معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۷۰

آخرین وضعیت طرح ساخت پل بین کینشازا و برازاویل

قرار است موافقتنامه سـاخت و ساز پل اتصـال بین کینشازا و برازاویل با طی شدن مراحل تصویب آن در پارلمان‌های دو کشور ج.د.کنگو ( کینشازا) و کنگو/ برازاویل و به خصوص پس از تامین بودجه مورد نیاز، در اوایل 2021 آغاز شود.

یکپارچه سازی طرح بزرگ ساخت و ساز این پل به رهبری اتحادیه آفریقا و از طریق مشارکت جدید برای توسعه آفریقا (NEPAD)، واگذار شد. با احداث این پل، منطقه ویژه اقتصادی « مالوکو » واقع در 45 کیلومتری خروجی شمال برازاویل و دیگری « منطقه ویژه اقتصادی کینشازا » واقع در 15 کیلومتری پایتخت ج.د.کنگو و با هدف دسترسی آسان به بندر بزرگ ج.د.کنگو واقع در « ماتادی »، به یکدیگر متصل خواهند شد. همچنین مطالعات امکان سنجی احداث پل دیگر برای اتصال خط راه آهن از کینشازا به منطقه « ایلبو» در کنگو/ برازاویل به منظور اتصال جاده تلفیقی شرق به غرب این قاره نیز انجام پذیرفته است. سران دو کشور همسایه، برای تامین هزینه مالی مورد نیاز این پروژه بزرگ، از بخش های عمومی و خصوصی و نهادهای پولی منطقه ای و بین المللی نیز دعوت به همکاری بعمل آوردند. هزینه آن ابتدا 2 و سپس تا 2.5 ( دو نیم ) میلیارد یورو، (کمتر از 1639 میلیارد FCFA فرانک سیفا واحد پول کنگو/ برازاویل) تخمین زده شده است. از این روی، مقامات دو کشور همه نوع هماهنگی‌های لازم بمنظور جلب و جذب شرکای اقتصادی علاقه مند برای شروع و اتمام این پروژه‌ها را بکار گرفتند. برنامه ریزی برگزاری نشستی متشکل از نمایندگان شرکای فنی و مالی احداث این پروژه در 19 مارس 2020 انجام شده بود، اما به دلیل همه گیری Covid-19 به تعویق افتاد. در این رابطه مقامات دو کشور شامل وزرای؛ زیرساختاری، مسکن و شهرسازی و... بارها در این رابطه با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند. به این ترتیب مقامات دو کشور قصد دارند تا با در نظر گرفتن روند همه گیری این ویروس، کار ساخت و ساز را برای سال 2021 آغاز کنند.

ایده احداث پل بر روی رودخانه کنگو بمنظور اتصال پایتخت دو کشور از سالیان دراز مطرح بود. این هدف، طی سنوات اخیر با جدیت بیشتر از سوی کنگو/ برزاویل پیگیری شد. مطالعات امکان سنجی برای پروژه اتصال دو پایتخت قدیمی، قبلا تکمیل شده بود. آقای دکتر Akinwumi Adesina، رئیس بانک توسعه آفریقا (AfDB) در روز یکشنبه 12می 2019 برابر با 22 اردیبهشت ماه 1398 به برازاویل سفر و با رئیس جمهور کنگو/ برازاویل آقای Sassou-Nguesso دیدار کرد. وی پس از این ملاقات و اعلام تامین بودجه اولیه مورد نیاز آن برای اواخر سال 2019، از شروع به کار ساخت و ساز  پل بین برازاویل و کینشازا در اوت 2020، خبر داد. آقای Akinwumi Adesina در کنفرانس خبری گفت:" با مجموع سرمایه فعلی 660 میلیون دلار برای شروع کار زیر ساختاری، می‌توانیم این پروژه را شروع کنیم و معتقدیم که این پروژه به رشد آفریقا کمک خواهد کرد. " اما، به دلیل همه گیری Covid-1، آغاز این پروژه به تعویق افتاد.

 این پل جاده بزرگراهی بین برازاویل و کینشازا ( دو پایتخت ) از هم جدا شده توسط رودخانه بزرگ کنگو  به عرض چهار کیلومتر ( بطور دو طرفه) را به هم وصل خواهد کرد.

منبع:

http://www.msn.com/fr-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما