معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۶

افزایش گردشگران ورودی به بوسنی و هرزگوین در سال 2021

گردشگری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در بوسنی و هرزگوین است. صنعت گردشگری در بوسنی و هرزگوین به عنوان یکی از بخش های کمک رسان اقتصاد این کشور به حساب می آید.


با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در فاصله زمانی سال های 1995 لغایت 2000 روند ورود گردشگران به بوسنی و هرزگوین از رشد سالانه 40 درصدی برخوردار بوده و بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2013 این کشور در رتبه هشتم از نظر رفتار دوستانه با گردشگران قرار گرفته است. این کشور هر چند کوچک و دارای امکانات اندکی است ولی این صنعت به سرعت در حال رشد است. صنعت گردشگری در بوسنی و هرزگوین به عنوان یکی از بخش های کمک رسان اقتصاد این کشور به حساب می آید.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، بالغ بر 960 هزار گردشگر خارجی در سال 2021 از این کشور بازدید کردند. این تعداد در مقایسه با سال 2020 حدود 91.7 درصد افزایش داشته است. در سال 2021 همچنین 2 میلیون و 230 هزار و 920 نفر شب اقامت در بوسنی و هرزگوین ثبت گردید که در مقایسه با  سال 2020 رشد 79.6 درصدی را نشان می دهد.

سهم گردشگران داخلی و خارجی در میزان اقامت شبانه در سال 2021 به شرح ذیل است:

- گردشگران داخلی: 46.8 درصد (افزایش 38.5 درصدی نسبت به سال 2020)

- گردشگران خارجی: 53.2 درصد (افزایش 142.8  درصدی در مقایسه با سال 2020)

 

 

صنعت گردشگری بوسنی و هرزگوین و مزیت های آن

صنعت گردشگری بوسنی و هرزگوین طی ده سال گذشته نقش مهمی را در شاخص های اقتصادی و رشد اقتصادی این کشور ایفاء نموده است. تجار و فعالین اقتصادی درصدد هستند تا در زمینه گردشگری در این کشور سرمایه گذاری کرده و مزیت هایی را بدین منظور در نظر گرفته اند که به شرح زیر است:

  • بوسنی و هرزگوین در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری در حال ظهور در منطقه است.
  • برخورداری از زیبائی‌های طبیعی کشف نشده و بکر
  • افتتاح و ساخت استراحت گاههای جدید گردشگری
  • نوسازی اماکن اقامتی، سرگرمی‌ها و امکانات تفریحی موجود
  • هتل های خصوصی
  • تجاری سازی پارک های طبیعی
  • سرمایه گذاری در صنعت گردشگری
  • شرایط خوب جوی و آب و هوائی
  • قدمت طولانی در گردشگری زمستانی
  • حمایت های مناسب دولتی
  • آموزش سطح بالا و قیمت های رقابتی نیروی کار با میانگین حقوق و دستمزد پایین تر در بخش گردشگری در سال های اخیر  

 

 صنعت گردشگری بوسنی و هرزگوین در حال رشد بوده و دولت تلاش می‌کند تا زمینه‌های لازم جهت سرمایه گذاری خارجی را در این بخش افزایش داده تا بتواند ضمن رشد سریع گردشگری بوسنی، اقتصاد خود را نیز شکوفا نماید. هر چند طی سال های 2020 و 2021 به علت شیوع ویروس کرونا در جهان، تعداد گردشگران خارجی ورودی به بوسنی و هرزگوین کاهش یافت ولی پیش بین شده که در سال 2022 آمار ورودی گردشگران به بوسنی و هرزگوین افزایش زیادی خواهد داشت.

با توجه به شرایط خاص بوسنی و هرزگوین، تعداد گردشگران مسلمان در این کشور افزایش یافته و بوسنی و هرزگوین در آینده نزدیک به یکی از کشورهای ایده آل برای گردشگران مسلمان خارجی تبدیل خواهد شد. بدون در نظر گرفتن سفر گردشگران صربستانی و کروات (تعداد زیادی از صرب ها و کروات ها در بوسنی و هرزگوین زندگی می‌کنند و این موضوع مهمترین دلیل سفر گردشگران صربستانی و کرواتی به این کشور است.)، باید گفت که گردشگران مسلمان رتبه اول را در میان گردشگران خارجی در این کشور دارند. وجود اکثریت مسلمان در پایتخت و بخش هایی از خاک این کشور یکی از مهمترین دلایل استقبال گردشگران مسلمان جهت سفر به این کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما