معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۰۴

اخبار اقتصادی ازبکستان (شهریور ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ازبکستان در شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

اخبار و رویدادهای دو و چندجانبه

سفر هیأت اقتصادی روسیه به ازبکستان

هیأت بازرگانی روسیه به سرپرستی ایگور شووال اف رئیس بانک فعالیت اقتصادی خارجی روسیه در سفر به ازبکستان با مقامات این کشور دیدار داشتند. در پایان این دیدارها موافقت‌نامه شرایط تبادل پیام‌های الکترونی در سامانه انتقال پیام‌های بانک روسیه میان بانک فعالیت اقتصادی خارجی روسیه و بانک ملی فعالیت اقتصادی خارجی جمهوری ازبکستان و قرارداد تخصیص وام 12.5 میلیون یورویی برای تأمین مالی خرید تعداد 250 دستگاه اتومبیل «کاماز» میان بانک فعالیت اقتصادی خارجی روسیه و شرکت مشترک KAMAZ و بررسی پروژه‌های جدید در حوزه مدرن‌سازی نیروگاه‌های برق آبی به ارزش کل 78.4 میلیون یورو، جذب وام «بانک روابط خارجی» به اجرای برنامه افزایش تولید زغال در ازبکستان و پروژه کاربرد سیستم اتوماسیون نظارت و ثبت مصرف گاز طبیعی را مورد بررسی قرار دادند.

سفر معاون نخست وزیر روسیه به ازبکستان

در دیدار آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه با سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان، تدوین و اجرای 104 پروژه سرمایه‌گذاری جدید در حوزه تعاون صنعتی به ارزش کل  5.8 میلیارد دلار جهت تولید مشترک صنعتی در قلمرو دو کشور با هدف صادرات به کشورهای ثالث و آماده‌سازی سفر رسمی‌ شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به روسیه، از جمله سازماندهی رویدادهای مشترک از قبیل برگزاری دومین همایش همکاری بین استانی، مراسم افتتاح مرکز نمایشگاهی و فرهنگی جمهوری ازبکستان در نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی روسیه، برگزاری نمایشگاه ملی تولیدات ازبکستان، برگزاری همایش آموزشی ازبکستان و روسیه و برگزاری همایش رسانه‌ای دو کشور در مسکو، همکاری ازبکستان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایجاد سازوکارهای عملی و سازمان یافته مهاجرت نیروی کار و ایجاد سیستم حمایت از حقوق و منافع مهاجرین کاری ازبک در روسیه.

سفر معاون نخست وزیر ازبکستان به پاکستان

سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان که در رأس هیأت اقتصادی و تجاری در سفر به پاکستان با مقامات این کشور دیدار نمودند. تبادل نظر در خصوص سازوکارهای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، حمل و نقل و لجستیک و هم‌چنین در مورد اقدامات فعالانه در جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا و کاهش تأثیر منفی آن بر اقتصاد دو کشور، اعلام آمادگی جهت فعال‌تر کردن همکاری‌ها در تأمین امنیت منطقه‌ای و توسعه پایدار و تاکید بر وجود ظرفیت بزرگ استفاده نشده در زمینه‌های همکاری سرمایه‌گذاری و بازرگانی، توسعه همکاری‌های حمل و نقلی از جمله پروژه‌های احداث راه آهن از طریق افغانستان جهت اتصال ازبکستان و پاکستان، بررسی جذب پاکستان به قالب سه جنبه ازبکستان – افغانستان – آمریکا جهت بررسی راههای همکاری منطقه‌ای و امکانات اجرای پروژه‌های مشترک زیربنایی، انرژی و حمل و نقلی و لجستیکی، اعلام آمادگی پاکستان جهت ایجاد شرایط مناسب برای استفاده ازبکستان از زیربنای بنادر گوادر، کراچی پاکستان و اعزام گروه کارشناسان ازبکستان جهت بازدید از این بنادر از مسائل مطرح شده در این سفر بودند.

برگزاری نخستین اجلاس کمیته کشاورزی ازبکستان و کره جنوبی

نخستین اجلاس کمیته مشترک کشاورزی ازبکستان و کره جنوبی با حضور هیأت‌های دو کشور به سرپرستی علیشیر شکوراف مشاور وزیر کشاورزی جمهوری ازبکستان و کیم کیخوان مدیر کل همکاری بین‌المللی وزارت کشاورزی، خواربار و امور روستایی جمهوری کره پنجشنبه 27 شهریور 1399 به صورت کنفرانس ویدیویی برگزار شد. در این اجلاس مسائل توسعه همکاری در زمینه‌های پرورش گیاهان، باغداری، پرورش سبزیجات، آزمایش گونه‌های گیاهان کشاورزی، دامپروری و دامپزشکی، آموزش و بازآموزی متخصصین، منابع آب و کاربرد فناوری‌های بهینه‌سازی مصرف آب، انجام تحقیقات علمی مشترک و کمک به ازبکستان در ورود به سازمان جهانی تجارت بررسی شد.

برگزاری اجلاس کمیته مشترک ازبکستان و هند

در نخستین اجلاس کمیته مشترک ازبکستان و هند برای هماهنگی و پیشبرد اجرای توافقات دو جانبه، طرفین در خصوص همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و لجستیک. از جمله مسایل اجرای 98 موافقتنامه تجاری و سرمایه‌گذاری به ارزش کل 2.3 میلیارد دلار مذاکره نمودند.

برگزاری هشتاد و هفتمین اجلاس شورای اقتصادی کشورهای مشترک‌المنافع

هشتاد و هفتمین اجلاس شورای اقتصادی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به ریاست جمشید قوچقاراف معاون نخست وزیر و وزیر توسعه اقتصادی و کاهش فقر جمهوری ازبکستان برگزار شد. در این اجلاس مسایل همکاری میان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، کشاورزی، علمی، فنی، فرهنگی و انسانی بررسی و در مورد اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در دوره همه‌گیری ویروس کرونا تبادل نظر شد.

در پایان اجلاس، 18 مصوبه در خصوص تحکیم همکاری در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، کشاورزی، تولید ماشین‌آلات کشاورزی و اتخاذ شد.

برگزاری ششمین دور مذاکرات موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ازبکستان و ترکیه

ششمین دور مذاکرات در خصوص امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان جمهوری ازبکستان و ترکیه انجام شد. در این مذاکرات که با حضور کارشناسان وزارت سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان و وزارت بازرگانی ترکیه صورت گرفت شرایط واگذاری ترجیحات در پرداخت حقوق گمرک و هم‌چنین مقررات تشخیص کشور مبدا کالا بررسی شد.

برگزاری هجدهمین نشست رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای مستقل مشترک‌المنافع

هجدهمین اجلاس شورای رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برگزار شد. در این اجلاس مسایل توسعه همکاری اقتصادی و بازرگانی و بین استانی میان محافل بازرگانی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، تهیه پیشنهادات در مورد کاهش پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و هم‌چنین برنامه فعالیت شورای رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برای سال 2021 بررسی و در مورد ایجاد پایه حقوقی مناسب برای همکاری کارآفرینان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و کمک به توسعه همکاری‌های بین استانی و مرزی در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع توافق شد. مقرر شد نوزدهمین اجلاس شورای رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در سال 2021 در شهر دوشنبه برگزار شود.

برگزاری نخستین اجلاس مجمع اقتصادی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع

نخستین اجلاس مجمع اقتصادی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با حضور وزرای اقتصادی و بازرگانی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع از جمله سردار عمرزاق اف معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان چهارشنبه 19 شهریور سال 1399 به صورت کنفرانس ویدیویی برگزار شد. در این اجلاس موضوعات زیر بررسی و تصویب شد:

  • همکاری در تدوین برنامه‌های مبارزه با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در راستای توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری، تجارت فی‌مابین و بازسازی روابط حمل و نقلی و  ارتباطاتی.
  • تدوین و اجرای برنامه مشترک کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در زمینه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیکی .
  • تحکیم تعاون صنعتی در زمینه‌های ماشین‌سازی، انرژی، لوازم برقی، صنعت نساجی، صنعت داروسازی و کشاورزی.
  • گسترش همکاری در حمل و نقل و ارتباطات و اجرای پروژه‌های منطقه‌ای در این زمینه.
  • تأسیس صندوق توسعه زیربنایی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع.
  • برگزاری منظم «هفته ابتکارات کسب و کاری» در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع.

 بررسی موضوع عضویت ناظر ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

در جلسه شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا که جمعه 14 شهریور سال 1399 برگزار گردید پیش‌نویس مصوبه شورای عالی اقتصادی اوراسیا درباره عضویت ناظر جمهوری ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی و اعلام شد که تصمیم نهایی در این خصوص در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا  اتخاذ خواهد گردید. در سال‌های اخیر همکاری‌های دو جانبه ازبکستان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از پیش گسترش می‌یابد. از جمله میزان مبادلات تجاری ازبکستان با این کشورها در سال‌های 2016 تا 2019، 60 درصد افزایش یافته و به 8.4 میلیارد دلار رسیده است. امروز سهم کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تجارت خارجی ازبکستان 30 درصد و سهم آنها در واردات محصولات کشاورزی ازبکستان 75 درصد می‌باشد.

سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی

اختصاص وام 50 میلیون یورویی بانک توسعه و ترمیم اروپا

بانک توسعه و ترمیم اروپا تخصیص وام 50 میلیون یورویی به بانک اسکه ازبکستان جهت حمایت از فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسطه آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا را تصویب کرد.

اختصاص وام 47 میلیون دلاری صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی

صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی وامی ‌به میزان 46.2 میلیون دلار و گرنت 800 هزار دلاری برای اجرای پروژه «متنوع‌سازی و مدرن‌سازی کشاورزی» در ازبکستان اختصاص داد. ارزش کل این پروژه 84 میلیون دلار بوده و 23 میلیون دلار آن از سوی دولت ازبکستان تأمین خواهد شد.

اجرای پروژه سازمان ملل در زمینه کشاورزی در ازبکستان

وزارت کشاورزی جمهوری ازبکستان و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد موافقت‌نامه اجرای پروژه «مؤسسه کشاورزی هوشمند برای نسل آینده» به ارزش 3.4 میلیون دلار برای 4 سال را که از سوی دولت کره جنوبی تأمین مالی خواهد شد امضا کردند. پروژه مذکور حمایت از تولیدکنندگان کوچک کشاورزی را هدف قرار داده است.

اختصاص مبلغ 3 میلیون دلار کمک بلاعوض چین به ازبکستان

چین تخصیص گرنت(کمک بلاعوض پولی) به میزان 3 میلیون دلار برای اجرای پروژه مدرن‌سازی آزمایشگاه‌های سازمان نظارت بر قرنطینه گیاهان جمهوری ازبکستان را تصویب کرد.

ارسال 200 دستگاه ونتیلاتور از سوی آمریکا به ازبکستان

آمریکا 200 دستگاه تهویه مصنوعی ریه  به ارزش 2.5 میلیون دلار به عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه اعلام شده توسط دولت دونالد ترامپ ارسال کردند.

انرژی

امضای موافقت‌نامه 10 ساله صادرات برق ازبکستان به افغانستان

در حاشیه سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به ازبکستان، میان شرکت سهامی «شبکه‌های ملی انتقال برق ازبکستان» و شرکت (Da Afghanistan Breshna Sherkat (DABS افغانستان موافقت‌نامه صادرات برق برای مدت 10 سال امضا شد.

احداث نیروگاه حرارتی توسط شرکت ترکیه‌ای

در مذاکرات هیأت شرکت Cengiz Enerji ترکیه با نمایندگان وزارت سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان در 20 شهریور سال 1399 مسایل اجرای پروژه احداث نیروگاه حرارتی 240 مگاواتی به ارزش 150 میلیون دلار در استان تاشکند بررسی و هماهنگ شد. در پایان مذاکرات موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری میان وزارت سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان و شرکت Cengiz Enerji ترکیه و موافقت‌نامه خرید برق میان شرکت شبکه‌های ملی انتقال برق و شرکت Cengiz Enerji ترکیه برای مدت 25 سال به امضا رسید.

طرح تکمیل سنکرون سازی(اتصال) شبکه برق آسیای مرکزی توسط ازبکستان

شیرزاد خواجه اف معاون وزیر نیروی جمهوری ازبکستان با بیان این که در حال حاضر سه کشور ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان همکاری کامل را در چارچوب «حلقه برق» (سیستم مشترک انتقال برق) آسیای مرکزی دارند اعلام نمود که ازبکستان در نظر دارد با پیوستن تاجیکستان (در سال 2021) و ترکمنستان به این «حلقه»، حلقه برق آسیای مرکزی را احیا کند.

اختصاص وام 56 میلیون یورریی فرانسه جهت احداث نیروگاه‌های برق آبی ازبکستان

وزارت دارایی جمهوری ازبکستان و آژانس توسعه فرانسه موافقت‌نامه تأمین مالی پروژه‌های احداث نیروگاه برق آبی کوچک در استان اندیجان و مدرن‌سازی نیروگاه برق آبی کوچک چارواق در استان تاشکند را امضا کردند. طبق این موافقت‌نامه، آژانس توسعه فرانسه وام 55.8 میلیون یورویی برای مدت 20 سال اختصاص خواهد داد.

اختصاص 60 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی برای احداث نیروگاه‌های برق آبی در ازبکستان

شرکت «اُزبِک گیدروانرگو» (برق آبی ازبکستان) و نمایندگی بانک توسعه آسیایی در ازبکستان موافقت‌نامه تخصیص وام 60 میلیون دلاری این بانک به ازبکستان برای مدت 25 سال را امضا کردند. وام مذکور برای احداث سه نیروگاه برق آبی رباط، چَپَّه سوی و تامشوش در روخانه «آق سوو» هزینه خواهد شد.

توقف استخراج گاز از میدان گازی حصار توسط لوک اویل

معاون رئیس شرکت لوک اویل روسیه اعلام نموده شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی بر تولید و صادرات گاز این شرکت در ازبکستان داشته و امروز شرکت مزبور در ازبکستان با 20 درصد ظرفیت کار می‌کند و صادرات گاز به کشور چین (به علت عدم تقاضا) کاملا قطع شد.

 

آمار و تحولات اقتصادی داخلی

تصویب برنامه رشد اقتصادی پسا کرونا

هیأت وزیران جمهوری ازبکستان طی مصوبه‌ای برنامه اقدامات احیای رشد اقتصادی و ادامه دگرگونی‌های ساختاری سیستمی در جمهوری ازبکستان برای سال‌های 2020-2021 را تصویب کرد.

در برنامه مذکور کاهش تولید داخلی، کاهش درآمدهای مردم، افزایش کسر بودجه، کاهش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، بحران اقتصادی در کشورهای واردکننده محصولات ازبکستان، افزایش نرخ بیکای و فقر به عنوان  تهدیدها و چالش‌های دوره آینده بررسی و اقدامات برای اجرا در دو مرحله زیر تعیین شده است:

1) مرحله اول، تا پایان سال 2020: با ثبات کردن و احیای رشد اقتصادی؛

2) مرحله دوم، از سال 2021: تأمین رشد اقتصادی پایدار 5 تا 5.5  درصد و در سال‌های 2020-2021 ادامه اصلاحات سیستمی.

افزایش بدهی خارجی دولت ازبکستان در نیمه اول سال 2020

به گزارش وزارت دارایی جمهوری ازبکستان، بدهی دولت ازبکستان در 1 ژوئیه سال 2020 بالغ بر 19.4 میلیارد دلار بود که برابر با 43 درصد تولید ناخالص داخلی کشور می‌باشد. از جمله در نیمه اول سال 2020 میزان بدهی خارجی دولت ازبکستان نسبت به اول سال 1.6میلیارد دلار یا 10.5 درصد افزایش یافته و در 1 ژوئیه سال 2020 به 17 میلیارد و 310 میلیون دلار رسیده است که برابر با 30.3 درصد تولید ناخالص داخلی است. از این مقدار، 11.6 میلیارد دلار بدهی خارجی جذب شده توسط دولت و 5.7  میلیارد دلار دیگر بدهی خارجی ضمانت شده توسط دولت می‌باشد. هم‌چنین در 1 ژوئیه سال 2020 میزان بدهی داخلی دولت ازبکستان 21.6 تریلیون صوم (معادل 2.1 میلیارد دلار) بود که برابر با 3.7 درصد تولید ناخالص داخلی است. از این مقدار، 4.3 تریلیون صوم بدهی داخلی جذب شده توسط دولت و 17.3 تریلیون صوم دیگر بدهی داخلی ضمانت شده توسط دولت می‌باشد.

ساختار بدهی خارجی دولت ازبکستان به شرح زیر می‌باشد:

  • بانک توسعه آسیایی، 9 میلیارد دلار.
  • بانک جهانی، 3 میلیارد دلار.
  • بانک صادرات و واردات چین، 2 میلیارد دلار.
  • آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن، 1.7 میلیارد دلار.
  • بانک دولتی توسعه چین، 1.3 میلیارد دلار.
  • سرمایه‌گذاران خارجی، 1 میلیارد دلار.
  • بانک توسعه اسلامی، 800 میلیون دلار.
  • بانک همکاری بین‌المللی ژاپن، 400 میلیون دلار.
  • سایر سازمان‌های بین‌المللی مالی، 3.2 میلیارد دلار.

کاهش نرخ بهره بانکی به 14 درصد

رئیس بانک مرکزی جمهوری ازبکستان در گفتگو با خبرنگاران پس از برگزاری جلسه هیأت مدیره بانک مذکور اعلام نمود که نرخ بهره سالانه بانک مرکزی با کاهش 1 درصدی، به میزان 14 درصد تعیین شد.

حجم اقتصاد سایه در ازبکستان

به گزارش کمیته دولتی مالیات جمهوری ازبکستان میزان اقتصاد غیررسمی در ازبکستان در سال 2019، 245 تریلیون صوم (معادل 27.7 میلیارد دلار) بود که برابر با 48 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

بررسی اجرای بودجه دولتی در نیمه اول سال 2020 توسط مجلس قانون‌گذاری

مجلس قانون‌گذاری ازبکستان چهارشنبه گزارش هیأت وزیران جمهوری ازبکستان در خصوص نتایج اجرای برنامه بودجه دولتی برای سال 2020 در شش ماه اول سال جاری را استماع و بررسی کرد. در گزارش مزبور آمار زیر آمده است:

در نیمه اول سال 2020

  • میزان تولید ناخالص داخلی کشور 255 تریلیون و 300 میلیارد صوم بود که 0.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2019 را نشان می دهد.
  • درآمدهای بودجه دولتی بالغ بر 58 تریلیون و 157 میلیارد صوم بود که 3 درصد مشخصات سالانه پیش‌بینی شده می‌باشد.
  • هزینه‌های بودجه دولتی(بدون در نظر گرفتن هزینه‌های صندوق‌های هدفمند دولتی) 64 تریلیون و 878.9 میلیارد صوم بود.
  • کسری بودجه 6 تریلیون و 700 میلیارد صوم بوده و از محل اعتبارات مؤسسات بین‌المللی مالی (به میزان 3 تریلیون و 4 میلیارد صوم) و درآمدهای حاصل از فروش اوراق قرضه خزانه‌داری دولتی (به میزان 3 تریلیون و 422.5 میلیارد صوم) جبران شد.
  • در تاریخ 1 ژوئیه سال 2020، میزان بدهی خارجی ازبکستان 17.3 میلیارد دلار بوده است.

کشف معادن جدید طلا و اورانیوم

از آغاز سال 2020 تا کنون در ازبکستان 150 معدن جدید از جمله 3 معدن جدید طلا در استان‌های بخارا و نوایی و 2 معدن جدید اورانیوم در استان‌های سمرقند و جیزخ کشف و شناسایی شده است.

تصویب برنامه توسعه صنعت غذایی ازبکستان

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان طی مصوبه‌ای «برنامه اقدامات در جهت توسعه سریع صنعت غذایی کشور و تأمین کامل مواد غذایی مردم» را تصویب کرد. در این برنامه، انحلال شرکت مادر صنعت غذایی ازبکستان و تأسیس اداره کل توسعه صنعت غذایی وزارت کشاورزی جمهوری ازبکستان پیش‌بینی شده است. رئیس اداره کل (یعنی مدیر کل) توسعه صنعت غذایی وزارت کشاورزی، هم‌زمان معاون وزیر خواهد بود. در برنامه مذکور هم‌چنین پرداخت 50 درصد هزینه‌های امکان‌سنجی فنی و اقتصادی پروژه‌های تولید خواربار (که از 100 میلیون صوم تجاوز نکند)، 50 درصد هزینه‌های ایجاد زیربنای پروژه‌های تولید خواربار (که از 100 میلیون صوم تجاوز نکند) و 50 درصد هزینه‌های جذب کارشناسان خارجی به پروژه‌های تولید و تبدیل مواد غذایی (که از 50 میلیون صوم تجاوز نکند) از محل صندوق توسعه کشاورزی و تأمین مواد غذایی وابسته به وزارت کشاورزی و هم‌چنین تدوین و تصویب برنامه گسترش تولید محصولات کشاورزی قابل تبدیل صنعتی برای سال‌های 2021-2023 در نظر گرفته شده است.

افزایش مبادلات ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی

بر اساس اعلام رئیس مرکز انستیتوی مطالعات استراتژیک و بین مناطق وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان میزان مبادلات تجاری ازبکستان با کشورهای آسیای مرکزی از 2.4 میلیارد دلار در سال 2017 به 5.2 میلیارد دلار در سال 2019 (یعنی 150 درصد در دو سال) افزایش یافته است. از جمله میزان مبادلات تجاری ازبکستان با تاجیکستان در سال 2019 بالغ بر 480 میلیون دلار بود که 23.4 درصد افزایش نسبت به سال 2018 و 200 درصد افزایش نسبت به سال 2017 را نشان می دهد. هم‌چنین میزان مبادلات تجاری ازبکستان با ترکمنستان در سال 2019 بالغ بر 540 میلیون دلار بود که 300 درصد افزایش نسبت به سال 2017 را نشان می‌دهد.

از سرگیری پروازهای منظم ازبکستان با برخی از کشورها

شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان از سرگیری گام به گام پروازهای بین‌المللی منظم با کشورهای خارجی را آغاز می‌کند. تاکنون پروازهای تاشکند به دوبی، فرانکفورت،آلماتی، بیشکک، استانبول برقرار گردیده است.

سوما چاکرابارتی مشاور رئیس جمهور ازبکستان خواهد شد

سوما چاکرابارتی رئیس سابق بانک اروپایی بازسازی و توسعه در صفحه توئیتر خود اعلام نمود که در آینده نزدیک به عنوان مشاور رئیس جمهور ازبکستان در مسایل توسعه اقتصادی، مدیریت مؤثر و همکاری بین‌المللی منصوب خواهد شد.

تغییر پیش‌بینی بانک توسعه آسیایی در خصوص رشد اقتصادی ازبکستان

بانک توسعه آسیایی پیش‌بینی خود در مورد رشد اقتصادی ازبکستان در سال 2020 را کاهش داد. بنابر پیش‌بینی اخیر بانک مذکور، رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2020 به میزان 0.5 درصد خواهد بود که 1.5 درصد کمتر از پیش‌بینی این بانک در ماه ژوئن سال 2020 است.

ارزیابی فضای سرمایه‌گذاری در ازبکستان توسط وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش اخیر خود در خصوص فضای سرمایه‌گذاری در 165 کشور جهان، حکومت شرکت‌های دولتی انحصارگر بر اقتصاد، عدم شفافیت خرید دولتی، عدم اجرای تعهدات قراردادی شرکت‌های دولتی و نقض قوانین حمایت از مالکیت خصوصی توسط مقامات محلی تأثیر منفی بر فضای سرمایه‌گذاری در ازبکستان دارد. هم‌زمان، در گزارش مذکور آمده است که سیاست آزادسازی آغاز شده در سال 2016 اولین ثمره‌های خود را می‌دهد از جمله میزان کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم در ازبکستان از 1.6 میلیارد دلار در سال 2018 به 4.2 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است.

میزان حواله پولی ارسالی به ازبکستان در 8 ماه نخست سال 2020

میزان حواله پول از کشورهای خارجی به ازبکستان توسط اشخاص حقیقی در 8 ماه اول سال 2020 بالغ بر 3.7 میلیارد دلار بود که کاهش  5.4 درصدی یا 209 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال 2019 را نشان می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما