معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۵۹

نیاز فنلاند به نیروی کار خارجی

فنلاند دارای جمعیتی است که به سرعت به سمت سالخوردگی پیش می‌رود و نمی‌تواند بدون ورود نیروی کار خارجی دوام بیاورد. بدین خاطر، مسئولین این کشور به فکر استفاده هر چه بیشتر از نیروهای خارجی در بخش های مختلف جامعه افتاده اند. پیش بینی می‌شود، تا سال 2030 نیروی کار فنلاند 170,000 نفر کمتر از امروز باشد که این موضوع ضرورت استفاده از نیروی کار خارجی را نشان می دهد.

فنلاند تاریخچه کوتاهی از مهاجرت را در سوابق خود دارد. در اوایل قرن بیستم تعداد زیادی از فنلاندی‌ها به ایالات متحده مهاجرت کردند. بعداً، در دهه 1960 هزاران فنلاندی در جستجوی کار، به سوئد مهاجرت کردند.

در مقایسه با مهاجرت فنلاندی‌ها به خارج از کشور، مهاجرت نیروی کار خارجی به فنلاند صرفا یک پدیده نسبتا جدید است. اگر چه در سالهای بسیار قبل، نام چند مهاجر موفق به کشور فنلاند همچون Finlayson ، Fazer و Paulig بر سر زبان‌ها بوده است، لیکن آنها تا حد زیادی یک استثناء باقی مانده‌اند. فقط در دهه 1990 بود که مهاجرت به فنلاند پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بصورت واقعی آغاز شد.

در عرصه سیاست داخلی فنلاند، مباحث پیرامون مهاجرت در صحنه پارلمان، عمدتاً حول سیاست پناهندگی، اردوگاه‌های پناهندگان و ادغام آنها، میزان مشارکت پناهجویان در عرصه‌های اجتماعی و مزایای اجتماعی آنها می‌باشد. این بحث‌ها بسیار قطبی است و جناح‌های موافق و مخالف، دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی در مورد مهاجرت دارند.

در بین احزاب سیاسی، حزب "فنلاندی‌های واقعی" رویکرد بسیار انتقادی نسبت به مهاجرت دارند. از طرف دیگر، حزب "سبزها" طرفدار این هستند که فنلاند باید بدون هیچ محدودیتی سیاست مهاجرتی داشته باشد.

جدا از عرصه سیاسی، این واقعیتی است که فنلاند دارای جمعیتی است که به سرعت به سمت سالخوردگی پیش می رود و نمی‌تواند بدون ورود نیروی کار خارجی دوام بیاورد. بدین خاطر، مسئولین این کشور به فکر استفاده هر چه بیشتر از نیروهای خارجی در بخش های مختلف جامعه افتاده اند.

بیماری همه گیر COVID-19 بازارهای کار در سراسر جهان از جمله فنلاند را دستخوش تغییر قرار داده است. قبل از همه‌گیری، کمبود نیرو یکی از بزرگترین چالش‌های شرکت‌های فنلاندی در حال رشد بود، لیکن همه‌گیری تأثیر منفی بر بازار کار گذاشته است. با اینحال، نیاز به متخصصان خارجی، به ویژه در بخش مراقبت های بهداشتی، ICT و کشاورزی بسیار واقعی است. پیش بینی می‌شود، تا سال 2030 نیروی کار فنلاند 170,000 نفر کمتر از امروز باشد که این موضوع ضرورت استفاده از نیروی کار خارجی را نشان می دهد.

نیروی کار جهت مراقبت از سالمندان

در فنلاند، استفاده از نیروی کار خارجی در بخش مراقبت از سالمندان، اهمیت بیشتری دارد، به نظر آقای "آرتو اولوی ساتونن" سیاستمدار فنلاندی و نماینده پارلمان از حزب ائتلاف ملی تنها راهی که می‌توان از مراقبت صحیح از سالمندان اطمینان حاصل شود، ورود نیروی کار خارجی به فنلاند، در مقیاس گسترده‌تر، کار‌آمدتر و سازمان‌یافته‌تر است. از این رو، حزب ائتلاف ملی پیشنهاد امضاء توافق‌نامه دوجانبه برای جذب پرستار از فیلیپین را مطرح نموده است.

تمهیدات برای جذب متخصص در حوزه فناوری‌های پیشرفته

بخش فناوری‌های پیشرفته فنلاند نیز نیاز فوری به کارشناسان خارجی دارد. حزب ائتلاف ملی فنلاند پیشنهاد اعطای "گواهی‌نامه کارفرمای خوب" به شرکت‌ها برای اینکه در جذب نیروها، استانداردهای لازم را رعایت نمایند را ارائه نموده است. به موجب این پیشنهاد، آنها در برابر رعایت استانداردها، ظرف دو هفته، مجوز نیروی کار جدید را دریافت کنند.

 ترغیب دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

علاوه بر این، حزب ائتلاف ملی به منظور تسهیل ورود دانشجویان خارج از منطقه اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا (EEA) به فنلاند برای تحصیلات تکمیلی پیشنهاد کرده، به همه دانشجویان خارجی اجازه اقامت دائم داده شود. بعلاوه، دانشجویان خارجی برای جبران هزینه‌های شهریه، از تخفیف های مالیاتی برخوردار شوند.
دانشگاه‌های فنلاند دارای شهرت جهانی هستند. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان خارج از منطقه اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (EEA) برای ادامه تحصیلات عالی به این کشور مهاجرت می‌کنند. لیکن مسئولین فنلاندی تمایل دارند آنها پس از اخذ مدرک در این کشور بمانند.

با توجه به نیاز بالای فنلاند به نیروی کار خارجی، بسیار مهم است که این کشور سیاست مهاجرتی داشته باشد که آن را به مکانی جذاب برای تحصیل، کار و زندگی تبدیل کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما