معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۴۸

سناریوهای سوئد برای مراحل بعدی همه گیری کرونا

آمار تلفات سوئد از همه گیری کرونا تاکنون از 5500 نفر گذشته است که با توجه به جمعیت 10 میلیونی این کشور، یکی از بالاترین رتبه‌های تلفات را در اروپا دارد.

وضعیت سوئد تاکنون

 آمار تلفات سوئد از همه گیری کرونا تاکنون از 5500 نفر گذشته است که با توجه به جمعیت 10 میلیونی این کشور، یکی از بالاترین رتبه‌های تلفات را در اروپا دارد. به عنوان مقایسه می‌توان گفت که همسایه‌های سوئد مانند نروژ، دانمارک و فنلاند، هر کدام با جمعیتی در حدود 5 میلیون نفر، آمار تلفاتشان تاکنون کمتر از 500 نفر بوده است.  

 دلیل آمار بالای تلفات سوئد، این است که (به عنوان تنها کشور اروپایی) دست به هیچ گونه تدابیر سخت گیرانه برای مبارزه با همه گیری کرونا نزد. برخلاف همه همسایگان خود، مهدکودک ها و دبستان‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و کلوب ها همه باز بودند. رفت و آمد در کشور آزاد بود و محدودیت تجمع افراد را 50 نفر اعلام کردند. دولت هیچ دستور و جریمه ای برای بستن جایی صادر نکرده، برخلاف بیشتر کشورهای اروپایی، مقامات بهداشتی هنوز توصیه خاصی برای استفاده از ماسک صورت نکرده اند.

 محورهای توصیه مقامات بهداشتی سوئد به موارد ذیل محدود بود: فاصله اجتماعی را رعایت کنید، دست های خود را مرتب بشویید، اگر احساس بیماری داشتید در خانه بمانید و مراقب سالمندان باشید.

 اساس سیاست های کرونایی سوئد؛ 1- مسئولیت پذیری شخصی شهروندان و اقدامات داوطلبانه و 2- اعتماد بالای شهروندان به نهادهای مسئول است. افزون بر این، روش زندگی سوئدی (آمار بالای زندگی انفرادی، داشتن بالاترین آمار خانوارهای تک نفره در اروپا و فرهنگ قانون پذیری) را باید پشتوانه استراتژی آسان گیرانه دولت سوئدی دانست. مقامات سوئدی اعتقا دارند که مردم این کشور صرفا با توصیه‌ها، فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند، نیازی به اجبار قانونی و برقراری جریمه نیست.  

 علیرغم آمار بالای تلفات، مقامات سوئدی همچنان از استراتژی آسانگیری خود دفاع می‌کنند و دلیل تلفات زیاد در مقایسه با کشورهای همسایه را اشتباهات اولیه در حفاظت از خانه سالمندان می دانند. میانگین سنی تلفات سوئد 82 سال است.

 استدلال مقامات سوئد برای درست بودن استراتژی منحصر به فرد خود (همزیستی محتاطانه با کرونا) این است که این ویروس به این زودی از بین نمی رود بنابراین نمی‌توان کشور را برای همیشه بست و زندگی را تعطیل کرد. آن کشورهایی که بستند، سرانجام ناچار می‌شوند باز کنند و مشخص نیست همه گیری در موج های بعدی چگونه است، پس ما که این روش زندگی را تجربه کردیم در موج های بعدی، موفق تر خواهیم بود.

 

تهیه سه سناریو برای موج های بعدی

 سازمان بهداشت عمومی سوئد به سفارش دولت این کشور، سه سناریو برای موج های بعدی همه گیری کرونا تهیه کرده که بر اساس آن‌ها، باید برنامه ریزی گردد:

سناریوی خوشبینانه: در بهترین حالت، روند کاهشی نمودار تلفات کرونا ادامه می یابد و احتمالا حدود 200 نفر دیگر هم می میرند. در حال حاضر روزانه 10 تا 20 نفر می میرند و این نمودار رو به کاهش نهاده است.

سناریوی میانی: همه گیری به صورت پراکنده افزایش می یابد، در اوایل پاییز امسال به اوج می رسد سپس در اوایل سال آینده (زمستان) نقطه اوج بعدی خواهد بود. در این مدل، پیش بینی می‌شود 3200 نفر بمیرند که 2850 نفر بالای 70 سال خواهند بود. این سناریو در صورتی پیش می آید که مردم خطر همه گیری را فراموش کنند و فاصله اجتماعی کنونی را کنار بگذارند.  

در سناریوی بدبینانه: همه گیری در سراسر کشور فراگیر شود، در این صورت حدود 6 هزار نفر دیگر می میرند که 5 هزار نفر بالای 70 سال خواهند بود.

 سازمان بهداشت، این سناریوها را یک پیش بینی دقیق نمی داند بلکه هشداری برای برنامه ریزی‌های متناسب اعلام کرده است که نهادهای مربوطه باید از اول سپتامبر، طرح های خود را آماده کنند.       

 

اخبار مثبت و منفی درباره واکسن کرونا در سوئد:

 این هفته اخبار امیدوارکننده ای درباره تولید زودهنگام واکسن کرونا منتشر گردید. در حال حاضر در میان پروژه‌های مختلف واکسن در دنیا، کار شرکت سوئدی - انگلیسی آسترا زنکا Astra Zeneca با کمک دانشگاه آکسفورد در اروپا پیشتاز است. یکی از دلایل جلو بودن کار شرکت نامبرده، این است که دانشگاه آکسفورد پیشاپیش در حال تحقیقات بر روی ویروس های قبلی کرونا بوده و از مطالعات قبلی برای تسریع در کار ساخت واکسن کووید 19 بهره برد.

 با این حال، آقای علی میرعظیمی‌ پژوهشگر (ایرانی تبار) موسسه کارولینسکا در مصاحبه با روزنامه اکسپرسن می‌گوید نباید خوش خیال باشیم که واکسن به زودی مشکل ما را حل می‌کند، گزارش های مربوط به واکسن، امیدبخش است ولی قاطع و چشم گیر نیست.

 به گفته او؛ آزمایشات واکسن امیدبخش بود چون پادتن‌های لازم در بدن افراد تزریق شده به وجود آمد و همچنین واکسن باعث تحریک بخش هایی از سیتسم ایمنی بدن شده است، نه تنها پادتن ساخته شد بلکه سلول های T ایجاد شد که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

 از نظر آقای میرعظیمی، بخش نه چندان مثبت خبر این است که متاسفانه، واکسن فعلا فقط در حدود 56 روز ایمنی آورده است و هنوز زود است که درباره تاثیر درازمدت آن قضاوت کنیم. هنوز نمی دانیم که پادتن‌ها و سلول های T چقدر دوام می آورند. گزارش های کنونی نشان می دهد که سیستم ایمنی در پایان دوره، رو به تضعیف می رود. حتی این خطر وجود دارد که بدن شما، در برابر خود واکسن واکنش نشان دهد و خود را در برابر واکسن محافظت کند، در نتیجه شما نمی‌توانید واکسن را تکرار کنید. گزارش های امیدبخش از واکسن این که تاکنون عوارض جانبی جدی نداشتند، هر چند برخی دچار تب، خستگی و بدن درد شدند ولی زیاد جدی نبودند.

 میرعظیمی اعتقاد دارد؛ همچنان به پژوهش و داده‌های بیشتری نیاز داریم. فعلا در فاز 2 و 3 مطالعات قرار داریم که 60 هزار نفر را در بر می‌گیرد. نتیجه این تحقیقات احتمالا اواخر پاییز به دست بیاید. برای مطالعه بیشتر باید افراد بسیار زیادی آزمایش شوند و وضعیت افراد واکسن زده و نزده باهم مقایسه شوند.

 آقای میرعظیمی درباره قرارداد اتحادیه اروپا با شرکت آسترازنکا، می‌گوید: این خطر وجود دارد که با این قرارداد، دولت ها از سرمایه گذاری بیشتر دست بردارند و انجام تحقیقات گسترده تر توسط موسسات دیگر به فراموشی سپرده شود.  

 آقای آندرس تگنل، رییس بخش همه گیری سازمان بهداشت عمومی سوئد، خبر مربوط به واکسن آسترازنکا را مثبت و پیشرفت خوبی می داند ولی تاکید می‌کند که هنوز راه طولانی مانده است.         

 

مقایسه واکسن دو شرکت اروپایی و چینی

 همزمان با خبر پیشرفت پروژه واکسن شرکت سوئدی - انگلیسی « آسترا زنکا»، شرکت چینی کانسینو Cansino  هم اعلام کرد که در مراحل پایانی تولید واکسن قرار دارد ولی به گفته آقای علی هرندی، مدیر آزمایشگاه موسسه سالگرنسکا Sahlgrenska(وابسته با دانشگاه گوتنبرگ)، واکسن شرکت چینی تاکنون فقط برای یک دوره 28 روزه، ایمنی ایجاد کرده است ولی دوره ایمنی واکسن آسترازنکا 56 روز می‌باشد. وی افزود: مکانیسم ساخت واکسن شرکت چینی بر اساس استفاده از ویروس قدیمی adenovirus 5 است که پیام رسان واکسن، سیستم ایمنی بدن را آموزش می دهد تا به پروتئین‌های کرونا حمله کند ولی مشکل در این است که بدن بسیاری از مردم در جهان، پیشاپیش به adenovirus ایمن شده و در نتیجه بدن افراد، پیام رسان ویروس را پیش از این که کار خود را آغاز کند، سریع نابود می‌کند.

 به گفته آقای هرندی، واکسن چینی بر روی 400 نفر در شهر ووهان آزمایش شد که 90 درصد  افراد، پادتن و سلول T مبارزه با SARS-CoV-2 را به دست آوردند ولی برای افراد بالای 55 سال خیلی ضعیف عمل کرد. بنابراین باید منتظر فاز سوم تحقیقات باشیم.

 

معرفی شرکت آسترا زنکا:

این شرکت در سال 1999 پس از ادغام شرکت سوئدی آسترا و شرکت انگلیسی زنکا به وجود آمد. در حال حاضر در رتبه پنجم بزرگترین شرکت داروسازی دنیا قرار دارد. در 16 کشور کارخانه دارد که بزرگترین آن در منطقه «سودرتالیه Södertälje » واقع در جنوب استکهلم قرار دارد. شرکت حدود 70 هزار نیرو دارد که حدود یک پنجم آن سوئدی هستند. فروش شرکت در سال گذشته حدود 23 میلیارد یورو بود.

  آسترازنکا امیدوار است  2 میلیارد دوز واکسن کرونا تا پایان سال 2021 تولید کند. تاکنون برای ساخت 400 میلیون دوز واکسن با اتحادیه اروپا قرارداد بسته است که 8 میلیون از آن به سوئد می رسد. این شرکت برای تامین واکسن کرونا با کشورهای آمریکا، انگلیس، برزیل، هند، روسیه و ژاپن هم قرارداد بسته است. پیش بینی شرکت این است که تحویل تولیدات خود را پیش از پایان 2020 آغاز کند.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما