معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۰۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۴۲۴

صنایع فرآوری فلزات در بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین یکی از کشورهایی است که از قدیم الایام در زمینه‌های فرآوری فلزات معروف بوده است. این کشور به لحاظ داشتن مواد خام و معدنی، دارای ظرفیت های لازم در زمینه فراوری فلزات می‌باشد.

وجود دستمزد های پایین، مدارس و کالج های فنی و حرفه ای و میراث به جای مانده از گذشته باعث افزایش مهارت ها و ظرفیت ها در این کشور شده است. به طوریکه این بخش رشد بیش از 10 درصدی نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی در بوسنی و هرزگوین دارد.

مواد معدنی مهم و معروف بوسنی و هرزگوین شامل:  سنگ آهن، آلومینیوم، فولاد، بوکسیت، سرب، روی،  مس و ....می‌باشد که موجبات ارتقاء جایگاه بخش صنعت فرآوری فلزات را در این کشور بوجود آورده است.

با توجه به صادرات تولیدات مربوط به فرآوری فلزات در بوسنی و هرزگوین، می‌توان نتیجه گرفت که این بخش از صنعت بوسنی و هرزگوین از پیشرفت های قابل توجهی در طی سال های اخیر برخوردار و باعث پیشرفت این صنعت شده است. به طوریکه بخش فرآوری فلزات به یکی از قدرتمندترین بخش های صنعتی این کشور تبدیل شده است.

صنعت خودرو سازی بوسنی و هرزگوین، یکی از مهمترین بخش هایی است که با استفاده از صنعت فرآوری فلزات، رشد قابل قابل قبولی داشته است. تکمیل سیکل تولیدی کارخانجات فرآوری فلزات بوسنی و هرزگوین، در داخل کشور قرار داشته و بخشی از آن نیز در خارج از بوسنی( اسلوونی و صربستان ) قرار دارد. به طوریکه باعث تاسیس کارخانه مونتاژ فولکس واگن در نزدیکی سارایوو گردید و حدود 30 درصد از تولیدات بخش فرآوری فلزات در این کارخانه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین شهر موستار مرکز تولید آلومینیوم و قطعات هواپیما در یوگسلاوی سابق بود که  توانست تاثیر مثبت زیادی در صنعت فرآوری فلزات در این کشور داشته باشد.   

بخش فرآوری فلزات در بوسنی و هرزگوین در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته و بنا بر گزارش های انتشار یافته از سوی منابع ذیربط، حجم صادرات آلومینیوم بوسنی و هرزگوین در سال 2019 برابر با 446 میلیون دلار و صادرات آهن آلات 311 میلیون دلار بوده است. بخش فرآوری فلزات نقش بسیار مهمی در کاهش نرخ بیکاری در بوسنی و هرزگوین ایفا کرده است.

بر اساس آمار انتشار یافته از سوی آژانس توسعه سرمایه گذاری خارجی بوسنی و هرزگوین بخش اعظمی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش فرآوری فلزات جذب شده است.

بخش صنعت فرآوری فلزات علاوه بر تامین مواد مورد نیاز داخل کشور، بخش اعظمی از تولیدات این بخش به کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.   

صنعت فرآوری فلزات در بوسنی و هرزگوین را می‌توان به شرح ذیل دسته بندی نمود:

  • محصولات فلز پایه همچون آلومینیوم، آهن، فولاد و ....،
  • محصولات فلزی مانند عناصر ساخت و ساز فلزات،
  • تولید ماشین آلات
  • قطعات خودرو

شرکت های بزرگ بوسنی و هرزگوین

در زمینه فراوری فلزات

  • آلومینویم موستار

کارخانه آلومینویم موستار یکی از بزرگترین و مهمترین کارخانجات آلومینیوم بوسنی و هرزگوین است که در زمینه تولیدات خاک آلومینیوم فعالیت می‌کند. و سالانه بالغ بر 150 میلیون یورو صادرات دارد. این کارخانه سالانه حدود 30 هزار تن مواد اولیه آلومینیوم تولید می‌کند. در این کارخانه نزدیک به هزار نفر مشغول به کار هستند.

  • کارخانه فولاد زنیتسا

این کارخانه در منطقه زنیتسا واقع شده و محصولات تولیدی آن به کشورهای منطقه بالکان، اتحادیه اروپا و شمال آفریقا صادر می‌گردد. همچنین این کارخانه سالانه بالغ بر 130 هزار تن محصولات مختلف آهن و فلزات تولید می‌کند.

  • شرکت بکتو (Bekto)

این شرکت در سال 2005 تاسیس گردید و بالغ بر 350 کارگر دارد. تولیدات این شرکت شامل آهن و پلاستیک می‌باشد که در فرآوری فلزات و آمیختن آن با پلاستیک ، فعالیت هایی را انجام داده و یکی از معتبرترین شرکت ها در این زمینه است. 

  • شرکت صنایع آهن پریدو

این شرکت در سال 1957  تاسیس گردید و در سال 2001 به فناوری‌های روز تجهیز شد. تولیدات این شرکت، ساخت سازه‌های فولادی و سایر تولیدات فولادی از جمله تولید فولاد ضد زنگ می‌باشد.

  • شرکت بی ان تی (BNT-TMiH)

این شرکت بالغ بر 350 کارگر و کارمند دارد و تولیدات آن ماشین آلات و قطعات یدکی می‌باشد.

  • شرکت فعال (Feal)

این شرکت بالغ بر 25 سال است که در زمینه فرآوری فلزات فعالیت دارد. این شرکت سه خط تولید جدید را در زمینه فرآوری فلزات راه اندازی کرده است.

  • شرکت فاگوس(Fagus)
  • شرکت آلومینیوم ایزورنیک

میزان صادرات فلزات و قطعات فلزی

بوسنی و هرزگوین در سال 2018 و 2019

(دلار)

  • مهمترین بخش های اقتصادی بوسنی و هرزگوین در حال حاضر، بخش های صنایع معدن و فرآوری فلزات، خودرو، چوب و نساجی می‌باشد که علاوه بر دارا بودن ظرفیت های تولیدی بالا، آینده ای درخشان پیش رو دارند.
  • فراوانی منابع طبیعی از قبیل آهن، فولاد، سرب، آلومینیوم، مس، روی به علاوه تخصص انباشته در این خصوص به بوسنی و هرزگوین مزیتی رقابتی در صنعت معدن و فرآوری فلزات بخشیده است.
  • با توجه به ظرفیت بالای تولیدی و منابع معدنی بوسنی و هرزگوین، در صورت وجود سرمایه گذاری خارجی در این قسمت، بوسنی و هرزگوین می‌تواند تولیدات خود را به میزان زیادی افزایش داده و صادر نماید.
  • در طی سال های اخیر مشکلات عدیده ای در صنایع آلومینیوم این کشور بوجود آمده است و این امر موجب شده است تا تولیدات آلومینیوم این کشور کاهش یافته است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما