معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۷۰

ظرفیت های صید و صیادی در ماداگاسکار

ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ دنیا در اقیانوس هند در 400 کیلومتری شرق موزامبیک قرار گرفته است. مساحت آن تقریباً ششصد هزار کیلومتر و دارای طول سواحل 5600 کیلومتر است.

ماداگاسکار با حدود 28 میلیون نفر جمعیت دارای حدود 7 کیلو مصرف سرانه آبزیان در سال است. قرار گرفتن این کشور در وسط اقیانوس هند، وجود دریاچه‌های متعدد طبیعی و رودخانه‌ها دائم و فصلی، تالابها و برکه‌ها با آب ثابت شرایط بسیار خوبی برای امور مرتبط با شیلات آبزی پروری (در رودخانه­ ها، دریاچه‌های طبیعی و...) صید دریایی قاره ای به وجود آورده است.

قابلیتها و ظرفیتهای صید در ماداگاسکار به شرح ذیل است:

  • 155000 هکتار دریاچه و تالابهای مورد مناسب صیادی؛
  • 900000 هکتار مزارع برنج که  150،000 هکتار آن برای پرورش ماهی مناسب است؛
  • 1500 کیلومترمربع تا 1600 کیلومترمربع آب طبیعی مناسب برای پرورش ماهی در قفس یا محفظه؛
  • 5600 کیلومتر خط ساحل که بخشی از آن مناسب کشت دریایی است: جلبک دریایی، خیار دریایی (sea cucumber)، صدف و ... .
  • 300000 هکتار درختان حِرا (مانگرو) که لانه ­های واقعی زیست محیطی را تشکیل داده اند.
  • 50 هزار هکتار Tannes  (مناطق پُشتی درختان حِرا) که 27000 هکتار آن برای آبزی پروری میگو مناسب است (به عبارتی دیگر 11000 هکتار حوضچه آبی).

با توجه به شرایط اقلیمی خاص ماداگاسکار انواع میگو، انواع ماهی و مارماهی (به نام آنگی، جهت مصرف داخل و صادرات به بازار اروپا و آمریکا)، انواع خرچنگ (Lobsters  Elvers Calmars)، صدف، هشت­ پا و قورباغه تولید و به صورت سالم و برش شده و فرآوری نشده به خارج از کشور خصوصا بازار اروپا صادر می‌شود. میگوی راه راه (Great tiger prawn) و میگوی مونودن ( Monodon ) از انواع میگوهای منحصر به فرد ماداگاسکار است که بازار بسیار خوبی در آمریکا، اروپا و ژاپن دارد. میگوی مونودن یک میگوی زود بازده و نوع بالغ آن تا 33 سانتی متر طول دارد. از دیگر انواع میگو می‌توان به Gambas ،languste ،Camaron اشاره کرد.

شرکت صیادی و سردخانه اقیانوس هند PFOI (مهمترین شرکت کنسرو ماهی ماداگاسکار) سالانه 40 هزار تن ماهی خام را فرآوری و صادر می‌کند و صد کانتینر ماهی تن کنسرو شده صادر می‌کند. شاید این کارخانه یکی از سرآمدان صنعت تبدیلی ماداگاسکار محسوب شود. این شرکت ظرفیت ذخیره 10 هزار تن ماهی تن در سرمای زیر 20 درجه برای صادرات در بندر Atsiranana را به بازارهای بین المللی داراست. این شرکت فعالیت خود را در سال 1991 با 450 کارگر شروع کرد ولی تا به حال به خاطر توسعه فعالیت های خود 1700 کارگر دارد که 80% آن زن هستند. در سال 1997 یک اتفاق مهم برای این شرکت افتاد و (Thunnus Overseas Groupe (TOG متخصص تولید و تجاری کردن کنسرو ماهی تون در فرانسه، ساحل عاج و ماداگاسکار وارد سهام این شرکت شد و سهام آن  را خرید. در حقیقت  TOG امروز یک گروه چند ملیتی فرآوری و تجارتی ماهی تون در قوطی و تولید نیمه فرآوری شده است.

ماداگاسکار یکی از تولید کنندگان میگو در آفریقاست اگر چه هنوز این بخش به خوبی توسعه نیافته و همانند همه بخش های دیگر به صورت سنتی اجرا می‌شود و تا صنعتی شدن راه درازی در پیش است. در این کشور میگو، طلای صورتی لقب گرفته و سالانه هزاران تن به کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن صادر می‌گردد. شرکت Unima  بر این صنعت اشراف و تسلط کامل دارد. این اولین شرکتی است که گواهی لیبل قرمز وزارت کشاورزی و صید فرانسه را کسب نموده  و سالانه مبلغ 73 میلیون دلار صادرات دارد. بهترین میگو به نام را این شرکت صادر می‌کند. پس از وانیل، نیکل، گل میخک و البسه، محصول میگو بعنوان پنجمین فرآورده صادراتی پر بازده مادگاسکار محسوب می‌شود و تنها میگوی تولیدی به صورت بیو در این کشور تولید می‌شود.

کشور ماداگاسکار اولین کشور آفریقایی است که از سال 2017 خاویار تولید می‌کند. خاویار ماداگاسکار از تخم استروژن با مارک Rova در دریاچه مصنوعی  Mantansoa  در 60 کیلومتری شمال پایتخت تولید می‌شود. این دریاچه با آب باران تغذیه می‌شود و بسیار پاک است. قیمت هر صد گرم خاویار تولیدی ماداگاسکار 100 یورو می‌باشد و به نام طلای سیاه به بازار اروپا صادر می‌شود.. جالب است که تولید این خاویار توسط سه فرانسوی صورت گرفت که در سالهای آخر دهده 90 به این کشور آمده و در منطقه  Akaja ساکن شده به تولید کت و شلوارهای آماده پرداختند. این افراد که چند سالی در ماداگاسکار زندگی کردند تا در سال 2009 پس از مشاهده یک فیلم مستند به نام "کریستف و الکساندر " وارد ماجرای تولید خاویار شدند و توانستند این کار بزرگ را انجام دهند. الان این کاردر دست یک زوج فرانسوی اتفاق افتاده است.

صید انواع ماهی تُن در آبهای سرزمینی و بین المللی این کشور از فرصت های بسیار خوب همکاری میان دو کشور است. بر اساس اطلاعات دریافتی ماهی‌های تن در ماه‌هایی از سال از خلیج فارس به سوی آبهای سرزمینی ماداگاسکار کوچ می‌کنند و این موضوع باعث کمبود مواد اولیه شرکتهای کنسرو سازی در کشورمان می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما