معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۵۲

اخبار اقتصادی پاکستان (هفته دوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش مجدد قیمت فراورده‌های سوخت در پاکستان

دولت پاکستان برای دومین ماه متوالی قیمت انواع فرآورده‌های سوختی را افزایش داد. در این تصمیم جدید، قیمت هر لیتر بنزین 3.8 رویپه افزایش یافته و قیمت فعلی آن به 104 روپیه (حدود 66 سنت) رسیده است. دولت قیمت هر لیتر گازوئیل را نیز 5 روپیه افزایش داده و قیمت فعلی این محصول به 106 روپیه رسیده است. تصمیم به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در پاکستان به خاطر افزایش قیمت جهانی نفت اعلام شد. اتخاذ این تصمیم در آستانه عید قربان موجب انتقاداتی از دولت پاکستان شده است.

اعلام آمادگی دولت آلمان برای ارائه کمک های مالی جهت توسعه نیروی کار در پاکستان

دولت آلمان آمادگی خود را برای ارائه کمک مالی سه میلیون یورویی جهت توسعه و ارتقای مهارت نیروی کار در پاکستان اعلام نمود. در همین راستا یک یادداشت تفاهم همکاری با حضور سفیر آلمان در اسلام آباد و آقای ذوالفقار بخاری دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور و توسعه منابع انسانی به امضا رسید. براساس این توافق، یک مرکز برای ارائه تسهیلات و بازآفرینی جهت ارائه خدمات فنی به کارگران پاکستانی در لاهور تاسیس خواهد شد.

 آغاز مجدد پروازهای شرکت بریتیش ایرویز به اسلام آباد

بنابر اعلام سفیر انگلیس در اسلام آباد، پروازهای شرکت بریتیش ایرویز از تاریخ 14 آگوست سال جاری پروازهای مستقیم خود را از فرودگاه لندن به فرودگاه بین المللی اسلام آباد از سر خواهد گرفت. اخیرا این شرکت انگلیسی پروازهای خود را به مقصد اسلام اباد به خاطر تشدید ویروس کرونا تعلیق کرده بود. اعلام این خبر با واکنش مثبت جامعه تجاری و فعالان اقتصادی پاکستان مواجه شد. 

بازپرداخت 8.9 میلیارد دلاری بدهی‌های خارجی پاکستان طی 11 ماهه سال مالی گذشته

دولت پاکستان طی 11 ماهه سال مالی گذشته، مبلغ 8.9 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی خود را پرداخت نمود. از این مبلغ، 7.3  میلیارد دلار شامل اصل بدهی‌ها و 1.6 میلیارد دلار سود متعلقه به وام های دریافتی بوده است. مستندات وزارت دارایی پاکستان نشان می دهد که از مجموع کل پرداختی‌های پاکستان، مبلغ 3.7  میلیارد دلار مربوط به بدهی‌های بانک های تجاری خارجی، یک میلیارد دلار اوراق قرضه صکوک، 1.9 میلیارد دلار نهادهای مالی بین المللی و 725 میلیون دلار شرکای توسعه ای دوجانبه بوده است.

 مهم ترین مقاصد صادراتی پاکستان طی سال مالی گذشته

بنابر اعلام بانک مرکزی پاکستان، مهم ترین مقاصد صادراتی این کشور در سال گذشته بشرح ذیل بوده است.

  • آمریکا با 3.8  میلیارد دلار صادرات که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه و نیم درصد کاهش داشته است.
  • چین با 1.6  میلیارد دلار صادرات که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ده درصد کاهش داشته است.
  • انگلیس با 1.6  میلیارد دلار صادرات که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هفت درصد افزایش داشته است.
  • امارات متحده عربی با 1.5 میلیارد دلار صادرات که نسبت به مدت مشابه سال گشته 14 درصد افزایش داشته است.

تحرکات گسترده پاکستان در راستای تامین نظر کارگروه ویژه اقدام مالی FATF

حاکمیت پاکستان طی هفته‌های اخیر تلاش های زیادی برای تامین نظر کارگروه ویژه اقدام مالی جهت خروج از فهرست خاکستری FATF انجام داده است. تصویب و اصلاحیه قوانین مرتبط با مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم بخشی از این تحرکات بوده که در پارلمان و سنای این کشور انجام شده است. پاکستان باید تا تاریخ 6 آگوست 2020 گزارش اقدامات خود را به کارگروه ویژه اقدام مالی ارائه نماید.

 صدور مجوز واردات 300 هزار تن گندم از سوی کابینه پاکستان

کابینه پاکستان مجوز واردات 300 هزار تن گندم را صادر کرده است. طی روزهای اخیر اخبار زیادی درخصوص کمبود آرد و گندم و احتکار و افزایش قیمت آن در پاکستان مطرح بوده است. مجوز واردات مذکور در راستای تامین نیازهای داخلی پاکستان ارزیابی می‌شود. براساس آمار رسمی‌پاکستان، میزان تولید سالانه گندم این کشور 25 میلیون تن بوده درحالی که میزان نیاز مصرفی این کشور قریب به 27 میلیون تن در سال می‌باشد.

 تصویب یک بسته کمک مالی جدید 400 میلیون دلاری از سوی بانک جهانی برای پاکستان

بانک جهانی یک بسته مالی جدید 400 میلیون دلاری برای پاکستان تصویب کرده است. این کمک مالی شامل دو بخش جداگانه 200 میلیون دلاری برای کمک به پاکستان برای مبارزه با ملخ صحرایی و کمک به احیاء و بازگشایی مدارس تعطیل شده به خاطر کرونا می‌باشد.

کمک 200 میلیون دلاری بانک جهانی برای مبارزه با ملخ های صحرایی در راستای پروژه امنیت غذایی و برنامه اضطراری مقابله با بحران تصویب شده است. حمله ملخ های صحرایی به مزارع و زیرساخت های کشاورزی پاکستان باعث تحمیل خسارت های مالی زیاد به این کشور شده است. همچنین بانک جهانی کمک مالی 200 میلیون دلاری دیگری درجهت بهبود زیرساخت ها آموزشی مدارسی که پس از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند، تصویب کرده است. توسعه آموزش های الکترونیکی بخشی از اهداف این کمک مالی است.

اهدای 38 فروند پهپاد جدید از سوی دولت چین به دولت اسلام آباد جهت مقابله با ملخ های صحرایی

منابع خبری در پاکستان اعلام کردند چین ۳۸ پهپاد دیگر را برای مقابله با ملخ ها به پاکستان می فرستد. پاکستان که پیشتر برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی که هجوم آنها به هر ۴ ایالت این کشور گسترش پیدا کرده، 12 فروند پهپاد پیشرفته  ساخت چین را وارد کرده بود، از واردات بیشتر پهپاد های چینی خبر داد. براساس این گزارش، پاکستان برای مقابله با حمله ملخ های صحرایی که به گفته مسئولین این کشور در ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده طی روزهای آتی ۳۸ پهپاد دیگر پیشرفته چینی از سری " تی - 16"  را برای سمپاشی مزارع کشاورزی تحویل خواهد گرفت. به گفته منابع خبری این پهپاد های چینی به طور ویژه برای استفاده در امور کشاورزی طراحی شده و قابلیت کنترل از فاصله دور را دارند. در همین راستا مقرر است به زودی یک تیم فنی از چین برای کمک به مسئولان پاکستانی در استفاده از این پهپادها عازم این کشور می‌شوند.

خبرگزاری رادیو پاکستان گزارش داد یک شرکت پیشرو چینی نیز ابراز تمایل کرده یک واحد صنعتی در پاکستان برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین جهت محافظت از محصولات زراعی و مبارزه با ملخ ها احداث کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما