معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

افزایش ذخایر گازی در مخازن زیرزمینی اوکراین

حجم گاز طبیعی ذخیره شده در تاسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین به 26.899 میلیارد متر مکعب رسیده است. اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین ضمن اعلام این خبر، افزود که تنها در شبانه روز گذشته 83 میلیون متر مکعب به این مخازن پمپاژ شده اما هیچ برداشتی صورت نگرفته است.

ارایه وام در چارچوب برنامه 5-7-9 به رقم 7.8 میلیارد گریونا رسید

بانک‌های مشارکت‌کننده در برنامه ارایه وام‌های ارزان قیمت 5-7-9 درصدی به مشاغل و کسب و کارهای خرد و متوسط تنها در هفته اخیر 305 قرارداد جدید ارایه وام به ارزش کلی 1 میلیارد 31 میلیون گریونا امضا کردند که یک رقم بی‌سابقه محسوب می‌شود. در مجموع از آغاز این برنامه تا کنون 3238 قرارداد ارایه وام به ارزش کلی 7.8 میلیارد گریونا منعقد شده است. بیشترین وام‌ها در حوزه‌های کشاورزی(60 درصد)، فرآوری‌های صنعتی (14 درصد) و در بخش تجارت و تولید (14 درصد) پرداخت شده‌اند. استان‌های خارکف، لووف و کی‌یف به ترتیب با اخذ 8، 7 و 6 درصد کل این وام‌ها در صدر جدول توزیع استانی وام‌های مذکور قرار دارند.

حمایت نمایندگان از کاهش مالیات بر ارزش افزوده محصولات کشاورزی

در شور نخست بررسی لایحه شماره 3656 نمایندگان شورای عالی اوکراین حمایت خود از این لایحه را اعلام داشتند. بر اساس لایحه مذکور نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از محصولات کشاورزی و دامپروری اساسی از 20 درصد به 14 درصد تنزل خواهد یافت. نمایندگان از کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای بخش قابل توجهی از کشاورزان فعال در تولید شیر لبنی، احشام و خوک زنده، گندم، چاودار، جو، ذرت، جو دوسر، سویا، کتان، کلزا، آفتابگردان و سایر دانه‌های روغنی، چغندرقند حمایت کردند. دانیل هتمانست رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی شورای عالی اوکراین در این خصوص گفت: این یک تصمیم دشوار بود. وی ضمن حمایت از لایحه مذکور گفت که این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد و برای طرح در شور دوم لازم است با بخش خصوصی و صاحبان مشاغل در بخش کشاورزی و کشاورزان بحث و گفتگو انجام شود. وی گفت: ما بازخوردهایی مشاهده کرده‌ایم که هم منفی و هم مثبت بوده‌اند، باید بررسی بیشتری انجام شود.

راه‌اندازی لوکوموتیوهای خصوصی در اوکراین

ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد: تا اواخر ماه سپتامبر توافقات لازم برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از لوکوموتیوهای خصوصی در راه‌آهن کسب خواهند شد. وی تاکید نمود که این وزارتخانه در گذشته یک پروژه آزمایشی برای استفاده از این لوکوموتیوها در برخی از مسیرهای عمومی اجرا کرده است. وی گفت: موضوع هماهنگی‌ها برای امضای توافق‌نامه اجازه استفاده از لوکوموتیوهای خصوصی باید تا پایان ماه سپتامبر حل شود. چنین تکلیفی برای راه‌آهن اوکراین تعریف شده و این پروژه برای بخش خصوصی در سال‌های اخیر بسیار مهم بوده است. وی افزود که این طرح امکان استفاده از ابعاد فنی و دیگر ابزارها در زیرساخت‌های راه آهن را فراهم می‌سازد.  

توضیح وزیر دارایی اوکراین درباره کسری بودجه سال 2021

این یک مسأله فنی است. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد: کسری بودجه 270 میلیارد گریونایی در بودجه سال آینده مشکل غیر قابل حلی نیست. وی گفت: در سال جاری تا کنون 300 میلیارد گریونا کسری بودجه داشته‌ایم، سه ماه تا پایان سال باقی مانده است، ما راهی برای تأمین مالی کسری بودجه در سال جاری خواهیم یافت و در آینده نیز چنین امکانی خواهیم داشت؛ این صرفا یک مسأله فنی است و تنها در صورت نیاز به نقدینگی در اوج پرداخت‌ها ممکن است مشکلاتی ایجاد شوند. وی توضیح داد: این یک مسئله عادی است، زمانی که شما وام با بهره ارزانتر دریافت می‌کنید تا بدهی‌های با بهره بالای دوره‌های گذشته را پرداخت کنید و در همین حال اعتبار خود و توانایی بازپرداخت دیون خود را نشان می‌دهید و رتبه اعتبار ی خود را ارتقا می‌دهید.

بانک مرکزی قصد ندارد تا به طور مصنوعی باعث تحکیم گریونا شود

کیریلو شفچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین در ملاقات با اعضای انجمن تجار اروپایی اظهار داشت: بانک مرکزی قصد ندارد سیاست ارزی خود را تغییر دهد و تنها نوسانات بیش از حد را مرتفع می‌کند. بانک مرکزی در صورت تغییر بازار، به طور مصنوعی موجب تحکیم و تثبیت نرخ گریونا نخواهد شد. وی متذکر شد: نرخ ارز توسط بازار تعیین می‌شود. ما فقط نوسانات بیش از حد، به هر سمتی را تنظیم می‌کنیم. در ماه آگوست، پیشنهاد برای فروش ارزهای خارجی بیشتر از تقاضای خرید بود. به همین جهت، نرخ گریونا تحکیم یافت و بانک مرکزی نیز ذخایر خود را افزایش داد. در ماه سپتامبر، تقاضای خرید ارز از سوی واردکنندگان افزایش داشته است و باعث تضعیف گریونا گردید؛ برای تنظیم بازار، بانک مرکزی فروش ارز را از سر گرفت. هیچ نوسان شدیدی برای گریونا وجود ندارد. پیشنهادات فروش ارز از سوی صادرکنندگان موجود است. در ماه اکتبر - نوامبر، عرضه ارز، احتمالا به دلیل فروش محصولات کشاورزی رشد خواهد داشت. در صورت چرخش بازار، بانک مرکزی قصد نگهداشتن مصنوعی و تحکیم گریونا را ندارد.

اخبار روابط اقتصادی خارجی

صندوق بین‌المللی پول خواستار اجرای تعهدات اوکراین شد

هیأت صندوق بین‌المللی پول قرار بود در ماه آگوست به اوکراین سفر کند اما این سفر انجام نشد. وزارت دارایی اوکراین در خصوص عدم انجام این سفر توضیح داد که اخیرا گفتگوهایی با نمایندگان صندوق درباره بودجه دولتی سال آینده انجام شد اما صندوق هیچ شرط خاصی نسبت به این موضوع مطرح نکرد. در گفتگوهای مذکور صندوق بین‌المللی پول بیشتر به موضوعاتی مانند پرونده شکایات برادران سورکیس علیه پریوات بانک، محدودسازی حقوق اعضای هیأت‌های نظارتی موسسات دولتی و دیگر مقامات دولتی، قوانینی که «سامانه مدیریت اشتراکی را تخریب می‌کنند»، موضوعات دفتر ملی مبارزه با فساد اداری و دادستانی ویژه ضد فساد مالی اشاره داشت و بر روی این مباحث متمرکز بود. صندوق بین‌المللی پول هم‌چنین سوالاتی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در اوکراین مطرح کرده بود.

هتمانتسف: اوکراین احتمالا بخش بعدی وام صندوق بین‌المللی پول را در ماه دسامبر دریافت می‌کند

دانیل هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی شورای عالی اوکراین اعلام داشت که به احتمال بسیار اوکراین در دسامبر سال جاری بخش بعدی وام برنامه‌ریزی شده صندوق بین‌المللی پول را دریافت خواهد کرد. وی گفت که اوکراین به بسیاری از شاخص‌های تعیین شده دست یافته است. هتمانتسف گفت: امید است که تیم مذاکره‌کننده ما موفق شود و ما در ماه دسامبر بخشی از این وام را دریافت کنیم.

اتحادیه اروپا آماده است تا 1.2 میلیارد یورو به اوکراین بعد از توافق با صندوق بین‌المللی پول ارائه دهد

ژوزپ بورل کمیسار امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با کولبا وزیرخارجه اوکراین در 22 سپتامبر اظهار داشت: اتحادیه اروپا آماده ارائه کمک مالی 1.2 میلیارد یورویی به اوکراین برای رفع مشکلات ناشی از پاندمی‌کرونا می‌باشد، ولی برای این کار باید همکاری سازنده میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول صورت گیرد و الزامات راجع به حاکمیت قانون در اوکراین اجرا شود.

مارچنکو: پرداخت اولین بخش از وام بانک جهانی به اوکراین به تعویق افتاد

سرگئی مارچنکو وزیر امور مالی اوکراین اعلام کرد: بانک جهانی ارائه نخستین بخش از یک وام به اوکراین را به تعویق انداخته است. بر اساس برنامه‌ها مقرر بود که این بخش که برابر 350 میلیون دلار بود در ماه آگوست به اوکراین ارایه شود. وی در همین حال تأکید کرد که اوکراین بخش نخست از وام 700 میلیون دلاری بانک جهانی را قطعا دریافت خواهد کرد. مارچنکو هم‌چنین تصریح کرد که اوکراین امیدوار بود وام بیشتری را از بانک جهانی دریافت کند. وی توضیح داد: در ابتدا ما در مورد 1 میلیارد دلار صحبت کردیم، اما به دلیل بار سنگین بودجه و درخواست‌های بسیار از سوی کشورهای عضو، بانک جهانی این مبلغ را به 700 میلیون دلار کاهش داد.

امضای توافق‌نامه با حضور روسای جمهوری اوکراین و اسلواکی

در سفر ولادیمیر زلنسکی به اسلواکی و در حضور روسای جمهور دو کشور روز 24 سپتامبر، موافقت‌نامه‌ای توسط ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین و آندری دولژال وزیر حمل و نقل اسلواکی درباره چارچوب همکاری‌های خدماتی و بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی اوژگرد برای برقراری ارتباط هوایی با اسلواکی به امضا رسید. دو وزیر هم‌چنین تفاهم‌نامه‌ای درباره همکاری‌های حمل و نقل بین دو کشور جهت ایجاد ارتباط بین آسیا و اروپا از طریق خاک اوکراین به امضا رساندند.

ولادیمیر زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با زوزانا چاپوتوا رئیس جمهور اسلواکی راجع به طرح جریان شمالی 2 گفت: خوشحال هستم که دیدگاه مشترکی درباره تأمین امنیت انرژی اروپا داریم و تاکید داریم طرح‌هایی مانند جریان شمالی 2، خطرات جدی برای اتحادیه اروپا و وحدت آن دارد. رئیس جمهور هم‌چنین تاکید کرد: اوکراین از نقش اصلی اسلواکی در تأمین گاز به صورت انتقال معکوس به اوکراین تشکر می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما