معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۷

امضای توافقنامه ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی 550 میلیون دلاری بین اندونزی و کنسرسیوم فرانسه - ایتالیا

اندونزی هفته قبل توافقنامه ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی خود را متشکل از کنسرسیومی از شرکت اندونزیایی و کنسرسیوم هوا فضای فرانسه – ایتالیا را به ارزش 550 میلیون دلار با هدف تحقق پروژه ماهواره جمهوری اندونزی امضاء نمود.

اندونزی هفته قبل توافقنامه ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی خود را متشکل از کنسرسیومی از شرکت اندونزیایی PT Satelit Nusantara Tigaو کنسرسیوم هوا فضای فرانسه – ایتالیا تحت عنوان( Thales Alenia Space  TAS )  را به ارزش 550 میلیون دلار امضاء نمود. ماهواره مذکور که بزرگترین ماهواره مخابراتی اندونزی می‌باشد با هدف تحقق پروژه ماهواره جمهوری اندونزی[1] ( SATRIA) در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره چند منظوره، تحت مدیریت وزارت ارتباطات و اطلاعات است که گام مهمی در جهش اندونزی در بخش مخابرات خواهد بود. کنسرسیوم طرف اندونزیایی بعنوان بخشی از زیر مجموعه (PT PasifikSatelit Nusantara (PSN می‌باشد که این کنسرسیوم پیمانکار اصلی و مجری پروژه می‌باشد.

ماهواره مذکور برای تقویت ارتباطات اینترنتی کشور پیش بینی شده است و امکان ارائه خدمات اینترنت رایگان به 150000 مرکز عمومی از جمله مدارس، ادارات دولتی منطقه ای و مراکز بهداشتی و درمانی را فراهم خواهد نمود .

وزیر ارتباطات و اطلاعات اندونزی در این خصوص اظهار داشت، ظرفیت ماهواره 150 میلیارد مگابایت درثانیه خواهد بود که سه برابر ظرفیت 9 ماهواره مخابراتی است که  اکنون اندونزی ازآنها استفاده می‌کند، این پروژه ماهواره ای بخشی از برنامه ملی کشور می‌باشد که با هدف کاهش فاصله دسترسی به اینترنت و افزایش دسترسی تعداد کاربران اینترنت است. وی اضافه کرد که در دوره ای که درگیر ویروس کووید -19 می‌باشیم اجرای این پروژه نشان دهنده سرمایه گذاری اندونزی در زیرساخت های ارتباطات و آب و هوایی می‌باشد. این پروژه که از طریق مشارکت عمومی و خصوصی Public Private Partnership تامین می‌شود، انتظار می رود تا سال 2023 در مدار مورد نظر قرار گرفته و مورد بهره برداری قرار بگیرد. وی تاکید کرد که در بخش ارتباطات از راه دور فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد زیرا کشور به ظرفیت ماهواره ای حدود 900 گیگابایت برثانیه تاسال 2030 نیاز دارد. مقام اندونزیایی گفت که دولت قصد دارد برای پرتاب ماهواره با مرکز فضایی SPACE - X  مستقر در ایالات متحده آمریکا همکاری نماید.

طبق اظهارات رئیس کنسرسیوم PSN هزینه این پروژه از طریق مشارکت از اعتبارات صادرات از فرانسه و چین به مبلغ 425 میلیون دلار و آورده داخلی 125 میلیون دلار تامین خواهد شد و اعتبارات صادراتی عبارتند از حمایت مالی دولت، تامین مالی مستقیم، ضمانت نامه، بیمه یا نرخ بهره که به خریداران خارجی جهت کمک به تامین مالی خرید پرداخت می‌شود، می‌باشند. وی اضافه کرد که این طرح در نوع خود عالی می‌باشد زیرا مزایای نرخ بهره پایین، دوره بازپرداخت طولانی تر و در مجموع پس انداز مالی نیز وجود دارد. در همین حال، مدیر آژانس ارتباطات و دسترسی به اطلاعات وزارتخانه مذکور نیز اظهار داشت که این وزارتخانه خوشبین است که پروژه Satria می‌تواند رشد مداوم در بخش مخابرات را در دوره ای که کشور درگیر بحران کووید -19 می‌باشد را فراهم نماید. وی خاطر نشان ساخت که کشور در مسیر درست برای سرمایه گذاری در بخش ICT و سرعت بخشیدن به دیجیتال سازی حرکت می‌کند.

مدیر اجرایی انستیتو فن آوری ارتباطات اطلاعاتی اندونزی نیز در این خصوص اظهار داشت که پروژه Satria می‌تواند نیازهای اینترنتی کشور در 15 سال آینده را تامین نماید و بر این اساس هم عاقلانه است که ظرفیت Satria ارتقاء یابد و دولت می‌تواند ظرفیت آنرا به 300 گیگابایت بر ثانیه افزایش دهد یا امتیاز گیرنده اینترنت را کاهش دهد تا به حداکثر پهنای باند مورد نیاز برسد. وی اضافه نمود که پروژه‌های ماهواره بسیار پر هزینه هستند و باید سرمایه گذاری مورد نیاز برای ایجاد زیر ساخت های پشتیبانی زمین را نیز در نظر گرفت و دولت مطمئنا می‌تواند برای افزایش ظرفیت Satria بدون هزینه اضافی مذاکره نماید. وی یاد آوری نمود که توسعه فن آوری ارتباطات و اطلاعات از طریق فراهم نمودن دسترسی به اینترنت در حدود 4 هزار روستای کشور در دورترین مکان‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته برای اتصال به شبکه اینترنت موثر می‌باشد.

شایان ذکر است، طبق گزارش سایت Data Reportal علیرغم تعداد زیاد کاربران اینترنت، ولی هنوز نفوذ اینترنت در اندونزی در ژانویه 2020 به میزان 64% باقی مانده است و بدین ترتیب ازهمسایگان خود مانند برونئی، سنگاپور و تایلند که نرخ نفوذ اینترنت درآنها بیش از70% می‌باشد، عقب مانده است. بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات اندونزی در سه ماهه اول و دوم سال جاری میلادی (2020) به ترتیب 9.6% و 10.88% رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است؛ در حالیکه بر اساس اعلام موسسه آمار اندونزی اقتصاد کشور در سه ماهه دوم 5.32% رشد منفی را ثبت نموده است.

سال گذشته دولت اندونزی پروژه پهنای باند Palapa Ring  را با هزینه 1.3 میلیارد دلار راه اندازی نمود که طی آن 35 هزار کیلومتر فیبرنوری در سراسرکشور اجراء گردید و بخشهای زیادی از کشور تحت پوشش امواج اینترنت قرارگرفت. درآن زمان آقای جوکووی گفت که امیدوارم این پروژه بتواند عدالت را برای همه شهروندان اندونزی فراهم نماید و اجازه دهد که تمام اندونزیایی‌ها به اینترنت سرعت بالا دسترسی داشته باشند. ماهواره جدید بعنوان پشتیانی کننده پروژه Palapa Ring خواهد بود زیرا امواج ماهواره به مناطق روستایی خواهد رسید که هنوز تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار ندارند. در این خصوص وزارت ارتباطات و ارتباطات نیز در نظر دارد ساخت قسمتی از تاسیسات ارتباطات زمینی ماهواره مانند انتقال و دریافت ثابت امواج تلفن‌های ثابت و موبایل را درسال 2022 آغاز نماید. دولت اندونزی قصد دارد 2 میلیارد دلار برای توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2021 تخصیص دهد. بطوریکه آقای جوکووی در این خصوص در سخنرانی سالیانه خود در ماه اگوست به موضوع اشاره و اعلام کرد که دولت وی 30.5 تریلیون روپیه ( تقریبا2.06 میلیارد دلار ) را در بودجه سال 2021 برای توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و با هدف کمک به تحول دیجیتال سازی در خدمات عمومی و بهبود ارتباطات کشور اختصاص خواهد داد.

 با شیوع ویروس کووید -19و محدودیت های ایجاد شده در اندونزی و لزوم برقراری آموزش از راه دور مدارس و مراکز آموزش عالی، اکنون هر خانوار اندونزیایی تقریبا به 20 مگابایت بر ثانیه برای مکالمه تصویر بی سیم و پخش جریانی و سایر موارد مورد استفاده از اینترنت نیاز دارد. بر اساس نظر کارشناسان دفاتر و یا شرکت های خصوصی و دولتی بیشتر از این حجم نیاز دارند که با قرار گرفتن ماهواره جدید در مدار در سال 2023 پهنای باند اندونزی نیز در آن سال  بسرعت افزایش خواهد یافت. وزارت ارتباطات و اطلاعات اندونزی در ماه ژوئن اعلام کرد که تعداد 12500 روستای کشور به اینترنت دسترسی ندارند و بر اساس آخرین گزارش Data Reportal تعداد کاربران اینترنت در اندونزی در ژانویه سالجاری میلادی175.4 میلیون نفر (کل جمعیت اندونزی 260 میلیون نفر می‌باشد) بوده است و ضریب نفوذ اینترنت نیز 64% است. علیرغم تعداد بالای کاربران اینترنت، میزان نفوذ در مقایسه با سایر کشروهای جنوب شرق آسیا کمتر است زیرا کشورهایی همچون سنگاپور ، ویتنام، مالزی، تایلند و ویتنام از 70% نیز عبور کرده اند.

[1]-Satellite of the Republic of Indonesia (Satria) Project .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما