معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۶

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 42( هفته سوم شهریور ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

 آفریقای جنوبی:

حزب DA از سیاست جبران اقتصادی مبتنی بر نژاد انتقاد کرد

سخنگوی این حزب از برنامه توانمند سازی سیاهان توسط حزب حاکم انتقاد کرد. این حزب اعلام کرد که برنامه جدیدی برای توانمندسازی اقتصادی کلیه مردم تدارک دیده است. زمان تغییرات اساسی در آفریقای جنوبی فرا رسیده است. ما می خواهیم کل کشور توانمند شود. حزب DA پیش نویس طرح خود را برای کلیه اعضای مجلس تقسیم کرده است.

اهدای 240 موتور خودور از سوی فورد در آفریقای جنوبی

شرکت فورد آفریقای جنوبی (FMCSA) به عنوان بخشی از تعهد خود برای توانمندسازی جوانان آفریقای جنوبی، 240 موتور به ارزش 7.8 میلیون دلار اهدا می‌کند. FMCSA با هدف ارتقای مهارت های فنی و آموزش در زمینه خودرو با وزارت آموزش مقدماتی (DBE) برای تأمین موتور مدارس متوسطه فنی در سراسر کشور همکاری کرده است. این موتورها برای بازارهای داخلی و صادرات در سراسر دنیا تولید می‌شوند و در مدلهای مختلفی از جمله وانت فورد رنجر، وانت آفرود با عملکرد بالا Ranger Raptor ، وسیله نقلیه ورزشی هفت نفره اورست (SUV) مورد استفاده قرار می‌گیرند. طی پنج سال گذشته، FMCSA در کارخانه مونتاژ خود به طور خاص به 165 هنرجو کمک کرده است تا بتوانند صلاحیت تعمیرات اتومبیل را به دست آورند، به همراه 220 هنرجو در اتومبیل Tronics ، 765 کارآموز در مدیریت کسب و کار، 34 هنرجو در اتصالات و 187 هنرجو در مکاترونیک. علاوه بر این، بیش از 1800 هنرجو گواهینامه ملی خود را در ساخت و مونتاژ خودرو کسب کردند. تقریباً 1500 کارآموز تجربی برنامه‌هایی را در FMCSA در مدیریت و طیف وسیعی از رشته‌های مهندسی اعم از برق، صنعتی، لجستیکی و مکانیکی انجام داده اند. متعاقباً بیش از 660 تن از این فراگیران در فورد مشغول به کار شده اند. در ماه ژانویه 2020، FMCSA همچنین 1 میلیون رند به برنامه حمایت مالی دانشجویی اهدا کرد که این امکان را برای فراگیران در جوامع محروم فراهم می‌کند تا در برخی از دبیرستان‌های برتر دولتی و خصوصی کشور شرکت کنند.

 غنا:

انتخاب رئیس جمهور غنا به عنوان رئیس دوره ای اکواس

در پنجاه و هفتمین جلسه سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس)، در نیامی ‌پایتخت نیجر، آقای آکوفو آدو رئیس جمهور غنا به عنوان رئیس دوره ای این سازمان برای مدت یک سال انتخاب گردید. آکوفو آدو در سخنرانی خود بر پایبندی بر اصول این سازمان مبنی بر پیشبرد برنامه‌های ادغام منطقه ای و گشایش مرزهای اقتصادی تاکید کرد.

 نامیبیا:

تمرکز بیشتر نامیبیا بر بازارهای جدید برای صادرات گوشت

شرکت گوشت نامیبیا (میتکو) اعلام کرد از این پس بیشتر بر بازارهای جدید از جمله آمریکا و چین برای صادرات گوشت گاو متمرکز خواهد بود. به گفته سخنگوی میتکو، در حالیکه این شرکت در جولای سال گذشته 3620 تن گوشت گاو به نروژ، 1054 تن به انگلیس و 20 تن به آمریکا صادر کرد، در جولای امسال صادرات گوشت گاو شرکت میتکو به آمریکا به بیش از 550 تن رسید. وی با کلیدی خواندن بازار آمریکا و چین برای شرکت میتکو، افزود: علیرغم مشکلاتی که در پی شیوع ویروس کووید 19 برای شرکت میتکو پیش آمد، این شرکت توانست با کمترین تاخیر محصولات خود را به بازارهای بین المللی عرضه کند. گفتنی است سال 2019 به دلیل تداوم خشکسالی بسیاری از دامداران در نامیبیا مجبور به فروش تعدادی از دام های خود شدند، لذا میتکو توانست با افزایش تولید، به بازارهای جدیدی مثل آمریکا و چین گوشت صادر کند.

افشای جزییات جدید از رسوایی Fishrot در نامیبیا

مرکز اطلاعات مالی نامیبیا از شناسایی گردش مالی به ارزش 10 میلیارد دلار نامیبیا (600 میلیون دلار امریکا) در پرونده فساد موسوم Fishrot  خبر داد. این مرکز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد در فرایند تحقیقات این پرونده تاکنون به 40 ملک و 303 حساب بانکی شخصی در 27 کشور مختلف رسیده است. در پرونده فساد Fishrot، وزرای پیشین دادگستری و ماهیگیری و چند مقام دیگر متهم به پول شویی، فرار مالیاتی و کلاهبرداری متهم هستند. در این پرونده متهمان با دریافت رشوه مجوزهای ماهیگیری را به یک شرکت ماهیگیری ایسلندی داده اند.

 آنگولا:

کمیسیون مشترک هند و آنگولا

کمیسیون مشترک هند و آنگولا به صورت مجازی بین دو کشور برگزار شد. در این کمیسیون مجازی به حوزه‌های تجاری، سرمایه گذاری، بهداشت، کشاورزی و نفت پرداخته شد. مقامات دو کشور از تقویت همکاری‌های فی مابین استقبال کرده اند و گفته اند از ظرفیتهای لازم برای بهره برداری لازم از توانمندی‌های طرف مقابل استفاده خواهند کرد. این کمیسیون مشترک اولین کمیسیون مشترک دو کشور است.

 سنگال:

 اعطای کمک 146 میلیون یورویی آلمان به سنگال

به گزارش روزنامه le quotidian، استفان روکن سفیر آلمان در داکار در ملاقات با وزیر اقتصاد و دارایی سنگال، سه تفاهم نامه همکاری مالی و فنی به ارزش 146 میلیون یورو امضا کرد. کمک مذکور در قالب برنامه «ارتباط با آفریقا» تنظیم گردیده است که توسط خانم آنگلا مرکل در نشست جی 20 ارائه شده است. بودجه مذکور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صرف خواهد شد.

 ساحل عاج:

سفر الحسن واتارا به نیجر برای شرکت در پنجاه و هفتمین اجلاس عادی اکواس

الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج بمنظور شرکت در پنجاه و هفتمین اجلاس عادی اکواس روز یکشنبه 06 سپتامبر 2020 وارد نیامی ‌پایتخت نیجر شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال محمد یوسف رئیس جمهور نیجر و رئیس دوره ای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) قرار گرفت. این اولین اجلاسی است که از زمان شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا، سران کشورها و روسای دولت های این سازمان منطقه ای را به طور فیزیکی گرد هم آورده است. قرار است در این اجلاس وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه جنوب صحرا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امضای توافقتنامه در زمینه توسعه برنجکاری بین دولت ساحل عاج و یک شرکت مراکشی

در مراسمی‌ که روز جمعه 4 سپتامبر با حضور گائوسو توره وزیر ارتقا برنجکاری در هتل ایوار ابیجان برگزار شد، تفاهمنامه همکاری این وزارتخانه با گروه مراکشی OCP (l’Office chérifien des Phosphates) در خصوص برنجکاری و همچنین تهیه کودهای مرغوب امضا شد. وزیر ارتقا برنجکاری در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از امضای این موافقتنامه اظهار داشت: «این توافقنامه به توسعه کشت برنج کمک می‌کند و مشکل تهیه کود مرغوب و با کیفیت با قیمت مناسب را برای برنجکاران حل می‌کند. این توافق نامه و همچنین توافقنامه‌های آینده به استراتژی توسعه ملی برنج 2020-2030 که هدف آن تبدیل ساحل عاج به یکی از صادر کنندگان عمده برنج در قاره آفریقا است، کمک می‌کند.»

 سیرالئون:

تصمیم وزارت بازرگانی سیرالئون جهت تامین اعتبار ملی برای مشاغل کوچک

بنا بر گزارش سیرالئون تلگراف مورخ 11 سپتامبر 2020 وزیر بازرگانی و صنعت سیرالئون آقای دکتر هینگا سندی در مصاحبه ای مطبوعاتی اظهار داشت که وزارت متبوع وی اقداماتی را در راستای تغییرات ساختاری جهت ارائه بهتر خدمات آغاز کرده است. به گفته ی وی یکی از بزرگترین پروژه‌های این وزارتخانه همکاری و تعامل با وزارت اقتصاد جهت اجرای برنامه ((NATIONAL Micro Credit Scheme)) است که اعتبارات قابل توجهی را برای مشاغل خرد فراهم می آورد. وی در ادامه ی مصاحبه بیان کرد که تخصیص این اعتبارات موجب شده است که علی رغم شیوع بیماری کرونا مواد مصرفی ضروری زندگی در این کشور ثابت باقی بماند.

 زیمبابوه:

 زیمبابوه اکتشاف زغال سنگ در پارک هوانگه را ممنوع کرد

دولت زیمبابوه که به شرکت های چینی اجازه داده بود در پارک معروف هوانگه این کشور به کشف زغال بپردازند، اکنون با لغو این تصمیم می‌گوید معدنکاری در کلیه پارک های ملی را ممنوع خواهد کرد. دو شرکت چینی مجوز اکتشاف زغال در هوانگه، بزرگترین پارک ملی زیمبابوه، را کسب کرده بودند. در اسنادی که روز دوشنبه تسلیم دادگاه شد، سازمان موسوم به "انجمن وکلای محیط زیست زیمبابوه" اخطار داد که در صورت اکتشاف برای زغال سنگ این پارک به محلی برای "حفاری، زدودن پوشش گیاهی و جاده سازی" بدل خواهد شد. مونیکا موتسوانگوا، وزیر اطلاعات زیمبابوه، در پی نشست روز سه شنبه کابینه ممنوعیت معدنکاری که فورا به اجرا گذاشته خواهد شد را اعلام کرد.

 اعلام آمادگی دولت زیمبابوه برای تجارت با روسیه

آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه روابط کشور متبوعش و روسیه را عالی توصیف و تأکید کرد که درب های زیمبابوه برای تجارت با روسیه باز است. وی این سخنان را در مراسم دریافت کمک های روسیه برای مقابله با کرونا بیان کرد. 8 تن کمک های روسیه که اوایل هفته جاری وارد زیمبابوه شد، تجهیزات حفاظت شخصی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. این تجهیزات توسط آقای کراسیلینیکوف، سفیر روسیه در هراره به دولت زیمبابوه تحویل داده شد.

 موزامبیک:

کمک مالی بانک جهانی به بخش آموزش موزامبیک

بانک جهانی تخصیص کمک 104 میلیون دلاری انجمن توسعه بین الملل (IDA) - وابسته به کمک این بانک – را تصویب نمود. مطابق اعلام بانک جهانی، این طرح با هدف گسترش کمی و کیفی آموزش فنی و حرفه ­ای و آموزش عالی می‌باشد.

 پیروزی توتال در مناقصه واردات سوخت موزامبیک

شرکت ایموتپرو (شرکت وارد کننده سوخت موزامبیک) روز 15 شهریور مناقصه ای برای واردات سوخت برگزار کرد که در این مناقصه شرکت توتال فرانسه برنده شد. بنا به این مناقصه شرکت توتال متعهد می‌شود جمعا 1.015.000 تن سوخت شامل 680.000 تن گازوئیل، 275.000 بنزین و 60.000 تن سوخت جت وارد کند. این حجم سوخت از بنادر ماپوتو، بیرا و ناکالا وارد موزامبیک خواهد شد. لازم به ذکر است در حال حاضر شرکت توتال یکی از بزرگترین سرمایه گذاران صنعت گاز موزامبیک می‌باشد.

 اوگاندا:

 امضای موافقتنامۀ اوگاندا و شرکت نفتی توتال

دولت اوگاندا و شرکت نفتی «توتال» سندی به نام «توافقنامۀ کشور میزبان» (HGA) امضا کردند که مرتبط با پروژۀ خط لولۀ نفت خام شرق آفریقا می‌باشد. مراسم امضای این سند روز جمعه دهم سپتامبر و به ریاست رئیس جمهور اوگاندا و مدیرعامل توتال (پاتریک پویان) صورت گرفت. امضای این توافقنامه نشان می‌دهد شرکت‌های نفتی (که توتال نمایندۀ آنهاست) و دولت در زمینۀ چارچوب اقتصادیِ پروژۀ توسعۀ دریاچۀ آلبرت به توافق رسیده‌اند و همچنین پیشرفت‌هایی در اتخاذ «تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری» به دست آمده است. موسونی قول داد با رئیس جمهور تانزانیا هم دربارۀ پیشبرد این پروژه گفت‌وگو کند.

اوگاندا همچنان یکی از مسیرهای تجارت غیرقانونی طلا

طبق گزارشی جدید، بازرگانانی که در کشورهای اوگاندا، رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو رسماً ثبت شده‌اند همچنان به خرید و فروش غیرقانونی طلا می‌پردازند، گرچه سازمان ملل هم در این باره هشدار داده است؛ طلایی که از این کشورها وارد بازار بین‌المللی می‌شود احتمالاً با جنایت، پولشویی، گروه‌های مسلح و نقض حقوق بشر همراه است. این افراد بدون هیچ ترسی از مجازات، سودهای کلانی از این راه به دست می‌آورند. برخی از شرکت‌های اوگاندایی بارها به قاچاق طلا محکوم شده‌اند. 

کمک ۱۳۰ میلیون دلاری بانک جهانی به اوگاندا

هیأت مدیرۀ بانک جهانی اعطای کمک بلاعوضی به مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار به اوگاندا را تصویب کرد؛ این مبلغ صرف بهبود جابه‌جایی کالا و افراد و اشتغال‌زایی در مناطقی که میزبان آوارگان هستند خواهد شد. اوگاندا درصدد است ۱۰۵ کیلومتر جاده را در منطقۀ نیل غربی آسفالت کند و ظرفیت سازمان راهداری را برای حفظ ایمنی راه‌ها افزایش دهد. مدیر کشوریِ بانک جهانی در اوگاندا گفت «انتظار داریم این پروژه دارای مزایای اجتماعی و اقتصادی‌ هم برای آوارگان و هم برای جامعۀ میزبان داشته باشد و از اختلاف درآمد موجود بین منطقۀ نیل غربی و دیگر مناطق اوگاندا بکاهد.

 اوگاندا، رواندا و تانزانیا به دنبال بازار بورس مشترک

سه کشور اوگاندا، رواندا و تانزانیا در شرق آفریقا در صددند با اجرای پروژه‌ای با حمایت مالیِ بانک جهانی، بازارهای بورسِ خود را به صورت الکترونیکی به یکدیگر پیوند دهند. بدین ترتیب، آنها خواهند توانست به صورت یک بازار واحد و با صَرف هزینه و زمانِ کمتر به خرید و فروش سهام بپردازند. این پروژه قرار است تا پیش از پایان سال میلادی جاری اجرا شود.

 اصلاحات بانک مرکزی برای تقویت اقتصاد

بانک مرکزی اوگاندا چند بانک را برای رقابت در خرید اوراق بهادار و خزانه تعیین کرده است تا بدین ترتیب نظام معاملات اولیه را قدری اصلاح و اقتصاد کشور را تقویت نماید. کارشناسان معتقدند این اقدام جذابیت اسناد خزانۀ اوگاندا را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی افزایش خواهد داد. رئیس بانک مرکزی گفت: «به منظور تقویت نقدینگی در بازار ثانویه، از یکمِ اکتبر ۲۰۲۰ پیشنهادهای خرید رقابتی اوراق دولتی در بازار اولیه تنها به بانک‌های اولیه محدود خواهد شد». 

کمک ۸۰۰ هزار دلاری دانمارک برای ارتقای وضعیت بهداشتی فرودگاه انتبه

به دنبال شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای اوگاندا از جمله فرودگاه انتبه، دولت دانمارک ۸۰۰ هزار دلار برای خرید تجهیزات مختلف جهت ارتقای ایمنی و استانداردهای بهداشتی در فرودگاه انتبه به دولت اوگاندا کمک کرده است. در مراسم تحویل این تجهیزات که با حضور وزیر حمل و نقل اوگاندا برگزار شد، رئیس نمایندگی سازمان بین‌المللی مهاجرت در این کشور گفت: به دنبال درخواست کمک دولت اوگاندا از دفتر هماهنگ‌کننده ملل متحد در این کشور جهت تقویت سیستم ایمنی و بهداشتی فرودگاه انتبه و تأمین هزینه‌های مالی این اقدام توسط دولت دانمارک، تجهیزات مختلفی از کشور انگلستان خریداری شده که در حال نصب در فرودگاه می‌باشد.

در پی شیوع کرونا، اوگاندا مرزهای خود از جمله فرودگاه بین‌المللی انتبه را از مورخ ۲۲ مارس (۲ فروردین) تعطیل کرده و قرار است این فرودگاه از اول اکتبر بازگشایی شود.

سفر رئیس جمهور اوگاندا به تانزانیا و امضای قرارداد 5.3 میلیارد دلاری

یووری موسونی رئیس جمهور اوگاندا روز یکشنبه ۱۳ سپتامبر در رأس هیأتی وارد تانزانیا شد. هدف از این دیدار بررسی و امضای قرارداد احداث لوله نفت از شهر هویما در اوگاندا به شهر بندریِ تانگا در ساحل اقیانوس هند در تانزانیا گفته شده است. این خط لوله به طول 1٬443 کیلومتر، قرار است نفت اوگاندا را به بازار جهانی منتقل کند.

 اوگاندا از سال 2006 حدود 5.6 میلیارد بشکه نفت در منطقه هویما کشف کرد و توسعه آن به شرکت توتال و شرکای آن سپرده شده است.

رواندا:

صادرات ۹۳ میلیون دلاریِ چای رواندا

آمار سازمان ملی توسعۀ صادرات کشاورزی در رواندا نشان می‌دهد درآمد این کشور از صادرات چای در سال مالی گذشته (۲۰-۲۰۱۹) به ۹۳ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با سال مالیِ پیش از آن، ٪۱۲ افزایش داشته است. همچنین، حجم چایِ صادرشده در دو بازۀ زمانی مذکور ٪۷ افزایش نشان داده است (از ۳۰ هزار به ۳۲ هزار تن).

بروندی:

 هشدار سازمان ملل درباره بروز قحطی در یمن و سه کشور آفریقایی

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در نشست اخیر شورای امنیت با اشاره به گزارش بحران غذایی در سال جاری میلادی گفت: در سایه نبود امنیت غذایی برای طیف گسترده ای از مردم یمن، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان جنوبی و ساکنان شمال شرق نیجریه( محل فعالیت گروه تروریستی بوکو حرام) این کشورها با خطر گرسنگی و قحطی روبرو هستند.  گوترش تصریح کرد: سالهاست که این کشورها درگیر جنگ هستند و اکنون شبح گرسنگی فراگیر و قحطی بر آن سایه افکنده و جان میلیون‌ها انسان در معرض خطر قرار گرفته است.

گابن: 

گزارش صندوق بین المللی پول در خصوص بدهی گابن

صندوق بین المللی پول در گزارش ماه اوت خود در خصوص اقتصاد گابن خاطرنشان می‌کند که بدهی دولتی گابن همچنان پایدار است و خطرات این پایداری افزایش یافته و ممکن است به 74.7% تولید ناخالص داخلی 2020 و 2021 برسد. در ادامه این گزارش آمده است: «تمایل شدید دولت گابن به توسل به وام می‌تواند تأثیر شدیدی بر اقتصاد ملی بگذارد. بدهی دولتی گابن با توجه به معوقات داخلی گذشته که در بدهی معوق سال 2019 تأیید شد، باعث افزایش کسری بودجه و کند شدن رشد اقتصادی شده است. در این گزارش همچنین آمده است که این نرخ از آستانه 70٪ تولید ناخالص داخلی در حوزه جامعه اقتصادی مرکز آفریقا (سماک) فراتر رفته است اما بدهی کشور در آینده روند نزولی خواهد داشت و پیش بینی می‌شود در سال 2025 به 60.2 %  تولید ناخالص داخلی برسد. بر اساس گزارش اداره کل بدهی، بدهی دولتی گابن تا پایان سه ماهه اول امسال تا 5600 میلیارد فرانک سیفا تخمین زده شده است این در حالی است که با شروع بیماری همه گیر کووید 19 این کشور درخواست چندین وام کرده است.

 کاهش 54 درصدی گردش مالی شرکت توتال گابن نسبت به نیمه اول سال 2019

شرکت توتال گابن از کاهش 54% گردش مالی این شرکت نیمه اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. این شرکت در نیمه اول امسال، گردش مالی 187 میلیون دلاری را ثبت کرده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 (409 میلیون دلار) 54 درصد کاهش داشته است. این شرکت افت قیمت متوسط فروش، کیفیت نفت خام بازار عرضه شده توسط این شرکت، مشکلات عملیاتی به ویژه بسته شدن مرزها، کاهش تولید و افت قیمت را عامل اصلی این مساله دانسته است. 

 از سرگیری مذاکرات دولت گابن و بانک سرمایه گذاری اروپا

پس از چندین ماه وقفه در مذاکرات دولت گابن و بانک سرمایه گذاری اروپا به دلیل شیوع بیماری کرونا، مذاکرات دو طرف از روز دوشنبه 7 سپتامبر از طریق برگزاری یک جلسه کاری از طریق ویدئو کنفرانس بین وزیر ارتقا سرمایه گذاری گابن و هیات اروپایی به سرپرستی نماینده این اتحادیه در مرکز آفریقا آغاز شد. این جلسه کاری به ابتکار وزیر ارتقا سرمایه گذاری گابن صورت گرفت و موجب شد تا این موسسه مالی اروپا، نتایج مأموریت بازاریابی خود را که از 10 تا 14 فوریه 2020 انجام شده بود، به گابن گزارش کند. در این جلسه کاری بانک اروپایی پروژه‌هایی را که بر محیط زیست، حفاظت از سواحل و مدیریت پسماند تاثیر و تمرکز دارند، انتخاب کرد. طرف گابنی انتخاب پروژه‌های فوق الذکر را از یک سو با سیاست داوطلبانه  حفاظت از محیط زیست رئیس جمهور و از سوی دیگر با تعهد بانک اروپایی مبنی بر اختصاص 25٪ از سرمایه گذاری در مبارزه با تغییرات آب وهوایی همسو دانست.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)  

کینشازا میزبان برگزاری اولین نشست وزیران صنعت کشورهای عضو CEEAC

در جلسه هیات دولت ج.د.کنگو به ریاست رئیس جمهور که بطور مجازی برگزار شد، مقرر گردید اولین اجلاس وزیران صنعت کشورهای عضو جامعه اقتصادی مرکز آفریقا(CEEAC) در روزهای 31 شهریور تا 4 مهرماه 99 در کینشازا برگزار شود. در اجلاس وزیران صنعت CEEAC تببین و تصویب طرح و برنامه‌های 10 ساله (2021-2031) توسعه صنعتی مرکز آفریقا تحت عنوان "PDI-AC" در دستور کار خواهد بود. اجلاس وزیران CEEAC با موضوع اصلی «تاکید و تبدیل بخش تولید بعنوان محرکه اصلی تحول ساختاری اقتصاد مرکز آفریقا برای ارتباط و نزدیکی آنها با اقتصاد جهانی و رونق مشترک» خواهد بود. جلسه وزیران کشورهای عضو این جامعه متعاقب برگزاری دیدارهای کمیته کارشناسان، در روز آخر اجلاس یعنی 25 سپتامبر برگزار خواهد شد.

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

دستیار اسبق وزیر خارجه­­ ی امریکا: تعلیق کمک­های مالی آمریکا به اتیوپی بی ­معنی است

دستیار اسبق وزیر خارجه­ ی آمریکا در امور آفریقا در اظهارنظری، تعلیق کمک ­های توسعه ­ای این کشور با هدف اعمال فشار بر اتیوپی درخصوص سد رنسانس را "کاملا بی ­معنی" خواند. هرمان کوهن اظهار داشت: "این تصمیم صرفا باعث می ­شود که آمریکا دیگر به­ عنوان یک میانجی منصف دیده نشود و بدین ترتیب، موضع اتیوپی نیز غیرقابل تغییر خواهد بود". در همین زمینه، یکی دیگر از دستیاران اسبق وزیر خارجه­ ی آمریکا در امور آفریقا، جانی کارسن، نیز چند روز پیش با انتقاد شدید از این تصمیم، از دولت آمریکا خواسته بود پیش از آن­که خیلی دیر بشود برای اصلاح امور قدم بردارند. وی هم­چنین تصمیم دولت را بی ­هدف و کوته ­بینانه خوانده و نسبت به تضعیف روابط و کاهش نفوذ آمریکا در یکی از مهم­ترین کشورهای آفریقا هشدار داد. شایان ذکر است که وزارت امور خارجه­ ی آمریکا به ­دلیل عدم موفقیت این کشور در تحمیل توافق نامه ­­ای درخصوص اختلاف نظر اتیوپی با سودان و مصر بر سر آبگیری و بهره­ برداری سد رنسانس، طرحی را برای جلوگیری از ارائه ­ی کمک­ های خارجی به اتیوپی تا حدود 130 میلیون دلار به تصویب رسانده است.  

اریتره:            

توافق اریتره و سودان برای تقویت مناسبات دوجانبه        

اریتره و سودان برای افزایش همکاری­ های مشترک در راستای تقویت صلح در منطقه به توافق رسیدند. ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان روز دوشنبه 7 سپتامبر در جریان سفر یک روزه ­ی خود به اریتره با ایسایاس آفورکی رئیس جمهور اریتره دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه گفتگو کردند. دو طرف در این دیدار در مورد اقدامات مقتضی که برای اجرای توافقات جامع دوجانبه در زمینه­ های اقتصادی، تجاری، امنیتی و نظامی و هم­چنین سازوکارها و زمان­بندی برای شروع آن­ها اتخاذ خواهد شد توافق کردند. ژنرال البرهان و آفورکی هم­چنین برای تقویت مناسبات و پیوندهای دوجانبه در راستای تقویت صلح در منطقه نیز به توافق رسیده­اند. در خلال این دیدار، عثمان صالح وزیر امور خارجه اریتره و یسمانه گابراب مشاور رئیس ­جمهوری نیز حضور داشتند. ژنرال عبدالفتاح البرهان و هیات همراه وی در پایان از طرح ­های توسعه ­ای کشاورزی در اطراف میسلام و لوگو بازدید کردند.   

اکواس

برگزاری پنجاه و هفتمین نشست عادی اکواس

پنجاه و هفتمین نشست عادی اکواس، 7 سپتامبر در مرکز همایش های مهاتما گاندی در نیامی (نیجر) برگزار شد.  همچنین چهل و چهارمین نشست عادی شورای امنیت و میانجی­گری و هشتاد و چهارمین نشست عادی شورای وزیران این سازمان با حضور نمایندگان اعضا در همین مرکز برگزار گردید. در این نشست، پس از ایراد سخنرانی ژان کلود کسی بارو، رئیس کمیسیون اکواس و ایراد سخنرانی افتتاحیه از سوی ممدو ایزوفو، رئیس جمهور نیجر، پیام حسن نیت محمد شمباس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور غرب آفریقا و گزارش نهایی نشست­های مورد اشاره ارائه شد. آخرین وضعیت همه گیری کوید-19 در منطقه غرب آفریقا، گزارش برنامه همکاری مالی اکواس مبنی بر بررسی راه­ های تعمیق و تحکیم همگرایی اقتصادی از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

 جامعه شرق

دیدار کمیسیونر عالی نیجریه با دبیرکل جامعه شرق

روز پنجشنبه 20 شهریور ماه، برابر با 10 سپتامبر 2020، آقای  عیسی گادا، کمیسیونر عالی نیجریه در تانرانیا با اقای فمککو، دبیرکل جامعه شرق در آروشا دیدار کرد. آقای گادا، از پیشرفت های جامعه شرق و دستورکارهای توسعه و همگرایی منطقه ای جامعه شرق آفریقا تمجید کرد و آنرا مدلی الهام بخش برای دیگر  جوامع اقتصادی مناطق آفریقا دانست. آقای فمککو، دبیرکل جامعه شرق ضمن مطلع کردن آقای گادا از آخرین تحولات توسعه ای منطقه شرق آفریقا، از جامعه اقتصادی دولت های غرب آفریقا  و دستور کار همگرایی قاره ای آن و اهدافی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کند تمجید کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما