معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۵- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۰

لایحه جدید دولت قبرس به پارلمان برای کنترل قوانین مربوط به تابعیت خارجی

از ابتدای سال 2013 که اعطای تابعیت قبرسی در قبال سرمایه گذاری 2 میلیون یوروئی به خارجیان آغاز شد ؛ حدود 4000 گذرنامه طلائی صادر شده است که در آمدی معادل 7 میلیارد یورو را برای دولت قبرس بهمراه داشته است . بدلیل مشکلات بوجود آمده ، دولت قبرس اخیرا" قوانین محدود کردن اعطای تابعیت و فروش گذرنامه به اصطلاح طلایی به سرمایه گذاران خارجی را تصویب کرد.

در پی گزارشات اتحادیه اروپا و همچنین درخواست آمریکا برای مبارزه با پولشوئی در قبرس از طریق کنترل جدی اعطای تابعیت به اتباع خارجی در قبال سرمایه گذاری دراین کشور؛ بالاخره دولت متقاعد شد که این اختیار را از انحصار دولتی ( در گذشته  تصمیم گیری در این خصوص از وظایف و اختیارات وزارت کشور محسوب میشد ) در آورده و مصوبه قوانین محدود کردن اعطای تابعیت و فروش گذرنامه به اصطلاح طلائی به سرمایه گذاران خارجی را از پارلمان اخذ نماید.

 در این لایحه که به پارلمان ارسال شده ؛ نکات ذیل دیده شده است:

-بطور خاص؛ تصویب لغو تابعیت قبرسی  26 تبعه خارجی که اکنون ثابت شده است اقدام به پولشویی میکرده اند. جو لو  سرمایه دار معروف مالزیائی که دارای تابعیت قبرسی میباشد ؛ یکی از این افراد است . یادآور میشود  در گذشته سرمایه گذارانی از کشورهای روسیه ؛  ایران ؛ کامبوج و مالزی بوده که موفق به اخذ تابعیت قبرسی شده اند . بدیهی است پرونده ایشان پس ار تصویب این لایحه در پارلمان مجددا مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

-ارزیابی مجدد از سوابق افرادی که طی 10 سال گذشته  تابعیت قبرسی گرفته اند.  ایشان چنانچه سابقه کیفری داشته باشند ؛ تحت این مصوبه میبایستی از تابعیت قبرس خارج شوند.

-قرار است درآینده نظارت بیشتری از سوی کمیته ذیربط در پارلمان قبرس به اعطای تابعیت به سرمایه گذاران خارجی اعمال گردد. حضور نمایندگانی از کمیته قضائی و بودجه پارلمان در جلسات تصمیم گیری برای این امر در نظر گرفته شده است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما