معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۵:۵۹

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پشتیبانی WETEX 2024 از تفاهم نامه امارات در هدایت اقدامات اقلیمی

نمایشگاه بین المللی آب، انرژی، فناوری و محیط زیست (WETEX) 2024 دبی از تعهد اجلاس سال گذشته سران تغییرات اقلیمی موسوم به  COP28 برای سه برابر کردن ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر جهانی و تفاهم نامه تاریخی امارات برای دو برابر کردن بهره وری انرژی در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. WETEX راه‌حل‌های نوآورانه را از هزاران شرکت محلی و بین‌المللی متخصص در پایداری و انرژی پاک جمع‌آوری و در عین حال تأمین مالی آب و هوا و سرمایه‌گذاری در سیستم‌های انرژی پاک را ترویج می‌کند. این نمایشگاه بر پیشرفت های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم و فناوری‌های مخرب، با تمرکز بر امنیت انرژی، پایداری و کاهش انتشار کربن تاکید می‌کند. WETEX همچنین اجماع حاصل شده اجلاس سران COP28 که از 30 نوامبر تا 13 دسامبر 2023 در اکسپو سیتی دبی حاصل شد، را مورد تاکید قرار داد. اداره برق و آب دبی (DEWA) بیست و ششمین دوره WETEX را از 1 تا 3 اکتبر 2024 در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار کرد. در بیانیه ای که توسط برگزارکنندگان منتشر شد، دکتر سلطان بن احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته، رئیس COP28 و رئیس گروه مصدر، اظهار داشت: «سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی تا سال 2030 – یکی از نتایج کلیدی این رویداد تاریخی است. اجماع سال گذشته COP28 به چارچوبی تعیین‌کننده برای تغییرات جهانی آب و هوا و توسعه پایدار تبدیل شده و WETEX بار دیگر امارات را در خط مقدم اقدامات اقلیمی مثبت قرار خواهد داد. COP28 همچنین موقعیت خطیر آب را در دستور کار اقلیم مطرح کرد و توجه بی سابقه ای به خطرات و فرصت های آب، از کشاورزی گرفته تا پیشگیری از بلایای طبیعی داشت، WETEX از استراتژی انرژی 2050 امارات حمایت کرده و نقش کلیدی در اقدامات چندجانبه برای دستیابی به اهداف جهانی آب و هوا ایفا می‌کند.

https://www.wam.ae-

شرکت منطقه آزاد بین المللی فرودگاه شارجه در اولین دوره نمایشگاه و کنفرانس جهانی زیرساخت حمل و نقل ریلی

شرکت منطقه آزاد بین المللی فرودگاه شارجه (SAIF Zone) قرار است در اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی زیرساخت حمل و نقل ریلی (GRTIEC)، که از 8 تا 10 اکتبر در مرکز نمایشگاهی  ADNEC برگزار می‌شود، شرکت کند.این رویداد با موضوع «تنظیم زیرساخت‌های حمل‌ونقل و اتصال جهانی در حرکت» با بیش از 150 سخنران و بیش از 100 غرفه‌دار به میزبانی اتحاد ریل و با همکاری وزارت نیرو و زیرساخت، ADNEC و رویدادهای DMG، برگزار می‌شود. نزدیکی این منطقه به فرودگاه بین‌المللی شارجه و بنادر دریایی موقعیت آن را به عنوان یک مرکز کلیدی برای تجارت جهانی تقویت می‌کند. این نمایشگاه بستری مناسب برای شبکه سازی و تبادل بینش در حمل و نقل و زیرساخت فراهم می‌کند. در طول این رویداد، SAIF Zone راه‌حل‌های لجستیکی خود را با پشتیبانی از زیرساخت‌های پیشرفته و خدمات دیجیتال، تسهیل جابجایی کارآمد محموله و حمایت از رشد در بازارهای رقابتی عرضه خواهد کرد. سعود سلیم المزروعی، مدیر کل منطقه سیف، گفت شرکت در GRTIEC کمک قابل توجهی به دستیابی به چشم انداز امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به یک قطب جهانی برای تجارت خواهد کرد و در عین حال نقش منطقه سیف در جذب سرمایه گذاری و تقویت رشد اقتصادی را به نمایش می‌گذارد. منطقه آزاد مزیت های رقابتی مختلفی از جمله تسهیلات گمرکی، خدمات 24 ساعته، مجوزهای صادر شده در مدت یک ساعت و اسکان کارگران در محل را ارائه  و یک محیط تجاری جامع و کارآمد را فراهم می‌کند.

https://www.wam.ae-

راه اندازی کارگاه مواد معدنی و فلزات آفریقا در دبی

گروه راهبردی مواد معدنی آفریقا موسوم به AMSG  طرح راه اندازی بورس مواد معدنی آفریقا در خلال برگزاری کنفرانس فلزات گرانبها در دبی مورخ  18 نوامبر 2024 را اعلام کرد. هدف از این ابتکار عمل ایجاد اکوسیستم منابع معدنی متعهد آفریقا که از انطباق با دستورالعمل‌های تامین منابع مسئول و تعهد به پایداری با ایجاد استانداردها و ساختارها و ایجاد ظرفیت مقامات ملی اطمینان حاصل می‌کند، انجام می‌شود. ذینفعان در بخش مواد معدنی از زنجیره تامین فلزات گرانبها شروع می‌کنند. این طرح ابتکاری تمرکز زیادی روی معدنچیان صنایع دستی و کوچک خواهد داشت تا از شمول بازار میلیون‌ها معدنچی و توسعه اقتصادی کشورهای تولیدکننده آفریقایی اطمینان حاصل شود. کارگاه معدنی آفریقا در کنفرانس فلزات گرانبها دبی 2024 تحت ابتکار AMSG با همکاری DMCC، OECD، شورای جهانی طلا و بنیاد Oheneba Poku سازماندهی شده و به نفع مقامات ملی، واحدهای اطلاعات مالی، بانک های مرکزی، بانک های تجاری و لجستیک خواهد بود. شرکت‌کنندگان مورد انتظار شامل مقامات ملی به رهبری وزرای مواد معدنی، بانک‌های مرکزی با برنامه‌های خرید داخلی، بانک‌های تجاری، شرکت‌های معدنی، بیمه‌گران، ارائه‌دهندگان لجستیک، پالایش‌کنندگان، تامین‌کنندگان زنجیره تامین فلزات گرانبها، تجمیع‌کنندگان، بازرگانان، معدن‌کاران صنایع دستی و کوچک و سایر ذینفعان درگیر هستند. گروه راهبردی مواد معدنی آفریقا یک نهاد بین دولتی است که برای تسهیل همکاری‌های بین المللی در بخش مواد معدنی بین کشورهای عضو آفریقایی و همکاری نزدیک با شرکای استراتژیک برای بهره برداری از پتانسیل ذخایر عظیم معدنی آفریقا در جهت منافع متقابل ایجاد شده است. 16 کشور عضو بنیانگذار AMSG شامل بوتسوانا، بوروندی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه بیسائو، لیبریا، مالاوی، نیجریه، سیرالئون، سومالی، آفریقای جنوبی، سودان جنوبی، تانزانیا، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه هستند.

https://www.accesswire.com-

آغاز به کار چهارمین اجلاس جهانی تجارت و زنجیره تامین در دبی

چهارمین دوره اجلاس جهانی تجارت و زنجیره تامین که توسط اکونومیست ایمپکت با همکاری آکادمی اقتصاد جدید سازماندهی شده است در دبی آغاز  به کار کرد. در این اجلاس بیش از 500 رهبر، سیاست گذار و متخصص جهانی گرد هم آمده تا انعطاف پذیری عملیات تجارت جهانی، پیوند حیاتی بین پایداری و زنجیره تامین، تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی و چالش های شیوه‌های پایدار در میان افزایش هزینه‌ها را بررسی و راهکار ارائه دهند. علاوه بر این موضوعاتی مانند افزایش کارایی زنجیره تامین، ادغام نوآوری دیجیتال برای بهبود پایداری، اتخاذ فناوری‌های پیشرفته برای تقویت انعطاف پذیری زنجیره تامین مورد بحث قرار گرفت. دکتر ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر تجارت خارجی امارات در جلسه افتتاحیه هدف امارات در حمایت از یک سیستم تجاری چندجانبه را مطرح و در مورد تاثیر مثبت موافقتنامه‌های مشارکت اقتصادی جامع امارات بر صادرات غیرنفتی و اقتصاد کلی تاکید نموده و افزود این اجلاس زمینه تقویت ارتباطات بین بازیگران تجارت جهانی، پذیرش اتحادهای جدید و انطباق با تقاضاهای انرژی و پایداری را فراهم خواهد کرد. در خلال جلسات این رویداد نقش تحول آفرین هوش مصنوعی مولد در تدارکات، ساده سازی امور مالی زنجیره تامین، ایجاد انعطاف پذیری در برابر نوسانات آب و هوا، مدیریت زنجیره تامین آینده، تاثیر مقررات تجارت دیجیتال و بومی سازی داده‌ها در تجارت دیجیتال را نقش قراردادهای تجارت آزاد در تقویت رشد در کشورهای در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفت. در روز دوم به موضوعاتی مانند تامین مالی تجارت پایدار، استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک برای تقویت شبکه‌های تحویل، ارتقاء مهارت متخصصان زنجیره تامین در عصر هوش مصنوعی، استراتژی‌های تجارت دیجیتال در آفریقا و تاثیر رشد اقتصادی هند بر تجارت جهانی پرداخته شد.

https://www.wam.ae-

راه اندازی استراتژی پرداخت غیر نقدی توسط دیجیتال دبی

دیجیتال دبی "استراتژی غیر نقد دبی" را برای تقویت راه حل های پرداخت دیجیتال امن در سراسر بخش های دولتی و خصوصی راه اندازی کرد. این ابتکار با اهداف دستور کار اقتصادی دبی (D33) و هدف دیجیتال دبی مبنی بر "دیجیتالی کردن زندگی در دبی" مطابقت دارد که بر نقش حیاتی پرداخت های دیجیتال در توانمندسازی و حمایت از همه بخش های اقتصادی در داخل امارت تاکید می‌کند. هدف استراتژی وضع شده این است که 90 درصد تراکنش‌های بدون پول نقد تا سال 2026 را شامل شده و به طور بالقوه رشد اقتصادی سالانه بیش از 8 میلیارد درهم از طریق نوآوری فین‌تک افزایش یابد. عبدالرحمن صالح الصالح، مدیر کل اداره دارایی دبی، در این باره اظهار داشت: «دبی از یک اکوسیستم مالی پیشرفته بر اساس استانداردهای بین المللی برخوردار است. وی خاطرنشان کرد که 97 درصد از تراکنش های دولتی دبی در سال 2023 دیجیتال بوده است. هلال سعید الماری، مدیر کل دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی، در این باره اظهار داشت این استراتژی برای دستیابی به دستور کار اقتصادی دبی (D33) حیاتی است و از هدف انجام 90 درصد معاملات به صورت دیجیتالی تا سال 2026 پشتیبانی می‌کند. به طور کلی، این راهکار توانمندسازی همه ذینفعان در اکوسیستم پرداخت دیجیتال طراحی شده است و از سهولت و امنیت در تراکنش‌های دیجیتال در سراسر امارت اطمینان حاصل می‌کند.

https://www.wam.ae

شارجه میزبان اولین کنفرانس بین المللی بیوتکنولوژی

دانشگاه شارجه اولین کنفرانس بین المللی شارجه در زمینه بیوتکنولوژی (SICBiotech) را از 29 تا 31 اکتبر برگزار و محققان و متخصصان را از سراسر جهان گرد هم می آورد تا در مورد پیشرفت های علمی و فناوری و روندهای آینده در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی بحث و گفتگو کنند. این کنفرانس فرصت ارزشمندی را برای کارشناسان، محققان و ذینفعان برای تبادل نظر در مورد برنامه‌های آموزشی با هدف پیشبرد صنعت بیوتکنولوژی و کاربردهای آن در منطقه خلیج فارس فراهم می‌کند. همچنین این کنفرانس به عنوان یک پلت فرم برای گفتگو بین دانشمندان، نمایندگان صنعت، دولت و موسسات دانشگاهی در مورد راه‌های توسعه بیوتکنولوژی در امارات متحده عربی و خاورمیانه عمل می‌کند. موضوعات کنفرانس طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را از دانشکده‌های علوم، پزشکی، علوم بهداشتی،  کامپیوتر و انفورماتیک، با تمرکز بر حوزه‌هایی مانند بیوتکنولوژی سلامت، بیوانفورماتیک، بیوتکنولوژی گیاهی، زیست‌محیطی و کشاورزی، بیوتکنولوژی غذایی، صنعتی و دارویی و همچنین بیوتکنولوژی حیوانات و پزشکی قانونی، اخلاق زیستی و مسائل نظارتی پوشش می‌دهد.

https://www.gulftoday-

بررسی مشارکت های جدید در کشاورزی، امنیت غذایی توسط مجمع فجیره-ژاپن

دپارتمان صنعت و اقتصاد فجیره مجمع فجیره-ژاپن را با حضور سرمایه گذاران در زمینه‌های کشاورزی و امنیت غذایی از ژاپن و امارات برگزار کرد. هدف از برگزاری این مجمع علاوه بر حمایت از برنامه ملی "امارات را بکارید" افزایش سرمایه گذاری در بخش های حیاتی و کمک به استراتژی امنیت غذایی ملی امارات سال 2051 عنوان شد. همچنین اهمیت فناوری‌های مدرن در تقویت بخش کشاورزی و بهبود بهره وری مورد توجه این مجمع قرار گرفت که فرصت سرمایه گذاری ارزشمندی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند.

https://www.wam.ae

امضای توافقنامه اتاق های دبی و بانک اسلامی دبی با هدف حمایت از رشد کسب و کار در بازارهای محلی و جهانی

اتاق های دبی تفاهم نامه ای را با بانک اسلامی دبی (DIB) به منظور ارتقای خدمات بانکی در دسترس برای جامعه تجاری و شرکت ها و حمایت از گسترش کسب و کار محلی و جهانی امضا کردند. بر اساس مفاد این تفاهم نامه، دو طرف برای ارائه خدمات بانکی با ارزش افزوده به جامعه تجاری محلی و همچنین شرکت های بین المللی که با حمایت اتاق های دبی فعالیت های خود را آغاز می‌کنند، همکاری خواهند کرد. این توافقنامه به حمایت از رشد و گسترش شرکت‌های مستقر در دبی و شرکت‌های بین‌المللی فعال در امارت در بازارهای محلی و جهانی کمک خواهد کرد. DIB خدمات مالی تجارت را به شرکت‌های محلی که مایل به گسترش فعالیت در بازارهای بین‌المللی از طریق شبکه شعب جهانی خود هستند، علاوه بر ساده‌سازی خدمات تنظیم حساب بانکی برای شرکت‌های چند ملیتی و شرکت‌های کوچک و متوسط، ارائه خواهد کرد. در مقابل اتاق های دبی هم  از مشتریان شعبه DIB در سراسر جهان که مایل به سرمایه گذاری در دبی و توسعه تجارت خود از امارت هستند، پشتیبانی خواهد کرد. این توافقنامه به عنوان بخشی از برنامه مشارکت جهانی امضا شد، ابتکاری که برای تسریع در گسترش تجارت و تلاش های جذب اتاق ها از طریق همکاری با ارائه دهندگان خدمات در سطح جهانی در هشت دسته تجاری راه اندازی شد. برنامه مشارکت جهانی از اهداف ابتکار «دبی گلوبال» به رهبری اتاق بین المللی دبی، که هدف آن جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و حمایت از گسترش جهانی شرکت های مستقر در دبی در 30 بازار اولویت دار است، پشتیبانی می‌کند. این تفاهم نامه از برنامه مشارکت جهانی در 31 دفتر نمایندگی بین المللی اتاق در سراسر جهان حمایت خواهد کرد. این شبکه رو به رشد نقشی کلیدی در دستیابی به اهداف مشخص شده در دستور کار اقتصادی دبی (D33) ایفا خواهد کرد که به دنبال دوبرابر کردن اندازه اقتصاد امارات در دهه آینده و تثبیت موقعیت دبی در بین سه شهر برتر جهانی است.

https://www.wam.ae

جریمه 7  شرکت ارزهای دیجیتال در دبی

سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) اقدامات تنبیهی قابل توجهی را علیه هفت شرکت فعال در بخش ارزهای دیجیتال آغاز کرد. این اقدام به دلیل تخلف از مقررات جدید صدور مجوز و بازاریابی صورت گرفته است. VARA جریمه‌هایی از 50000 تا 100000 درهم برای هفت شرکت ارزهای دیجیتال که بدون مجوزهای لازم فعالیت می‌کنند، اعمال کرد. علاوه بر این، به شرکت ها دستور داده شد تا با اقدامات پیشگیرانه فوراً فعالیت خود را متوقف کنند. اگرچه نام این شرکت ها فاش نشده اما تحقیقات گسترده ای با همکاری مقامات محلی آغاز شده است. دبی توقف فوری تمامی فعالیت های این شرکت ها را خواستار شده است. علیرغم ممیزی‌ها، دبی همچنان جایگاه پیشرو در صنعت ارزهای دیجیتال جهانی را حفظ می‌کند. در سه ماهه اول سال جاری، صرافی‌های بزرگی مانند Binance و Cryptocom تأییدیه کامل نظارتی را از VARA دریافت کردند که به آنها امکان داد خدمات خود را در امارات گسترش دهند. این تحولات از هدف دبی برای تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در بازار ارزهای دیجیتال بین‌المللی و در عین حال تضمین انطباق با مقررات حکایت می‌کند. با این حال، بدلیل عدم قطعیت‌های نظارتی جاری در کشورهایی مانند آمریکا، مقررات جهانی ارزهای دیجیتال هنوز با چالش‌های مختلفی روبرو هستند. اقدامات انجام شده توسط VARA نشان دهنده عزم دبی برای ایجاد شفافیت و انطباق در بخش ارزهای دیجیتال با هدف ایجاد یک محیط قابل اعتماد برای ذینفعان محلی و بین المللی است. به طور خلاصه، دبی قصد دارد بازار ارزهای دیجیتال را از طریق مقررات سخت‌گیرانه‌تر، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و تضمین ثبات در این بخش، چارچوب‌بندی کند.

https://en.coin-turk.com-

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما