معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۸۸

ارز دیجیتال درژاپن

با توجه به توسعه روز افزون ارز های دیجیتال در کشور های مختلف و موفقیت چین در در استفاده از ارز های دیجیتال و اینکه چین از رقبای ژاپن در منطقه می‌باشد در حال حاضر بانک مرکزی ژاپن برنامه بررسی و برنامه ریزی استفاده از ارز رمز ها در این کشور را در دستور کار دارد . گزارش ذیل آخرین اقدامات و نگرانی‌های ژاپن در خصوص ارز های دیجیتال رسمی را مورد بررسی قرار می دهد .

ارز های دیجیتال در ژاپن

بانک ژاپن روز جمعه گذشته اعالم کرد که از ماه آوریل سال 2021مطالعه امکان سنجی درباره ارز دیجیتال را آغاز می‌کند.این بانک در حال حاضر برنامه ای برای صدور ارز دیجیتال ندارد. اما این بانک با سایر بانکهای مرکزی و شرکتهای فین تک در آزمایشات و مطالعات مربوطه همکاری خواهد کرد.در بیانیه بانک ژاپن آمده است که" BOJ با انجام آزمایشات بیشتر  موضوع CBDC( ارز دیجیتال بانک مرکزی) را به روش علمی و عملی بررسی خواهد کرد ، نه اینکه خود را به تحقیقات مفهومی مانند قبل محدود کند." ژاپن به سرعت قوانین را بازنگری می‌کند تا به بانک مرکزی اجازه دهد ارز دیجیتال صادر کند ، اقدامی‌که می‌تواند فرصتی برای اصلاح دستورات موجود بانک ژاپن و ثبت نرخ تورم آن باشد .

بانک مرکزی ژاپن ( BOJ ) نگران خطر ابتلا به بازیگران خصوصی را دارد که می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را راه اندازی کنند که این می‌تواند ین را تضعیف کند. اگر این پدیده بصورت مناسب از  سوی بخش خصوصی صورت پذیرد  ، مردم ممکن است تردید داشته باشند که آیا به ین به عنوان واحد ارزی نیاز دارند یا خیر. "این پدیده اساساً مربوط به محافظت از حاکمیت ارزی ژاپن است."  دولت و سازمان‌های مربوطه تشویق می‌شوند تا در تهیه پیش نویس قانون اصلاح شده BOJ و سایر قوانین  برای صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC )تلاش های خود را تسریع کنند. تجدید نظر در قانون ارزهای دیجیتال همچنین فرصتی مناسب برای ایجاد تغییرات دیگری مانند تورم و ایجاد شغل ، دقیقاً مانند بانک مرکزی فدرال ایاالت متحده است. همچنین قانون جدید باید تصریح کند که تورم 2 ٪هدف سیاست BOJ است.   BOJ در حال حاضر 2 ٪را به عنوان هدف تورم خود تعیین می‌کند ، که در سال 2013 معرفی شده است. 

بطور کلی بانکهای مرکزی در سطح جهان در حال بررسی اهداف استراتژیک خود بوده اند ، انتظار می رود که بانک مرکزی اروپا به طور گسترده دنباله روی فدرال رزرو آمریکا باشد تا هدف تورم به طور متوسط 2 ٪ باقی بماند ، به این معنی که دوره‌هایی که قیمتها خیلی کند رشد می‌کنند با افزایش سریعتر در زمانی دیگر جبران می‌شوند. .بعد از اینکه فیس بوک سال گذشته اعلام کرد توکن دیجیتال Libra که هنوز راه اندازی نشده است ، مخلوطی از ارزهای اصلی و با بدهی دولت پشتیبانی می‌شود ، بانک های مرکزی شروع به بررسی دقیق ارزهای دیجیتالی کردند.

ژاپن با توجه به اختلالات اجتماعی که ممکن است در کشوری که مردم بیشترین علاقه را به پول نقد در جهان دارند صورت پذیرد ، می‌بایست در مورد حرکت سریع  به سوی ارزهای دیجیتال محتاط باشد. اما پیشرفت مداوم چین در زمینه انتشار ارزهای دیجیتال ، دولت را وادار به تجدیدنظر کرده و در پلتفرم سیاست امسال متعهد شده که با دقت بیشتری به این ایده نگاه کند.سایر بانک های بزرگ مرکزی دیگر کشورها نیز با توجه به نوآوری سریع اخیر در فناوری مالی ، مطالعات در مورد CBDC ( ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ) را تسریع کرده اند .

در همین راستا ست که بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که در سال مالی آینده آزمایش در مورد نحوه کار با ارز دیجیتال خود را آغاز خواهد کرد اما بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در ژاپن اعتقاد دارند بازه زمانی BOJ "خیلی دیر است" ، و متخصصین معتقدند مرحله اول آزمایشات باید در طول سال مالی فعلی تا مارس 2021 آغاز شود.   متخصصین مالی معتقدند نباید در مورد هرگونه خطر ثبات مالی ناشی از صدور CBDC نگران باشیم.  سخنگوی ارشد دولت گفت که ژاپن فعلا برنامه ای برای صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ندارد اما باید تحقیق در مورد این موضوع را عمیق تر کند. وی افزود : " بانک های مرکزی بزرگ در سراسر جهان در حال بررسی ایده انتشار ارزهای دیجیتال در میان محبوبیت بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه هستند. در حال حاضر ، ما برنامه خاصی برای صدور CBDC نداریم. اما این چیزی است که ما به وضوح باید در دنیای دیجیتال سازی مورد توجه قرار دهیم " .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما