معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۲- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۷۸۴

صنایع نساجی در بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین یکی از کشورهای فعال در زمینه صنعت نساجی، پوشاک و کفش می‌باشد که در منطقه و جهان معروف است.بوسنی و هرزگوین توانسته است با بهره گیری از متخصصان نساجی خود و تجارب علمی و دانشگاهی، پیشرفت های خوبی در زمینه نوسازی واحدهای تولیدی با هدف تبدیل شدن به بخشی از بازار جهانی دست یاید.در سال 2018 تعداد کارخانجات نساجی در بوسنی و هرزگوین به 320 کارخانه و کارگاه افزایش یافت. در حال حاضر بالغ بر بیست هزار نفر در صنعت نساجی بوسنی و هرزگوین مشغول فعالیت هستند. با توجه به سابقه طولانی تولیدات نساجی در بوسنی و هرگزوین و ظرفیت بالای صنعت نساجی در این کشور، در صورت وجود سرمایه گذاران خارجی، صنعت نساجی می‌تواند بیش از پیش در این کشور گسترش یابد.

صنعت نساجی از سابقه زیادی در بوسنی و هرزگوین برخوردار است. در سال 1929 اولین مدرسه فنی و حرفه ای تولید کیف و کفش چرم در منطقه ویسوکو آغاز به کار کرد و تولید پارچه (الیاف و نخ)، پوشاک، فرآوری چرم، تولید کفش و ..... را شروع کرد. قبل از جنگ جهانی دوم حدود 198 کارخانه در زمینه نساجی در این منطقه فعالیت داشتند. پس از جنگ بر تعداد این فعالیت ها افزوده شد. بطوریکه تولیدات نساجی بوسنی از مهمترین تولیدات نساجی در منطقه بالکان محسوب می‌شد.

در سال 2018 تعداد کارخانجات نساجی در بوسنی و هرزگوین به 320 کارخانه و کارگاه افزایش یافت. در حال حاضر بالغ بر بیست هزار نفر در صنعت نساجی بوسنی و هرزگوین مشغول فعالیت هستند.

میانگین حقوق و دستمزد ماهیانه در این بخش در سال های اخیر بالغ بر 400  یورو محاسبه شده است که در مقایسه با همتایان اروپائی از قابلیت رقابتی خوبی برخوردار است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی مرکزی بوسنی و هرزگوین، عملکرد صادرات تولیدات نساجی در سال 2019 رقمی‌بالغ بر 385 میلیون یورو عایدی برای کشور به همراه داشته است.

صنایع نساجی و پوشاک بوسنی و هرزگوین دارای مهارت ذاتی و حسن شهرت بین المللی بوده و به عنوان تامین کننده محصـولات نساجی و کفش بازارهای آلمان، ایتالیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا قلمداد می‌شود. نزدیکی این کشور به بازارهای اروپای غربی و اروپای شرقی سرمایه بزرگی برای صنعت نساجی کشور به شمار می رود. در سال 2001 با امضاء موافقت نامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و بوسنی و هرزگوین، گامی مهم به سوی دسترسی آسان تر به بازار اتحادیه اروپا برای محصولات نساجی محلی این کشور برداشته شد. افزون بر این با امضاء موافقت نامه تجارت آزاد با ترکیه و ارتباط با بازارهای جهانی نساجی، موقعیت مطلوبی برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد شد.

شهرت صنایع نساجی، پوشاک و کفش بوسنی و هرزگوین باعث گردید تا شرکت های بزرگ خارجی با حضور در بازار این کشور، با راه اندازی خط تولید خود در بوسنی و هرزگوین، از ظرفیت های موجود این کشور استفاده کنند. تولید کننده‌های بزرگ پوشاک ورزشی جهان همچون نایک، اسپورتک با ورود به این کشور و سرمایه گذاری در زمینه تولید پوشاک در شهر کوتورواروس بیش از 1600 فرصت شغلی ایجاد کردند. شایان ذکر است که با آغاز تولید نایک در بوسنی و هرزگوین، مهمترین واحد تولیدی نایک در منطقه بالکان راه اندازی گردید. شرکت بزرگ آدیداس به عنوان دیگر کارخانه تولید کفش با شهرت بین المللی است که کارخانه ای کامل در پرنیاور ایجاد کرده و به تولید محصولات خود اقدام می‌کند. با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته و تسهیلات ایجاد شده جهت ارتقاء جایگاه این بخش، از جذب شرکت هائی که مایل به نقل مکان جهت نزدیک تر شدن به بازارهای اصلی به منظور کوتاه کردن مسیر تحویل تولیدات به خرده فروشان اروپائی باشند، استقبال شده است.

امتیازات سرمایه گذاری در بخش صنایع نساجی بوسنی و هرزگوین، به شرح ذیل است:

  • سابقه طولانی در تولید لباس و کفش،
  • تامین کننده نیازهای بازارهای اروپائی از جمله آلمان و ایتالیا در این خصوص،
  • وجود نیروی کار ارزان،
  • مهارت ذاتی در ریسندگی، بافندگی و نیروی کار،
  • نزدیکی به بازارهای اصلی و عمده نساجی جهان،
  • توسعه صنعت نساجی در این کشور،

در مجموع تولید محصولات نساجی بویژه کفش و پوشاک در بوسنی و هرزگوین، باعث اهمیت بین المللی این کشور در نزد سرمایه گذاران شده و آینده امیدوار کننده ای برای محصولات نساجی این کشور متصور است. 

میزان صادرات و واردات منسوجات: بوسنی و هرزگوین ( 2014 الی 2019 ) / کلیه ارقام به میلیون یورو می‌باشد

 

صادرات منسوجات بوسنی و هرزگوین به ده کشور اول ( 2018 )

ده کالای مهم صادرات و واردات نساجی بوسنی و هرزگوین ( 2018 )

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما