواپیمایی قطر گفت: شرکت هواپیمایی ملی قطر یکی از معدود شرکت های هواپیمایی جهانی است که در طول بحران کرونا ویروس به فعالیت های خود ادامه داده و متوقف نشده است.

جمع آوری تمام محصولات فرانسوی از فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی المیره

شرکت مواد غذایی المیره قطر  در پی اهانت های مکرر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اسلام ( ص )، فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی المیره قطر در اقدامی تمام محصولات ساخت فرانسه را از کلیه شعب خود در سراسر کشور جمع آوری کرد.

تعیین 204 مکان برای لنگر انداختن کشتی‌ها و قایق ها در بندر الخور 

"عبدالله مقلد المریخی" عضو شورای شهر از منطقه 25 طی اظهارات منحصر به فرد به روزنامه الرایه تأکید کرد، افتتاح بندر الخور پس از توسعه و گسترش آن، طبق برنامه تعیین شده در پایان سالجاری خواهد بود، مشروط بر این که درخواست های رزرو مکان لنگر زدن با توجه به شرایط تعیین شده مقامات مربوطه در ابتدای دسامبر آینده مشخص خواهد شد. وی افزود: توسعه و توسعه جدید بندر بسیار بزرگ است و در حال حاضر در مرحله نهایی است که شامل خدمات جامع ورودی و خروجی، نگهبانان امنیتی خصوصی، دوربین‌های نظارتی، برق، آب و سایر خدمات برای تأمین نیازهای ماهیگیران و صاحبان کشتی‌ها را دارا خواهد بود. المریخی گفت: اقدامات توسعه شامل فراهم نمودن 60 مکان اختصاصی برای لنگر زدن کشتی‌ها، 144 مکان برای قایق ها با استانداردهای جهانی خواهد بود..

الهاجری: هواپیمای کشوری اجازه افزایش بی دلیل قیمت بلیت را نمی دهد

"محمد فالح الهاجری" مدیر اداره حمل و نقل پروازی هواپیمایی کشوری طی اظهاراتی به روزنامه الشرق تأکید کرد که بازار سفر دوحه یک بازار آزاد است و هیچ محدودیتی در فروش بلیط وجود ندارد و هواپیمای کشوری حمایت حقوق مسافران را اولین اولویت و وظیفه خود می داند و در عین حال توازن ایجاد می‌کند تا آسیبی به اقتصاد هواپیمایی وارد نکند، همچنین به افزایش رقابت بین شرکت های هواپیمایی کمک می‌کند، الهاجری افزود: از طریق بازرسان متخصص، دفاتر مسافرتی سیر و سیاحت در کشور تحت کنترل و نظارت دائمی قرار دارند، این اقدامات برای جلوگیری از دستکاری و بازی در آوردن در صدور بلیط و کنترل هر دفتری که بدون وجوز فعالیت خود را راه اندازی کرده و یا قوانین را نقض کند، می‌باشد، وی در ادامه گفت که شرکت های پروازی بین المللی جدیدی وجود دارند که در سال آینده وارد بازار محلی کشور خواهند شد. 

شرکت بروه: 5 میلیارد ریال هزینه ساخت دو شهرک خانواده‌ها و کارگران

مجموعه هلدینگ املاک و مستغلات بروه  از اجرای دو پروژه جدید در شهر الوکره خبر داد اولین پروژه به نام « شهر ما » است که شهرک مسکونی برای خانواده‌ها می‌باشد که درآمد آنها محدود است اما دومین پروژه به نام « زمین جنوب » می‌باشد که شهرک مسکونی برای دسته کارگران اختصاص داده می‌شود. این دو پروژه با هدف ارائه استاندارد زندگی با کیفیت بالا برای اقشار مختلف جامعه در شهرهای مسکونی مدرن با خدمات یکپارچه ارائه می‌شوند. روز گذشته قرارداد این دو پروژه با شرکت پیمان کاری « اورباکون » به امضا رسید. کل ارزش این دو پروژه بیش از 5 میلیارد ریال است و کار ساخت و ساز آن باید در ماه مه 2022 به اتمام برسد. مساحت اولین پروژه بالف بر 1.141.689 متر مربع است که ظرفیت استقبال از 27 هزار نفر را خواهد داشت و علاوه بر خانه‌های مسکنی این شهرک دارای پروژه‌ هایپر مارکت، مغازه‌های خرده فروشی و مساجد خواهد بود. اما دومین پروژه دارای مساحتی بالغ بر 773.457 متر مربع است که ظرفیت استقبال از 67.360 کارگر را خواهد داشت. 

بازدید امیر قطر از نمایشگاه بین المللی شکار و شاهین « سهیل 2020 »

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر  از نمایشگاه بین المللی شکار و شـاهین کـتارا « سهیل 2020 »، که در شهرک فرهنگی کتارا برگزار می‌گردد، بازدید بعمل آورد و از غرفه‌های شرکت کننده و کالاها، لوازم شکار، انواع اسلحه شکاری، تجهیزات و محصولات مربوطه که با مشارکت شرکت های داخلی و بین المللی متخصص در این زمینه در این نمایشگاه حضور دارند، مطلع گردید.

مازاد تجاری 6.4 میلیارد ریالی کشور

تراز تجاری کالاهای کشور که نشان دهنده تفاوت بین کل صادرات و واردات در سپتامبر گذشته است، به مازاد 6.4 میلیارد ریال دست یافت و بیانیه سازمان برنامه ریزی و آمار نشان داد که ارزش کل صادرات قطر ( کاه شامل صادرات منشا محلی و صادرات مجدد است ) به 13.4 میلیارد ریال رسید که به میزان 33.7 درصد نسبت به ماه سپتامبر 2019 کاهش داشته است. ارزش واردات کالا در حدود 7 میلیارد ریال بوده که ماهانه 6.4 درصد نسبت به سپتامبر سال گذشته کاهش و نرخ سالانه 1.9 درصد نسبت به آگوست سال 2020 کاهش داشته است.

اعلام سود خالص چند شرکت ثبت شده در بورس

چند شرکت ثبت شده در بورس قطر  سود خالص خود را برای 9 ماه گذشته سالجاری 2020 را اعلام کردند که عبارتند از:

ـ 951 میلیون ریال سود خالص شرکت صناعات قطر با رشدی به نسبت 6 درصد در مقایسه با همین تاریخ از سال قبل 2019.

ـ 58.4 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه اسلامی قطر « الاسلامی للتامین » با رشدی به میزان 2 درصدی نسبت به سال قبل 2019.

ـ 772 میلیون ریال سود خالص بانک الدوحه قطر برای 9 ماه گذشته، سالجاری با رشدی به نسبت 3.3 درصدی در مقایسه به همین تاریخ در سال 2019.

ـ 724 میلیون ریال سود خالص شرکت املاک و مستغلات بروه با رشدی به نسبت 15 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است

اخبار و تحولات خارجی

بیش از 40 توافقنامه برای توسعه همکاری میان قطر و آرژانتین

"کارلوس هیرناندیز" سفیر جمهوری آرژانتین در دوحه  به مناسبت پایان مأموریتش در دوحه، طی اظهاراتی به روزنامه الرایه، توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های قطر ـ آرژانتین را مورد ستایش قرار داد. وی بر موفقیت قطر در ایجاد مشارکت های استراتژیک جدید را به لطف رهبری حکیمانه و دیپلماسی خوب خود در حمایت از همکاری و گفتگو که موقعیت خود را در منطقه و بین المللی تقویت کرده، تأکید نمود. سفیر در ادامه افزود که قطر و آرژانتین همکاری‌های خود را با امضای 40 توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های همکاری‌های حیاتی بین دو کشور تقویت داده اند. سفیر تأکید کرد که سیاست و دیپلماسی‌های قطر بسیار فعال است که مورد تحسین دوستان و شرکای استراتژیک آن شده است.

سعد الکعبی: قطر بزرگترین واردکننده گاز طبیعی به هند است 

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور و رئیس اجرای شرکت پترولیوم قطر  در جلسه تعاملی از طریق فناوری ارتباط تصویری ( مجازی ) با "نارندرا مودی" نخست وزیر هند در مورد جنبه‌های مختلف بخش انرژی در هند شرکت کرد. این جلسه در حاشیه « کنگره انرژی هند » که بین نخست وزیر هند با تعدادی از رؤسای اجرایی و کارشناسان جهانی در زمینه نفت و گاز به منظور مبادله ایده‌ها در مورد نقش هند در بخش نفت و گار جهانی و تسریع سرمایه گذاری در این بخش ها در هند برگزار شد. وزیر مشاور در امور انرژی قطر چکیده ای از همکاری میان قطر و هند در زمینه انرژی را ارائه داد. جائیکه قطر بزرگترین واردکنندگان گاز طبیعی مایع به هند است و علاوه بر مشارکت طیف گسترده ای از فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را پوشش می دهد. "الکعبی" گفت: ما بر این باوریم که گاز طبیعی می‌تواند یکی از اجزای اساسی در ترکیب انرزی هند باشد، در حالی که استفاده از آن در همه بخش ها افزایش می یابد و در عین حال نقش جهانی مهمی در محدود کردن گرم شدن کره زمین دارد. گاز طبیعی مایع، کارآمد و سازگار با محیط زیست است و ما اعتقاد داریم این سوخت ایده آل برای هند است.

همکاری قطر و آلمان برای تولید واکسن کرونا

دکتر "کلادیوس فیشباخ" سفیر جدید جمهوری فدرال آلمان در دوحه، تأکید کرد که قطر یکی از بازیکنان اصلی منطقه خلیج فارس است و طی دو دهه گذشته شاهد تحول سیاسی بزرگی بوده است. سفیر جدید آلمان در کنفرانس مطبوعاتی که  از طریق مجازی برگزار گردید، گفت: قطر در میانجگیری مسائل سیاسی و درگیری‌های منطقه نقش مهمی و حرفی برای گفتن دارد. همچنین مرکز تجاری برای بازرگانان در منطقه تبدیل شده است. و علاوه بر این بازرگانان آلمانی به قطر اهمیت و علاقمندی زیادی نشان می دهند و حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2018 بالغ بر 2.1 میلیارد دلار و در سال گذشته 2019 حدود 2.3 میلیارد دلار بوده است. سفیر گفت دو کشور توافقنامه‌های همکاری زیادی با یکدیگر دارند و علاوه بر آن یک توافقنامه جدیدی در زمینه جلوگیری از مالیات مضاعف را امضاء کرده اند که این همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری فیما بین را تقویت و گسترش می دهد و قطر محیطی برای جذب سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند، سفیر در ادامه گفت که همکاری‌های امیدوار کننده ای بین دو کشور در بخش های کیفی مانند صنایع هومشند، هوش مصنوعی، داروسازی و واکسن‌ها وجود دارد، وی به همکاری قطر و آلمان برای تولید واکسن ضد ویروس کرونا اشاره کرد. 

امضای قراردادی با دومین شرکت داروسازی برای خرید واکسن کرونا

وزارت بهداشت عمومی قطر از امضای قرارداد با دومین شرکت داروسازی جهانی برای خرید واکسن کرونا خبر داد. دکتر "عبداللطیف الخال" رئیس بخش استراتژی ملی مقابله با کرونا رئیس بخش بیماری‌های عفونی وزارت مؤسسه پزشکی حمد در کنفرانس مطبوعاتی گفت: این قرارداد با شرکت « مودیرنا» یکی از شرکت های متخصص در بخش بیوتکنولوژی بسته شده که مقر آن در ایالت ماسوچوست آمریکا است.

دکتر "الخال" گفت: شرکت « مودیرنا » از ابتدای شیوع همه گیری؛ شروع به کار در زمینه تولید و آزمایش واکسن ضد ویروس کرونا ( کووید ـ 19 ) کرده است و نتایج اولیه مراحل اول و دوم آزمایش های بالینی مهم توسط شرکت مودیرنا انجام شده است، که نشان داد بدن بزرگسالان سالم آنتی بادی علیه ویروس کرونا ساخته و توانایی‌های ایمنی برای مقابله با این ویروس از طریق سلوله‌های بنیادی در بدن انسان ایجاد کرده است، در حالی که تحقیقات و آزمایشات هنوز ادامه دارد و شامل هزاران دواطلب است، جامعه پزشکی مطلع معتقد است که نتایج اولیه ذکر شده دلگرم کننده هستند و پیشرفت چشمگیری در تولید واکسن ایمن و مؤثر ضد ویروس داشته است...

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما