معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

اتهام آمریکا به شرکت MTN آفریقای جنوبی در حمایت از تروریسم

اواخر سال گذشته میلادی شرکت MTN آفریقای جنوبی خبر داد، دادگاهی در واشنگتن آمریکا این شرکت را در افغانستان به حمایت مالی از طالبان و در نتیجه حمایت از تروریسم متهم کرده است. به همین اتهام اتباع آسیب دیده آمریکائی از حملات طالبان و خانواده‌های آنها درخواست غرامت نموده اند. اتهام مطرح شده تنها حمایت مالی که عبارت از دادن پول به طالبان برای حفاظت از زیر ساخت های این شرکت در افغانستان بود نیست بلکه این شرکت متهم به خاموش کردن اپراتورهای سرویس های تلفن همراه در شب و به اصرار طالبان در افغانستان برای کمک به عملیاتهای تروریستی آنها نیز مطرح است. شرکت MTN تنها شرکتی نیست که برای این اتهامات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد بلکه هشت شرکت خارجی فعال در افغانستان با این اتهامات تحت پیگرد قرار دارند.

این پرونده در دوم دسامبر سال گذشته توسط گروهی از شرکتهای حقوقی به نمایندگی از 382 آمریکائی و خانواده آمریکایی‌هایی که در سالهای 2009 تا 2017 در افغانستان توسط طالبان کشته و یا زخمی‌شده اند ایجاد شد. اسناد دادگاه نام 100 آمریکائی را به عنوان کشته و یا زخمی عنوان نموده است.

شاکیان معتقدند هزینه محافظت از دکل ها و دارائی‌های MTN در افغانستان که به  طالبان پرداخت شده است برای انجام ترورها هزینه شده است. شرکت MTN متهم است به جای سرمایه گذاری برای امنیت، به خرید امنیت با هزینه بیشتر اقدام نموده است. آنها می‌گویند که برای محافظت از هر دکل مخابراتی شرکت های تلفن همراه در افغانستان  ماهانه 2000 دلار هزینه شده و نزدیک به 1300 دکل مخابراتی در افغانستان وجوددارد. شاکیان همچنین معتقدند خاموش کردن سرویس تلفن‌های همراه به اصرار طالبان باعث شده که نیروهای امنیتی آمریکائی نتوانند به درستی وظایف حفاظتی و امنیتی خود را انجام دهند. آنها می‌گویند خاموش کردن تلفن‌های همراه باعث می‌شود که آمریکائی‌ها نتوانند از طریق ردیابی تلفن از حملات طالبان مطلع و از آن جلوگیری کنند.

شاکیان با استدلالات فوق درخواست کرده اند که این شرکت را مطابق قوانین ضد تروریستی آمریکا مجبور به پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و خانواده‌های آنان کنند.

شرکت MTN در اواخر ماه آوریل جاری با ارائه لایحه دفاعی خود به دادگاه این اتهامات را رد و خواستار تبرئه خود شد. در لایحه دفاعیه ای که توسط وکلای شرکت به دادگاه ارائه شده است به دو دلیل عمده از دادگاه خواسته شده که اتهامات همکاری با تروریست ها از این شرکت رفع شود.

  • وکلای این دادگاه با اشاره به اینکه دادگاه داخلی آمریکا صلاحیت رسیدگی به ادعاهائی که در مورد این شرکت مطرح شده است را ندارند، استدلال کرده اند این شرکت هیچ گونه فعالیت و ارتباطی در داخل آمریکا ندارند لذا دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد.
  • MTN در دومین دلیل ارائه به دادگاه اظهار داشته سابقه فعالیت شرکت در افغانستان صرفا فعالیت هائی است که برای کمک به این کشور و ارائه خدمات به مردم فقیر افغانستان است و به دلیل خدمات رسانی خود به مردم این کشور همواره مورد تحسین قرار گرفته است و خود همواره خسارت دیده و قربانی خشونت و ترور و جنگ در این کشور بوده است. به عبارت دیگر وکلای شرکت MTN  دلائل ناکافی را در ارائه به دادگاهی بی ربط مهمترین علت برای رفع اتهام شرکت می دانند.

شرکت MTN از سال 2006 در افغانستان فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر سومین شرکت بزرگ ارائه خدمات تلفن همراه در این کشور است و نزدیک به 7 میلیون نفر از خدمات این شرکت در افغانستان استفاده می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما