معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۵:۲۴

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 سرمایه گذاری در انرژی پاک امارات از 45 میلیارد درهم فراتر رفته است

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی و زیرساخت امارات اعلام کرد کشورش پیشرفت قابل توجهی در افزایش سهم تولید انرژی پاک در کل انرژی داشته و در محدوده هدف گذاری 32 درصد تا سال 2030 به 27.83 درصد در سال 2023 رسیده است. وی افزود: بعنوان بخشی از استراتژی انرژی امارات مبنی بر سه برابر کردن ظرفیت نصب شده تا سال 2030 و در راستای تعهد کشور برای دستیابی به اهداف انتقال انرژی طبق اعلام در اجلاس COP28 از سال 2019 تا 2022 میلادی موفق شده ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود را دو برابر کند.  امارات در سال 2023، به رشد قابل توجه 70 درصدی در ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر دست یافت که به 6.1 گیگاوات رسید و در شاخص های رقابتی انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت داشته است؛ از جمله بر اساس آخرین گزارش بررسی آماری انرژی جهان که توسط موسسه انرژی تهیه شده است شاخص سرانه مصرف انرژی از منابع انرژی تجدیدپذیر دستیابی به جهش کوانتومی از رتبه ششم به رتبه دوم در جهانالمزروعی در مورد تعهد امارات متحده عربی به تقویت سرمایه گذاری در انرژی‌های پاک و تجدید پذیر خاطرنشان کرد: ارزش کل پروژه‌های تکمیل شده انرژی‌های نو و تجدیدپذیر ما بیش از 45 میلیارد درهم برآورد شده است. این رقم حتی شامل ارزش آخرین پروژه‌هایی که اکنون در حال اجرا هستند نیز نمی‌شود. او در مورد پیشرفت استراتژی انرژی امارات متحده عربی تا سال 2050 توضیح داد و چندین پروژه کلیدی انرژی تجدیدپذیر و پاک را که در حال حاضر در دست اجراست را به شرح زیر بر شمرد: فاز ششم 1.8 گیگاواتی پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم، فاز دوم خلاقانه پروژه انرژی زباله به انرژی دبی،  دو پروژه بزرگ فتوولتائیک: 1.5 گیگاوات الاجبان و 1.5 گیگاوات الخزنه و نیروگاه برق آبی در هاتا، شارجه.

https://www.wam.ae-

میزبانی امارات از «مناظره آفریقا» برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری در 31 اکتبر 2024

وزارت اقتصاد امارات با همکاری Invest Africa، یک شبکه تجاری که تجارت و سرمایه گذاری در این آفریقا را ترویج می‌کند، میزبان آخرین رویداد "مناظره آفریقا" خواهد بود. این رویداد در 31 اکتبر 2024 در دبی برگزار می‌شود و بستر مناسبی برای کشف و بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی در حال ظهور در امتداد کریدور تجاری و سرمایه‌گذاری امارات و خلیج‌فارس-آفریقا فراهم می‌کند. مناظره آفریقا - امارات شرکت های جهانی، نهادهای سرمایه گذاری خصوصی و دولتی، رهبران فکری و سیاست گذاران را در مجموعه ای از بحث ها در مورد تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری فیمابین در سال 2024 و پس از آن گرد هم می آورد. امارات در چارچوب روابط رو به رشد اقتصادی و تجاری خود با کشورهای آفریقایی میزبان این رویداد است. این کشور در حال حاضر بزرگترین سرمایه گذار شورای همکاری خلیج فارس در آفریقا بشمار می رود. پیش از این لندن ده بار میزبان این رویداد بوده است. جمعه الکیت، دستیار معاون وزیر امور تجارت بین‌الملل در وزارت اقتصاد، گفت: «امارات مدت‌هاست اهمیت استراتژیک آفریقا را به عنوان شریک تجاری و سرمایه‌گذاری کلیدی تشخیص داده است. با همکاری Invest Africa، هدف ما تعمیق تعامل با بازارهای آفریقا و کشف راه‌های جدید برای همکاری اقتصادی است. «مناظره آفریقا» قبلاً خود را به عنوان یک پلتفرم برتر برای ترویج ابتکارات و سرمایه گذاری در آینده آفریقا تثبیت کرده است. ما مشتاقانه منتظر استقبال بیش از 300 نفر از رهبران صنعت تایید شده برای پیشبرد مشارکت امارات و آفریقا و ایجاد رشد متقابل هستیم. Chantelé Carrington، مدیر اجرایی سرمایه گذاری آفریقا، هم گفت: همکاری با وزارت اقتصاد امارات متحده عربی نشان دهنده تعهد ما به تسهیل ارتباطات تجاری موثر و ترویج تجارت و سرمایه گذاری متقابل بین امارات و آفریقا است. مناظره آفریقا - امارات فرصت های سرمایه گذاری را برجسته کرده و به عنوان یک پلت فرم موثر برای گفتگو و همکاری بین دو طرف عمل خواهد کرد، به خصوص که امارات متحده عربی چهارمین سرمایه گذار بزرگ جهانی در آفریقا است. مناظره آفریقا - امارات متحده عربی مجموعه‌ای از میزگردها را در مورد افزایش فرصت‌های همکاری در بسیاری از بخش‌های اقتصادی، از جمله خدمات مالی، لجستیک، بهبود زنجیره تامین، انرژی، زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول دیجیتال و تشویق سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برگزار خواهد کرد.

https://www.wam.ae-

افزایش 800 میلیارد درهمی دارایی‌های نقدی بانکی امارات تا پایان سه ماهه دوم 2024

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی امارات متحده عربی (CBUAE) دارایی‌های نقدی بخش بانکی امارات تا پایان سه ماهه دوم سال 2024 از 800 میلیارد درهم فراتر رفت. ارزش دارایی‌های نقدی در پایان سه ماهه دوم سالجاری میلادی 801.52 میلیارد درهم ثبت شد که در مقایسه با 666.6 میلیارد درهم در پایان سه ماهه دوم سال قبل 20.2 درصد یا 135 میلیارد درهم افزایش داشت. بر اساس این گزارش، ارزش دارایی‌های نقدی در بخش بانکی امارات متحده عربی در مقایسه با 786.6 میلیارد درهم در پایان سه ماهه اول سالجاری، 2 درصد یا 14.9 میلیارد درهم افزایش یافته است. این بانک در گزارش خود اعلام کرد که ارزش دارایی‌های نقدی در بخش بانکی 18.9 درصد از کل دارایی‌های بخش بانکی به مبلغ 4.244 میلیارد درهم در پایان سه ماهه دوم 2024 را تشکیل می دهد که از 18.8 درصد در پایان سه ماهه اول 2024 افزایش یافته است.

https://www.wam.ae-16

میزبانی بیست و یکمین نمایشگاه چوب در دبی

دبی در حال آماده شدن برای میزبانی بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی چوب (Dubai WoodShow) با تمرکز بر صنایع چوب، مبلمان و ماشین آلات نجاری در منطقه MENA (خاور میانه و شمال آفریقا) است که طی آن بیش از 600 غرفه دار از 50 کشور از سراسر جهان را گرد هم می آورد. این رویداد که از 14 تا 16 آوریل سال 2025 در مرکز تجارت جهانی دبی برنامه ریزی شده است، متخصصان صنعت، تولید کنندگان، تامین کنندگان و متخصصان ماشین آلات و ابزار چوب را گرد هم می آورد تا آخرین محصولات، خدمات و فناوری‌های این صنعت را به نمایش بگذارند. همچنین یک پلت فرم هیجان انگیز برای نمایش طیف گسترده ای از ماشین آلات و ابزار چوب و چوب بری و جذب سرمایه گذاران و بازرگانان بین المللی به منطقه خواهد بود که به تنوع اقتصادی و پیشرفت صنعتی کمک می‌کند.   این نمایشگاه سالانه بیش از 15000 بازدید کننده از بیش از 130 کشور جهان را به خود جذب می‌کند و آن را به مقصد برتر صادرکنندگان چوب و بازیگران کلیدی این بخش از سراسر جهان تبدیل کرده و سکویی برای صدها غرفه دار تامین کننده مصالح ساختمانی، توزیع کنندگان و فروشندگان، تولیدکنندگان مبلمان و ماشین آلات، معماران، طراحان داخلی، پیمانکاران و توسعه دهندگان برای جمع شدن زیر یک سقف و دیدار با مقامات محلی و بین المللی بشمار می رود.

https://www.wam.ae-16

هواپیمایی امارات و موزه آینده میزبان رویداد اولین هفته آینده هوانوردی

قرار است هواپیمایی امارات و موزه آینده رویداد اولین هفته آینده هوانوردی را از 15 تا 17 اکتبر 2024 در دبی میزبانی کنند. بهمین مناسبت وزرای امارات، مقامات ارشد دولتی دیگر کشورها، رهبران صنعت هوانوردی و هوافضا، حمل و نقل هوایی، تعمیر و نگهداری، تعمیرات اساسی و تعمیرات (MRO) و اکوسیستم لجستیک، برای افتتاحیه این رویداد در دبی گرد هم خواهند آمد. این رویداد بستری را برای بینش‌های بی‌نظیر و فرصت‌های بحث در مورد سفر مسافر و تقاضای ترافیک آینده، حمل و نقل هوایی و تدارکات، و همچنین آخرین پیشرفت‌ها در زمینه AI و XR  فراهم می‌کند. شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس و مدیر اجرایی، خطوط هوایی و گروه امارات در این باره گفت: دبی زمینه را برای رهبران و تصمیم گیرندگان جهانی در زمینه هوانوردی و هوافضا فراهم می‌کند تا برای بحث‌های کلیدی و همکاری‌های قدرتمند گرد هم آیند. در رویداد هفته آینده هوانوردی به بازتعریف آینده این صنعت کمک کنید. تعهد راهبردی دبی به استفاده از فناوری و نوآوری و استقبال از انقلاب دیجیتال، زمینه مناسبی برای پیشروی رویکردهای جدید و جابجایی مرزهای عملیات کارآمدتر و پایدارتر و تغییر شکل سفر و تجربه مسافران با پیشرفت صنعت است. هفته آینده هوانوردی شامل یادداشت های کلیدی، پانل ها و کارگاه‌های آموزشی در طول سه روز خواهد بود. روز اول شامل یک برنامه فشرده به رهبری سخنرانان و کارشناسان صنعت است که به تقاضای سفرهای هوایی و زیرساخت‌های فرودگاهی و چگونگی ارائه فرودگاه‌ها، خطوط هوایی، سازندگان هوافضا و سایر ذینفعان می‌توانند با استفاده از فناوری، تجربه مسافرتی پیشرفته‌تری ارائه دهند. روز دوم به تحولات حمل و نقل هوایی و لجستیک اختصاص خواهد یافت، در حالی که نیمه دوم روز با تمرکز بر توسعه MRO در منطقه خواهد بود. سومین و آخرین روز، پتانسیل شکستن مرز راه‌حل‌های Web3، AI و XR را بررسی می‌کند تا کارایی جریان کار و ارائه خدمات را افزایش دهد. نشست‌ها همچنین به استراتژی‌های مورد نیاز برای بازنگری در فرآیندهای موجود از طریق هوش مصنوعی و همکاری لازم برای ارتقای مهارت نیروی کار هوانوردی برای استفاده از این فناوری‌ها می‌پردازند. علاوه بر مسیر اصلی برنامه، هفته آینده هوانوردی دارای یک پلت فرم نمایشگاهی غنی است که آخرین فناوری‌های هوانوردی را به نمایش می‌گذارد. بازدیدکنندگان می‌توانند در مورد محصولات و مفاهیم جدید بیاموزند و با نمایندگان صنعت ارتباط برقرار کنند. مجموعه‌ای از کارگاه‌های تعاملی توسط امارات و موزه آینده، با پشتیبانی تیم‌های امارات CX، dnata، امارات SkyCargo، Flight Operations، Emirates و تیم‌های محیط زیست dnata، بوئینگ و شورای جوانان گروه امارات برگزار می‌شود.

https://www.emirates.com-

بیست و ششمین نمایشگاه آب، انرژی، فناوری و محیط زیست (WETEX) 

بیست و ششمین نمایشگاه آب، انرژی، فناوری و محیط زیست (WETEX) که قرار است از 1 تا 3 اکتبر 2024 در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار شود شاهد مشارکت قابل توجه شرکت های متخصص در تحول دیجیتال، امنیت سایبری و امنیت شبکه‌ها و سیستم های اطلاعاتی خواهد بود. این رویداد با حضور  شرکت‌های بزرگ محلی و بین‌المللی متخصص در انرژی، پایداری، آب، ساختمان‌های سبز، شبکه هوشمند، وسایل نقلیه الکتریکی و غیره برگزار می‌شود. اداره آب و برق دبی ( DEWA )نمایشگاه سالانه آب، انرژی، فناوری و محیط زیست (WETEX) را برگزار می‌کند که بزرگترین در نوع خود در منطقه و یکی از مهم ترین رویدادهای جهانی در آب، انرژی، پایداری، فناوری‌های سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر، ساختمان‌های سبز، وسایل نقلیه الکتریکی و سایر بخش های کلیدی است. WETEX به شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان فرصتی بی‌نظیر برای کشف راه‌حل‌ها و فناوری‌های نوآورانه‌ای که برای تسریع اقدامات آب و هوایی طراحی شده‌اند، ارائه می‌دهد. شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای محلی و منطقه‌ای را با برقراری ارتباط با هزاران غرفه‌دار، مقامات و تصمیم‌گیرندگان کشف کنند. پس از گذشت بیش از ربع قرن از راه‌اندازی، WETEX به یک پلتفرم ایده‌آل برای نمایش آخرین فناوری‌ها در روندها و حوزه‌های جهانی تبدیل شده که به شکل‌دهی آینده‌ای پایدارتر، مرفه‌تر و ایمن‌تر کمک می‌کند. WETEX از موقعیت پیشرو امارات در امنیت سایبری پشتیبانی می‌کند. امارات در فهرست جهانی امنیت سایبری (GCI) 2021 که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل (ITU) صادر شده است، رتبه پنجم را کسب کرد. در راستای استراتژی امنیت سایبری و فناوری در دبی و در سطح جهانی، این رویداد به نیاز جوامع برای تمام جنبه‌های شیوه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) می‌پردازد. همچنین عرضه نوآوری در فضای سایبری، تبادل تخصص مربوط به ارائه حفاظت یکپارچه و فعال در برابر خطرات امنیت سایبری را تسهیل می‌کند و از تلاش ها برای ایمن سازی زیرساخت های دیجیتال حمایت می‌کند. WETEX 2024 دارای جدیدترین فناوری‌ها، سیستم‌ها و برنامه‌های مرتبط با حکمرانی هوش مصنوعی (AI)، پیش‌بینی خطر سایبری، روش‌ها و تکنیک‌های نفوذ سایبری و آزمایش سیستم‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی برای آسیب‌پذیری‌ها و شکاف‌های امنیتی قبل از سوء استفاده توسط هکرها خواهد بود. همچنین بهترین شیوه‌ها را برای ایمن‌سازی اطلاعات و سیستم‌های شبکه، افزایش قابلیت‌های پاسخگویی به حوادث شبانه‌روز و حفاظت از داده‌های شخصی با ادغام راه‌حل‌های امنیتی در طراحی شهرهای هوشمند به نمایش می‌گذارد.

https://www.wateronline.com-15

تقویت همکاری مالی پایدار دبی و هنگ کنگ

اداره مالی هنگ کنگ (HKMA) و اداره خدمات مالی دبی (DFSA) کنفرانس مشترک مالی تغییرات آب و هوایی را برگزار کردند. بیش از 240 شرکت کننده از موسسات مالی، انجمن‌های صنعتی و سازمان‌های بین المللی از منطقه اداری ویژه هنگ کنگ (HKSAR) و دبی در این رویداد شرکت کردند. این رویداد تحت عنوان "ساختن یک آسیا و خاورمیانه خالص صفر " فرصت‌هایی را برای همکاری نزدیک‌تر بین HKSAR و دبی بررسی کرد و چشم‌انداز انتقال به انتشار خالص صفر درصد کربن در هر بازار و همچنین تشویق سرمایه‌گذاری را فراهم کرد. HKMA و DFSA همچنین یک یادداشت تفاهم (MoU) برای تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک خود در زمینه تامین مالی پایدار امضا کردند. Eddie Yue مدیر اجرایی HKMA  در این باره گفت: تغییرات آب و هوایی یک چالش جهانی است که نیاز به یک پاسخ مشترک دارد. هنگ کنگ و دبی به عنوان قطب های مالی پایدار در آسیا و خاورمیانه، می‌توانند و باید با هم کارهای بیشتری انجام دهند. یان جانستون، مدیر اجرایی DFSA گفت: امضای تفاهم نامه با HKMA نشان دهنده گامی اساسی در تقویت همکاری بین دو طرف در امور مالی اقلیم ها بشمار می رود.

www.china.org-

راه اندازی اولین پایگاه صدور مجوز تجارت جهانی با استفاده از هوش مصنوعی در شارجه

شارجه اولین پایگاه صدور مجوز تجارت جهانی را که به طور کامل از طریق هوش مصنوعی (AI) انجام می‌شود را راه اندازی کرده است؛ گامی‌پیشگامانه که کارآفرینان و سرمایه گذاران را قادر می سازد کل فرآیند صدور مجوز را در کمتر از پنج دقیقه تکمیل کنند. سرویس جدید ابتدا از طریق مرکز خدمات سرمایه‌گذار شارجه (سعید) و منطقه آزاد SPC در دسترس خواهد بود و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را قادر می‌سازد در کمتر از پنج دقیقه مجوز تجارت خود را دریافت کنند. پوشش سایر مناطق آزاد در سراسر شارجه در مراحل بعدی قرار دارد. با این شیوه سرمایه گذاری، شارجه به عنوان اولین آژانس ترویج سرمایه گذاری در جهان است که از فناوری هوش مصنوعی برای صدور مجوزهای تجاری استفاده می‌کند و تعهد خود را برای تقویت همکاری و سرمایه گذاری بین بازارهای منطقه ای و جهانی تقویت می‌کند. سیستم مجوز جدید مبتنی بر هوش مصنوعی شارجه قرار است انعطاف پذیری و کارایی محیط کسب و کار را در بخش ها افزایش داده و نه تنها ایجاد مشاغل جدید را تسریع می‌کند، بلکه موقعیت شارجه را به عنوان یک مقصد کلیدی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و نوآوری تقویت می‌کند. شارجه رتبه پنجم جهانی را در رشد پروژه FDI و چهارمین در منطقه خلیج فارس برای اکوسیستم‌های استارت‌آپی را دارد که آن را به عنوان پیشرو در ادغام فناوری در بخش‌های اصلی مانند کشاورزی، مراقبت‌های بهداشتی و لجستیک معرفی می‌کند. اقدام فوق بخشی از چشم‌انداز وسیع‌تر شارجه برای توسعه اقتصادی متنوع‌تر و ایجاد فضای کسب‌وکار مساعد برای رشد پایدار است و از اهداف توسعه بلندمدت آن حمایت می‌کند.

https://www.wam.ae-

برگزاری نمایشگاه ارز خارجی دبی- 2024

قرار است  نمایشگاه ارز خارجی دبی با حضور  20000 بازدیدکننده و بیش از 200 غرفه‌دار از سراسر جهان در تاریخ 7 و 8 اکتبر سال 2014 در دبی برگزار شود. در این رویداد مهم  رهبران صنایع برتر و سخنرانان مشهور مدعو تجربیات خود را در خصوص نحوه تعامل و الهام بخشی به ماهیت این رشته مشارکت خواهند داشت. فارکس اکسپو دبی 2024 توسط برخی از تاثیرگذارترین نام ها در صنعت تجارت حمایت می‌شود. این حامیان نه تنها رهبران صنعتی، بلکه پیشگامانی هستند که نوآوری و استانداردهای جدیدی را در تجارت آنلاین تنظیم می‌کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند مشتاقانه منتظر کشف آخرین فناوری‌های معاملاتی، پلتفرم‌ها و خدمات این قبیل شرکت‌ها باشند. نمایشگاه امسال دارای فهرست فوق‌العاده‌ای از سخنرانان مهمان است که هر کدام بینش و تخصص منحصر به فردی را از سیستم و طیف مالی ارائه می‌دهند. شرکت کنندگان این فرصت را خواهند داشت که از طریق سخنرانی‌های کلیدی و بحث های میزگردی بهترین‌ها را فرا گیرند. از جمله سخنرانان برجسته می‌توان به: خاویر هرتفلدر، مدیر ارشد اجرایی، FXStreet،  دامیان هیچن، مدیر اجرایی بانک ساکسو MENA، Rauan Khassan، معاون رئیس بخش رشد بین المللی، TradingView، · نعیم اسلم، ستون نویس بازار سرمایه ، جرالد پرز، مدیر اجرایی، Interactive Brokers (U.K.) Limited، ویکتوریا اس، مدیر اجرایی PSP Angels Ltd و  Evdokia Pitsillidou، مدیر ریسک و انطباق، صندوق Salvus.

https://www.fxempire.com-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما