معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۷۲

اخبار اقتصادی قطر (هفته دوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

دستیابی به خودکفایی قطر در زمینه مرغ و لبنیات

"مسعود جارالله المری" مدیر اداره امنیت غذایی در وزارت شهرداری و محیط زیست از دستیابی به رشد پیشرفته در استراتژی امنیت غذایی در کلیه پروژه‌های مربوط به تولید مواد غذایی خبر داد. وی تأکید کرد که در مرغ و لبنیات تازه در کشور به خودکفایی رسیده اند. "المری" طی اظهارات مطبوعاتی گفت: خودکفایی از لبنیاتت تازه به 106 درصد رسیده است و این به دلیل افزایش تعداد گاو می‌باشد که در سال گذشته به میزان 34 درصد افزایش یافت و تعداد آنها از 30416 رأس به 40857 رأس رسید. شرکت های محلی اقدام به وارد نمودن گاوهای شیرده نمودند تا بتوانند خودکفایی در لبنیات را به دست آوردند. المری در ادامه گفت: تولید دولت از مرغ تازه به 124 درصد و تخم مرغ 28 درصد رسیده که می‌توان گفت به خودکفایی دست یافته است. 

مشارکت 125 مزرعه در میدان‌های تولیدات محلی

"عبدالرحمن حسن السلیطی" ناظر کل بر میدان‌های محصولات کشاورزی در وزارت شهرداری و محیط‌زیست قطر گفت: تعداد مزرعه‌های تولیدکننده سبزیجات در فصل جاری برای فروش در میدان‌های تره‌بار فروشی از ماه اکتبر آینده افزوده خواهد شد. این مزرعه‌های جدید به میدان‌های الشحانیه، الشمال، الخور و الذخیره خواهند پیوست با اضافه شدن آن‌ها تعداد مزارع محلی شرکت‌کننده در میدان‌ها از 120 مزرعه به 125 مزرعه افزایش می‌یابد.

استقبال از 116 کشتی تجاری در آگوست

شرکت کیوتیرمینالز که مدیریت و راه اندازی مرحله اول بندر حمد را انجام می دهد، اعلام کرد که در ماه آگوست گذشته سال 2020 این بندر از 116 کشتی تجاری و نزدیک به 109.6 هزار کانتینر استقبال کرده است.

650 پرواز در هفته به 85 مقصد توسط هواپیمای قطر ایرلاین

شرکت هواپیمایی قطر همچنان رهبری بخش پروازی جهانی را رهبری می‌کند و با از سرگیری پروازها به بیش از نیمی از مقصدی که قبل از همه گیری کووید-19 پرواز کرده است، گزینه‌های مختلف سفر را به مسافران ارائه می دهد. این شرکت بسیار مشتاق بود که تعداد مقصدهای خود را در طول دوره همه گیری و عملیات خود را به پنج قاره ادامه دهد و به کمتر از 30 مقصد نرساند. هواپیمایی قطر تا اواسط ماه سپتامبر بیش از 650 پرواز هفتگی به بیش از 85 مقصد در سراسر جهان انجام خواهد داد و گزینه‌های سفر انعطاف پذیر را برای تعداد زیادی از مقصدها فراهم می‌کند.

 صندوق پول عربی: انتظار می رود اقتصاد قطر 2.5 درصد رشد داشته باشد

صندوق پول عربی در گزارشی که روز گذشته آن را منتشر کرد، پیش بینی می‌کند که اقتصاد قطر در طول سال 2021 با افزایش 2.5 درصدی رشد کند، که ناشی از ادامه هزینه‌های عمومی در پروژه‌های متنوع سازی اقتصادی است، علاوه بر افزایش قیمت نفت و گاز. در این گزارش تأکید شده است که مشوق های پولی و مالی ارائه شده توسط قطر به بخش خصوصی با ارزش 75 میلیارد ریال در کاهش اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد نقش داشته است، زیرا این مجموعه شامل یک بسته تشویقی برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط است که در بخش های آسیب دیده از جمله، مهمان نوازی، گردشگری و خرده فروشی فعالیت می‌کنند؛ ارائه داده است.

صندوق پول عربی: قطر در صدر شاخص های ثبات مالی قرار دارد

صندوق پول عربی در گزارش خود، قطر را یکی از مراکز پیشرفته در ثبات مالی اعلام کرد، قطر در این گزارش در اکثریت شاخص های ثبات مالی در این گزارش در میان کشورهای عربی در صدر قرار دارد که شامل چندین جنبه اقتصادی و مالی است که قطر سعی داشت علیرغم چالش های اقتصادی و پیامدهای همه گیر کرونا در این بخش ارتقا و ثبات مالی داشته باشد.

صندوق نقدینگی عربی: قطر در رشد اقتصادی در منطقه در صدر قرار دارد

صندوق نقدینگی عربی در گزارشی خود تحت عنوان « افق های اقتصادی عربی » برای ماه سپتامبر تأکید کرد، قطر در صدر آمارهای رشد اقتصادی در منطقه قرار دارد و طی سال رشد آن به 2.8 درصد می رسد و این به دلیل حمایت از فعالیت های اقتصادی در تعدادی از بخش های اقتصادی به ویژه بخش غیر نفتی می‌باشد. در این گزارش پیش بینی شده که کشورهای شورای همکاری صادرکننده نفت رشد اقتصادی به نسبت 2.1 درصدی داشته باشند. در این گزارش آمده است که برای قطر پیش بینی‌های مثبتی بر اقتصاد آن در سال 2020 میلادی وجود دارد.

اعلام اقدامات بازگشت خدمات حمل و نقل و مترو با ظرفیت 30 درصدی

وزارت حمل و نقل و ارتباطات قطر روز گذشته اقدامات از سر گرفتن خدمات حمل و نقل وسایل نقلیه عمومی در مرحله چهارم کاهش محدودیت های اعمال شده کرونایی در اول سپتامبر آینده سال جاری خبر داد و بیان کرد که اتوبوس ها و مترو فعالیت های خود را از به زودی از سر می‌گیرند و ظرفیت پذیرش در این وسایل نقلیه 30 درصد خواهد بود و می‌بایست کلیه توصیه‌ها و اقدامات پیشگیرانه اعمال شده توسط وزارت بهداشت عمومی و کمیته عالی بحران‌ها رعایت شود از جمله پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در هنگام استفاده از این وسایل نقلیه.

افتتاح مترو لقطیفیه

شرکت راه آهن قطر (ریل) اعلام کرد که ایستگاه لقطیفیه اول سپتامبر افتتاح خواهد شد و این اولین مرحله از پروژه مترو این منطقه است. این شرکت در ادامه اشاره کرد که کلیه اقدامات پیشگیرانه در ایستگاه‌های مترو که 36 ایستگاه است؛ اجرا خواهد شد.

کمیته عالی پروژه‌های جام جهانی: فراهم کردن 15 هزار اتاق برای هواداران این جام

اداره مسکن و ساختمانی دولتی وابسته به وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی و کمیته عالی پروژه‌های جام جهانی 2022 روز گذشته یادداشت تفاهمی‌برای اجاره ساختمان‌های مسکونی برای هواداران و مسافرانی که جهت حضور در جام جهانی به کشور قطر در نوامبر سال 2022 سفر خواهند کرد، به امضا رساندند. این در چارچوب تلاش همه نهادهای دولتی برای برگزاری مسابقات این جام به شکل استثنایی است که شایسته نام قطر و تقویت جایگاه آن در عرصه جهانی ورزشی می‌باشد. براساس این تفاهمناه، تیم کاری مشترک تعداد زیادی درخواست اجاره مالکان را دریافت کرده و سپس آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. تاکنون این تیم مشترک به عنوان مرحله اول با 150 ساختمان متنوع از جمله آپارتمان‌ها و برج های مسکونی موافقت کرده است که به طور کامل مجهز می‌باشند و تعداد اتاق ها به 15000 هزار می رسد. 

بانک مرکزی: 1.42 تریلیون دارایی‌های بانک ها

مرکز مطالعات اقتصادی و مالی البیرق گزارش سالانه این مرکز را منتشر کرد و در آن بر اساس بیانیه‌های بانک مرکزی قطر آورده است که کل دارایی‌های بانک های فعال در قطر در ماه ژوئیه بر مبنای سالانه به نسبت 4.4 درصد در ماه ژوئیه افزایش داشته و به سطح 1448.6 میلیارد ریال رسیده است. این مرکز همچنین آورده است ترازنامه بانک ها برای ژوئیه 2019 نشان می دهد که سپرده‌های دولت و بخش های دولتی با حدود 13.2 میلیارد ریال به 251.9 میلیارد ریال کاهش یافته است. در حالی که کل وام ها و تسهیلات اعتباری ارائه شده توسط بانک ها به بخش خصوصی محلی به حدود 15.7 میلیارد افزایش و به سطح 600.2 میلیارد ریال رسید، از جمله 153.9 میلیارد ریال برای بخش ساختمانی با (افزایشی به نسبت 0.5 میلیارد ریال) و 130.2 میلیارد ریال برای وام های مصرفی افراد (با کاهش 0.4 میلیارد)، 131.2 میلیارد برای خدمات (با افزایش 13.7 میلیارد) و 124.3 میلیارد ریال برای تجارت. داده‌های بانک مرکزی که  منتشر شد، نشان می‌دهد که دارایی‌های ذخیره قطر بر اساس سالامه در ماه ژوئیه گذشته سال جاری 2019 به نسبت 18.82% رشد داشته است. بنا به این داده‌های بانک مرکزی قطر، ارزش دارایی‌های ذخیره‌ای کشور بالغ بر 196.169 میلیارد ریال در ماه ذکر شده بوده است. درحالی‌که در همین تاریخ در سال قبل 2018 حدود 165.091 میلیارد ریال بوده است. مرکز مطالعات اقتصادی البیرق گزارشی را منتشر کرد و در آن از رشد مداوم ذخایر بین المللی و نقدینگی در ارز خارجی بانک مرکزی قطر خبر داد و افزود که در ماه آگوست گذشته به سطح 197 میلیارد ریال رسید که رشدی نزدیک به 50.7 میلیار ریال داشته که نسبت به ماه ژوئن سال 2017 رشدی به میزان 34.6 درصدی را نشان می دهد.

1.26 میلیارد ریال حجم معامله املاک و مستغلات در کشور

شرکت شاختمانی ازدان در گزارش هفتگی خود منتشر کرد که حجم معامله املاک و مستغلات در کشور که در اداره ثبت املاک در وزارت دادگستری از تاریخ 16 تا 20 آگست جاری 2020 به ثبت رسیده بالغ بر 1.26 میلیارد ریال بوده که اکثریت عملیات ثبت در شهرداری الدوحه، الریان، الخور، الوکره، الشمال و الذخیره بوده است.

612.6 میلیون ریال حجم معامله‌های املاک و مستغلات

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 23 تا 27 آگست گذشته سالجاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 612.6 میلیون ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الریان، الخور و ام صلال به ثبت رسیده است.

 22.3 میلیارد ریال سود بورس قطر در ماه آگست

بورس قطر با افزایش سرمایه خود از سطح 547.67 میلیارد ریال در پایان جولای گذشته به سطح 570.03 میلیارد ریال در پایان آگست جاری در نتیجه بسته مشوق های ارائه شده، به رکورد سود دست یافت. دولت وجوه سرمایه گذاری 10 میلیارد ریالی دولت در بورس ارائه کرد که موجب ایجاد اطمینان در میان سهامداران شد. 

2.6 میلیارد ریال سود بورس قطر طی یک هفته

بورس قطر سود خالص خود را در آخرین جلسات هفته با حمایت روند خرید سرمایه گذاران از سهام به 2.6 میلیارد ریال اعلام کرد.   

اخبار و تحولات خارجی

امضای یک قرارداد با چین برای وارد کردن گاز قطری به مدت 10 سال

الشرق ـ دو منبع آگاه در بخش گاز گفتند که شرکت چینی سینوبک مناقصه خرید سالانه یک میلیون تن از گاز طبیعی مایع برای مدت ده سال از قطر گاز به دست آورده است. به گفته این منابع، شرکت دولتی نفت و گاز چین در ماه ژوئیه مناقصه را اعلام کرد و از سال 2023 تقاضا برای وارد کردن گاز آغاز می‌گردد. قطر و چین روابط بسیار قوی و رو به رشد در زمینه گاز با یکدیگر دارند، شرکت قطر پترولیوم اخیراً اعلام کرد که پیش بینی می‌کند قراردادی برای رزرو ظرفیت ساخت تعدادی تانکر حامل گاز طبیعی مایع در چین منعقد شود، تا بخشی از الزامات ناوگان تانکر نفتکش قطر باشد که برای حمایت از پروژه‌های تولید گاز طبیعی از جمله پروژه‌های توسعه میدان گازی شمال لازم است. 

ریسک های اصلی کسب و کارها در قطر و جهان

مجمع جهانی اقتصاد جدیدترین گزارش ریسک‌های منطقه‌ای کسب ‌و کارها را منتشر کرد. این نهاد بین‌المللی با نظرسنجی از فعالان اقتصادی، ۱۰ ریسک‌ اصلی را که در سطح جهان موجب نگرانی کسب ‌و کارها هستند، معرفی کرده است: بحران‌های مالی، حملات سایبری، بیکاری یا اشتغال کمتر از انتظار، شوک قیمت انرژی، شکست حکمرانی ملی، بی‌ثباتی‌های اجتماعی گسترده‌، سوءاستفاده از اطلاعات، منازعات سیاسی، شکست زیرساخت‌های حیاتی و حباب دارایی‌ها. بر این اساس پنج ریسک بزرگی که کسب ‌و کارها در ایران با آن مواجهند به ترتیب عبارتند از: تورم بالا، بحران‌های مالی، منازعات بین دولتی، بحران‌های آبی، حباب دارایی و بیکاری و اشتغال کمتر از حد به طور مشترک در رده پنجم. بر اساس این گزارش پنج ریسک مهم کسب وکار در قطر عبارتند از : 

۱- حملات تروریستی

۲- حملات سایبری  

۳- بحران‌های آب

۴- شوک قیمت های انرژی

۵- حباب دارایی‌ها

سرمایه گذاری‌های خارجی در قطر

محورهای مهم در خصوص سرمایه گذاری‌های خارجی در قطر عبارتند از :

- ارزش کل سرمایه گذاری‌های خارجی در قطر: ۷۵۸.۶ میلیارد ریال قطری

- میزان رشد سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست : ۵ درصد(۳۶ میلیارد ریال)

توزیع سرمایه گذاری‌های خارجی به تفکیک بخش ها

- ارزش سرمایه گذاری خارجی در قطر : ۵۲۹.۳ میلیارد ریال قطری با ۶۹.۸ درصد رشد.

- ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در قطر: ۱۲۵.۲ میلیارد ریال با ۱۶.۵ درصد رشد.

- ارزش سرمایه گذاری خارجی در محافظ مالی: ۱۰۰.۱ میلیارد ریال با ۱۳.۱ درصد رشد.

- ارزش سرمایه گذاری در مشتقات مالی: ۴ میلیارد ریال با  ۰.۵ درصد رشد

سایر سرمایه گذاری‌های خارجی

- ارزش سرمایه گذاریها در ادوات مالی : ۲۱۲.۴ میلیارد ریال قطری.

- ارزش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در خارج: ۱۵۲ میلیارد ریال.

- ارزش سرمایه گذاری در محافظ مالی: ۳۵.۴ میلیارد ریال.

- ارزش سرمایه گذاری در مشتقات مالی: ۱۰۰ میلیون ریال

اعطای تسهیلات برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی

آژانس توسعه سرمایه گذاری به انجمن جهانی آژانس های تبلیغاتی و سرمایه گذاری پیوسته است و به آنها امکان دسترسی به منابع مهم، پیشرفت ها و تسهیلات خارجی مستقیم را می دهد. علی بن احمد الکواری وزیر بازرگانی و صنهت قطر و رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه سرمایه گذاری بر اقدام به توسعه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در قطر تأکید نمود. 

جام جهانی میلیاردها دلار سرمایه گذاری در جهانگردی را رقم می زند

تعدادی از بازرگانان و کارشناسان پیش بینی کرده اند که بازار محلی شاهد پمپاژ شدن سرمایه گذاری‌هایی در بخش جهانگردی به ارزش میلیاردها به منظور آمادگی جام جهانی 2022 خواهد شد؛ زیرا دولت قطر تمام تسهیلات را برای بخش خصوصی فراهم ساخته است. آنها افزودند: سرمایه گذاری در بخش جهانگردی سرمایه گذاران را به خود جذب کرده است و این بخش طی سالهای آینده توسعه قابل توجهی خواهد داشت. آنها در ادامه افزودند: جام جهانی 2022 قطر یکی از بهترین جام ها در تاریخ این مسابقات خواهد بود و این به دلیل رونق بزرگ توسعه قطر که شمال تمام بخش ها است، می‌باشد. 

برتری جهانی قطر در رقابت جذب گردشگر

گزارش رقابتی توریستی سیر و سفر که سالیانه توسط انجمن اقتصادی جهانی منتشر می‌گردد، در گزارش خود نشان داده است که قطر به دلیل کاهش مالیات در تجارت و فعال سازی سیستم اداری و قانونی دولت در شاخص محیط اشتغال در صدر بهترین کشورها قطر دارد. همچنین در این گزارش تأکید شد که قطر در شاخص بردن توریسم به دلیل سیاست های روادیدی که قطر اتخاذ کرده که بر اساس آن شهروندان 80 کشور می‌توانند بدون اخذ روادید وارد شوند، از خیلی کشورها برتری یافته است. بر اساس این گزارش قطر در سطح کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از کشورهای توریستی قدیمی در منطقه مانند مغرب، اردن، و تونس برتری یافته و در جهان در رتبه 51 قرار دارد درحالیکه اسپانیا در رتبه اول و فرانسه دوم و آلمان سوم و ژاپن چهارم قرار دارند. 

ایجاد یک مرکز مالی بین المللی در دوحه

مرکز مال قطر به ائتلاف جهانی مراکز مالی بین المللی پیوست تا از طریق مشارکتش در امور مالی اسلامی، فناوری مالی، مدیریت دارایی و بازار سرمایه رشد اقتصادی در سطح محلی و جهانی را ارتقاء دهد. "یوسف محمد الجیده" رئیس اجرایی مرکز قطر مال از پیوستن به این ائتلاف جهانی برجسته ابراز خرسندی کرد. "ارنود دو برسون" رئیس شورای هیئت مدیره ائتلاف جهانی مرکز دارایی بین المللی گفت، اعضای ائتلاف می‌توانند از تجربیات مرکز مال قطر در تأسیس مرکز مالی در سطح جهانی در دوحه استفاده نمایند.

مؤسسه تضمین سرمایه‌گذاری عربی: قطر جذب‌کننده سرمایه‌گذاری جهانی است

مؤسسه تضمین سرمایه‌گذاری عربی در گزارش سالانه خود در مورد فضای سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی را منتشر کرد و در این گزارش آورده است که قطر موفق به جذب شرکت‌های جهانی و عربی در سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در بخش‌های تولیدی و خدماتی شده است. تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم جدید در قطر در سال 2018 نزدیک به 42 پروژه از 39 شرکت سرمایه‌گذار با سرمایه‌ای حدود 534 میلیون دلار است و این در فراهم کردن 3571 فرصت شغلی کمک کرده است. سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم واردشده به کشورهای عربی، عقب‌نشینی خود را به نسبت 0.34 درصد را ادامه داد که در سال 2017 حدود 31.3 میلیارد دلار بوده درحالی‌که در سال 2018 به 31.2 میلیارد دلار کاهش یافته بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما