معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۶- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۶
تعداد بازدید:356 6 تیر 1399 - 18:00
پتنت شرکت داروسازی Dompe (داروی Raloxifene در درمان کرونا)

امیدهایی برای درمان بیماران کرونا در بدو ابتلا

یک گروه تحقیقاتی که زیر نظر کمیسیون اروپایی و در چارچوب برنامه افق 2020 در حال آزمایشات شناسایی راهکارهای درمان کرونا می‌باشند اعلام کرده اند که نتیجه آزمایشات آنها نشان می دهد دارویی به نام Raloxifene که تولید شرکت داروسازی ایتالیایی Dompe می‌باشد نتایج بسیار امیدوار کننده ای را به همراه داشته است. نتیجه تحقیقات مولکولی و تست جانوری این دارو نیز با موفقیت بسیار بالایی همراه بوده است. این داروی ژنریک که برای بیماری پوکی استخوان استفاده می‌شده از 6 ماه می‌برای استفاده در درمان کرونا معرفی شده است.

این دارو بر اساس عملکرد استروژن در بدن طراحی شده است. فرضیه استفاده از این روش بدین شکل آغاز شد که میزان ابتلای بانوان به کرونا به شکل قابل ملاحظه ای کمتر از آقایان بود. بر همین اساس پژوهشگران فاکتور هورمون استروژن را در تحقیقات خود وارد کردند و با استفاده از توان بالای محاسباتی ابررایانه‌ها در قالب یک کنسرسیوم اروپایی تحت عنوان [1]Exscalat 4 Cov توانستند به نتایج بسیار امید بخشی برسند. بر اساس اعلام این گروه تحقیقاتی، Raloxifene می‌تواند در مراحل اولیه به کمک بیماران مبتلا بیاید و آمادگی بدن برای مقابله با این ویروس را تا میزان بالایی ارتقا دهد. بعد از داروی دگزامتازون که بسیار ارزان و در دسترس می‌باشد و در مراحل حاد بیماری می‌توان جان بیماران را نجات دهد به نظر می رسد این داروی بتواند به کمک هزاران بیماری بیاید که در مراحل اولیه بیماری هستند و آنها را از حاد شدن وضعیت بیماری نجات دهد.

کنسرسیومی‌که تحقیقات مرتبط با درمان کرونا را از ژانویه سال 2020 آغاز کرده زیر نظر کمیسیون اروپایی و برنامه افق 2020 با همکاری 7 کشور و 18 سازمان و موسسه در اتحادیه اروپایی این تحقیقات را پیش می‌برد. 11 نهاد از این 18 موسسه و مرکز تحقیقاتی ایتالیایی هستند و رهبری گروه با شرکت داروسازی Dompe می‌باشد.  این گروه شامل جمعی از بهترین پژوهشگران، شرکتهای داروسازی ، موسسات تحقیقاتی با فنآوری بالا و ابررایانه‌ها می‌باشند که رهبری این گروه را شرکتهای ایتالیایی بر عهده دارند. کمیسیون اروپایی بودجه 352 میلیون یورویی را برای تحقیقات در چارچوب برنامه‌های افق 2020 درنظر گرفته و هزینه‌های این تحقیقات گسترده را نیز تقبل کرده است. ابررایانه‌های مرتبط با این پروژه در هر ثانیه 3 میلیون فرآیند مولکولی را محاسبه کرده اند و روند دستیابی به نتایج در این بازه زمانی را ممکن کرده اند. شرکت داروسازی Dompe به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در این تحقیقات این دارو را در 6 می 2020 پتنت دارو را ثبت نموده و اعلام کرده در صورت نتیجه نهایی تست های انسانی این دارو را به صورت کالای عمومی در اختیار همه قرار خواهد داد. تا کنون نیز نتیجه تحقیقات این کنسرسیوم به صورت آنلاین منتشر شده و در دسترس همگان است.

کمیته اخلاق بیمارستان رم نیز مجوز تست انسانی این دارو را صادر کرده و با توجه به نتایج بسیار امیدوار کننده تست های حیوانی به نظر می رسد این دارو در تست انسانی نیز موفقیت های چشمگیری داشته باشد. بر اساس آژانس دارویی اتحادیه اروپایی EAM تست های انسانی این دارو از اول آگوست آغاز می‌شود و در صورت موفقیت به صورت غیر تجاری در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

در صورت موفقیت این طرح به نظر می رسد تا قبل از دستیابی به واکسن کرونا و حتی بعد از آن نیز این دارو و یا داروهای مشابه بتوانند جان هزاران نفر را نجات دهند و روند بهبود بیماری را متحول سازند. ایتالیا به عنوان یکی از پیشروترین کشروهای اروپایی در صنعت دارو و واکسن از بدو امر فعالیت خود را در قالب همکاریهای اروپایی آغاز کرده و به صورت کنسرسیوم های دو و یا چند جانبه برای شناسایی راههای درمانی تلاش کرده است. در بخش واکسن تحقیقات مشترکی را با موسسات تحقیقاتی بریتانیا پیش برده و یکی از پیشروترین تحقیقات در این خصوص را انجام داده و امیدواری بسیاری برای دسترسی به واکسن کرونا توسط ایتالیا و بریتانیا وجود دارد.

با توجه به حضور شرکت های بزرگ دارو سازی و وجود زیرساختهای تحقیقاتی در بخش بالادستی این صنعت در ایتالیا شاهد آن هستیم که شبکه گسترده ای از این شرکت ها در این کنسرسیوم حاضر شده اند. مهمتر اینکه در بخش بالادستی تحقیقات مراکز تحقیقاتی مجهز به ابر رایانه‌ها همچون Cinenca[2] در این پروژه بکار گرفته شده اند و توان ایتالیا در پیشبرد تحقیقات هدفمند برای رسیدن به نتایج کاربردی را بیش از پیش بالا برده است.

اعضای کنسرسیوم تحقیقاتی Exscalat 4 Cov

 

[1] https://www.exscalate4cov.eu/

[2] https://www.cineca.it

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما