معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۴

کاهش ده درصدی تولید ناخالص داخلی یونان و برنامه اقتصادی دولت برای جبران آن

بانک مرکزی یونان اعلام کرد تولید ناخالص داخلی و درآمد این کشور طی هفت ماهه اول سال جاری میلادی به میزان ده درصد کاهش یافته است. همزمان نخست وزیر یونان یک بسته هفت میلیارد یورویی برای تزریق به اقتصاد این کشور در شرایط کرونایی معرفی کرد. بانک های این کشور نیز سه میلیارد یورو برای رهایی از تبعات منفی کرونا بر اقتصاد اختصاص داده اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی یونان، این کشور بواسطه کاهش تعداد گردشگران خارجی در سه ماه تابستان حداقل 10 درصد تولید ناخالص داخلی خود را طی هفت ماهه اول سال 2020 از دست داده است. بر اساس این آمار درآمد گردشگری یونان از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان فصل تابستان به میزان 80 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد و به سه و نیم میلیارد یورو رسید. این رقم در سال 2019 حدود 18 میلیارد یورو بود. پیش از این اعلام شده بود رشد اقتصادی یونان طی سه ماهه فصل تابستان 15 درصد کاهش داشته است.

صنعت گردشگری به طور متوسط طی سال های گذشته حداقل 25 درصد درآمد دولت یونان را تامین می‌کرد که با شیوع کرونا در فصل گردشگری امسال، ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور وارد آمد. سازمان جهانی گردشگری قبلا پیش بینی کرده بود که درآمد کشورهایی که به صنعت گردشگری وابسته هستند، به دلیل شیوع کرونا بین 60 تا 80 درصد کاهش خواهد یافت.

بانک مرکزی یونان روز گذشته اعلام کرد در هفت ماهه اول سال جاری میلادی، تعداد گردشگران خارجی در یونان حدود 75% کاهش نشان داد و به سه میلیون نفر در مقایسه با 15 میلیون نفر در مدت مشابه سال 2019 رسید. این بانک همچنین پیش بینی کرد که درآمد گردشگری یونان در سه ماهه آخر 2020 بین 600 تا 700 میلیون یورو خواهد بود.

 نخست وزیر یونان هفته گذشته یک بسته هفت میلیارد یورویی برای تزریق به اقتصاد این کشور در شرایط کرونایی معرفی کرد. این علاوه بر سه میلیارد یورویی است که بانک های این کشور به اقتصاد یونان تزریق کرده اند. آقای میچوتاکیس گفت در قالب این بسته، 12 ابتکار اقتصادی تا پایان سال اجرا خواهد شد تا اقتصاد این کشور بتواند در سال 2021 به صورت تدریجی به حالت قبلی بازگردد.

هدف از اجرای این ابتکارات، کاهش بیکاری و افزایش سرمایه گذاری و درآمد بویژه برای اقشار کم درآمد یونان است. در قالب این ابتکارات، پرداخت سهم حق بیمه اجتماعی توسط کشاورزان، کارمندان بخش خصوصی و افراد دارای شغل آزاد به میزان سه درصد کاهش خواهد یافت و از حدود 40 درصد به حدود 37 درصد می رسد. همچنین قرار است صدهزار شغل جدید بوجود آید درحالیکه پرداخت حق بیکاری برای یک بازه زمانی دو ماهه تمدید شود. مالیات املاک نیز در برخی از جزایر کاهش می یابد.

در بخش خصوصی نیز پرداخت حق بیمه کارفرما و همچنین بازپرداخت بدهی شرکت ها به اداره مالیات تا سال 2021 به تعویق افتاده و کاهش مالیات ارزش افزوده (VAT) برای شش ماه دیگر تمدید شده است.

 نرخ بیکاری در یونان در سه ماه دوم سال 2020 به 16.7% رسید که این رقم بیشترین میزان در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. از جمعیت 10 میلیونی یونان، هم اکنون حدود هشت هزار نفر بیکار و حدود چهار میلیون نفر دارای شغل هستند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان آمار یونان، شرکت های یونانی تنها در ماه جولای 2020 بیش از چهار میلیارد یورو ضرر کردند که 70% آن مربوط به صنایع گردشگری بود. همچنین تعداد مسافران ورودی به فرودگاه‌های یونان نیز طی هفت ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2019 به میزان 70% کاهش یافت و به حدود 13.5 میلیون نفر رسید.

در سال 2010 یونان یک چهارم تولید ناخالص داخلی خود را از دست داد و وارد رکود و بحران اقتصادی شد که هشت سال به طول انجامید و نهایتا در 2018 از بحران خارج شد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است اقتصاد یونان تا پایان سال 2020 به میزان 10% انقباض خواهد داشت اما در سال 2021 به رشد دو درصدی خواهد رسید.

یونان جزو کشورهایی بود که توانست به خوبی شیوع کرونا را در مراحل اولیه کنترل کند. با این وجود، به نظر می رسد تعداد گردشگران خارجی که در فصل تابستان به این کشور سفر کردند نتوانسته درآمد کافی برای دولت داشته باشد. هم اکنون با شروع موج دوم شیوع کرونا در این کشور و نیز دیگر کشورهای اروپایی گردشگر به یونان از جمله انگلیس و آلمان، ورود گردشگران خارجی در سه ماه آخر سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما