معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۲۹

برنامه‌های نامزد مکزیک برای ریاست سازمان تجارت جهانی

از تاریخ 25 تیرماه 1399، معرفی و ارائه برنامه‌های 8 کاندیدای ریاست سازمان تجارت جهانی در مقر این سازمان در ژنو آغاز گردیده است. آقای خسوس سید کوری کاندیدای مکزیک با حضور در شورای عمومی این نهاد ضمن معرفی خود، برنامه آتی‌اش را برای ریاست سازمان تجارت جهانی را ارائه کرد. وی قبل از این نماینده مکزیک در موافقت نامه تعرفه و تجارت (گات)، مذاکره‌کننده مکزیک در دور اروگوئه، معاون مدیرکل سازمان تجارت جهانی در ابتدای شکل‌گیری آن در دهه 1990، مشاور ارشد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و همچنین مذاکره‌کننده اصلی مکزیک در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی بین مکزیک- ایالات‌متحده آمریکا و کانادا (تمک /  یوسمکا) بوده است .

 نامزد مکزیک با حضور در شورای عمومی‌برنامه‌های خود را برای این سازمان ارائه کرد .بر اساس بیانیه منتشرشده از سوی وزارت خارجه مکزیک آقای خسوس سید در این نشست بر موارد زیر تأکید داشته است:

-  کاندیدای مکزیک بر این باور است که  عملکرد سازمان تجارت جهانی در ادوار گذشته نسبت به توقعات از این نهاد در هنگام شکل گیری، پایین‌تر بوده است. برخورداری از نتایج محدود در مذاکرات و کرختی در نهادهای میانجیگری و تجدیدنظرخواه این سازمان در حل‌وفصل اختلافات بین کشورهای عضو ازجمله دلایل این عملکرد پایین بوده است.

- تعهد به بازگرداندن این نهاد به مرکز حاکمیت بین‌المللی در حوزه تجارت، توسعه اقتصادی و ارتقاء اقتصاد جهانی و انجام تلاش‌های مضاعف در بین همه اعضاء سازمان، به‌منظور ترمیم نقش این سازمان و حفظ این نهاد به‌عنوان مرکز اصلی یک سیستم فراگیر در جهت پاسخگویی به خواسته‌های مردم، مشاغل، مصرف‌کنندگان و نیازهای توسعه‌ای.

- به‌منظور فائق آمدن بر پیامدهای فلج‌کننده و اثرات منفی که بیماری همه‌گیر گوید 19 می‌تواند بر زنجیره‌های ارزش جهانی و تجارت بین‌المللی داشته باشد (که بر اساس پیش‌بینی‌ها، عملکرد این سازمان تا یک‌سوم می‌تواند در سال 2020 کاهش یابد)، این سازمان نیازمند تغییر بنیادین در جهت پیگیری مذاکرات هم در موضوعات فعلی و هم در موضوعات در دستور کار قرن بیست و یکم شامل تجارت دیجیتال و پایداری تجارت جهانی کالا و خدمات است.

- آقای خسوس سید کوری: "سازمان تجارت جهانی را مانند دوچرخه‌ای دانست که به دلیل عدم تحرک ازکار افتاده است و به  به‌مرور دچار فرسودگی شده است و اکنون  نیازمند یک تعمیر اساسی و به دست تعمیرکاری ماهر است که به  مراحل و کارکردهای آن آشنا باشد.

-  آقای خسوس سید کوری به شورای عمومی سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است "تعهد جدی من به شما این است که یک روابط نزدیک و مؤثر با همه اعضاء در شمال و جنوب، شرق و غرب داشته باشم و همچنین با همه اعضا با برابری کامل رفتار کنم"

خاطرنشان می‌سازد مقامات مکزیک بر حمایت قاطع از سوی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب از نامزد معرفی‌شده خود تأکید دارند و تاکنون بولیوی و آرژانتین حمایت خود را از کاندیدای مکزیک برای ریاست  سازمان تجارت جهانی اعلام کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما