معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۷۱

اخبار اقتصادی امارات متحده عربی( مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی امارات متحده عربی در مرداد ماه 1399 که در رسانه های این شیخ نشین منتشر گردیده به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

روند بازگشایی در بخش گردشگری

فرودگاه دبی با بازگشایی مرزهای امارات به روی گردشگران در 7 جولای، شاهد افزایش چشمگیر مسافران بود. یک ماه از زمان بازگشایی مرزها برای گردشگران گذشته است و هر روز بیش از ۲۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه وارد امارات می‌شوند. بیشتر مسافران و جهانگردان ساکنانی هستند که به داخل و خارج از کشور مسافرت می‌کنند. مقامات انتظار دارند که در ماه نوامبر تعداد گردشگران به اوج خود برسد.

تحولات در بخش کشاورزی

با کمک یک شرکت نوپا، بیابان‌های دبی به زمین‌های کشاورزی تبدیل می‌شوند. در ماه مارس، تیمی تحقیقاتی در دبی بذرهایی را در یک قطعه زمین کویری کاشتند. پنج ماه بعد، زمین خشک پر از ردیف هایی از برگ های سبز شد که توسط میوه‌ها و سبزیجات پر شده است. به نقل از زیست آنلاین، این شاهکار بعید، توسط نانو رس مایع امکان پذیر (Liquid Nanoclay) است، یک نوآوری جدید که توسط Desert Control، استارتاپ نروژی ابداع شده است. نانو رس مایع فقط با آب و خاک رس ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که بر روی خاک ماسه ای یا ماسه پاشیده می‌شود. این مخلوط باعث افزایش باروری خاکهای شنی با مواد مغذی ضعیف شده و می‌تواند مصرف آب را بیش از 50 درصد کاهش دهد. علاوه بر این، نانو رس مایع، می‌تواند زمین خشک را تنها در هفت ساعت به زمین زراعی تبدیل کند.

 دستورالعمل جدید مقیمین و گرشگران

بنابر اعلام مقامات، جریمه کسانی که بصورت غیرقانونی در امارات بوده و ویزای آنها قبل از اول مارس 2020 به پایان رسیده تا سه ماه بخشوده خواهد شد. این برنامه از 18 می‌شروع شده و قرار بود تا 18 آگوست ادامه داشته باشد که هم اکنون تا 17 نوامبر تمدید شده است. این بخشودگی شامل کسانی که ویزایشان پس از 1 مارس منقضی شده یا مقیم هایی که کارشان را پس از 1 مارس از دست داده و اقامت آنها باطل شده نمی‌شود. مقیمین و گردشگرانی که از قبل از 1مارس بصورت غیر قانونی در کشور بوده‌اند می‌توانند در این دوره بدون پرداخت جریمه خارج بشوند. این افراد تنها به پاسپورت معتبر و بلیط پرواز برای خروج نیاز خواهند داشت. برخلاف بخشودگی‌های قبلی که نیازمند پیش ثبت نام در مراکز مخصوص بود، این بار افرادی که می‌خواهند از این دوره بخشودگی استفاده کنند می‌تواند مستقیما به فرودگاه بروند. اما باید 48 ساعت قبل از پرواز به بخش مهاجرت فرودگاه بین المللی دبی مراجعه کنند. افرادی که از فرودگاه‌های ابوظبی، شارجه و یا راس الخیمه پرواز دارند باید 6 ساعت قبل از زمان پرواز به فرودگاه مراجعه کنند. مسئولین پیش از این گفته بودند افرادی که بدنبال استفاده از این بخشودگی هستند باید با تمامی اعضای خانواده و همزمان از کشور خارج شوند. افراد معلول و کودکان زیر 15 سال نیازی به طی کردن پروسه بخشودگی در فرودگاه ندارند.

 نمایشگاه دیجیتال امارات و چین

نخستین نمایشگاه تجارت و اقتصاد بین چین و امارات به دنبال دستیابی دیجیتال با بیش از 3000 غرفه بود که آخرین محصولات خود را بطور واقعی از طریق فناوری سه بعدی برجسته کرد. امارات مهمترین شریک تجاری چین در جهان عرب است و 28 درصد از کل تجارت غیر نفتی بین چین و کشورهای عربی را تأمین می‌کند. امارات در حال حاضر میزبان بیش از 4000 شرکت چینی از جمله شرکت هایی است که در مناطق آزاد مستقر هستند. چین بیش از 30 درصد به اقتصاد جهانی کمک کرده است. اقتصاد دیجیتال جهانی در حال حاضر قوی تر می‌شود زیرا بسیاری از فعالیت ها در طول بحران کرونا به اینترنت منتقل شده است. جریان داده‌ها و ارائه خدمات دیجیتال، به ویژه در مرزها نقش مهمی در پاسخ به این بیماری همه گیر داشته است. بین سال های 2018 و 2019، تجارت دوجانبه چین و امارات 16درصد رشد کرد و از 184 میلیارد درهم فراتر رفت. تلاش های مداوم امارات برای متنوع سازی اقتصاد این کشور عامل مهمی در این روابط تجاری است. در سال 2019 صادرات غیرنفتی امارات به چین از 5.1 میلیارد درهم به 8.4 میلیارد درهم افزایش یافت.

اطلاعیه هواپیمایی ماهان

طبق آخرین بخشنامه صادره از اداره گذرنامه و اقامت دبی فقط دارندگان ویزای اقامت دبی با به همراه داشتن مجوز ورود (GDRFA) و تست PCR منفی از مسیر تهران به دبی قابل پذیرش می‌باشند. دارندگان ویزای اقامت دیگر امارت ها تا اطلاع ثانوی از تهیه بلیط خودداری  نمایند.

 نمایشگاه اکسپو در دبی

نمایشگاه اکسپو 2020 دبی یک صندوق امدادرسانی فوری به ارزش 3.7 میلیون درهم  برای کمک کنندگان در برنامه Expo Live که به دلیل بیماری کرونا با مشکلات مالی روبرو هستند، راه اندازی کرد. در این نمایشگاه امارات آماده است تا در اکتبر 2021، جهان را در یک مکان جمع کند که با هدف همکاری و دستیابی به راه حل های چالش های پیش روی بشریت می‌باشد. صندوق امداد فوری؛ حمایت خود را از شرکت هایی که مشکل مالی دارند آغاز کرده است تا در رسیدن به اهداف مهم خود متمرکز شوند. صندوق امداد فوری "Invest Ed" را شامل می‌شود که یک شرکت فیلیپینی در زمینه فناوری مالی است و وام و آموزش مالی را برای دانشجویان کم درآمد فراهم می‌کند و به آنها امکان می دهد تحصیلات دانشگاهی خود را کامل کنند. این شرکت خدمات آموزشی خود را شدت بخشیده است تا به آنها در یافتن فرصتهای شغلی جدید کمک کند. از زمان شروع همه گیری، به لطف کمک های مالی اضافی از Expo Live ، تیم سرمایه گذاری محصولات مالی جدیدی را ایجاد کرده تا دانش آموزان بتوانند آموزش خود را از راه دور انجام دهند. همچنین یک پروژه "اکنون پول"در امارات وجود دارد که هدف آن پشتیبانی از کارمندان و توسعه عملیات تجاری است. این پروژه ای است که اولین فناوری مالی را در منطقه خلیج فارس با حواله‌های کم هزینه برای کارگران مهاجر با استفاده از فناوری بانکی فراهم می‌کند. این ابتکارات برای اعلام تعهد امارات و نمایشگاه Expo 2020 به عنوان اولین نمایشگاه در سرزمین عرب می‌باشد.

روند بازگشایی مدارس

 یک نظرسنجی جدید نشان داده بیش از ۶۰ درصد والدین در امارات تمایل دارند با بازشدن مدارس در سال تحصیلی جدید فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. در این نظرسنجی ۵۰۰ نفر از والدین نظرات خود را اعلام کردند. ۴۳ درصد رای به مدل ترکیبی داده اند. یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۴۳ درصد والدین به برنامه دوگانه یادگیری در مدارس رای دادند. از هر ۴ والدین یکی از آنها درخواست آموزش ۱۰۰درصد آنلاین دارد. حدود ۲۵ درصد والدین از مدافعان آموزش ۱۰۰درصد آنلاین می‌باشند.

 روابط تجاری امارات با ایران

مبادلات دوکشور، 4.5 میلیارد دلار صادرات ایران و 8.9 میلیارد دلار واردات از امارات بوده به عبارت دیگر حجم تجارت بین دو کشور 13.4 میلیارد دلار است. در 4 ماهه ابتدای سال، امارات تنها کشوری بود که در این مدت با توجه به تمام مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی، صادرات ایران به آن افزایش یافت. در چهار ماه اول امسال 16 درصد افزایش صادرات به امارات می‌باشد. صادرات محصولات کشاورزی ایران به امارات بسیار حائز اهمیت است. طی 40 سال گذشته با فراز و فرود روابط سیاسی، تجار دو کشور، روابط اقتصادی خود را حفظ کرده‌اند. تا سال گذشته مواد پتروشیمی، موادمعدنی، محصولات صنعتی و ماشین آلات صنعتی و محصولات کشاورزی عمده کالاهای صادراتی ایران به امارات بوده است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما