معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۶

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 48( هفته اول آبان ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

 آفریقای جنوبی

پیش بینی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول در مورد سال 2021 آفریقای جنوبی پیش بینی جدیدی ارائه کرده است. در این گزارش افول 8 درصدی اقتصاد آفریقای جنوبی مجددا تایید شده است. افزایش نرخ بیکاری به 37 درصد نگران کننده ترین بخش این گزارش در مورد آفریقای جنوبی است. در حوزه صادرات کاهش جدی صادرات زغال سنگ آفریقای جنوبی موجب گردیده است تا آمار صادرات این کشور بشدت کاهش یابد. رشد اقتصادی آفریقای جنوبی بریا سال آینده 3 درصد پیش بینی شده است.

 وضعیت اقتصادی بغرنج شرکتهای دولتی

شرکتهای بزرگ دولتی آفریقای جنوبی با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو شده اند. همه گیری ویروس کرونا معضلات این شرکتها را بشدت افزایش داده است به حدی که حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود ناکام هستند. شرکت دولتی دنل که به تولید محصولات نظامی می‌پردازد از دولت درخواست 8.3 میلیارد راند برای پرداخت حقوق کارکنان خود کرده است. بقیه مشاغل بزرگ نیز دست کمک خود را به سوی دولت دراز کرده اند. این در شرایطی است که دولت نیز مشکلات اقتصادی جدی روبرو است.

نامیبیا

حمایت نامیبیا از نامزد نیجریه برای ریاست سازمان جهانی تجارت

نامیبیا از نامزدی وزیر پیشین نیجریه برای مدیرکلی سازمان جهانی تجارت حمایت می‌کند. رئیس جمهوری نامیبیا در دیدار خداحافظی با سفیر نیجریه در ویندهوک گفت: نامیبیا نیز مانند دیگر کشورهای افریقایی از Ngozi Okonjo-Iweala برای مدیرکلی سازمان جهانی تجارت حمایت می‌کند. سفیر نیجریه نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حمایت های نامیبیا از کشورش، ابراز امیدواری کرد که Okonjo-Iweala به عنوان نخستین زن به ریاست سازمان جهانی تجارت برگزیده شود. گفتنی است در پی کناره گیری نامزد برزیلی برای این سمت، اکنون نامزدها از کشورهای نیجریه و کره جنوبی مهمترین گزینه‌ها برای ریاست سازمان جهانی تجارت هستند.

تانزانیا

سفر رئیس جمهوری مالاوی به تانزانیا

لازاروس چاکورا رئیس جمهوری مالاوی که 3 ماه قبل با شکست موتاریکا رئیس جمهوری پیشین الگوی جدیدی از فرایند دموکراسی سازی در آفریقا را نشان داد، در رأس هیأتی بلند پایه به تانزانیا سفر کرد. در دیدار میان چاکورا و مگوفولی رئیس جمهوری تانزانیا مهمترین موضوعات دوجانبه مورد بحث قرار گرفت. گفته می‌شود درخواست کمک مالاوی از تانزانیا در موضوعات مرزی و امنیتی مهمترین موضوع تبادل نظر میان دو طرف بوده است. همچنین پیگیری امور گمرکی و تجاری از دیگر محورهای مهم این سفر 3 روزه بوده است.

 اوگاندا

چین در حال تاسیس پارک های صنعتی در اوگاندا

چین در حال تکمیل یک پارک صنعتی به نام لیائوشین در منطقه دور افتاده کاسکه در اوگاندا است. دولت اوگاندا ضمن تقدیر از این پروژه، آن را الگویی برای توسعه ی پارک صنعتی در اوگاندا معرفی کردند. قرار است در این پارک  که در زمین 600 هکتاری تاسیس می‌شود، 80 صنعت با 16 هزار نیروی کار و با سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری راه اندازی شود. ایجاد پارک های صنعتی یکی از سیاست های اصلی دولت اوگاندا برای صنعتی کردن کشور است و در این راستا تا کنون 20 پارک صنعتی در نقاط مختلف ایجاد شده است.

کنیا 

آغاز ادغام مدیریت بنادر، راه آهن و خطوط لوله

بخش حمل و نقل و پشتیبانی کشور آماده تحولی تاریخی است. با افتتاح شبکه حمل و نقل و پشتیبانی کشور، مدیریت بنادر، خطوط راه آهن و خطوط لوله در کنیا به عهده یک سازمان قرار خواهد گرفت. قرارداد این ادغام مدیریت امروز در حضور وزیر خزانه داری کشور و رووسای هیئت امنای سه بخش نامبرده در مومباسا به امضا خواهد رسید. مدیریت شبکه تازه تاسیس بر دوش آقای جان انگومی خواهد بود. شرکای سهیم در سه بخش پشتیبانی کشور اما همچنان به دنبال تفهیم کارکرد شبکه و جزئیات مسئولیت های آن هستند و به نظر می رسد هنوز نسبت به فعالیت های آن دچار تردید هستند. بنا بر اعلام اتحادیه کارکنان مومباسا، شبکه جدید مدیریتی نیازمند تنظیم نظامی قانونی و ایجاد هماهنگی میان سه بخش مختلف آن است. رئیس اتحادیه آقای سایمون سانگ گفت: برای تضمین این موضوع که تاسیس چنین شبکه عظیمی منجر به بوروکراسی نشود، نمایندگان پارلمان باید به دنبال تنظیم لایحه ای با عنوان نهادهای تحت مالکیت دولت باشند.

دسترسی کنیا به 18 تریلیون شیلینگ صندوق پول

کنیا موفق به قرار گرفتن در فهرست 73 کشوری شد که به 173 میلیارد دلار صندوق بین المللی پول با عنوان حمایت فوری برای نجات کشورهای فقیر دسترسی پیدا خواهد کرد. این برنامه صندوق بین المللی پول توسط دولت های ثروتمند جهان حمایت شده تا از تاثیرات مخرب همه گیری کرونا بر توسعه پایدار و اقتصاد کشورهای در حال توسعه کاسته شود. نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور مالی آقای محمود محی الدین نیز ضمن تاکید بر وضعیت بحرانی برخی از کشورها اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی در جهان و نیز سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در سال 2020 همزمان با شیوع کووید-19 کاهشی جدی داشته است.

مدیریت فراورده‌های گوشتی به دست ارتش

ارتش کنیا از این به بعد و با هدف ابقای کمیسیون ورشکسته گوشت کنیا، مدیریت آن را بر عهده خواهد گرفت. قائم مقام وزیر کشاورزی آقای هری کیمتایی به نمایندگی از پیتر مونیا، مسئول این انتقال مدیریت از وزارت کشاورزی به وزارت دفاع به دستور رئیس جمهور خواهد بود. صنعت گوشت کشور با مشکلاتی از قبیل ماشین آلات کهنه و ناکارمد و نیز توزیع مواد خام بی کیفیت مواجه بوده و 1.1 میلیارد شیلینگ بدهی دارد.

 سیرالئون

دیدار نماینده سیرالئون با دبیرکل منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا

 روز پنجشنبه 15 اکتبر کمیساریای عالی سیرالئون در غنا، آقای فرانسس ویرجینیا اندرسون با دبیرکل منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (AFCTA) آقای وامکله منه دیدار و درخصوص نقش آفرینی سیرالئون در قسمتهای مختلف دبیرخانه این سازمان گفتگو کردند. خانم اندرسون ضمن تشکر از انجام این ملاقات، مشتاقانه در مورد مشارکت بخش تجاری سیرالئون در فعالیت های منطقه ای AFCTA صحبت کرد. وی در ادامه به لزوم ایجاد زیرساخت های الکترونیکی در موافقتنامه تجاری، چگونگی مشارکت بخشهای خصوصی سیرالئون و همچنین حمایت دبیرخانه از ترغیب به توسعه همکاری‌ها با ارسال پیام به وزارت تجارت سیرالئون اشاره نمود. دبیرکل AFCTA نیز ضمن تقدیر از حضور هیأت سیرالئونی، این کشور را یکی از کشورهای پیشگام در تصویب موافقتنامه تجارت آزاد قاره عنوان و به تمجید از آن پرداخت. وی اطمینان داد تا پیشنهادها و درخواست های هیأت سیرالئونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 سنگال

سفر رئیس جمهور سنگال به نیجریه

مکی سال رئیس جمهور سنگال روز پنج شنبه 24 مهرماه 1399 سفری دو روزه به نیجریه داشت. در اطلاعیه ای که نهاد ریاست جمهوری سنگال در خصوص این سفر منتشر کرد این سفر را نشان از اراده مشترک مکی سال و محمد بوحاری نسبت به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و همکاری دو کشور در فرایند همگرایی آفریقا توصیف کرد. گفتنی است، آخرین دور کمیسیون مشترک میان دو کشور در دسامبر 2019 برگزار شد. همچنین نیجریه در سال 2014 میهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی داکار بود.

شایان ذکر است شرکت تولید سیمان متعلق به بازرگان معروف نیجریه ای (آلیکو دانگوته) از مظاهر همکاری‌های دو کشور است. همچنین دو بانک نیجریه ای دایموند و Uba نیز در حال راه اندازی شعباتی در سنگال هستند.

شایان ذکر است، در سفر مکی سال به ابوجا، سیسوکو امبالو رئیس جمهور گینه بیسائو نیز حضور داشته و نشست سه جانبه ای نیز میان روسای جمهور برگزار شده است.

غنا

 صدور ویزای الکترونیک توسط غنا

دولت غنا اعلام نمود که در جهت تسهیل دریافت ویزا و رشد بخش توریسم، با همکاری بانک جهانی در چارچوب طرح توسعه گردشگری غنا (GTDP)، از سال آینده، صدور ویزای الکترونیک را آغاز خواهد کرد.

گامبیا

کمک 25 میلیون دلاری اتحادیه اروپا به گامبیا

نماینده اتحادیه اروپا در گامبیا اعلام کرد در بحبوحه بحران کرونا این اتحادیه تصمیم گرفته است مبلغ 25 میلیون دلار به گامبیا جهت مقابله با بیماری مذکور و همزمان پیشبرد دموکراسی، حاکمیت قانون و مباحث حقوق بشری تخصیص دهد.

 گزارش دولت گامبیا در خصوص تخلفات مالی رئیس جمهور سابق

دولت گامبیا با انتشار گزارشی از جزئیات فعالیت های اقتصادی غیر قانونی رئیس جمهور سابق (یحیی جامع)، خانواده و اطرافیان وی پرده برداشت. به این ترتیب جامع باید یک میلیارد دالاسی (واحد پول گامبیا) و چند صد هزار ارز خارجی به خزانه دولت مسترد کند. بدین ترتیب 281 ملک متعلق به وی در گامبیا و همچنین املاکی در آمریکا و مراکش نیز توقیف خواهد شد و برای همیشه از خدمات دولتی منفصل خواهد شد.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

الگوی توسعه­ ی اقتصادی کره جنوبی برای اتیوپی 

ردوان حسین معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه ­ی اتیوپی در دیدار خود با معاون وزارت امور چند جانبه و جهانی کره­ جنوبی ‌هام سانگ ووک روز دوشنبه 19 اکتبر عنوان کرد که این کشور، کره­ جنوبی  را به ­عنوان الگویی برای توسعه ­ی اقتصادی و تحول اجتماعی می ­داند. ردوان خاطر نشان کرد که این امر نیازمند ایجاد روابط متنوع و همه­ جانبه بین دو کشور است. او هم­چنین تلاش کره جنوبی برای مدیریت و کنترل موفق بیماری همه ­گیر کرونا را مورد تحسین قرار داد. سانگ ووک گفت که کشورش مشتاق است رویکردهایی را که به آن­ها کمک می ­کند تا اثرات ناگوار آفت جهانی را خنثی کند با اتیوپی در میان بگذارد. سانگ ووک هم­چنین از شرکت در مراسم اهدای تجهیزات پزشکی مربوط به کرونا به ارزش 5 میلیون دلار به کشور اتیوپی ابراز خرسندی کرد. بحث و گفتگوی بین دو طرف هم­چنین شامل چالش­ها و فرصت­های سرمایه ­گذاران کره ­ای برای مشارکت در بخش اقتصادی اتیوپی بود. معاون وزیر خارجه اتیوپی گفت که اصلاحات اجتماعی-اقتصادی در این کشور، همگام با احداث سدهای برق آبی، بسیاری از مشکلاتی را که سرمایه­ گذاران خارجی در اتیوپی با آن روبرو هستند حل می ­کند.

برگزاری کمیسیون مشترک وزیران اتیوپی و آلمان

مقامات عالی اتیوپی و آلمان روز پنجشنبه 22 اکتبر، دومین دور کمیسیون مشترک وزرای دو کشور را برگزار کردند. در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، در گروه کاری امنیت و سیاست خارجی، روابط دوجانبه ­ی میان دو کشور، مسائل منطقه ­ای در اروپا و شاخ آفریقا و تعهد دو کشور برای چندجانبه ­گرایی مورد بحث قرار گرفت. بنابر اعلام سفارت آلمان در آدیس آبابا، دیگر گروه­ های کاری طی دو هفته ­ی آتی به ­منظور تقویت همکاری­ های اتیوپی و آلمان در زمینه­ های مختلف از قبیل امور اقتصادی و توسعه­ ی اجتماعی برگزار خواهند شد. 

 جمهوری جیبوتی

سفیر جیبوتی در عربستان: روابط عربستان و آفریقا در حال توسعه است

به گزارش پایگاه خبری جریده القرن در روز پنجشنبه 22 اکتبر، ضیاالدین بامخرما سفیر جیبوتی در عربستان در مصاحبه­ ای با روزنامه­ ی الریاض تاکید کرد که جمهوری جیبوتی پلی بین شبه جزیره عربستان و قاره آفریقاست. وی تصریح کرد که پادشاهی عربستان و جیبوتی به لطف روابط نزدیک، درک متقابل و هماهنگی بین رئیس جمهور جیبوتی آقای اسماعیل عمر گوله و "خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز" دو محور بسیار مهم محسوب می­شوند. بامخرما با تاکید بر عمق مناسبات بین عربستان و آفریقا خاطر نشان کرد که این سطح از روابط در نتیجه­ ی سیاست­ های عاقلانه ­ی رهبری عربستان در سالیان طولانی و به­ خصوص در دوران باشکوه ملک سلمان حاصل شده است.

او در این مصاحبه گفت: "روابط پادشاهی عربستان با بسیاری از کشورهای آفریقایی مستحکم، نزدیک و باثبات بوده است. در سال­ های اخیر نیز شاهد افزایش بازگشایی سفارتخانه ­های عربستان در بسیاری از کشورهای آفریقایی بوده ­ایم که نشان از تقویت مناسبات در زمینه ­های گوناگون است". ضیاالدین بامخرما هم­چنین تصریح کرد که بورسیه ­های تحصیلی ارائه شده توسط پادشاهی عربستان از طریق دانشگاه­ های این کشور برای دانشجویان آفریقایی- شامل 6597 بورسیه در رشته­ های مختلف به جز بهداشت- با مزایای فراوان برای دانشجویان و خانواده ­های آنان، یکی از مهم­ترین موضوعاتی محسوب می­شود که ارتباط و همکاری بین عربستان و کشورهای آفریقایی را تقویت و پیوند بین نسل­ های مختلف را مستحکم می ­سازد. وی اظهار امیدواری کرد که این برنامه ­ی بورسیه ­ی تحصیلی به ­صورت یکپارچه اجرایی شده و روند اخذ این بورسیه ­ها نیز کاملا تسهیل گردد. بامخرما اظهار داشت که پادشاهی عربستان همواره از توسعه ­ی بسیاری از کشورهای آفریقایی که عضو سازمان همکاری اسلامی هستند حمایت کرده و بانک توسعه­ ی اسلامی‌ که یکی از نهادهای سازمان مذکور است نقش پررنگی در امر توسعه و پشتیبانی از بسیاری از کشورهای آفریقایی ایفا می­کند.    

برقراری خط کشتیرانی بین جیبوتی و ترکیه

سفیر جیبوتی در آنکارا از برقراری خط کشتیرانی میان جیبوتی و ترکیه خبر داد که زمان تحویل کالا بین دو کشور را از 35 روز به 10 روز کاهش می­دهد. آدن حسین عبداللهی سفیر جیبوتی در ترکیه روز جمعه 23 اکتبر در حاشیه­ ی مراسم افتتاح خط جدید کشتیرانی اظهار داشت اولین کشتی کانتینری شرکت حمل و نقل جیبوتی که منحصرا بین ترکیه، جیبوتی و سومالی با دو کشتی کانتینری با ظرفیت 11000 و 20000 تن فعالیت خواهد کرد زمان حمل کالا را از 35 تا 50 روز به 9 تا 10 روز کاهش می­ دهد. وی گفت که هزینه ­ی بالای حمل و نقل دریایی یک چالش واقعی برای آفریقاست. این موضوع باعث ایجاد هزینه ­های مازاد برای تولیدکنندگان آفریقایی و ایجاد اختلال در زنجیره ­های تامین می­شود و در قدرت خرید مصرف ­کننده ­ی آفریقایی نقش دارد. براساس اظهارات سفیر جیبوتی در ترکیه، حجم تجارت بین ترکیه با جیبوتی، اتیوپی و سومالی در سال 2015 بالغ بر 518.24 میلیون دلار (4.127 میلیارد لیر) بوده است که در سال 2019 به 846.46 میلیون دلار رسیده است. 

 زیمبابوه

وضعیت نرخ ارز  در زیمبابوه

وزیر دارایی زیمبابوه اظهار نمود که بازگشایی مرزهای این کشور موجب نوسان نرخ ارز زیمبابوه نخواهد شد و اختلالی در اقدامات صورت گرفته برای تثبت زیم دلار بوجود نخواهد آورد. وی عنوان کرد نگران بازگشایی مرزها نیستیم زیرا گردش دلار آمریکا به راحتی صورت نخواهد گرفت. لازم به ذکر است طی ماه‌های اخیر نوسانات زیمبابوه کم بوده است.

نیجر

قول 1.7 میلیارد دلار کمک بشردوستانه

بیش از 1.7 میلیارد دلار برای افزایش کمک های بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها نفر در بورکینافاسو، مالی و نیجر ، توسط خیرین، اعلام شده است. این کمک ها توسط 24 دولت و اهداکنندگان نهادی در کنفرانس مجازی (روز سه شنبه) مطرح گردید. این کمک  توسط دانمارک، آلمان، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، تامین خواهد شد. قابل ذکر است: قبل از شروع کنفرانس، سازمان ملل نیاز 2.4 میلیارد دلار برای کمک های بشردوستانه در منطقه مرکز ساحل را اعلام کرده بود. این بودجه، تا پایان سال 2020 و اغاز سال 2021 به 10 میلیون نفر  در زمینه تغذیه و غذا، خدمات بهداشتی، آب و بهداشت، مسکن، آموزش و حمایت از قربانیان خشونت جنسیتی، کمک خواهد کرد.

در نظر گرفتن سهم بیشتر در بودجه 2021 برای ریاست جمهوری

قانون بودجه سال 2021 نیجر، بودجه بیشتری را به میزان میلیارد فرانک سیفا معادل 260 میلیون یورو،  برای ریاست جمهوری در نظر گرفت. این مبلغ بایستی نزدیک به میزان در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش عالی، تحقیقات و نوآوری(56 میلیارد) یا جوانان و ورزش (2.8 میلیارد) ، آموزش حرفه ای و فنی (31 ، 3 میلیارد) یا آموزش متوسطه (71.4 میلیارد) باشد. بودجه اقدامات ریاست جمهوری بیشتر از بودجه آموزش ابتدایی و معلمین و اساتید(157 میلیارد نفر) و بودجه دفاع ملی که در چندین جبهه درگیر جنگ علیه تروریست های مسلح است (112 میلیارد) می‌باشد.

اختصاص دادن بخش عمده ای از منابع نیجر به امور امنیتی (بانک جهانی)

خبرگزاری آژانس اکوفن نقل کرد: نیجر بین سالهای 2011 و 2020 حدود 16 درصد از بودجه خود را به دفاع ملی اختصاص داده است. وضعیت بودجه این کشور در سال جاری با بحران کرونا خیلی فشرده و  آسیب پذیری بوده  است، رئیس بانک جهانی خواستار تغییر جهت به سوی اقتصاد مقاوم تر و سبزتر شده است. آقای دیوید مالپاس؛ رئیس بانک جهانی، در اجلاس عمومی مجازی گروه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، روز چهارشنبه  14 اکتبر، تأیید کرد که "بخش عمده ای از منابع مالی به تلاش های امنیتی اختصاص داده شده است". وی تاکید کرد که امنیت در نیجر یک چالش اساسی است، بنابراین، "جهان می‌تواند به حمایت از ساختار اجتماعی در این کشورهای با اقتصادی شکننده کمک کند. این بدان معناست که بحران سلامت باید به ویژه پی گیری و حل شود و سپس یک فرآیند بازسازی اقتصادی متفاوت، قویتر و سبزتر ایجاد شود. تمام این کار برای کشورهای شکننده مهم است. وی افزود، در 8 اکتبر گذاشته، طی جلسه مقامات بلند پایه نهادهای برتون وودز در مورد چالش های اقتصادی ناشی از بحران امنیتی در ساحل، ایسوفو رئیس جمهور نیجر تاکید کرد که، چندین سال فشارهای قابل توجهی به بودجه دولت تاثیر گذاشت و این کار به ضرر اولویت های توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

ملاقات سازمان‌های غیردولتی کشور کویت و هماهنگ کننده سیستم سازمان ملل با نخست وزیر

آقای بریجی رافینی نخست وزیر نیجر در تاریخ 19-10-2020 هیئتی متشکل از چهار رئیس سازمان غیردولتی بشردوستانه کویتی و همکاران آنها در نیجر(سازمانهای غیردولتی) را ملاقات کرد. این نهاد ها  در زمینه‌های مختلف مانند هیدرولیک، امنیت غذایی، مسکن و سایر زمینه امداد بشردوستانه، فعالیت می نمایند. پس از ملاقات، آقای مصطفی یوسف فضل نماینده بنیاد بین المللی اسلامی‌به نمایندگی از همکاران خود، به خبرنگاران گفت: از نخست وزیر برای حمایت از مراسم بزرگداشت مرحوم حضرت امیر کویتی، قدردانی می نمایم . وی افزود، تقویت روابط موجود بین نیجر و کویت را تأکید می نمایم و در ادامه وی  از سازمانهای غیردولتی کویت که در نیجر فعالیت می‌کنند تشکر کرد. وی گفت که نخست وزیر بر حمایت رئیس جمهور از این سازمانهای غیردولتی کویتی که به نیجر  در زمینه رفاه مردم نیجر فعالیت می‌کنند  حمایت کردند. 

 چاد

پرداخت 15 میلیون یورو برای کامرون، چاد، نیجر و نیجریه

کشورهای کامرون، چاد، نیجریه و نیجر، در چارچوب مبارزه با بوکو حرام، از کمک 15 میلیون یوروئی  بهره مند خواهند شد. این کمک توسط آلمان از طریق صندوق برنامه توسعه ملل متحد UNDP برای تثبیت منطقه دریاچه چاد انجام خواهد کرد.

گابن

آخرین گزارش از وضعیت تولید برق در گابن

بر اساس گزارش MarketInsightsReport گابن در سال 2018 تنها 1103.5 گیگاوات/ساعت برق از نیروگاه‌های آبی تولید کرده است. تولید ناکافی برق موجب شده این کشور تاکنون برای تأمین نیازهای خود میزان 403 گیگاوات ساعت برق را از خطوط شبکه خارجی وارد نماید. این موضوع یکی از اطلاعات موجود در "گزارش مطالعه بازار جهانی انرژی در گابن برای دوره 2025-2020" می‌باشد که در ماه اکتبر سال جاری میلادی توسط MarketInsightsReport منتشر شد. MarketInsightsReport همچنین استدلال نموده گابن با وجود آنکه یکی از ثروتمندترین کشورهای آفریقای مرکزی است، جایی که دسترسی به برق شهری در سال 2019 به بیش از 97 درصد رسیده است. با این حال فقدان دسترسی به برق در مناطق روستایی هنوز هم ادامه دارد. در مواجهه با تقاضای روزافزون برای برق، وزارت نیرو قصد دارد با افزایش ظرفیت تولید برق آبی در سالهای آینده، گابن را به خودکفایی رسانده و واردات برق را کاهش دهد. در این رابطه چند پروژه در نظر گرفته شده که شامل ساخت نیروگاه‌های آبی 73 و 15 مگاواتی Ngoulmendjim  و Dibwangui  می‌باشد. قرار است این پروژه‌ها توسط بانک توسعه آفریقا (Bad) و کنسرسیوم GPC-Eranove تأمین مالی گردد.

اتحادیه آفریقا

برگزاری دومین نشست سالانه اتحادیه آفریقا با جوامع اقتصادی منطقه ای (RECs)

در نشست مزبور که روز پنج شنبه 1 آبان ماه 99 به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، رئیس جمهور آفریقای جنوبی (رئیس دوره ای اتحادیه)، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و روسای سازمان‌های منطقه ای آفریقایی، حضور داشتند. موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در نشست مزبور اظهار داشت:

همه گیری کرونا و بلایی که به وجود آورده، چندین درس به ما آموخته است. یکی از آنها، قدرت هماهنگی در امور است.

هدف نهایی نشست مشترک اتحادیه آفریقا و جوامع اقتصادی منطقه ای ایجاد یک چارچوب رسمی است تا همه نهادها در توسعه قاره همکاری کنند و بر اساس قانون تقسیم کار بدون تداخل یا تطابق، اهداف دستور کار 2063 را پیگیری و اجرا نمایند.

برنامه تقسیم کار میان AU و RECs و کشورهای عضو، نتیجه کاری جمعی و مترقی است که فعلا در سه حوزه ، صلح و امنیت، امور سیاسی و تجارت پیگیری و اجرا می‌شود و بعد از اطمینان از اثربخشی آنها به بخشهای دیگر گسترش داده خواهد شد. گزارش ادغام منطقه ای در آفریقا نیز توسط کمیته نمایندگان دائمی‌بررسی شده است. در گزارش مزبور پیشرفت های انجام شده در زمینه ادغام، تبیین و در اختیار اعضاء قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است؛ اولین نشست مشترک AU و RECs در خصوص برنامه تقسیم کار در جولای 2019 در نیامی-نیجر، برگزار شد.

همکاری اتحادیه آفریقا و جمهوری استونی در راه اندازی یک هکاتون با هدف کاستن مشکلات اقتصادی و اجتماعی قاره آفریقا

اتحادیه آفریقا و استونی با همکاری فنلاند، ایرلند، لوکزامبورگ و لهستان یک هکاتون بین قاره ای آنلاین سه روزه را از 10 لغایت 13 دسامبر 2020 (20 تا 23 آذر 99)، برگزار می‌کنند. هکاتون آنلاین به دنبال ارائه   راه حل های نوآورانه با هدف حل و فصل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در قاره آفریقا است که با همه گیری کرونا تشدید شده است.

برنامه مزبور بر اساس توافق نامه همکاری میان اتحادیه آفریقا و جمهوری استونی در دسامبر 2017 و توصیه‌های کار گروه ویژه اتحادیه اروپا در سال 2018 پیشنهاد شده است.  در هکاتن آنلاین مذکور، 10000 متخصص فناوری‌های مدرن و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، 300 مشاور و حداقل 100 سازمان فعال در حوزه توانمند سازی جوامع از دو قاره آفریقا و اروپا حضور خواهند داشت.

هکاتون رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزارها هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان کاربر محور و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند. هکاتون‌ها معمولاً بین یک روز تا یک هفته به طول می‌انجامند. برخی از هکاتون‌ها تنها برای اهداف اجتماعی و آموزشی هستند، هر چند که در اکثر موارد، هدف هکاتون‌ها ایجاد نرم‌افزارهای مفید و قابل استفاده است.

 کومسا

همایش مطالعاتی سالانه کومسا برگزار شد

هفتمین همایش مطالعاتی سالانه کومسا تحت عنوان " بهره مندی از  تجارت در کومسا از طریق تعامل با منطقه آزاد تجاری قاره افریقا" برگزار شد.  در این نشست سه روزه تعداد نه پژوهش منتخب از میان 39 پژوهش ارائه شده به کومسا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سخنرانان این همایش بر ضرورت تعامل و همکاری تدریجی میان منطقه آزاد تجاری افریقا و نهادهای اقتصادی منطقه ای تاکید کردند و موفقیت منطقه آزاد تجاری را منوط به نوع این تعامل دانستند. همچنین بر این نکته تاکید شد که منطقه آزاد تجاری افریقا میتواند از تجربیات و دستاوردهای مثبت نهادهایی چون کومسا بویژه در زمینه سرمایه گذاری، سیاستهای رقابتی و حق مالکیت معنوی استفاده کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما