معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۹۸

« برنامه‌ها و مشوق های مالزی برای توسعه تجارت خارجی»

مالزی بعنوان کشوری با اقتصاد متوسط ( با رتبه 36 جهانی) و اقتصاد آزاد شناخته می‌شود که تجارت خارجی از پایه‌های اصلی آن است. تجارت کالا و خدمات بخش عمده ای از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و مهمترین شرکای تجاری مالزی، کشورهای آسیایی بخصوص کشورهای عضو ASEAN می‌باشند. حجم تجارت خارجی مالزی در سال 2019 حدود 450 میلیارد دلار و مازاد تجاری آن 33.5 میلیارد دلار بود که برای سومین سال متوالی رشد دو رقمی 11 درصدی را در مازاد تجاری حفظ می‌کرد. از لحاظ قانونی و ساختاری کلیه سیاست گذاریهای اجرایی مالزی در راستای توسعه تجارت خارجی این کشور در وزارت صنعت و تجارت بین الملل MITI و در سازمان سازمان توسعه تجارت خارجی آن MATRADE که زیرمجموعه MITI می‌باشد، متمرکز شده است.وجود اراده حاکمیتی، تعیین اهداف و تنظیم برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در کنار برنامه‌های اعلامی از جمله عوامل مهم در توسعه تجارت خارجی مالزی در این سالها بوده و شکل گیری تصویری مثبت و موفق در سطح بین المللی در رتبه بندی‌های جهانی و قرار گرفتن این کشور در میان کشورهایی که از لحاظ سهولت فضای کسب و کار و شفافیت سازی در اقتصاد، از دیگر عوامل و شاخص های مهم برای توسعه تجارت خارجی این کشور بوده است. مالزی در رتبه بندی رقابتی ترین اقتصادهای جهان در سال های 2019 و 2018 در جایگاه دوازدهم جهان قرار داشت. در ادامه توضیحاتی در خصوص هریک از سرفصل های فوق الذکر در مورد برنامه‌های دولت مالزی و مشوق هایی که برای توسعه تجارت این کشور در نظر گرفته شده ، ارائه می‌شود.

1 – برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی  برای صادر کنندگان:

سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) بصورت دوره ای و منظم سمینارها و کارگاههای آموزشی برگزار می‌کند که در آن؛ نکات ضروری به صادرکنندگان کالا و خدمات  ارائه می‌شود:

  • آخرین تحولات بازار جهانی و فرصت هایی که در بازارهای بین المللی وجود دارد، معرفی می‌شود.
  • آموزش های لازم در مورد اسناد تجاری، مراحل صادرات به بازارهای جهانی و خاص، توسعه نام تجاری ، بسته بندی محصولات، بازاریابی بین المللی و تجارت الکترونیکی ارائه می‌شود.
  • سازمان توسعه تجارت مالزی توجه ویژه ای به برنامه‌های آموزشی برای حمایت از شرکتهای کوچک ، متوسط این کشور جهت ورود به بازارهای جهانی دارد.
  • ایجاد مهارت برای همزیستی و بقا در کنار شرکت های بزرگ جهانی و بزرگ منطقه ای، تمرکز بر ارتقاء دانش جهت دسترسی به بازار ، الزامات تجارت جهانی ، شیوه‌های تجارت ، برندسازی ، آموزش  مقررات واردات  و صادرات، محصول بین المللی و استانداردهای زیست محیطی ، تأمین اعتبار تجاری ، به روز بودن در بازار از جمله الزاماتی است که به شرکت های کوچک  و متوسط آموزش داده می‌شود.
  • آموزش تجارت الکترونیک از دیگر برنامه‌های آموزشی سازمان توسعه تجارت مالزی به شرکتهای صادراتی این کشور است.

2 - کمک  و حمایت های مالی برای توسعه بازار (Market Development Grant, MDG)

ارائه کمک های مالی برای توسعه بازار از جمله برنامه‌های حمایتی مالزی از شرکتهای کوچک و متوسط مالزی برای ورود به بازار جهانی است. این برنامه از سال 2002 با هدف کمک به صادرات و ارتقاء محصولات یا خدمات ساخته شده در مالزی در سطح جهان شکل گرفت. این حمایت مالی در اختیار شرکت های کوچک و متوسط ، انجمن‌های تجاری و صنعتی، اتاق های بازرگانی، سازمان‌های حرفه ای ارائه کننده خدمات و تعاونی‌ها قرار می‌گیرد.

از سال 2020 با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان حضور فیزیکی در رویدادهای بین المللی اقدامات و  طرح هایی حمایتی برای توسعه بازار صادراتی در نظرگرفته شده که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حمایت مالی از شرکتهای برای حضور در رویدادهای بین المللی مجازی از جمله شرکت نمایشگاه‌های تجاری مجازی و برگزاری نشست های مجازی کسب و کار تجاری (B2B)
  • پوشش هزینه حمل و نقل محصولات به خارج از کشور که تحت تأثیر COVID-19 آسیب دیده اند.
  • جبران خسارت مالی ناشی از رویدادهایی که قرار بوده برای ارتقاء تجارت برگزار شود، ولی به تعویق افتاد یا لغو شده است. ( البته پرداخت ها هزینه‌های در چارچوب MDG منوط به در دسترس بودن بودجه دولت شده است!)
  • پرداخت هزینه‌های مالی حمایتی تحت تأثیر همه گیری‌های COVID-19

این کمک هزینه موقت حداکثر به میزان 30٪ از کل هزینه‌های حمل و نقل و  حداکثر تا  15000 رینگت را  برای هزینه‌های  حمل و نقل ، انبارداری و باربری پرداخت می‌شود و این ابتکار  یک حمایت موقتی  است برای  پوشش هزینه‌های  تحمیل شده به شرکتها  که  از 18 مارس تا 31 دسامبر 2020  و تا زمانی که همه گیری COVID-19 رسما برطرف نشده است، توسط دولت اعمال می‌شود.

  • جبران خسارت مالی به مناسبت تعویق افتادن یا لغو وقایع تجاری

در برنامه MDG پیش بینی شده که به شرکتهای کوچک و متوسط ( SME ) که بخاطر ابطال یا به تعویق افتادن رویدادهای تجاری متحمل هزینه‌هایی شده اند مثل هزینه‌های مشارکت در رویداد ، بلیط هواپیما و اقامتگاه و یا مشمول بازپرداخت هزینه‌های خاص باشند، مشروط بر این که مجموع این سه مؤلفه هزینه بیش از 25000  رینگت  برای هر رویداد  نباشد، به این شرکتها پرداخت شود. این حمایت مالی  موقت  نیز برای رویدادهای  از 18 مارس تا 31 دسامبر 2020 قابل اجرا است.

  • رویدادهایی که حمایت های مالی دولت مشمول آنها می‌شود:

- شرکت درنمایشگاه‌ها یا نمایشگاه‌های تجارت بین المللی که بصورت محلی و خارج از کشور برگزار می‌شود.

-  مشارکت در ماموریت های تجاری و سرمایه گذاری (TIM)

- شرکت در کنفرانس های بین المللی که در خارج از کشور برگزار می‌شود

3 - ایجاد صندوق حمایت از صادرات خدمات (Services Export Fund, SEF)

 صندوق حمایت از صادرات خدمات مالزی به شرکتهای ارائه کننده خدمات این کشور کمک می‌کند تا بتوانند فعالیت های خود برای  ورود به بازار بین المللی را توسعه دهند. این کمک در قالب کمک هزینه و وام  ارائه و با توجه به فعالیت هر شرکت حداکثر تا  5 میلیون رینگت برای هر شرکت برای  دوره 2015 - 2020 اختصاص یافته بود.

اهداف تأسیس این صندوق عبارت بوده است  از:

  • افزایش رقابت پذیری ارائه دهندگان خدمات مالزی (MSP, Malaysian Service Providers) در خارج کشور؛
  • افزایش دسترسی و گسترش صادرات خدمات در بازار های جهانی.
  • گسترش دامنه ارتقاء صادرات برای دستیابی به دسترسی به بازار و فرصت های صادراتی برای خدمات؛

4 - فراهم آوردن شرایط لازم برای حضور شرکتها در رویدادهای بین المللی و بازارهای جهانی،

سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی ( ماترید) بخصوص برای شرکت هایی که تازه می خواهند وارد بازار صادرات بین المللی شوند، برنامه آموزشی به شرح ذیل برای سرعت بخشیدن به آمادگی آنها جهت ورود به بازارهای بین المللی و انجام صادرات، برگزار می‌کند:

  • برنامه آموزشی برای توسعه  زنان صادر کننده (WEDP) ،
  • برنامه آموزشی برای صادر کنندگان جوان (YEDP)

برنامه‌های حمایتی آزمایشی برای مدت 3 سال ارائه و شرکتهایی که در این گروه‌ها  قرار می‌گیرند حداقل 51 درصد از سهامداران آن باید از زنان یا جوانان باشند. دوره‌های  آموزشی برای افزایش مهارتها بصورت سمینار ، کارگاه و همایش برگزار می‌شود و برای گروهای فوق رایگان است. در این  دوره‌های آموزش مهارت های صادرکنندگان در زمینه‌های ذیل افزایش می یابد:

- درک متقابل فرهنگی در تجارت بین الملل

- مراحل موفقیت در صادرات

- ارتباطات تجاری بین المللی

- مهارت های موثر در مذاکره

- تدوین برنامه صادرات و استراتژی‌های ورود به بازار

- ایجاد برند تجاری

-  تخصیص فضای نمایشگاهی رایگان برای قرار گرفتن در معرض بازار ، تبلیغات و فرصت برای نمایش محصولات یا خدمات خود برای مدت 12 ماه در مرکز نمایشگاه‌های صادرات مالزی (MEEC)

- برگزاری جلسات و مشاوره بین SME ها و شرکت های بزرگتر از طریق به اشتراک گذاری دانش به گسترش ارتباطات تجاری کمک می‌کند.

5 – وجود دفاتر سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی در خارج از کشور

سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی به منظور پیشبرد برنامه خود اقدام به تأسیس دفتر در خارج از کشور نموده که در حال حاضر 40 دفتر در سراسر جهان دارند. از جمله وظایف این دفاتر در خارج از مالزی عبارتست از برگزاری جلسات تجاری با شرکتهای کشور میزبان، تنظیم و هماهنگی هیئت های تجاری، سازماندهی جلسات توجیهی تجاری و تنظیم ملاقات بین صادرکنندگان مالزیایی و اعضای هیئت های تجاری خارجی.

بخش انتشارات و اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی یکی دیگر از بخشهای مهم این سازمان است که علاوه بر تنظیم و انتشار  منظم گزارش های ادواری، پاسخگوی مراجعان و علاقمند به همکاری در بخش تجارت خارجی مالزی می‌باشد. اطلاعات مورد نظر در سایت این سازمان به شرح ذیل می‌باشد:

http://www.matrade.gov.my/en/malaysian-exporters/services-for-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما