معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۹۲

خبرنامه اقتصادی آفریقا شماره 32 (هفته دوم تیرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم تیر ماه 1399 به شرح زیر بوده است :

آفریقای جنوبی:

توصیه رامافوزا به سفید پوستان آفریقای جنوبی

رئیس جمهور سیریل رامافوزا از سفیدپوستان آفریقای جنوبی خواست به جای اینکه به امتیازات گذشته بپردازند، به ایجاد اقتصادی فراگیر کمک کنند. رامافوسا بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه هیبریدی حضوری و مجازی ) مجلس شورای ملی به سوالات نماینده‌ها پاسخ داد. وی گفت مردم ما همیشه صبور بوده اند ... آنها منتظر راه حل ها هستند. من می‌گویم بگذارید با هم کار کنیم ... [یافتن] راه حل های واقعی که قرار است روی معیشت مردم تأثیر بگذارد. یک اقتصاد فراگیر باید ذهن شما و هر کاری را که انجام می دهید، اشغال کند، بجای اینکه همچنان به امتیازهایی که سفید پوستان همیشه در این کشور داشته اند، ادامه دهیم. رامافوسا درباره سؤالات گرونوالد در مورد اقتصاد گفت: امتیازاتی که به سفیدپوستان در سایه آپارتاید داده شده، ناپایدار است. این کمکی به کشور نکرده است. اقتصاد ما جایی است که امروز است زیرا این کشور در گذشته فقط بر معدود افراد متمرکز شده بود و به چند نفر امتیاز می داد و به همه نمی‌توانست امتیازات بدهد. جهان می‌گوید بیایید رشد فراگیر داشته باشیم که منافع همه پیش برود. در جایی که شما در واقع اندک هستید و به دنبال منافع بخشی از افراد معدود هستید، کشورتان هرگز به جلو پیش نمی رود.

 برگزاری اجلاس مجازی سران چین و آفریقا

اجلاس فوق العاده سران چین و آفریقا در چارچوب مجمع همکاری چین-آفریقا موسوم به فوکاک  (Forum On China-Africa Cooperation) با موضوع همبستگی در مبارزه علیه کورونا در تاریخ 17 جون 2020 ( 28 خرداد 99 ) به صورت مجازی و به میزبانی شی جینپینگ رئیس جمهور چین برگزار گردید. آقای سیریل راماپوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا در سخنان خود اظهار داشت: "مقابله با بیماری کووید-19 همبستگی و همراهی جهانی را ایجاب می‌کند. باید نظام چند جانبه گرایی را تقویت کنیم و از موسسات بین المللی حمایت نماییم. این اجلاس نشان می دهد که همبستگی بین آفریقا و چین تا چه حد عمیق و فعال است. از سوی مردم قاره آفریقا از رئیس جمهور، دولت و ملت چین به خاطر ارسال کمک های سخاوتمندانه تشکر کرده و برای کمک به تهیه فوری تجهیزات تشخیصی و درمانی ظرف شش ماه آینده درخواست کمک می‌کنیم. کلید غلبه بر کورونا در ارتقاء همکاری‌های چند جانبه و خصوصا همبستگی بین چین و آفریقا نهفته است." آقای شی جینپینگ رئیس جمهور چین نیز در سخنانی که از پکن ایراد کرد گفت: "چین زودتر از زمان تعیین شده، ساخت مقر اصلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا را آغاز خواهد کرد. چین و آفریقا با هم در راستای مدیریت جهانی با محوریت سازمان ملل متحد کار می‌کنند و از سازمان بهداشت جهانی برای نقش آفرینی بیشتر در مبارزه با کورونا حمایت می نمایند. دوستی چین و آفریقا با قدرت به پیش می رود." به جای حضور همه سران کشورها و دولت های آفریقایی، منتخبی از سران کشورها به عنوان نمایندگان تشکل های و سازمان‌های منطقه ای این قاره برای مشارکت در این اجلاس فوق العاده دعوت شده بودند. همچنین دبیرکل سازمان ملل ( گوترش) و دبیر کل سازمان بهداشت جهانی(تدروس گبرییسوس) نیز در این اجلاس مشارکت کردند. اهم محورهای بیانیه پایانی این اجلاس مبتنی است بر: حمایت از سازمان بهداشت جهانی؛ حمایت از اقدامات چین در مبارزه با بحران کورونا؛ تشکر از حمایت های مالی و اقتصادی چین؛ حمایت چین از کاهش بار بدهی کشورهای آفریقایی؛ مخالفت با یکجانبه گرایی و حمایت از چندجانبه گرایی و نظام ملل متحد؛ حمایت از توسعه دیجیتال خصوصا فناوری5G و .Big Data

 اقتصاد آفریقای جنوبی به زودی بهبود نخواهد یافت

آقای سیریل راماپوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز دوشنبه در مقاله خود با اشاره به وضعیت اقتصادی آفریقای جنوبی، بهبود ان را در زمان کوتاه امکانپذیر ندانست. وی در این مقاله شیوع کرونا را باعث تعطیلی عمومی و در نتیجه آسیب بیشتر به اقتصاد ضعیف کشور توصیف کرد. وی گفت برای جذب سرمایه در بخش زیرساختی آفریقای جنوبی تلاش خواهد کرد در عین حال توسعه تجارت نیز مد نظر خواهد بود. آقای راماپوزا اعلام کرد که بودجه اصلاحی روز 4 شنبه توسط وزیر دارائی به پارلمان ارائه خواهد شد. وی گفت در عین حال که به دنبال ایجاد فرصتهای شغلی جدید هستیم، حفظ مشاغل موجود را نیز در نظر خواهیم گرفت. آقای راماپوزا در این مقاله سعی کرد ضمن امیدواری به آینده اقتصادی کشور شرایط نامناسب کنونی را و زمانبر بود بهبود اقتصاد را مورد تاکید قرار دهد.

 

غنا: 

ارائه دادنامه در خصوص نقض حریم خصوصی توسط شرکت های مخابراتی در غنا

فرانسیس وارتنگ، وکیل بخش خصوصی، در دادنامه ای شرکت های مخابراتی از جمله شرکت VODAFONE که دفتر مرکزیش در لندن مستقر است را به نقض حریم خصوصی مشتریان محکوم نمود. وی همچنین در این دادنامه، از رئیس جمهور و سازمان ارتباطات ملی (NCA) نیز به دلیل نقض حریم خصوصی شکایت کرده و معتقد است که دستور اجرایی رئیس جمهور مبنی بر ارائه اطلاعات مشترکین این شرکتها از طریق شرکت خصوصی KELNI GVG، خلاف قانون است. گفتنی است، آکوفو آدو رئیس جمهور در ماه مارس گذشته (اسفند ماه) طی دستور اجرایی EI 63 شرکتهای مخابراتی را ملزم کرده است تا اطلاعات مربوط به مشترکان را به سازمانهای مربوطه و ریاست جمهوری ارائه نمایند.

 

تانزانیا: 

ویدئو کنفرانس وزرای امور خارجه سادک 

 نشست عادی وزرای خارجه کشورهای عضو سادک به ریاست کابودی وزیر امور خارجه تانزانیا برگزار شد. مهمترین مبحث این نشست مبارزه با ویروس کورونا و بررسی تبعات منفی آن بود. به همین منظور اعضا پروتکل تجاری و ترانزیت جدیدی را امضا کردند تا انتقال کالا با سهولت بیشتری میان کشورهای این حوزه انجام شود. همچنین کابودی پیرامون موضع تانزانیا در خصوص عضویت دوره ای یکی از دو کشور کنیا و جیبوتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرد که کشورش به کنیا رای داده است. طی چند روز گذشته شایع شده بود که تانزانیا به جیبوتی رأی داده است که وی این مسأله را تکذیب و بر روابط دوستانه میان تانزانیا و کنیا تأکید کرد.

 

نامیبیا:

درخواست برای اجرای قانون حفاظت از افشاکنندگان فساد در نامیبیا

رهبر حزب مخالف دولت نامیبیا از تاخیر در اجرای قانون حفاظت از افشاکنندگان فساد انتقاد کرد.McHenry Venaani  رهبر جنبش دموکراتیک مردمی طی سخنانی در پارلمان، تاخیر دولت در اجرای این قانون را نشانه عدم جدیت دولت در مبارزه با فساد خواند و گفت: در حالیکه قانون مزبور در سال 2017 در پارلمان تصویب و به امضای رییس جمهور رسیده است، دولت همچنان به بهانه نداشتن بودجه از تاسیس دفتر برای اجرای این قانون خودداری می‌کند. Venaani همچنین موضع حزب حاکم مبنی بر نقش نداشتن در فساد در وزارت ماهیگیری (Fishrot) را دلیلی دیگر بر عدم تمایل دولت برای مبارزه با فساد دانست و افزود: سستی دولت در مبارزه با فساد زمینه را برای ارائه ضعیف خدمات در تمام بخش های دولتی فراهم کرده است.

 

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

کنفرانس پان آفریقایی برای توسعه سد بزرگ اینگا در ج.د.کنگو

مرحله اول کنفرانس مجازی پان آفریقایی در مورد پروژه احداث و توسعه تولید برق آبی سد بزرگ اینگا در ج.د.کنگو با هدف تامین نیاز های مصرف داخلی و صدور مازاد تولید برق به کشورهای آفریقایی با نام " انرژی گسترده جهانی-  WWEدر کینشازا افتتاح شد. این نشست ها طی 2 مرحله؛ نخست با کارگاه‌های فنی مجازی با مشارکت کارشناسان از 22 تا 29 ژوئن 2020 و دومی جلسه سران کشورهای آفریقایی به رهبری آقای فلیکس تیشسکدی رئیس جمهور ج.د.کنگو، طی سپتامبر و اکتبر 2020 برگزار خواهد شد. هدف از برپایی این کنفرانس به عنوان بخشی از همکاری‌های منطقه ای برای تسریع در دسترسی به انرژی پایدار، پاک، مقرون به صرفه و قابل اعتماد، اعلام شد. علاوه بر دولت ج.د.کنگو، نماینده عالی اتحادیه آفریقا برای توسعه زیرساخت ها در آفریقا، کمیسیون اقتصادی آفریقایی سازمان ملل و آژانس توسعه اتحادیه آفریقا نیز در این نشست شرکت خواهند کرد. ج.د.کنگوه ازظرفیت تولید برق آبی با بیش از 110 گیگا وات برخوردار است.  علاوه بر سایت اینگا، ج.د.کنگو در بیش از 800 سایت کوچک در سراسر قلمرو خود توان تولید و توزیع بیش از 60 گیگا وات برق آبی را دارد.  با بکارگیری تمام این توانمندی‌ها، ج.د.کنگو به تنهایی قادر به تولید و تآمین میزان40٪ از برق مورد تقاضای قاره آفریقا با قیمت رقابتی و با روشی پایدار می‌باشد.

 

  چاد:

افزایش تعداد پناهندگان در چاد

روز شنبه مورخ 20 ژوئن2020 روز جهانی پناهندگان در اکثر کشورهای جهان برگزار گردید. شعار امسال روز پناهندگان: "همه می‌توانند تغییر کنند" می‌باشد در این روز  فرصتی بود که کشور چاد تلاش های خود را در رابطه با کمک به پناهندگان بررسی کند. آقای محمت اسمایل، وزیر کشور چاد گفت: علیرغم مشکلات اقتصادی و وضعیت امنیتی که چاد با آن مواجه می‌کند میزبان بیشتر تعداد پناهندگان در جهان می‌باشد. وی گفت: تعداد پناهجویانی که این کشور در حال حاضر حضور دارند به بیش از 470،000 نفر رسیده است. پناهندگان به کشور چاد عموما از کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و نیجریه می‌باشند. در ماه ژانویه سال 2020، چاد حدود 16000 پناهنده از سودان ثبت نمود. این امر باعث شد این کشور با شورای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و سایر فعلان بشردوستانه همکاری بسیار گسترده و کاملی داشته باشد.

 

گابن:

کاهش محدودیت های قرنطینه ای

این کشور با جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر، تعداد کمتر از 200 نفر مبتلا به کرونا را ثبت کرده است (با آمار مرگ و میر تنها دو نفر). به این ترتیب، برخی مراکز که طی هفته‌های گذشته به دستور دولت جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بودند، مجددا اجازه بازگشائی آنها از سوی دولت گابن صادر شده است.

 

کامرون:

توافق کامرون و گینه استوائی بر سر نشانه گذاری مرزهای دو کشور

کامرون و گینه استوائی بر سر تعیین مرزها در مناطق مورد مناقشه که در پی یک دوره زد و خورد کوتاه مدت اتفاق افتاده است، توافق کردند. طی این درگیری­ها چندین نفر زخمی‌شده و برخی اموال و ماشین آلات متعلق به دو طرف دچار خسارت شدند. با فروکش کردن این درگیری­ها، مقامات دو کشور از مردم محلی و کشاورزان این منطقه درخواست کردند به محل زندگی خود بازگردند.

   

رواندا:

محاکمۀ مقامات ارشد رواندا در پروندۀ میلیاردی

یک دادگاه بدوی امکان آزادی به شرط وثیقه برای برخی از مقامات ارشد رواندا از جمله دبیرکل سابق وزارت دارایی را رد کرد. این افراد متهم شده‌اند که در یک مناقصۀ خرید چند میلیارد فرانکی تبانی کرده‌اند. از دیگر متهمان این پرونده می‌توان به مدیر کل وزارت دارایی، مدیر کل سابق سازمان مَسکن، و معاون مدیر کل سازمان تأمین اجتماعی این کشور اشاره کرد. طی مناقصه‌ای برای خرید یک ساختمان اداری برای دولت، این اشخاص ساختمانی را که حدود ۷٫۵ (هفت و نیم) میلیارد فرانک ارزش داشت به بهای ۹٫۸ (نه و هشت دهم) میلیارد فرانک خریده‌اند. قاضی به علت جدی بودنِ جرم از قبول وثیقه خودداری کرده است.

 

سودان جنوبی:

کمک مالی ژاپن به سودان جنوبی برای مقابله با آسیب های ناشی از هجوم ملخ ها

دولت ژاپن2.2 میلیون دلار برای مبارزه با تهاجم ملخ ها به سودان جنوبی اهدا کرد. وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد این وجوه برای کاهش خسارات ناشی از ملخ های بیابانی است. در سودان جنوبی نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی براین که این کشور علاوه بر خسارات ناشی از سیل گذشته، به دلیل خسارات ملخ ها با بحران جدی غذایی روبرو خواهد بود. انتظار می رود که با ارائه کمک هایی امدادی وضعیت غذایی تقریبا 49000 نفر بهبود یابد. سودان جنوبی همچنین 1.7 میلیون دلار و اوگاندا 600000 هزار دلار کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. طبق گفته وزیر کشاورزی و امنیت غذایی، در ماه فوریه توده ای از ملخ های زراعی در منطقه ماگووی واقع در سودان جنوبی که با اوگاندا هم مرز است وارد شدند. اواخر ماه فوریه نیز ایالات متحده 8 میلیون دلار برای پشتیبانی از عملیات منطقه ای برای کنترل ملخ ها در اتیوپی، کنیا و سومالی اختصاص داده بود.

 اخراج نمایندگان سودان جنوبی از اجلاس اتحادیه آفریقا به علت بدهی

نمایندگان سوان جنوبی پس از عدم موفقیت دولتشان در پرداخت هزینه‌های معوقه که بیش از 9 میلیون دلار است، از شرکت در نشست اتحادیه افریقا منع شدند. دیپلماتهای سودان جنوبی هنگامی‌که از آنها خواسته شد جلسه اتحادیه را ترک کنند بسیار غافلگیر شدند. گرچه اتحادیه آفریقا پیش از این اتفاق نامه ای به وزرات خارجه سودان جنوبی توسط نمایندگان دائم آنها فرستاده بود. سودان جنوبی حق عضویت سالانه سه سال اخیر خود را پرداخت نکرده است.

 

اوگاندا:

احتمال بحران آوارگان با ورود ۲۸ هزار آوارۀ جدید

با وجود ممنوعیت پذیرش و نام‌نویسیِ آواره‌های جدید، طی ماه گذشته بیش از ۲۸ هزار آواره از طریق نقاط خارج از کنترل مرز، وارد خاک اوگاندا شده‌اند. بیشترِ آنها از سودان جنوبی، ج.د.کنگو و بوروندی هستند. این در حالی است که کمیسیر عالی پناهندگان سازمان ملل گفته است بودجۀ موجود تنها تا ماه سپتامبر جوابگو خواهد بود.

آخرین آمار آوارگان وارد شده به اوگاندا بیش از ۱٬۴۲۴٬۰۰۰ نفر است. وزیر امداد و آوارگان این کشور (خانم  هیلاری اُنِک) گفته است شاید دولت آوارگان را به کشورهای خود باز پس فرستد.

 

زیمبابوه:

تدابیر سختگیرانه کمیسیون مبارزه با فساد زیمبابوه

مقامات زیمبابوه ای اعلام کردند، کسانی که نتوانند منشأ ثروت خود را اثبات نمایند، در خطر مصادره اموال و دارایی‌هایشان قرار دارند حتی اگر دادگاه از آنها سلب اتهام کرده باشد. خانم ماتاندا مویو، رئیس جدید کمیسیون مبارزه با فساد زیمبابوه گفت: اینها تدابیر سختگیرانه ای است که برای مبارزه با فساد در کشور اتخاذ شده است. وی گفت: افراد باید منشأ ثروت خود را اعلام کرده و اسناد آن را ارائه دهند و مبلغ اسناد ارائه شده باید با میزان ثروت آنها همخوانی داشته باشد. 

افزایش بیش از 150 درصدی قیمت سوخت در زیمبابوه

سازمان تنظیم کننده انرژی در زیمبابوه، روز چهارشنبه اعلام کرد که قیمت سوخت در زیمبابوه در جهشی قابل توجه 152 درصد افزایش می یابد. ظاهرا این افزایش به دلیل کاهش نرخ پول داخلی و افزایش قیمت دلار رخ داده است. پیشتر و در ژانویه 2019 افزایش قابل توجه نرخ سوخت به اعتراضات گسترده خیابانی منجر شد که در جریان آن 17 نفر کشته شدند. در حال حاضر قیمت بنزین به بیش از 71 زیم دلار معادل 1.25 دلار آمریکا رسیده در حالی که پیشتر نرخ هر لیتر بنزین حدود 29 دلار بود. گازوئیل نیز که قبل تر با نرخ حدود 25 دلار به فروش می رسید افزایش چشمگیری داشته و به بیش از 62 زیم دلار رسیده است.

 نرخ دلار آمریکا در زیمبابوه با مزایده تعیین می‌شود

بانک مرکزی زیمبابوه با اتخاذ سیاستی جدید، روز سه شنبه نرخ دلار را به مزایده گذاشت. در این مزایده که قرار است به صورت هفتگی برگزار شود، هر دلار آمریکا با حدود 57 زیم دلار معاوضه شد که سقوط قابل توجه ارزش پول زیمبابوه را نشان می دهد. پیش از این نرخ بین بانکی و رسمی دلار آمریکا برابر با 25 زیم دلار بود که در ماه مارس قیمت گذاری شده بود. در اولین مزایده ای که برگزار شد، برای 11.4 میلیون دلار آمریکا درخواست وجود داشت حال آنکه مبلغ ارائه شده 10.3 میلیون دلار بود. همچنین کمترین پیشنهاد برای یک دلار آمریکا 25 زیم دلار و بیشترین پیشنهاد 100 زیم دلار بود که نرخ میانگین به عنوان نرخ نهایی مزایده تعیین شد.

 

ماداگاسکار:

مصاحبه سفیر ژاپن در ماداگاسکار

روزنامه میدی ماداگاسکار مبادرت به درج مصاحبه اختصاصی با آقای یوشی هیرو هیگوچی سفیر ژاپن در ماداگاسکار نمود که مهمترین محورهای آن به شرح ذیل می‌باشد:

ماداگاسکار به لحاظ موقعیت جغرافیایی در اقیانوس هند نقش بسیار مهمی را در تجارت دریایی بین المللی می‌تواند ایفا نماید و ژاپن با تکیه بر این اصل درصدد سرمایه گذاری 430 میلیون دلاری برای توسعه بندر تواماسینا به منظور افزایش ظرفیت آن است. ارتباط جاده ای شهر بندری تواماسینا و شهر آنتاناناریو، پایتخت ماداگاسکار بایستی در راستای چشم انداز های تعریف شده برای توسعه کشور در اولویت امر قرار گیرد و ژاپن در این راستا با اهدا مبلغ 24 میلیون دلار برای ساخت دو پل بزرگ اصلی به دولت ماداگاسکار در ساخت این اتوبان کمک خواهد کرد. ژاپن همچنین با اختصاص 29 میلیون دلار قصد دارد زیرساخت های آبیاری 10 هزار هکتار از مزارع برنج متعلق به 4500 خانوار را در راستای افزایش تولید آماده نماید. سفارت ژاپن همچنین در راستای تامین مالی طرح های ساخت مدرسه، مراکز درمانی و نهادهای خدمات رسانی اجتماعی در ماداگاسکار 80 هزار دلار برای هر طرح پرداخت می‌کند. در سال 2019، صادرات ماداگاسکار به ژاپن بالغ بر 210 میلیون دلار شد که 168 میلیون دلار آن نیکل تولیدی کارخانه آمباتووی بود. میزان واردات ماداگاسکار از ژاپن نیز در سال 2019، 79 میلیون دلار بود. ژاپن 90 درصد از نیاز خود به وانیل و 60 درصد از نیاز خود به دانه گل میخک را از ماداگاسکار تامین می‌کند.

 

موزامبیک:

تخصیص یک میلیارد دلاری تسهیلات دولت انگلیس برای احداث خط لوله

دولت انگلیس به منظور حمایت از موزامبیک برای احداث خط لوله تا سقف یک میلیارد دلار تسهیلات مالی در اختیار موزامبیک قرار خواهد داشت. دولت انگلیس اعتقاد دارد که پروژه‌های صنعت گاز موزامبیک 2000 فرصت شغلی برای اتباع انگلیسی بوجود آورده است.

 

 اتیوپی:

موافقت اتیوپی با تعویق در روند آبگیری سد رنسانس

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، رهبران سودان، اتیوپی و مصر توافق کرده­اند که اتیوپی روند آبگیری سر را مدتی به تعویق انداخته و به مذاکرات مربوط به دستیابی به توافق در مورد نحوه­ی بهره­برداری از آب رودخانه نیل محلق گردد. بیانیه­ای که جمعه 26 ژوئن توسط مصر و سودان منتشر شده نشان می­دهد که اتیوپی از عزم راسخ خود برای آبگیری سد با شروع فصل بارندگی در ماه ژوئیه عقب­نشینی کرده است. تاکنون هیچ عکس­العملی از طرف اتیوپی درخصوص این اطلاعیه منتشر نشده است و در این راستا، ابی احمد صرفا در توئیتر خود، نشست مجازی رهبران سه کشور با نظارت اتحادیه آفریقا را مثمر خوانده است.

 بیش از 16.5 میلیون اتیوپیایی نیازمند کمک­های اضطراری

طبق گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، دولت اتیوپی و نهادهای بشردوستانه­ با انتشار سند مشترک جدید در اوایل ماه ژوئن اعلام کرده­اند که با توجه به جدیدترین برآوردها، 16.5 میلیون اتیوپیایی به دریافت کمک­های ضروری غذایی و غیرغذایی به ارزش 1.65 میلیارد دلار نیازمند هستند. طبق گزارش این سند، افزایش شدید نیاز به دریافت کمک­های اضطرای در این کشور عمدتا به­دلیل تاثیرات ناشی از شیوع بیماری همه­گیر کرونا بوده است. برآوردها نشان می­دهد که از این 16.5 میلیون نفر، 9.8 میلیون نفر مستقیما متاثر از آثار منفی شیوع بیماری همه­گیر کرونا بوده­اند و بالغ بر 506 میلیون از کل 1.65 میلیارد دلار باید برای این امر اختصاص داده شود. سند مشترک دولت اتیوپی و نهادهای بشردوستانه که ژانویه­ی هر سال منتشر می­شود پیش از این و در گزارش ژانویه­ی خود، 7 میلیون اتیوپیایی را مشمول دریافت کمک­های ضروری به ارزش یک میلیارد دلار اعلام کرده بود.  

 تاسیس رسمی دهمین ایالت اتیوپی

به گزارش پایگاه خبری آناتولی، اتیوپی روز پنجشنبه 18 ژوئن به­طور رسمی دهمین ایالت خود را تاسیس کرد. گروه قومی سیداما که 20 نوامبر 2019 برای تشکیل یک ایالت مستقل، به برگزاری همه­پرسی اقدام کرده بودند روز پنجشنبه­ به­طور رسمی دهمین ایالت اتیوپی را تاسیس کردند. سیداما با جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر، بزرگ­ترین گروه قومی در جنوب اتیوپی محسوب می­گردد. پایتخت این ایالت، شهر توریستی اوواسا  اعلام شده است و اعضای کابینه و مجلس این ایالت به­زودی معرفی خواهند شد. حداقل 10 گروه قومی دیگر نیز در منطقه وجود دارند که خواستار برگزاری همه­پرسی برای تشکیل ایالت مستقل هستند و همواره دولت مرکزی را به تجزیه­ و تبدیل آن به مناطق خودگردان مبتنی بر گروه­های قومی تهدید می­کنند. طبق ماده­ی 39 قانون اساسی این کشور که ناظر بر "حقوق ملت­ها، ملیت­ها و مردمان"اتیوپی است هر ملت­، ملیت و مردم مختلف از حق بی­قید و شرط برای خودمختاری، از جمله حق تجزیه، برخوردار است.

 

اریتره:

آزادی ملوانان ترکیه ­ای پس از 3 ماه اسارت در اریتره

به گزارش پایگاه خبری آناتولی، سه تن از ملوانان ترکیه که در خلال سفر خود در کشور اریتره بازداشت شده بودند روز شنبه 20 ژوئن در نتیج ه­ی مداخله­ی آنکارا آزاد شدند. این ملوانان به­علت بسته شدن کانال سوئز پس از شیوع بیماری کرونا، تصمیم می­گیرند به اریتره برگردند که در همین حین، توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت می­شوند. به نقل از منابع دیپلماتیک، این سه نفر آزادی خود را با دستور رجب طیب اردوغان و با مداخله­ی مولود چاووش­اوغلو وزیر امور خارجه ­ی ترکیه به­دست آوردند.

             

جمهوری فدرال سومالی:

هشدار به حضور غیرقانونی لنج­های ایرانی در آب­های سومالی

وزارت شیلات و منابع دریایی سومالی طی اطلاعیه­ای در روز چهارشنبه، 24 ژوئن، اعلام کرده است که لنج­های صیادی ایرانی از ژانویه­ی 2019 تا آوریل 2020 وارد آب­های سومالی شده­اند. در این گزارش اشاره شده است که در این بازه­ی زمانی، تقریبا 112 لنج صیادی ایران در منطقه­ی ویژه­ی اقتصادی سومالی توسط سیستم شناسایی اتوماتیک شناسایی شده­اند. در این زمینه، عبداللهی وارسامه وزیر شیلات و منابع دریایی سومالی نیز حضور ناوگان ایرانی در آب­های سومالی را همواره از دغدغه­های جمهوری فدرال سومالی برشمرده و عنوان کرده است که سومالی متعهد به تقویت روابط دیپلماتیک با همه­ی کشورهاست. طبق این گزارش، تحقیقات اولیه حاکی از آن است که در یک سال گذشته، بیش از 192 لنج به­صورت غیرقانونی در مناطق ویژه­ی اقتصادی سومالی و یمن در حال فعالیت بوده­اند. از این رو، وزیر شیلات سومالی با غیرقابل پذیرش خواندن صید غیرقانونی در محدوده­ی آب­های سومالی، از مقامات ایرانی خواست تا در این زمینه­ با آن­ها همکاری نمایند. وی با اشاره به این­که هرگونه اقدام تحریک­آمیز در این زمینه تحمل نخواهد شد از تهران خواست تا به مرز­های بین­المللی احترام بگذارد. عبداللهی وارسامه با تهدید خواندن صیادی غیرقانونی برای امنیت غذایی، توسعه­ی اقتصادی، حاکمیت و زیست­بوم دریایی سومالی، اظهار داشت که ایران باید سریعا وارد عمل شده و به­منظور ایجاد هماهنگی، تمامی لنج­ها را از این منطقه خارج نماید.  سومالی مبدا این لنج­ها را با توجه به سیگنال­های دریافتی بر روی سیستم شناسایی اتوماتیک، بندرهای کنارک، رمین، تیاب، و جاسک اعلام کرده است.

 اعلام بی­طرفی سومالی در اختلاف بین اتیوپی و مصر در مسئله­ی سد رنسانس

سومالی موضع اتحادیه­ی کشورهای عربی در حمایت از مصر در موضوع مربوط به سد رنسانس را نپذیرفته است. این سازمان بین­المللی از اتیوپی خواسته است تا فرایند آبگیری سد را تا رسیدن به توافق با مصر و سودان به تعویق بیاندازد. دولت سومالی به­عنوان یکی از اعضای اتحادیه­ی کشورهای عربی، اخیرا هرگونه جانبداری از هر یک از طرفین را در این مسئله رد کرده است. در همین زمینه، احمد عیسی عواد وزیر امور خارجه سومالی روز چهارشنبه 24 ژوئن اعلام کرد که هر سه کشور ذی­نفع در این قضیه، باید از طریق گفتگو به توافق سودمند دست یابند. روابط دو کشور همسایه، سومالی و اتیوپی، از زمان به قدرت رسیدن ابی احمد بسیار نزدیک بوده است. از طرف دیگر، در اختلافات مربوط به کشورهای حاشیه­ی خلیج فارس بین قطر و ترکیه از یک سو و عربستان و امارات و بسیاری از کشورهای عربی از سوی دیگر، سومالی برخلاف مصر روابط بسیار تنگاتنگی با ترکیه و قطر برقرار کرده است.   

 

جمهوری جیبوتی:

رونمایی از دو هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی جیبوتی

شرکت هواپیمایی جیبوتی طی مراسمی از دو هواپیمای جدید خریداری شده رونمایی کرد. این دو هواپیمای "ERJ 145" شرکت امبرائر برزیل، با ظرفیت 50 نفر، در روز سه­شنبه 23 ژوئن در فرودگاه بین­المللی جیبوتی فرود آمدند. این مراسم با حضور مقامات جیبوتی از جمله ابوبکر هادی رئیس هیئت مدیره­ی هواپیمایی و مسئول بندر جیبوتی، نقیب عبدالله مدیر کل دفتر نخست­وزیر و معاون شورای مدیریت هواپیمایی جیبوتی، و همچنین عبدالرحمن علی عبدالهی مدیر کل هواپیمایی این کشور برگزار شد.

 

نیجریه:

بانک جهانی: کرونا می‌تواند منجر به فقر 5 میلیون نفر در نیجریه شود

بانک جهانی اعلام کرد کاهش جهانی قیمت نفت خام و شیوع کرونا باعث شده بزرگترین تولید کننده نفت قاره افریقا دچار مشکلات بزرگ اقتصادی شود. این در حالیست که نیجریه قبل از آن هم دارای بالاترین افراد فقیر مطلق در میان کشورهای جهان بود و هنوز نتوانسته بود از رکود سال 2016 قد راست کند. بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد نیجریه در سال جاری بین 3.2 تا 7.4 درصد، با توجه به نحوه عملکرد آن در مقابله با کرونا، کوچکتر خواهد شد.

 کاهش 62 درصدی سرمایه گذاری در اقتصاد نیجریه

آمار ارائه شده از سوی شورای توسعه سرمایه گذاری نیجریه (NIPC) حاکی از آن است که طی سه ماهه نخست سال 2020 میزان سرمایه گذاری در اقتصاد این کشور با کاهش شدیدی همراه بوده است. بر این اساس مجموع سرمایه گذاری انجام شده در اقتصاد نیجریه تا پایان ماه مارس 2020 برابر با 4 میلیارد و 810 میلیون بوده است که این رقم در مقایسه با سرمایه گذاری 12 میلیارد و 710 میلیون دلاری انجام گرفته درمدت مشابه سال گذشته، کاهشی 62 درصدی را نشان می دهد. بر اساس اعلام این شورا، سرمایه گذاری 4.81 میلیارد دلاری اعلام شده در مجموع برای اجرای 19 پروژه در 14 ایالت مختلف و منطقه پایتخت فدرال نیجریه اختصاص یافته است.  در همین چارچوب بخش حمل و نقل با جذب 2 میلیارد دلار (42 درصد)، اطلاعات و فناوری ارتباطات با جذب 1.61 میلیارد دلار (33 درصد) بخش معدن با 990 میلیون دلار (21 درصد) و بخش کشاورزی با جذب 170 میلیون دلار (4 درصد) به ترتیب بیشترین سهم از سرمایه گذاری‌های انجام شده طی سه ماهه نخست سال 2020 را به خود اختصاص داده و سهم سایر بخش های اقتصاد نیجریه از این سرمایه گذاری تنها 40 میلیون دلار بوده است. گزارش شورای توسعه سرمایه گذاری نیجریه بعلاوه حاکی از آن است که ایالت های کادونا و اکیتی به ترتیب با جذب بیش از 2 میلیارد و 610 میلیون دلار (54 درصد) و 2 میلیارد و 110 میلیون دلار (44 درصد از کل سرمایه گذاری)، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و پس از آن ایالت های ناصاراوا و لاگوس قرار گرفته اند. بر این اساس آمریکا با دو میلیارد دلار (42 درصد)، آفریقای جنوبی با 1.6 میلیارد دلار (33 درصد)، سرمایه گذاری داخلی با 780 میلیون دلار (16 درصد) و انگلستان با 400 میلیون دلار (8.3 درصد) به ترتیب بیشترین سهم را در مجموع سرمایه گذاری انجام شده در نیجریه و در سه ماهه نخست سال 2020 داشته اند.

 کاهش 13 میلیون و 670 هزار بشکه از تولید نفت نیجریه

بر اساس اعلام نشریه نیو تلگراف، در پی درخواست ماه گذشته شرکت ملی نفت نیجریه از شرکت های خارجی فعال در صنعت نفت آن کشور برای کاهش سطح تولید، میزان تولید نفت این کشور طی ماه گذشته 13.67 میلیون بشکه تنزل داشته است. تولید نفت نیجریه که در مارس 2020 روزانه معادل یک میلیون و 853 هزار بشکه بود، بر اساس توافق اوپک پلاس در ماه می سال جاری به روزانه یک میلیون و 412 هزار بشکه کاهش یافته و مقرر است در فاصله ماه‌های جولای تا دسامبر 2020 در سطح روزانه یک میلیون و 495 هزار بشکه و سپس در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2021 در سطح روزانه یک میلیون و 579 هزار بشکه حفظ شود. خاطرنشان می سازد، تولید نفت نیجریه عمدتا در اختیار شش شرکت بزرگ بین المللی یعنی شل، شورون، اکزون موبیل، توتال، آجیپ و آداکس است که در مجموع بیش از 90 درصد از کل نفت تولیدی آن کشور را تامین می نمایند و 10 درصد باقیمانده نیز توسط شرکت های نفتی بومی از جمله شرکت توسعه نفت نیجریه (NPDC) و شرکت توسعه نفت سپلات (SPDC) تولید می‌شود. 

 انتخاب نیجریه به عضویت شورای اقتصادی-اجتماعی ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه 29 خردادماه 1399 خود نیجریه و 17 کشور دیگر را برای عضویت در شورای اقتصادی و اجتماعی برگزید. بر اساس رای مجمع عمومی هجده کشور منتخب از تاریخ 1 ژانویه 2021 به مدت سه سال به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد منصوب می‌شوند. شایان ذکر است که از مجموع 54 کرسی اکوسوک 14 کرسی به قاره آفریقا اختصاص دارد که در رای گیری هفته گذشته مقرر شد پنج کشور نیجریه، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار و زیمباوه از اول ژانویه 2021 جایگزین کشورهای آنگولا، مصر، اتیوپی، کنیا و مالی در این شورا شوند. سایر کشورهای آفریقایی عضو اکوسوک عبارتند از بنین، بوتسوانا، کنگو، گابن، غنا، مالاوی، مراکش، سودان و توگو. در این رای گیری همچنین کشورهای اندونزی، ژاپن و جزاریر سلیمان از گروه آسیا-پاسیفیک، بلغارستان از گروه اروپای شرقی، آرژانتین، بلیوی، گواتمالا و مکزیک از گروه آمریکای لاتین و کارائیب و اتریش، فرانسه، آلمان، پرتقال و انگلستان از گروه اروپای غربی به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برگزیده شدند.

 افزایش کمک های آمریکا به نیجریه

آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) اعلام کرد، دولت آن کشور کمکی به ارزش 234 میلیون و 500 هزار دلار را جهت تحقق اهداف موافقتنامه دوجانبه نیجریه و آمریکا موسوم به «توافق کمک به اهداف توسعه» (2015) اختصاص داده است. سفارت ایالات متحده آمریکا در ابوجا ضمن اعلام این مهم یادآوری نمود به این ترتیب طی پنج سال گذشته آمریکا در مجموع 1 میلیارد و 800 میلیون دلار تحت توافق کمک به اهداف توسعه به نیجریه کمک ارائه کرده است. بنا بر بیانیه رسمی این سفارت بیش از 160 میلیون دلار از کمک اخیر به حمایت از پروژه‌های درحال اجرا و یا جدید بخش بهداشت نیجریه، 34 میلیون دلار نیز به طرح های توسعه کشاورزی، 21 میلیون دلار برای ارتقاء سیستم آموزش و 19.5 میلیون دلار به تقویت و اجرای برنامه‌های حکومت داری خوب در آن کشور اختصاص خواهد یافت. در همین راستا «استفن‌هایکین»، مدیرمنطقه ای آژانس توسعه بین المللی آمریکا با اشاره به نقش و نفوذ فوق العاده نیجریه در قاره آفریقا و آینده آن، بر اهتمام آمریکا در حمایت از آن کشور برای مقابله با چالش های توسعه ای خود تاکید نمود.

 

سنگال:

رژیم صهیونیستی اسرائیل کیت های تشخیص کرونا به سنگال اهدا کرد

(le soleil) سفیر اسرائیل در داکار ضمن ملاقات با وزیر اقتصاد سنگال، 6 هزار کیت تشخیص کرونا و 300 ماسک به دولت محل اهدا کرد. وزیر اقتصاد در بیانیه ای این اقدام را ارزشمند توصیف کرد و نشان از روابط خوب میان دو کشور دانست. سفیر اسرائیل نیز ضمن ارج نهادن به روابط خوب دو کشور، بر تعهد اسرائیل نسبت به همراهی و حمایت از سنگال در رونق اقتصادی پسا – کوید تأکید کرد. در این دیدار  نماینده شرکت Mitreill نیز حضور داشت. این موسسه اسرائیلی اخیراً در سنگال فعالیت خود را آغاز کرده است.

 تخفیف گروه 20 به سنگال در پرداخت بدهی خارجی

به دنبال درخواست سنگال از کشورهای گروه 20 برای تخفیف در بدهی‌های خارجی آن، کشورهای مزبور یک مهلت قانونی را برای کشورهای فقیر بمنظور کمک در مبارزه با کرونا اعطا نمودند.  بدین ترتیب سنگال با مشارکت در طرح تعلیق خدمات بدهی (ISSD) با تعلیق در پرداخت اصل وجه و بهره به کلیه بدهکاران بخش رسمی دوجانبه خارجی تا 31 دسامبر 2020 به مبلغ 137 میلیون یورو احتسابی از ابتدای ژوئن 2020 تا پایان سال جاری میلادی که معادل 14 درصد از بدهی‌های خارجی در سال 2020 خواهد بود بهره مند می‌گردد. این وضعیت فرصت تنفس جدید در مدیریت منابع مالی دولت برای هزینه کرد در بخش های بهداشت، اجتماعی و اقتصادی فراهم می آورد.

 رتبه بندی شهرهای آفریقایی از نظر گرانی در سال 2020

موسسه آمریکایی مرسر MERCER  باتوجه به مولفه‌هایی چون سکونت، حمل و نقل، مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی و سرگرمی، اقدام به رتبه بندی شهرهای افریقایی نموده است که بر اساس این گزارش، ویکتوریا (سیشل) گرانترین شهر و تونس ارزانترین شهر آفریقایی است. گرانترین شهرهای افریقایی به ترتیب ویکتوریا (سیشل)، انجامنا (چاد)، لاگوس (نیجریه)، کینشازا (جمهوری دموکراتیک کنگو)، لیبرویل (گابن)، ابیجان (ساحل عاج)، برازاویل (کنگو)، بانگی (آفریقای مرکزی)، یائونده (کامرون)، اکرا (غنا)، جیبوتی (جیبوتی)، ابوجا (نیجریه)، دوالا (کامرون)، داکار (سنگال)، کوناکری (گینه)، نایروبی (کنیا)، لوآندا (آنگولا)، نیامی (نیجر)، کازابلانکا (مراکش)، قاهره (مصر)، کوتونو (بنین)، باماکو (مالی)، لومه (توگو)، رباط (مراکش)، ماپوتا (موزامبیک)، واگادوگو (بورکینافاسو)، دارالسلام (تانزانیا)، حراره (زیبمابوه)، پورت لوئیس (موریس)، کیگالی (رواندا)، کامپالا (اوگاندا)، آدیس آبابا (اتیوپی)، نواکشوت (موریتانی)، بلانتیر (مالاوی)،کپ (آفریقایی جنوبی)، ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی)، الجزیره (الجزایر)،گابورون (بوتسوانا)، لوساکا (زامبیا)، بانجول (گامبیا)، ویندهوک (نامیبیا) و نهایتاً تونس است.

 

ساحل عاج:

بازگشایی مرزهای هوایی و پروازهای بین المللی از ابتدای ژوئیه

جلسه شورای امنیت ملی ساحل عاج در روز پنج شنبه ، 25 ژوئن 2020 به ریاست الحسن واتارا رئیس جمهور بمنظور بررسی بیماری کرونا برگزار شد. در این جلسه این شورا ضمن تشکر از بخش درمان، نیروهای دفاعی و امنیتی بخاطر اجرای برنامه مبارزه با ویروس کرونا، از بازگشایی مرزهای هوایی و پروازهای بین المللی از ابتدای ژوئیه 2020 خبر داد و تصمیمات زیر را اتخاذ نمود:

حفظ وضعیت فوق العاده تا 15 ژوئیه؛

حفظ بسته ماندن مرزهای زمینی و دریایی؛

بازگشایی پروازهای داخلی از 26 ژوئن با رعایت تدابیر سلامتی؛

حفظ قرنطینه ابیجان پایتخت کشور ضمن تقویت کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های شهر و تنبیه موارد نقض قانون؛

حفظ تعطیلی کافه‌ها، کلوپ های شبانه، سینماها و مکانهای تفریحی در ابیجان بزرگ؛

ممنوعیت برگزاری تجمعات بیشتر از 50  نفر در ابیجان بزرگ؛

قرنطینه اجباری افراد آسیب پذیر از جمله زنان باردار؛  

  

سیرالئون: 

رئیس جمهور سیرالئون رهبران منطقه را جهت اتخاذ ترتیبات لازم به منظور راه اندازی واحد پولی مشترک فراخواند

رئیس جمهور سیرالئون، جولیوس مادا بیو بعنوان رئیس جلسه آنلاین زوم با حضور رؤسای سایر دولت های منطقه، پیشنهاد داد تا اتخاذ واحد پولی مشترک با نام ECO مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پیشنهاد ادغام ارزهای کشورهای غرب آفریقا و ایجاد واحد پولی مشترک میان آنان می‌باشد. وی تأکید کرد حتی با وجود شیوع بیماری همه گیر کرونا از رهبران آفریقای غربی انتظار می رود اقدامات لازم جهت تسریع اجرای پروژه ECO را اجرا نمایند.

 

 

دماغه سبز:

افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بخش گردشگری دماغه سبز

دولت دماغه سبز اعلام کرد به جبران جبران زیان‌های ناشی از شیوع کرونا، مالیات بر ارزش افزوده بخش توریسم 10 درصد افزایش می یابد. همچنین برای تشویق تولید در بخش کشاورزی، مالیات بر ارزش افزوده بخش آبیاری کاهش پیدا می‌کند.

 

بنین:

بهبود اقتصادی کشور بنین

سند برنامه و بودجه و اقتصاد بنین  (DPBEP) رای دوره 2021 تا 2023 در روز سه شنبه مورخ 23 ماه ژوئن اعلام شد براساس چشم انداز این برنامه اقتصاد کشور در سال 2021 با نرخ رشد حدود 6٪ بهبود خواهد یافت. در این چشم انداز گفته شده است رشد اقتصادی بنین در طی سه سال گذشته  پایدار بوده و نرخ رشد بنین  در سال 2017  برابر با 5.7٪ ، در سال 2018  مساوی 6.7٪ و در سال 2019 حدود 6.9٪ بوده است. بحران اقتصادی مرتبط با شیوع بیماری کرونا نرح رشد رادر حدود 3.5٪ در سال 2020 قرار داده و از سال 2021 با حدود 6٪ بهبود پیدا می‌کند. براساس همین سند که توسط وزارت دارایی و اقتصاد بنین تهیه شده است، رشد این نرخ ناشی از تعهد دولت به تحول اقتصادی عمیق بنین و به ویژه ساختارهای اقتصاد آن می‌باشد. محورهای این استراتژی شامل نوسازی بخشهای سنتی مانند کشاورزی و ماهیگیری، توسعه و تنوع بخشهای جدید مانند گردشگری، سرمایه گذاری در زیرساخت های راه، بندر، فرودگاه و انرژی برای حمایت از رشد اقتصادی و سرمایه گذاری‌های خصوصی، سرمایه گذاری و اصلاحات در بخش آموزش برای تأمین سرمایه با کیفیت و کارآمد می‌باشند. دراین سند یادآوری گردید: "این استراتژی اقتصادی با تقویت نهادها و بهبود حاکمیت، باعث تضمین ثبات خواهد شد." 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما