معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۵:۱۰

اخبار اقتصادی بوسنی و هرزگوین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بوسنی و هرزگوین در نیمۀ دوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحقق 63 درصدی برنامه‌های معادن بوسنی و هرزگوین

معادن زغال سنگ که زیر نظر شرکت برق بوسنی و هرزگوین فعالیت می‌کنند با مشکلات جدی روبرو هستند و تنها 63 درصد برنامه تولید زغال سنگ طی پنج ماه اول را اجرا کردند. طبق برنامه پیش‌بینی شده قرار بود 1.9 میلیون تن تولید شود که از این رقم تنها 1.2 میلیون تن زغال سنگ تولید شد. شرکت برق بوسنی و هرزگوین به دلیل کاهش تولید مجبور است زغال سنگ را با قیمت بالا خریداری کند که به طور مستقیم بر افزایش قیمت تولید برق تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، قیمت برق در بازار جهانی در حال کاهش است و این امر به صورت مضاعف درآمد شرکت برق بوسنی و هرزگوین را کم می‌کند.

شرکت برق بوسنی و هرزگوین طی سه ماه اول سال جاری برق را به ارزش 171.8 میلیون مارک صادر کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل 53.3 درصد کمتر است. تولید برق در شرکت برق بوسنی و هرزگوین حدود 62 یورو برای هر مگاوات ساعت می‌باشد، در حالی که بیش از 70 درصد برق تولید شده برای شهروندان بوسنی و هرزگوین با قیمت 35 یورو برای هر مگاوات ساعت به فروش می‌رسد. بنابر این، شرکت برق بوسنی و هرزگوین اکثر برق خود را با قیمت 30 یورو کمتر از هزینه تولید عرضه می‌کند و از این طریق خسارت فراوانی را به وجود می‌آورد. (روزنامه نزاویسنه نوینه)

گسترش همکاری بوسنی و هرزگوین با بانک جهانی

بوریانا کریشتو، رئیس شورای وزیران بوسنی و هرزگوین در سارایوو با کریستوفر شلدون، رئیس دفتر نمایندگی بانک جهانی برای بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو دیدار و درباره همکاری فیمابین و اجرای پروژه‌های فعلی گفتگو کرد و طرفین درباره مراحل اجرای پروژه‌های در راستای تقویت رشد اقتصادی، اصلاح بخش اداری و اقدامات کاهش تاثیر بحران اقتصادی جهانی تبادل نظر کردند.کریشتو ابراز امیدواری کرد که همکاری بوسنی و هرزگوین با بانک جهانی تعمیق شود و از این طریق شرایط سرمایه گذاری جدید و اجرای پروژه‌های جدید فراهم شود. (روزنامه اوسلوبوجنیه)

آمار صادرات گوشت و فرآورده‌های گوشتی بوسنی و هرزگوین

بر اساس داده‌های اتاق بازرگانی بوسنی و هرزگوین، میزان صادرات گوشت گاو و طیور و فرآورده‌های گوشتی بوسنی و هرزگوین در چهار ماه نخست 2024 (ژانویه تا آوریل) به 10 میلیون و 794 هزار مارک رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، حدود 6 میلیون مارک کاهش یافت. بوسنی و هرزگوین در این مدت بیشترین گوشت گاو را به ترکیه صادر کرد و بیشترین صادرات گوشت طیور مربوط به کرواسی است. اما در مجموع، به لحاظ حجم کل واردات گوشت قرمز و طیور از بوسنی و هرزگوین ترکیه جزو پنج کشور وارد کننده نخست در چهار ماه اول سال جاری نیست. این کشورها عبارت هستند از مونته نگرو، اسلوونی، صربستان، کرواسی و هلند. این در حالی است که پنج کشور وارد کننده بزرگ گوشت قرمز و طیور از بوسنی و هرزگوین در چهار ماه نخست سال 2023 عبارت بودند از ترکیه، کرواسی، صربستان، هلند و مقدونیه شمالی. (دنونی آواز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما