معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۰

مبادلات تجاری جمهوری مولداوی و جمهوری آذربایجان

بر اساس اعلام رسانه‌های مولداویایی حجم مبادلات تجاری جمهوری مولداوی و جمهوری آذربایجان در هشت ماهه نخست سال 2020 میلادی 5 میلیون و هفتصد هزار دلار برآورد شده است که از این میزان 3 میلیون و پانصد هزار دلار صادرات جمهوری آذربایجان به جمهوری مولداوی و 2 میلیون و دویست هزار دلار صادرات جمهوری مولداوی به جمهوری آذربایجان می‌باشد. این میزان در سال 2017 حدود 6 میلیون و هشتصد هزار دلار و در سال 2015 به میزان 3 میلیون و پانصد هزار دلار برآورد شده است.

بیشتر مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان و جمهوری مولداوی از طریق دریای سیاه صورت می‌گیرد. عمده صادارت جمهوری مولداوی به جمهوری آذربایجان شامل محصولات کشاورزی، سبزیجات و میوه‌های خشک می‌باشد و عمده محصولات صادراتی جمهوری آذربایجان به مولداوی شامل محصولات پتروشیمی، صنایع پلاستیکی، برخی محصولات کشاورزی نظیر انار، چای و شیرینی می‌گردد. تامین منابع انرژی در اولویت روابط تجاری جمهوری مولداوی و جمهوری آذربایجان قرار دارد، زیرا این کشور به واردات انرژی کاملا وابسته است.

 بنابر اظهارات سفیر پیشین جمهوری مولداوی در باکو، بیش از 5 هزار نفر از اتباع جمهوری آذربایجان در جمهوری مولداوی زندگی می‌کنند و این دو کشور در بسیاری از نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان امنیت و همکاری اروپا، شورای اروپا، سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه و سازمان گوام عضویت دارند. تاکنون بیش از 50 قرارداد دوجانبه و یک برنامه بلندمدت در زمینه همکاری از جمله در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و انسانی بین این دو کشور امضا شده است.                                                                                                                 

علی‌رغم روابط دوستانه جمهوری مولداوی و جمهوری آذربایجان و استقرار سفارت در دو کشور مبادلات تجاری دوجانبه در سطح پایینی قرار دارد. اقتصاد کوچک جمهوری مولداوی را می‌توان یکی از دلایل سطح پایین مبادلات تجاری این دو کشور دانست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما