معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۳۹

روند اقتصاد ویتنام در 9 ماه نخست سال 2020

در تاریخ 29 سپتامبر برابر با 8 مهر، اداره کل آمار ویتنام طی انتشار بیانیه مطبوعاتی وضعیت اقتصادی این کشور در ماه سپتامبر و همچنین 9 ماهه اول سال 2020 را اعلام کرد. در این نوشتار به وضعیت اقتصادی ویتنام و تبیین رشد تولید ناخالص2.62 درصدی این کشور در سه ماهه سه سوم سال 2020 پرداخته می‌شود.به نظر می رسد که جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و حمایت‌های دولت از عوامل مهم رشد اقتصادی ویتنام در ایام کرونا است.

رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در سه ماهه سوم سال 2020 در مقایسه با سه ماهه دوم افزایش 0.39 درصد یافته است. کارشناسان علت این رشد را ناشی از دو عاملِ افزایش صادرات این کشور در حوزه­ قطعات الکترونیکی، فولاد و محصولات صنعتی و همچنین حمایت دولت برای حفظ این رشد میدانند. لازم به ذکر است که صادرات فولاد در 3 ماهه سوم به کشورهای چین و آمریکا نیز افزایش یافته ­است. بخش قطعات الکترونیکی، صادرات موبایل و قطعات آن سهم مهمی در اقتصاد ویتنام دارد.

همچنین دولت ویتنام برای حمایت از رشد اقتصادی، با سرمایه­ گذاری عمومی هزینه ­های مالی خود را افزایش داده است و این هزینه‌ها در راه سازی، ایجاد جاده ­ها و سایر بخش­های زیرساختی بکار گرفته شده است و با این کار به ایجاد اشتغال کمک کرده است.

در اوایل ماه سپتامبر، سیاست‌گذارانِ ویتنامی از دولت خواستند که تا هدف رشد اقتصادی در سال 2020 را به نصف کاهش دهد و تا 2 الی 2.5 درصد کاهش دهد. این در حالی است که در ماه ژوئیه سال جاری پیش از شیوع موج دوم کرونا به ویتنام، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور 5 درصد پایه ریزی شده بود. از سوی دیگر بانک توسعه آسیا رشد اقتصاد ویتنام در سال 2020 را بالغ بر 1.8 درصد پیش‌بینی کرده ­است.

شایان ذکر است، کنگره حزب کمونیست ویتنام در ژانویه سال 2021 برگزار خواهد شد. در این جلسات علاوه بر تعیین رهبرانِ تصمیم‌ساز در ویتنام، استراتژی رشد اقتصادی جدید این کشور در 5 سال آینده مشخص خواهد شد. از اینرو، ویتنام در تلاش است تا رشد اقتصادی خود را از طریق سرمایه گذاری عمومی و سایر اقدامات حفظ کند.

سرمایه گذاری خارجی در ویتنام در 9 ماهه اول سال جاری به رقم 21.2 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 19 درصد کاهش یافته است. در حقیقت و به تعبیر دیگر میزان FDI به ثبت رسیده در ویتنام از یک ژانویه تا 20 سپتامبر بالغ بر 21.2 میلیارد دلار است که برابر با 81% میزان به ثبت رسیده در مدت مشابه سال گذشته است. همچنین میزان FDI محقق شده در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 13.76 میلیارد دلار اعلام شده است که برابر با 96.8% میزان محقق شده در مدت مشابه سال گذشته است.

بخش های فرآوری و تولید، تولید و توزیع برق، املاک و مستغلات و عمده و خرده فروشی به ترتیب با 9.9 میلیارد دلار، 4.3 میلیارد دلار، 3.2 میلیارد دلار و 1.3 میلیارد دلار، بیشترین FDI را جذب کرده اند. بالغ بر 111 کشور در 9 ماه نخست سال جاری در ویتنام سرمایه گذاری کرده اند که سنگاپور، کره جنوبی و چین به ترتیب با 6.77 میلیارد دلار، 3.17 میلیارد دلار و 1.87 میلیارد دلار در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در 9 ماه نخست سال جاری در 60 استان و شهر ویتنام سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ثبت رسیده است که پس از استان« Bac Lieu » ، شهرهای هو شی مین و هانوی با 3.25 میلیارد دلار و 2.92 میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

هر چند برخی شاخص ­ها اقتصادی ویتنام از رشد مناسبی در ایام شیوع کرونا برخوردار نیستند اما برخی رویدادهای اقتصادی توانسته است نجات بخش اقتصاد این کشور باشد. شاهد مثال آنکه در استان «BacLieu»واقع در جنوب ویتنام و محل دلتای مکونگ مقامات استانی با کمک پروژه‌های LNG، توانسته‌اند رتبه نخست در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) را در میان 63 استان ویتنام در 9 ماه نخست سال 2020 از آن خود کند. پروژه 4 میلیارد دلاری LNG توسط سنگاپور یکی از این پروژه‌ها است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما