معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۵

اخبار اقتصادی فنلاند(نیمه اول شهریور ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور فنلاند در نیمه اول شهریور 1399 به شرح ذیل می باشد؛

نقطه نظرات ویل اسکیناری وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند در خصوص کمک های توسعه ای و چالش های اقتصادی فنلاند متعاقب شیوع اپیدمی‌کرونا

ویل اسکیناری وزیر توسعه و تجارت خارجی می‌گوید او فکر می‌کند جامعه بین المللی اهدا کننده به خوبی به چالش های کرونا پاسخ داده است، اما هنوز تعداد زیادی از افراد به کمک نیاز دارند. در شش ماه گذشته، همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر کره خاکی، فنلاند بی سر و صدا با سایر کشورهای اهدا کننده در تلاش برای ادامه کمک به کشورهای نیازمند است. کشورهایی مانند عراق یا سومالی، با وجود سیستم های بهداشت عمومی‌که به سختی از پس تقاضاهای روزمره برمی آیند، ناگهان با هجوم بیماران کرونایی، بدون منابع لازم برای مدیریت و خطر ابتلا به سرایت بیشتر، تا حد فروپاشی، دچار مشکل شدند. همه ما می دانیم که در این مرحله با وضعیت بی سابقه ای در سطح جهانی به دلیل همه گیری کووید 19 روبرو هستیم که بیش از 750،000  نفر در اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. برای اولین بار در دهه‌های گذشته، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند، افزایش یافت و انتظار می رود تعداد افرادی که از گرسنگی حاد رنج می‌برند، در پایان سال، دو برابر شود. این اپیدمی، در واقع نقاط ضعفی را در جامعه ایجاد کرده است؛ مانند نابرابری‌های ساختاری، خدمات بهداشتی ناکافی و عدم حمایت اجتماعی و هزینه سنگینی که مردم به این دلیل می‌پردازند.

ویل اسکیناری معتقد است که پاسخ جامعه بین المللی اهداء کننده (کشورهای شمال اروپا، اعضای اتحادیه اروپا و کارگزاری‌های سازمان ملل) بسیار قوی ظاهر شده اند. ما باید صادق باشیم، ما در حال حاضر همان مشکلاتی را داریم که قبل از بروز کرونا داشتیم. فنلاند بر خدمات بهداشتی مبتنی بر جنسیت تأکید دارد. حکمرانی خوب، رهبری و توسعه جوامع مدنی پر جنب و جوش، اولویت های اصلی همکاری توسعه ای فنلاند هستند. فنلاند می‌توانند کمک های اهدایی خود به مناطق مورد نیاز را از طریق شرکاء هدایت نموده و در مورد مکان و نحوه تخصیص پول کاملاً هدفمند عمل کند. به عنوان مثال فنلاند از عراق حمایت کرده است و بخش اصلی کمک های فنلاند جهت تقویت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی بوده است. ما همچنین از عراق در استراتژی بازیابی خود پس از کووید 19 حمایت می‌کنیم. ما از سال 2015 از طریق دفاتر برنامه توسعه ملل متحد،11  میلیون یورو به عراق کمک کرده ایم. علاوه بر این، امسال 2 میلیون یورو برای مشکلات حادی که آن کشور با آن روبرو شده است کمک کردیم. اخیراً سفارت ما در بغداد افتتاح شده است و ما شرایط دشوار را تشخیص می دهیم، کار در آنجا کار آسان نبوده است. من واقعاً از کاری که دیپلمات های فنلاندی در سطح جهانی انجام داده اند و از جامعه مدنی از جمله صلیب سرخ و همه شرکاء قدردانی می‌کنم.  

مسئولیت دیگر "ویل اسکیناری" تجارت خارجی است، مسئولیتی مهم در کشوری که به شدت به صادرات وابسته است. بحران کرونا باعث شده است که این کشور ضربه مالی عظیمی را متحمل شود، اگرچه تا این مرحله، بهتر از سایر کشورهای اروپایی عمل کرده است. با وجود محدودیت های سفر، تقریباً سفر خارج از کشور کسب و کار ها برای تبلیغ غیر ممکن شده است و ماموریت های تجاری و برپایی نمایشگاه‌های خارجی متوقف شده است. اسکیناری می‌گوید: فنلاند یک اقتصاد صادرات محور است و این کشور همچنان شرکت های برجسته ای را در مقیاس جهانی در اختیار دارد. آمارها نشان می دهد، اقتصاد فنلاند در طول تابستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی عملکرد خوبی داشته است. اما ما در ارتباط با بهبود اقتصاد جهانی در این مرحله بسیار نگران هستیم. با توجه به اینکه 60٪ بازار صادراتی فنلاند اتحادیه اروپا می‌باشد، (از نظر فنلاند) این فوری ترین بازاری است که نیاز به بازیابی اقتصادی دارد. در حالی که محصولات صنعتی به طور سنتی یکی از محرکه‌های اصلی اقتصاد فنلاند بوده اند، به زودی سایر بخش ها نسبت به قبل، ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد. فکر می‌کنم صادرات رو به رشد ما در بخش اقتصاد سبز، اقتصاد چرخشی و فناوری‌های حوزه انرژی، سنگ بنای آینده صادرات فنلاند باشد. بر این اساس، ما کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم. ما در این زمان چالش برانگیز، در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های خود سخت کار می‌کنیم.

بزرگترین کارخانه تولید کاغذ روزنامه فنلاند برای همیشه تعطیل می‌شود

شرکت یو پی ام، غول تولید کاغذ فنلاند اعلام کرده است که کارخانه کایپولا، بزرگترین و تنها کارخانه تولید کاغذ روزنامه در فنلاند برای همیشه تعطیل خواهد شد و حدود 450 شغل از بین خواهد رفت. همچنین اقدامات برنامه ریزی شده ای را برای کاهش 1000 شغل قبل از پایان سال 2020 دارد. بسیاری از روزنامه‌های اصلی فنلاند کاغذ خود را مستقیماً از کارخانه کایپولا تهیه می‌کنند، حالا و پس از توقف فعالیت مجبور به یافتن تامین کننده جدید خواهند شد.

در پی اخبار منتشر شده درباره تعطیلی کارخانه تولید کاغذ یوپی ام، نخست وزیر فنلاند روز جمعه 28 اگوست از این کارخانه بازدید و با نمایندگان کارگری دیدار می‌کند. علاوه بر نخست وزیر، وزیر کار و وزیر توسعه و تجارت نیز او را همراهی خواهند کرد. نخست وزیر همچنین قرار است با نمایندگان شهر یمسا کایوپلا دیدار کند.

کارخانه بازیافت محصولات نساجی در فنلاند افتتاح می‌شود

این اولین کارخانه تولیدی با استفاده از ضایعات نساجی در مقیاس بزرگ در اسکاندیناوی است که در فوریه 2021 در شهر پایمیوی فنلاند راه اندازی می‌شود. این کارخانه قرار است سالانه 12،000 تن زباله نساجی را پردازش کند که تقریباً 10٪ زباله‌های نساجی فنلاند است.

نرخ بیکاری در فنلاند همچنان بالاست

اداره آمار فنلاند روز سه شنبه اعلام کرد که نرخ بیکاری در فنلاند در ماه جولای  حدود 7.7 درصد بوده است. این در حالیست که این رقم در جولای 2019 ، 6 درصد بود. تعداد بیکاران در ماه جولای 216،000 نفر بوده است که 47،000 نفر بیشتر از سال قبل است. سانّا مارین و حزب سوسیال دموکرات روز دوشنبه امکان کاهش ساعات کاری قانونی را بدون قطع حقوق و دستمزد مطرح کردند . مارین گفت که اقدامات برای افزایش اشتغال نباید باعث افزایش نابرابری در فنلاند شود. طبق برنامه فعلی، دولت برای ایجاد 30،000 شغل جدید در پاییز امسال برنامه دارد. وزیر کار فنلاند هم اعلام کرد خبرهای دریافت شده نشان می دهد که تصمیم شرکت هواپیمایی فین ایر برای کاهش حدود 1000 شغل، متوقف شده است.

نخست وزیر فنلاند خواستار کوتاه شدن ساعات کاری شد

نخست وزیر فنلاند سانّا مارین، روز دوشنبه خواستار کاهش روز کاری هشت ساعته فعلی شد و اظهار داشت که ساعات کوتاه کاری می‌تواند با افزایش بهره وری جبران شود. مارین که ایده شش ساعت کاری را  قبل از نخست وزیر شدنش هم مطرح کرده بود، حالا باید چهار حزب دیگر در ائتلاف خود را متقاعد کند تا در میان افزایش بیکاری ناشی از بحران کرونا، ساعات  کاری را کاهش دهند. نخست وزیر گفت: ما باید یک چشم انداز روشن و گام های مشخص ایجاد کنیم که چگونه فنلاند می‌تواند به سمت ساعات کار کمتر و کارمندان فنلاندی به سمت زندگی بهتر حرکت کنند. وی ادامه داد: ثروت حاصل از افزایش بهره وری نیروی کار نه تنها بین مالکان و سرمایه گذاران بلکه بین کارمندان عادی هم تقسیم می‌شود. مارین با تأکید بر برنامه‌های دولت برای سرمایه گذاری در آموزش و پرورش و به صفر رساندن کربن فنلاند تا سال 2035، خواستار سرمایه گذاری‌های سبز برای رونق اقتصادی این کشور شد.

توسعه دهندگان تونل تالین از طرح های جدید ساخت جزیره شناور رونمایی می‌کنند

اگرچه مجوز رسمی‌برای شروع پروژه تونل تالین هنوز اعطاء نشده است، توسعه دهندگان این پروژه در حال پیشبرد مشارکت برای ساخت یک جزیره جدید در سواحل استونی هستند. شرکت هایی که مجری پروژه احداث راه آهن سریع السیر در زیر دریای بالتیک جهت اتصال فرودگاه هلسینکی به فرودگاه تالین هستند، از آخرین برنامه‌های این پروژه رونمایی کرده اند. شرکت FinEst Bay Area  در این طرح قرار است با همکاری شرکت های ژاپنی و هلندی ساخت یک جزیره شناور در سواحل استونی را آغاز نمایند. این اولین جزیره از دو جزیره جدیدی است که برای اتصال تونل تالین پیش بینی شده است که البته هنوز مجور دولت های فنلاند و استونی را دریافت نکرده و در فنلاند در مورد محل ورودی آن اختلاف نظر است. توسعه دهندگان می‌گویند ساخت این جزایر شناور کار نسبتاً سریعی می‌باشد و با محیط زیست و تغییرات سطح دریا سازگار است. این جزیره برای تالین جذابیت منطقه را افزایش خواهد داد. جزیره مذکور با ابعاد 1.2 کیلومتر در 2.5 کیلومتر، بصورت دایره ای شکل، با سه موج شکن، جهت کاهش تأثیر امواج و یخ های زمستانی، است و دارای کاربردهای تجاری، مسکونی و تفریحی خواهد بود.

وعده کمک دولت فنلاند به شرکت هواپیمایی فین ایر

در شرایطی که 1000 شغل در شرکت هواپیمایی رسمی فنلاند در اثر کرونا در معرض تهدید جدی قرار دارد، دولت فنلاند وعده داد به این شرکت کمک کند. حدود 2800 نفر از کارمندان این شرکت مشمول شرکت در مذاکرات تصمیم گیری در مورد از دست دادن شغل قرار گرفته اند و تقریباً تمام کارمندان این شرکت در معرض اخراج موقت از کار قرار دارند. این شرکت هواپیمایی به دلیل کاهش سفرها، مجبور شده 90 درصد پروازهای خود را در بهار کاهش دهد. مسئولین شرکت می‌گویند نیازمند صرفه جویی در هزینه‌ها به میزان 100 میلیون یورو هستند. دولت فنلاند سهامدار بخش اعظم شرکت فین ایر است، وزیر کار و امور اقتصادی فنلاند می‌گوید از اداره کار و اقتصادی این وزارتخانه خواسته برای شناسایی فرصت های شغلی جدید و ارائه خدمات به کارمندان فین ایر که شغل خود را از دست می دهند، فورا اقدام کند و کلیه حمایت های لازم برای یافتن شغل جدید یا دوره‌های آموزشی جهت به روزرسانی مهارت ها به کارمندان فین ایر که از کار اخراج می‌شوند، ارائه خواهد شد.

اگرچه این شرکت هواپیمایی اولین گام ها را برای افزایش تدریجی پروازها از تابستان تا پاییز برداشت، اما شیوع موج جدید کرونا در بسیاری از کشورها و محدودیت های اعمال شده برای سفرها، اجرای این طرح را تاکنون ناممکن است. لازم به ذکر است، فین ایر دارای 6،700 کارمند است که حدود 2800  نفر از آنها مشمول شرکت در مذاکرات خاتمه همکاری قرار گرفته اند و تقریباً کلیه کارمند شرکت نیز در معرض اخراج موقت از کار قرار دارند.

مرکز خرید جدید اسپو پیشگام در انرژی پایدار

بزرگترین سیستم گرمایش و سرمایش زمین‌گرمایی در اروپا در مرکز خرید منطقه اسپو فنلاند تا سال ۲۰۲۲ راه اندازی خواهد شد. قرار است این سیستم، انرژی کافی مورد نیازها گرمایش و سرمایش این مرکز خرید را بدون تولید کربن تأمین نماید. همچنین این مرکز خرید دارای سیستم های حمل و نقل سبز و 3500 متر مربع فضای سبز (روف گاردن)  و صفحات خورشیدی برای تولید برق مورد نیاز آسانسورها، پله برقی و  روشنایی  خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما