معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۶

ارزیابی گزارش بین المللی OECD از مقابله دولت استرالیا با بیماری کووید-۱۹

گزارش بین المللی سال ۲۰۲۰ توسعه پایدار، استرالیا را در رتبه سوم در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) از منظر پاسخ به همه گیری کروناویروس (کووید-۱۹) قرار داده است.

گزارش بین المللی سال ۲۰۲۰ توسعه پایدار[i] که این هفته در نیویورک منتشر شد، استرالیا را به دلیل پاسخ این کشور به بیماری همه گیر کووید-۱۹ در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD)  این کشور را پس از کره جنوبی و لاتویا در رتبه سوم قرار داده است.

با این وجود، استرالیا از منظر پیشرفت های کلی این کشور در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، که طیف گسترده ای از چالش های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در بر می‌گیرد( که بسیاری از این موارد پس از پایان دوران بیماری همه گیر کووید-۱۹ بسیار مهم خواهد بود)  استرالیا بدترین عملکرد را در زمینه آب و هوا و محیط زیست کسب کرده است؛ در این گزارش استرالیا ازاین منظر در جایگاه ۳۷ قرار گرفته است.

در گزارش مذکور عنوان شده است که کره جنوبی در صدر فهرست کشورهای موفق از منظر پاسخ به همه گیری کووید-۱۹ قرار دارد،  در حالی که کشور نیوزیلند (که در روز هشتم ژوئن اعلام کرد کروناویروس را ریشه کن کرده است) در رتبه ششم قرار گرفته است.

ایالات متحده، انگلستان و چند کشور اروپای غربی نیز در رده‌های پایین این فهرست قرار دارند.

کره جنوبی ، لتونی و استرالیا در این زمینه خوب عمل کردند زیرا این کشورها نه تنها میزان آلودگی و مرگ و میر را در سطحی پایین نگه داشتند بلکه این کار را با اختلال اقتصادی و اجتماعی کمتری نسبت به سایر کشورها انجام دادند.

این کشورها به جای اینکه به فشارهای شدید متوسل شوند، این کار را با آزمایش و ردیابی تماس های بین افراد، تشویق تغییر رفتار جامعه و قرنطینه کردن افرادی که از خارج از کشور وارد می‌شوند، انجام دادند.

یافته‌های این گزارش که با استفاده از داده‌های استخراج شده از گوشی‌های هوشمند توسط شرکت گوگل تهیه شده است، نشان می دهد که در حین تعطیلی گسترده در کشورهای اسپانیا و ایتالیا بین ماه‌های مارس و می امسال، «تحرک در جامعه» - از جمله رفتن مردم به فروشگاه‌ها و محل کار - به ترتیب ۶۲ و ۶۰ درصد کاهش یافته است. این نشان می دهد که این کشورها چقدر در تقلا بودند تا جلوی گسترس این ویروس را بگیرند. اما در عوض، تحرک در استرالیا کمتر از ۲۵ درصد و در کره جنوبی تنها ۱۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: 

[i] https://www.sdgindex.org/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما