معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۲۷- ۰۷:۲۰ - مشاهده: ۶۰۸

تاثیر گسترش بیماری کووید 19 بر صنعت گردشگری و هتل‌داری در سوییس

نخستین موارد ابتلا به بیماری کووید 19 در تاریخ 10 دی ماه 98 توسط کشور چین به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد و نخستین مورد ابتلا به این بیماری در سوییس در تاریخ 6 اسفند 98 اعلام گردید. دولت فدرال سوییس همچون بسیاری از دولت‌ها در جهان برای پیش‌گیری از گسترش این بیماری سیاست‌های مختلفی را تا کنون در پیش گرفته است که از جمله موارد تاثیرگذار بر صنعت هتل‌داری در این کشور می‌توان به محدودیت وسیع پروازها به ویژه از مبدا چین و توقف مراکز و فعالیت‌های حوزه گردشگری، اشاره نمود. اگرچه اجرای این سیاست برای اطمینان از تندرستی مردم، حیاتی و اجتناب ناپذیر بوده ولی هزینه‌ هایی نیز در پی‌داشته و خواهد داشت.

هر چند گسترش بیماری کرونا در عرصه‌های گوناگون، زیان‌های متعددی را برای مردم و کشور  سوییس در پی‌داشته است ولی شاید در خصوص صنعت گردشگری در سوییس، در بدترین زمان ممکن رخ داده است. پایان زمستان و آغاز بهار فصل بسیار مناسب سفر گردشگران به این کشور بوده که با توجه به گسترش این بیماری، بطور کلی غیر قابل بهره‌برداری شده است. سوییس به ویژه مقصد قابل توجهی برای گردشگران چینی گردیده بود و از میان حدود 120 میلیون گردشگر چینی که سالانه به سفرهای گردشگری می‌روند، حدود 10درصد به اروپا سفر نموده و بخش زیادی از این تعداد، سوییس را نیز یکی از مقصدهای خود در اروپا قرار می‌دادند. شمار چینی‌هایی که در سال 2018 به سوییس سفر نمودند اندکی بیش از 1 میلیون نفر بوده که 5 درصد کل گردشگران خارجی در سوییس را در آن سال تشکیل می‌داد و شمار اقامت‌های حداقل یک شب آنها در هتل‌های این کشور  بالغ بر 4.1 میلیون بوده که 3.5 درصد کل اقامت‌ در هتل‌ها را به خود اختصاص داده بود. البته میزان دیدار گردشگران چینی از کانتون‌های مختلف سوییس متفاوت بوده و در برخی موارد همچون برن و لوتسرن تا 20 درصد کل بازدیدها را به خود اختصاص می‌داد.

با توقف فعالیت‌های گردشگری در پی گسترش بیماری یادشده، همه منافعی که می‌توانست در این بخش به‌دست آید، یک‌جا از دست رفته است. اگر چه گردشگران  چینی خود تنها بخش کوچکی از گردشگران این کشور بوده‌اند ولی با توجه به اهداف و رفتاری که این گردشگران داشتند و بخش‌های متعددی را در این صنعت فعال می‌نمودند، توقف سفر‌های آنها زیان‌های وسیعی را به صنعت گردشگری و صنایع وابسته وارد نموده است. ضمن اینکه با توجه به توقف کامل صنعت گردشگری در سوییس در بهار و احتمالا تابستان سال جاری این زیان ابعاد وسیع‌تری نیز خواهد داشت. گردشگران چینی پس از گردشگران خاورمیانه از نظر درآمدی که برای صنعت گردشگری در این کشور داشتند، مورد توجه بوده‌اند. این گردشگران در هر روز مبلغ 380 فرانک برای اقتصاد گردشگری این کشور، درآمدزایی داشتند. همچنین علاقه‌مندی این گردشگران به خرید کالاهای لوکس از جمله ساعت‌های گران‌بهای سوییسی جایگاه ویژه‌ای را به آنها داده بود.

اگرچه همه از زیان قابل توجهی که توقف صنعت گردشگری در این کشور به‌بار خواهد آورد آگاهی دارند ولی با عنایت به تاثیر دومینویی آن در عرصه‌های گوناگون اقتصاد این کشور، ابعاد آن بر بسیاری پوشیده و ارزیابی و تعیین اعداد و ارقام آن به آسانی میسر نمی‌باشد. البته امید می‌رود با پایان تدریجی این بحران و خروج این صنعت از توقف کامل بتوان بخشی از زیان‌ها را جبران نمود هر چند هنوز هیچ یک از دست‌اندکاران مهار این بیماری در جهان، زمان معینی را برای پیروزی بر ویروس کرونا پیش‌بینی ننموده‌اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما