معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اصلاحات اقتصادی در هند ( بخش اول)

رشد سریع اقتصاد هند در یک دهه اخیر و قرار گرفتن در رتبه پنجم اقتصاد جهان، پیشرفت های اقتصادی و علمی این کشور، استمرار ورود سرمایه گذاری خارجی و افزایش فروش کالاهای هندی در سراسر جهان و... ناشی از اصلاحات و برنامه‌های اقتصادی می باشد که از اوایل دهه نود برای پیشرفت کشور تصویب و به تدریج اجرا شد. لغو قوانین مالیاتیِ دست و پاگیر، تعدیل قوانین صادرات و واردات، فراهم شدن سرمایه گذاری خارجی و امنیت سرمایه‌های داخلی از پیامدهای این اصلاحات بود. در این راستا بخش اول گزارش « اصلاحات اقتصادی در هند» در سه بخش آزادسازی و خصوصی سازی، مقررات زدایی و تجارت و سرمایه گذاری خارجی به شرح زیر ارائه می‌گردد.

طرح های جامعه شرق آفریقا برای توسعه راههای مواصلاتی

گزارش اجمالی پیش رو به موضوع «طرح های جامعه شرق آفریقا برای توسعه راه‌های مواصلاتی جهت گسترش تجارت در منطقه» پرداخته است.

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه دوم شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

صفری: رویکرد و نگاه به قاره آفریقا باید جدی گرفته شود

جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «راهکارهای توسعه تجارت با قاره آفریقا» به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد.

« برنامه‌ها و مشوق های مالزی برای توسعه تجارت خارجی»

مالزی بعنوان کشوری با اقتصاد متوسط ( با رتبه 36 جهانی) و اقتصاد آزاد شناخته می‌شود که تجارت خارجی از پایه‌های اصلی آن است. تجارت کالا و خدمات بخش عمده ای از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد و مهمترین شرکای تجاری مالزی، کشورهای آسیایی بخصوص کشورهای عضو ASEAN می‌باشند. حجم تجارت خارجی مالزی در سال 2019 حدود 450 میلیارد دلار و مازاد تجاری آن 33.5 میلیارد دلار بود که برای سومین سال متوالی رشد دو رقمی 11 درصدی را در مازاد تجاری حفظ می‌کرد. از لحاظ قانونی و ساختاری کلیه سیاست گذاریهای اجرایی مالزی در راستای توسعه تجارت خارجی این کشور در وزارت صنعت و تجارت بین الملل MITI و در سازمان سازمان توسعه تجارت خارجی آن MATRADE که زیرمجموعه MITI می‌باشد، متمرکز شده است.وجود اراده حاکمیتی، تعیین اهداف و تنظیم برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در کنار برنامه‌های اعلامی از جمله عوامل مهم در توسعه تجارت خارجی مالزی در این سالها بوده و شکل گیری تصویری مثبت و موفق در سطح بین المللی در رتبه بندی‌های جهانی و قرار گرفتن این کشور در میان کشورهایی که از لحاظ سهولت فضای کسب و کار و شفافیت سازی در اقتصاد، از دیگر عوامل و شاخص های مهم برای توسعه تجارت خارجی این کشور بوده است. مالزی در رتبه بندی رقابتی ترین اقتصادهای جهان در سال های 2019 و 2018 در جایگاه دوازدهم جهان قرار داشت. در ادامه توضیحاتی در خصوص هریک از سرفصل های فوق الذکر در مورد برنامه‌های دولت مالزی و مشوق هایی که برای توسعه تجارت این کشور در نظر گرفته شده ، ارائه می‌شود.

اخبار اقتصادی شانگهای چین( هفته چهارم مرداد 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای چین در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد: