معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۳

اخبار اقتصادی ترکیه( هفته اول تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته اول تیر ماه 1399 که در رسانه های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل می‌باشد:

 برگزاری شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی‌ بانکداری ترکیه

برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه ضمن شرکت در شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بانک‌های ترکیه که در استانبول برگزارشده بود، طی سخنانی گفت، در دوران جدیدی بسر می‌بریم و در این دوران دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم. اولین هدف، انضباط و ثبات مالی و دومین هدف نیز تولید محصولات و کالاهای باارزش افزوده بالا و صادرات آن‌که از این طریق بتوانیم میزان اشتغال، تولید، صادرات و تراز تجاری را بهبود بخشیم و در جهت تحقق این دو هدف نقش سیستم بانکداری به‌عنوان یک حوزه ویژه و استراتژیک بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه ضمن اشاره به تدابیر دولت در دوران شیوع ویروس کرونا گفت، در سایه تدابیری که در مبارزه با شیوع ویروس کرونا اتخاذ کردیم، کشور در حال بازگشت به روند عادی زندگی است. وی افزود، با نگاهی به آمارهای جهانی درمی‌یابیم که ترکیه ازنظر اقتصادی نیز در بین کشورهای کم آسیب‌دیده از ویروس کرونا در جهان قرار دارد و این موفقیت به دلیل وجود زیرساخت‌های  قوی اقتصادی و بانکداری، وجود سیستم‌های مدرن در حوزه سلامت و اتخاذ تدابیر مؤثر و به هنگام در بحث مبارزه با شیوع ویروس کرونا است. وی گفت، حتی در دوران اوج شیوع ویروس کرونا، تولیدات و صادرات کشور به‌صورت کامل متوقف نشد.

آلبایراک همچنین با اشاره به بسته حمایتی که از سوی بانک‌های دولتی در دوران شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشته‌شده است، گفت، امیدواریم در این برهه حساس، بانک‌های خصوصی نیز وارد عمل شوند و با همکاری و حمایت‌های آن‌ها شاهد سروسامان یابی سریع و قدرتمند فعالیت‌های اقتصادی در ترکیه شویم( خبر ترک).

برگزاری پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو شورای همکاری ترک‌زبان

پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو شورای همکاری ترک‌زبان شامل ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و مجارستان به‌عنوان کشور ناظر در تاریخ 22-23 ژوئن از طریق ویدئو کنفرانس و به میزبانی ترکیه برگزار شد(وب‌سایت خبرها).

در این نشست، اقدامات و تدابیر اتخاذشده در برابر ویروس کرونا، بازگشایی مجدد بخش گردشگری و ارائه پیشنهادها در خصوص رونق گردشگری در دوران پسا کرونا موردبحث و ارزیابی قرار گرفت. در این نشست، وزرا کشورهای عضو هر یک در خصوص اقدامات امنیتی و بهداشتی برای ورود و خروج گردشگران، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، مناطق توریستی و فرهنگی توضیحاتی را ارائه کردند. همچنین مقرر گردید تا آموزش‌های لازم در خصوص ارائه گواهینامه‌های بهداشتی در حوزه گردشگری از سوی ترکیه به کشورهای عضو این شورا صورت پذیرد. همچنین در این نشست در خصوص استفاده از سیستم‌های فناوری و تکنولوژیکی در حوزه گردشگری تأکید شد.

در این نشست همچنین پروژه طرح گردشگری، جاده ابریشم مدرن، موردبحث و ارزیابی قرار گرفت و مقرر گردید جهت توسعه این پروژه یک کمیته هماهنگی مرکب از نمایندگان کشورهای عضو تشکیل شود.

 حجم تجارت الکترونیکی ترکیه به 136 میلیارد لیر رسید

رحسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه با توجه به اهمیت موضوع تجارت الکترونیکی به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا گفت، در طی سال 2019 حجم تجارت الکترونیکی بالغ‌بر 136 میلیارد لیر بوده که این رقم نسبت به سال 2018 بالغ‌بر 48 درصد افزایش داشته است. وی افزود، بیشترین میزان تجارت الکترونیکی در بخش‌های حمل‌ونقل هوایی 15.3 میلیارد لیر، پوشاک 13.8 میلیارد لیر و لوازم‌خانگی 13.3 میلیارد لیر بوده است(خبرترک).

وی تصریح کرد، با ایجاد بسترهای لازم باید حجم مبادلات تجارت الکترونیکی را در کشور افزایش دهیم.

 آخرین وضعیت خودروی ملی ترکیه

مصطفی وارانک وزیر صنایع و فناوری ترکیه خبر از ورود خودروی ملی به بازار در سال 2022 میلادی داد. وی ضمن اشاره به اینکه، شیوع ویروس کرونا برنامه زمان‌بندی‌شده جهت تولید خودروی ملی را تحت تأثیر قرارداد گفت، ویروس کرونا تأثیر بسزایی در برنامه زمان‌بندی‌شده نخواهد داشت و براساس اعلام قبلی، اولین خودروی ملی در اواخر سال 2022 وارد بازار خواهد شد.

وارانک گفت، در آینده نزدیک، مراحل احداث کارخانه تولید خودروی ملی را آغاز خواهیم کرد(حریت).

 

شاخص اعتماد مصرف‌کننده ترکیه 62.6 واحد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه شاخص اعتماد مصرف‌کننده این کشور در ماه ژوئن سال جاری را اعلام کرد. بر این اساس، شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ترکیه در ماه ژوئن به 62.6 واحد رسید که این رقم نسبت به ماه گذشته 5.2 واحد افزایش نشان می‌دهد.

در همین ارتباط، برات آلبایراک، وزیر امور خزانه‌داری و دارایی ترکیه ضمن اشاره به افزایش 5.2 درصدی شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه ژوئن گفت، اقتصاد ترکیه در روند عادی‌سازی سریع‌تر از اقتصاد جهانی در حال پیش روی است. وی افزود، افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه ژوئن نشان می‌دهد که روند اوضاع اقتصادی کشور مطلوب و رضایت‌بخش است(حریت ). 

 بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ثابت نگاه داشت

شورای سیاست پولی ترکیه به ریاست رئیس بانک مرکزی این کشور تشکیل جلسه داد. در این جلسه نرخ بهره هیچ تغییر نکرد و همان رقم 8.25 ثابت ماند. قبل از تشکیل این جلسه کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند با توجه به افزایش نرخ ارز در ترکیه احتمال کاهش 25 صدم درصدی نرخ بهره وجود دارد که علیرغم این پیش‌بینی‌ها بانک مرکزی ترکیه تغییری در میزان نرخ بهره صورت نداد(خبرترک).

 خدمات فرودگاهی به یک و نیم میلیون مسافر طی بیست روز

با بازگشایی مجدد فرودگاه‌های ترکیه برای پروازهای داخلی از اول ژوئن و پروازهای خارجی از 15 ژوئن سال جاری مجموعاً بالغ‌بر یک و نیم میلیون مسافر از فرودگاه‌های این کشور استفاده کردند. در طی این مدت، از اول ژوئن لغایت 20 ژوئن، مجموعاً 18 هزار و 565 فروند پرواز در خطوط داخلی و خارجی این کشور انجام‌شده است(خبرترک).

 پیش بینی صندوق بین‌المللی پول در خصوص رشد اقتصادی ترکیه

صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی اعلام کرد، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد کاهش و در سال 2021 مجدداً روند صعودی و بالغ‌بر 5 درصد رشد خواهد داشت(ملیت).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما