معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۳

ویروس کرونا و تغییر در الگوی توسعه از دیدگاه مدیر عامل شرکت نفتی ENI ایتالیا

شیوع ویروس کرونا در جهان و ازجمله در ایتالیا، از نظر آقای کلودیو دسکالزی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا فرصتی برای تغییر الگوی توسعه این شرکت بوده است. وی معتقد است پس از همه گیری Covid 19 ، جهان باید مدل توسعه خود را تغییر دهد. وی خاطرنشان کرد: این شرایط به ما فهماند که ما نباید صرفا به فکر خود باشیم بلکه نوع دوستی واقعی و سخاوت واقعی را به ما یادآوری کرد. لذا تغییر باید بگونه ای باشد که تمرکز بیشتری بر احترام به دیگران صورت گیرد تا تمدنی متعادلتر ایجاد گردد بطوریکه شکاف بین کسانی که دارند و کسانی که ندارند، کاهش یابد. در واقع جهان نیازمند یک تغییر ژرف است زیرا شیوع کووید 19 نشان داد که جهان امروز جهان ضعیفی است که مدلی از توسعه با تردیدهای بسیار و شکاف های سنگین از نقطه نظرهایی همچون فرهنگی، گرسنگی، فقر، کمبود انرژی و ... دارد.

شایان توجه است که این شرکت ایتالیایی در کشورهایی که حضور دارد و در هماهنگی با مقامات دولت میزبان و حتی در قالب همیاری سازمانهای بین المللی، کمکهای قابل توجهی در راستای مبارزه با بیماری کووید 19 ارائه کرده است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

- اختصاص لوازم بیمارستانی مانند ونتیلاتور به کشورهای غنا، آنگولا، موزامبیک، مصر، لیبی، عراق و قزاقستان

-نوسازی، بهسازی یا ساخت بیمارستانها و تسهیلات بهداشتی در غنا، کنگو، نیجریه

-تهیه آزمایشات تشخیصی و تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) در غنا، کنگو، نیجریه، لیبی، مصر، موزامبیک، قزاقستان، مکزیک و عراق.

در خود ایتالیا نیز مشارکت در ساخت بیمارستان مخصوص درمان بیماران کرونایی، اختصاص 35 میلیون کمک و در اختیار گذاشتن ابر رایانه خود برای انجام تحقیقات علمی، در اختیار گذاشتن تجربه گسترده شرکت در زمینه مراقبت های بهداشتی بهنگام اجرای پروژه‌ها در سراسر جهان و ....

مدیرعامل شرکت انی اظهار میدارد که شرکتش مدتهاست مسیر تغییر را در پیش گرفته و مبنای این تغییر را با تکیه بر تحول در فناوری قرار داده است. در طی 5 سال و نیم گذشته تاکنون بیش از 4 میلیارد یورو در زمینه کسب و توسعه فن آوری‌ها و اجرای آنها سرمایه گذاری کرده و تعداد محققان تحت پوشش را چهار برابر کرده است. از دیدگاه او، سرمایه گذاری در تحقیق، سودآوری دارد به این شرط که تحقیقات سریعاً به بازار عرضه شوند. همه تلاش مدیریت شرکت انی بر این مسئله استوار شده که شرکتی متفاوت از زمانهای قبلش باشد. اگر شرکت برای مدت 10 سال به همان شیوه قبل مدیریت شود جایی در آینده ندارد.

آقای دسکالزی می‌گوید هرچند قبل از کرونا نیز طرح انتقال ( Transition Plan ) در این شرکت در دستور کار بوده و آغاز شده است اما شیوع کرونا پروسه تغییر در کمپانی ENI را تسریع کرده و در جهان پساکرونا این شرکت دیگر آن شرکت قبل نخواهد بود و مسیر دیگری را طی خواهد کرد لذا برنامه ریزی‌ها بگونه ای انجام شده که 3 الی 4 سال دیگر چهره ای متفاوت با کار ویژه‌های متفاوتی از این شرکت نمایش داده شود. این تغییر می‌تواند شرکت را از نوسانات بازار بی ثبات امروزی دور کند ضمن اینکه در راستای سیاست جهانی آب و هوایی و کاهش انتشار دی اکسید کربن ( موسوم به COP21) گامی‌برداشته خواهد شد.

روش کار شرکت ENI در فرآیند این تحول بگونه ای است که ضمن کسب توانایی اولیه برای ایجاد هر تغییری، زیرساختهای سرمایه گذاری شده موجود حفظ شوند و ساختار و پرسنل دست نخورده باقی خواهند ماند مانند تبدیل پالایشگاههای ونیز و ژلا که به پالایشگاههای زیستی تبدیل شده اند. مدیر عامل ENI بر این اعتقاد است که آینده انرژی بر پایه نفت نخواهد بود و به همین دلیل باید راه‌های دیگری برای تضمین امنیت انرژی در جهان پیدا کرد.  از اینرو ENI تسریع در برنامه انتقال انرژی خود را آغاز کرده و این طرح تحول، تمام ساختارهایش از پالایشگاه‌ها گرفته (که قبلاً دو مورد آن به پالایشگاه‌های زیستی تبدیل شده) تا مواد شیمیایی را شامل میگردد.

توسعه تجارت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از دیگر برنامه‌های شرکت انی است. ظرفیت تولیدی این شرکت در سال 2019 صرفا 2/0 گیگاوات بوده اما رساندن ظرفیت تولید به 15 گیگاوات تا سال 2030 و افزایش آن به بیش از 55 گیگاوات در سال 2050 در استراتژی توسعه ای انی قرار دارد.

شرکت نفتی ENI با مدیریت آقای دسکالزی یکی از اهداف بلندمدت خود را بر کربن زدایی و گرایش به سمت انرژی‌های سبز متمرکز ساخته است. رسیدن به این هدف مستلزم تغییر چهره و برنامه‌های عملیاتی این شرکت بزرگ ایتالیایی خواهد بود. مدیر عامل این شرکت بارها تاکید کرده در آینده باید تمام محصولاتی که Eni تولید می‌کند کربن زدایی شده و ضمن فاصله گیری از نفت به دیگر منابع انرژی با آلودگی کمتر نظیر گاز توجه گردد. او معتقد است شیوع کرونا این تحول صنعتی را در ENI تسریع کرده است.

از دیگر پروژه‌های بزرگ و نوآورانه این غول نفتی ایتالیایی، پروژه جذب و ذخیره سازی گاز CO2 در شهر راوننا در شمال ایتالیاست که به یکی از بزرگ ترین قطب های جهان در زمینه کسب و ذخیره سازی CO2 تبدیل خواهد شد. هدف شرکت انی جذب گاز CO2 و ذخیره آن در بستر دریا و در میدانهای گازی تخلیه شده به ظرفیت 300 تا 500 میلیون تن می‌باشد. ( البته برخی شیمیدانان ایتالیایی ملاحظاتی درباره صرفه اقتصادی و جنبه‌های عملیاتی این پروژه مطرح کرده اند). انی در ژانویه 2020 توافق نامه ای با شرکت ADNOC امارات برای توسعه امکانات مشابه در ابوظبی و همچنین توافقاتی با انگلیس برای ذخیره سازی co2 در خلیج لیورپول انجام داده است.

پروژه تولید انرژی از حرکت امواج دریا ( Wave Energy ) ابتکار دیگری است که کمپانی ENI روی آن کار می‌کند. این یک پروژه مهم و انقلابی است که قادر به تأمین انرژی پاک با قیمت های مقرون به صرفه برای جزایر ایتالیا است که اغلب با سوزاندن سوخت دیزل انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کنند.

شرکت انی در ماه فوریه 2020 اهداف سختگیرانه ای در زمینه مسائل آب و هوایی مدنظر قرار داده بطوریکه متعهد شده میزان تولید و انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال 2050 تا 80 درصد کاهش دهد که یک برنامه بلندپروازانه در راستای حصول به هدف سبز شدن می‌باشد. همچنین قصد دارد بالغ بر 5 میلیارد یورو بین سالهای 2020 تا 2023 در همین راستا هزینه نماید و در کارنامه فعالیت های خود از حجم نفت کاسته و بر گاز بیفزاید ضمن اینکه ظرفیت های تجدیدپذیر و پروژه‌های جنگلداری برای جذب کربن بیشتر را تقویت خواهد نمود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما