معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

سرمایه‌گذاری خارجی در بوسنی و هرزگوین در سال 2023

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور در دوره ژانویه تا سپتامبر 2023 بالغ بر 1.442 میلیارد مارک برابر 740 میلیون یورو بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 23.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های آژانس حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوسنی و هرزگوین (FIPA)، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور در دوره ژانویه تا سپتامبر 2023 بالغ بر 1.442 میلیارد مارک برابر 740 میلیون یورو بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 23.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش مارکو کوباتلیا، سرپرست فیپا، بوسنی و هرزگوین در دوره سه تا پنج سال گذشته رشد ثابتی را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تجربه می‌کند. کشورهایی که در شش ماهه اول سال 2023 بیشترین میزان سرمایه ثبت شده در بوسنی وهرزوگوین را دارند، روسیه با 284.2 میلیون مارک، هلند با 124.6میلیون مارک، بریتانیا با 112 میلیون مارک و کرواسی با 104 میلیون مارک بوده‌اند. کشورهای صربستان و آلبانی نیز جزو کشورهای سرمایه‌گذار می‌باشند. حجم سرمایه‌گذاری ترکیه نیز، در ردیف دهم سرمایه‌گذاران قرار دارد. در بین کشورهای سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری‌های روسیه با افزایش زیادی روبرو بوده است که عمدتا در بخش نفتی و پالایشگاه برود در شمال بوسنی طی ده سال گذشته بوده است.

سینیشا پپیچ، دکترای دیپلماسی اقتصادی می‌گوید: افزایش‌ ‌سرمایه‌گذاری نسبت به سال قبل نشان دهنده روند مثبتی است، اما نیاز به تحلیل عمیق‌تری در زمینه رشد اقتصادی پایدار دارد. جنبه‌های کلیدی در زمینه ارتقای رشد اقتصادی بیشتر از طریق سرمایه‌گذاری خارجی برجسته می‌شود. افزایش سرمایه‌گذاری شامل تنوع بخشیدن به منابع سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌وکار، تقویت دیپلماسی اقتصادی و تمرکز بر بخش‌هایی با ارزش افزوده بالا است. تنوع منابع سرمایه‌گذاری برای کاهش خطر‌های مرتبط با تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها از برخی کشورها یا بخش‌ها در عین حال، بهبود چارچوب نظارتی و کاهش موانع اداری می‌تواند ورود سرمایه‌گذاران خارجی را به میزان قابل توجهی تسهیل کند.

مارکو کوباتلیا، سرپرست فیپا می‌گوید: بوسنی و هرزگوین، طیف وسیعی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در جنبه‌های مختلف ارائه می‌کند. با توجه به شرایط بسیار مطلوب برای تجارت معاف از گمرک، وجود عوارض، مقصد بسیار مطلوبی برای همه برنامه‌های تولید صادرات محور است. قراردادهای تجارت آزاد تقریبا با همه کشورهای بزرگ، امکان صادرات بدون عوارض گمرکی همۀ تولیدات بوسنی و هرزگوین را در سراسر جهان فراهم می‌کند. وی می‌افزاید: 80 درصد از سرمایه‌گذاران خارجی که قبلاً در بوسنی و هرزگوین سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای خاصی راه اندخته‌اند، برای سرمایه‌گذاری دوباره باز می‌گردند.

از جمله سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام، یکی پروژه لیدل است که شامل ساخت چندین فروشگاه بزرگ در شهرهایی مانند سارایوو، موستار، کاکانی و غیره است. طرح شرکت StudenAgrana و دولت برچکو برای ایچجا منطقه تجاری آزاد در 35 هکتار زمین آغاز شده است. لازم به ذکر است که بندر برچکو از طریق کشتی‌های دو هزار تنی با دریای سیاه ارتباط دارد. شرکت بریتانیایی Metals Limitied، طرح خود را در شهرستان وارش را آغاز کرده است، شرکت آلمانی Mahle Electric کار خود را برای سالن تولید در شهرستان لاکتاشی (جمهوری صربسکا) آغاز کرده است. شرکت Natron Hayat با سرمایه‌گذاری دوباره کار خود را انجام می‌دهد. شرکت آلمانی Mubea نیز در حال آغاز راه‌اندازی پروژه تولید در پرنیاور است.

به طور کلی بوسنی و هرزگوین از نظر میزان سرمایه‌گذاری در بین کشورهای بالکان غربی در ردیف سوم بعد از صربستان و آلبانی قرار دارد. آژانس سرمایه‌گذاری خارجی در بوسنی و هرزگوین، مرجع اصلی برای راهنمایی سرمایه‌گذاران، گفتگو در باره تعرفه و مالیات، تسهیلات ویژه، دسترسی به طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری، انرژی خورشیدی، معدن، فرآوری فلزات و صنایع چوب می‌باشد.

منابع:

https://federalna.ba/bosna-i-hercegovina-biljezi-konstantan-rast-stranih-investicija-lc7xp

https://www.nezavisne.com/ekonomija/analize/U-Bosnu-i-Hercegovinu-lani-ulozeno-vise-nego-godinu-dana-ranije

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما